Melanie Schultz van Haegen wil geen ‘keep your lane’

Auteur: , 94 Reacties

Één van de grootste ergernissen en oorzaak van opstoppingen in het verkeer is het onnodig links rijden op de snelweg. Het beter opvoeden van de linksplakkers is onbegonnen werk en dus lijkt de simpelste oplossing voor de hand liggend: maak rechts inhalen legaal. Melanie Schultz van Haegen voelt hier echter niets voor.

Keep your lane, sowieso handig in een dragrace

De minister van infrastructuur ging overigens niet over één nacht ijs: ze liet onderzoek doen naar het systeem nadat Tweede Kamer-lid en Autobloglezer Ton Elias in mei op aanraden van Smoke voorstelde om het Amerikaanse keep your lane-systeem nog eens onder de loep te nemen en te kijken of het in Nederland ook zou werken.

Hoeveel onderzoek ze precies liet doen is ons niet helemaal duidelijk, want voor haar conclusie verwijst ze naar een onderzoek uit het jaar 2000. Toen bleek dat het systeem op tweebaanswegen juist leidt tot een slechtere doorstroming en omdat het merendeel van de snelwegen in ons land nog altijd twee banen telt lijkt het haar niet verstandig dit systeem door te voeren.

En dus moeten we maar weer verwijzen naar het Autoblog Fucking Simpele Stappenplan Rijbaangebruik in de wetenschap dat een groot deel van jullie niets doet met die informatie omdat je écht vindt dat die auto voor je aan de kant moet. Guess what, dat vindt de bestuurder achter je ook van jou.

Fotocredit: alexk



94 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Als ik op de a27 oudere bestuurders gewoon zie invoegen voor de spitstrook en dus gewoon continue met 90 op de 2e baan rijden. De campagne die erover is geweest heeft niet. De plusstrook werkt wel beter. Maar zeker op spitsstroken haal ik vaak rechts in. Alleen af en toe naar links voor een vrachtwagen. Maar als ik met mijn auto rechts in kan halen rijd de auto die ik inhaal onnodig links want ik heb geen snelle auto.
@leandro: Dat ben ik zeker met je eens. Bovendien is het meestal legaal om dan rechts in te halen: Een file mag je al rechts passeren, en die is wettelijk nogal ruim gedefinieerd. Dus bij een rij auto’s die onder de V-max rijdt, is het eigenlijk altijd toegestaan.
Daarom ben ik zo blij met de spitsstrook: Als ie open is, is het vrijwel altijd druk genoeg om ‘m als een soort ‘premium-strook’ te kunnen gebruiken.
Vooral op het stuk van de A2 met 5 banen is het verplicht rechts rijden irritant. Hutje mutje rijden we daar op de 2 meest rechtse banen terwijl 3 banen prachtig asfalt niets liggen te doen…
@pomoek: zeg dat nou niet te hard, straks gooien ze die banen dicht buiten de spits om.
Rechts inhalen moet kunnen als notoire linksrijders schijt hebben aan de rest van het verkeer.
Ik had toch meer inzicht van Mel verwacht. Daar het ondoenlijk is om al die kuddeschapen die maar een beetje middenop hangen te beboeten, was het keep your lane systeem wel zo logisch geweest.
Die schapen doen immers al niet anders waardoor de rechter stroken er maar een beetje verlaten bij liggen.
@tupperware: Mensen willen het keep your lane principe omdat ze dan de illusie hebben dat ze niet langer achter te langzaam rijdende linkshangers komen te zitten. Maar ze vergeten dat bij keep your lane straks op alle rijbanen van die langzaamrijders komen te zitten. En met de nederlandse verkeersdrukte betekent dat dus dat er straks op de A2 5 banen breed auto’s naast elkaar 90 rijden…

Oftewel: nu kan je doorrijden als je het geluk hebt dat mensen aan de kant gaan. Met keep your lane kan je straks gaan slalommen tussen de slakken, wat per definitie risicovol is en óók niet opschiet.

Keep your lane werkt alleen in landen met weinig verkeersdrukte (Murica!) of in landen zonder regels (China en zo).
@dondeboer:
Nope, ik rij nu meestal in een uitgestorven rechterbaan, scheelt een hoop onnodig op de remmen staan.
Die lui die nu midden op blijven hangen gaan hun gewoontes echt niet veranderen. Dat moet jij toch weten, jij gaat vast ook niet naar rechts als die baan leeg is.
@tupperware: Ik wil niet beweren dat ik roomser ben dan de paus, maar als er rechts ruimte is, dan rij ik gewoon rechts ja. Altijd. Ook als het rustig is. Met m’n leaseautootje op diesel.

En ik heb inmiddels ook afgeleerd om me aan de snelheid te willen houden, ik rij gewoon met het verkeer mee, scheelt me echt veel ergernis. Het is 42km naar m’n werk. Rustig met 110 op de teller of constant duwen en jagen op de A2 scheelt me precies 3 minuten, da’s minder dan de invloed van de stoplichten, dus waarom zou ik me druk maken. Verder scheelt t me ook nog eens een sloot diesel, waardoor ik minder vaak hoef te tanken.
Gisteren nog gehad op de A58 bij Oirschot. Daar is het ook 3-baans. ’s avonds om 9 uur reed ik terug met ca. 140 en mijn voorligger ook. Allebei netjes op de rechterbaan. Totdat we een een E61 slapend op de middelste strook tegenkwamen. M’n voorligger ging abrupt van uiterst rechts naar uiterst links en weer terug. Ik ben ‘m rechts voorbij gegaan. En ondanks dat alles, kijk je daarna nog een paar keer in je spiegel en toch gewoon blijven hangen op de middelste baan.
@jack_abarth:
mjah, dat gebeurt heel vaak in zuid europa, mensen zeiken hier over de situatie in nederland maar in zuid europa houdt een minderheid rechts. Heel irritant als je het wel doet en zoals je zegt 2 banen moet wisselen om iemand in te halen. Ik haal soms ook rechts in, maar het is wel gevaarlijk want als er een ongeluk gebeurt is het jouw schuld…
Zolang de snelheidsverschillen niet al te hoog zijn, kan je in veel gevallen best veilig rechts inhalen.
@c-ad: Nee, want de meeste bestuurders verwachten niet dat er iemand recht passeert. De meeste die op de 2e baan rijden gaan dan ook zonder in de dode hoek te kijken weer naar rechts.

Daarom moet zo iets ook door iedereen worden toegepast, of door niemand. Een paar zorgt alleen maar voor verwarring en gevaarlijke situaties.
@motoragent:

Volledig mee eens. Rechts inhalen zorgt voor levensgevaarlijke situaties.
Daarbij krijg je in Nederland geen ‘keep your lane’ maar mensen die zigzaggend door het verkeer rijden.
@motoragent: precies en daarom moet het ook niet gewijzigd worden. Mensen houden van gewenning. Als dit gewijzigd wordt zullen er meer ongelukken en frustratie ontstaan op de weg.
@motoragent: Mensen die links blijven plakken letten sowieso niet op het overige verkeer.
@Simpson: Precies, om die dan ook nog eens rechts in te halen is dan al helemaal levensgevaarlijk.

Daarnaast is het met die 2-baans snelwegen hier een belachelijk idee. Op de rechtse baan rijden toch meestal vrachtwagens, dus het is onmogelijk om op die baan je eigen tempo te houden.
@motoragent: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn ruimschoots stukken op de tweebaanswegen waar rechts om de zoveel km een vrachtwagen rijdt en je dus vmax kunt rijden terwijl het links compleet ophoopt en dus langzamer rijdt omdat iemand een van die vrachtwagens wil inhalen maar toch twijfelt ofzo. Of bang is om 101 te rijden waar je 100 mag.

Ik vind het Nederlandse verkeer ronduit vervelend. Ik ben met je eens dat mensen vooral acteren naar gewenning maar het lijkt wel alsof het gros van de mensen zich aangewend heeft om vooral zoveel mogelijk links te blijven rijden. Dan is het risico van het vak dat je op een lege rechterbaan gepasseerd wordt.
@vondeyck: Ja oké, zit wat in. Maar dan kun je beter die linksplakkers harder aanpakken dan het hele systeem aan hun aan te passen.
@motoragent: Je moet inderdaad wel weten waar je het doet en een goede relatie met je schadeherstelbedrijf hebben.

Op 3-baans wegen vind ik het nog veel gevaarlijker trouwens, daar komen rechts en links inhalers elkaar tegen op de middelste baan.
@Simpson: Dan zou je moeten zeggen dat de rechterbaan alleen toegestaan is voor vrachtwagens, en de andere 2 banen voor het overige verkeer, dan zou het keep your lane principe wel kunnen werken.

Krijg je echter weer problemen bij de op- en afritten. Nederlandse infrastructuur is gewoon niet geschikt voor dit principe.
@motoragent: klopt. En vrachtwagenchauffeurs willen hun langzamere collega’s ook wel eens voorbij natuurlijk.
De oplossing is simpel: alle eco blikjes met minder dan 100pk verbieden op de linkerbaan. Klaar!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ben ik helemaal niet met je eens..
Een VW Up met 60pk haalt de 160, dus waarom die links verbieden?
@rvhh-e46: omdat het een VW is…?
@Emile_Benz: Nee als voorbeeld..
@rvhh-e46: dan doen we het anders. Meest linker baan gemiddelde snelheid 200km/u. Uiteraard zijn er dan nog snellere auto’s. Maar als je daar een traject controle op zet. Niks aan het handje. Traject controle per rijstrook.
@Rhyo: Zodat jij de meest rechter baan kunt aanhouden?
@rvhh-e46: Trilt zo’n ding niet uit elkaar als je 160 gaat?
@Svenska_Aeroplan_AB: SAAB voor president…

…of in het Nederlandse geval: Minister van Verkeer & Waterstaat.
Waarom niet gewoon Indonesische toestanden?
1: Helemaal links: al het snelle verkeer.
2: middenin: het verkeer dat zich rustig aan de snelheid houdt.
3: helemaal rechts: al het langzame verkeer (vrachtwagens enzo)
@toyotafortuner: lekker systeem op een tweebaansweg…
@flutterby: dan nog steeds. Links: het rustige/snellere verkeer. Rechts: langzaam verkeer als vrachtwagens.
@toyotafortuner:

Maakt geen verschil. De regel is nu ook dat je uiterst rechts dient te rijden. Aangezien ze nu blijven plakken, zullen ze dat straks ook gewoon blijven doen.
@toyotafortuner: Ja en als extra doen we dan dat wanneer er ruimte is op de rechterbaan dat je dan naar rechts gaat voor het geval die gene achter je misschien sneller wilt! Ow… wacht…
@toyotafortuner: dat is het systeem hier in princiepen toch gewoon? Alleen houd niemand zich eraan en blijft iedereen links rijden.
Als je je aan de maximum snelheid houdt wordt je niet vaak opgehouden op de 2e, 3e en 4e rijstrook.
Dus…
@glashelder: jij rijdt zeker nooit op de a1, a2 (zuidelijk), a6, a12, a30, a27 of a28?
Vooral vanaf 19.00 is het een probleem die linksrijders op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen en vanaf Vianen naar Den Bosch. Je mag dan op die stukken A2 namelijk 130km/u rijden. Maar de meeste mensen blijven 100km/u rijden of 120km/u op rijstrook 3 en wisselen uit luiheid niet meer tot aan Maarssen. Dit kan met die snelheidsverschillen gevaarlijke situaties opleveren.

Ik heb een keer getest. Ik reed vanaf Vinkeveen op rijstrook 5 zo’n 70m schuin achter een auto op rijstrook 3. Die bleef gewoon stug zijn rijstrook volgen met niemand voor zich. Uiteindelijk wisselde hij bij Maarssen van rijstrook. Wat denk je? Houd hij rijstrook 2 aan met weer niemand voor zich tot aan de splitsing na de tunnel. Om vervolgens tot aan Den Bosch dit gedrag te herhalen.

Politie moet voor dit probleem permanent gaan patrouilleren op de A2 icm met postbus 51 video’s hoe je je moet gedragen op wegen met meer dan 2 rijstroken.
Vooral de ‘ergenis’ is natuurlijk een waardeloos argument.
Nederlanders ergeren zich altijd wel aan iets in het verkeer.

Wanneer ik 130 rijd en inhaal zit er een bumperklever achter mij. Wanneer ik dit met 140 doe zit er ook een bumperklever.

Iedereen ergert zich kapot aan slecht wegdek en gaten in de weg. Wanneer er een dag later de weg voor de helft wordt afgesloten om het te repareren zit iedereen weer te zeiken dat ze weer zo nodig wegwerkzaamheden moeten uitvoeren.

Het is nooit snel goed. Mensen zouden zich eens wat minder moeten ergeren aan totaal onbelangrijke zaken en het elkaar niet zo moeilijk maken.

Nederland heeft het drukst bezette wegennet van Europa. En ja ik heb ook wel eens ergernis. Maar wanneer je gewoon even goed kijkt dan zijn de zaken in Nederland toch allemaal uiterst goed voor elkaar betreft infrastructuur.
@Vreddy_B: Nederlanders willen gewoon alles op de automatische piloot kunnen doen, als er dan iets of iemand wat anders doet dan de rest begint de ergernis al.

Nederlandse wegen zijn een verademing, ook al beseffen de meesten dat niet. Van de zomer nog in een ruk van Italië naar Nederland gereden, wegen in Italië zijn een groot drama, vangrail op 20 cm van je spiegel en iedereen denkt voorrang te hebben, Duitsland is vrij aardig, maar pas terug op de Nederlandse snelwegen voelde ik me echt op mijn gemak.
@motoragent: Ik heb juist het tegenovergestelde. Ik rijd regelmatig in het buitenland (Van Zweden tot aan Italië), met een redelijke auto en altijd als ik de grens over ben moet ik een knop omzetten. Van relaxed doorrijden naar 90 km/h op de cruise control achter een vrachtwagen, omdat iedereen toch links op elkaar zit.. En dan ben je blij met de TV-tuner en DVD speler in de auto. Die heb ik in het buitenland eigenlijk nooit nodig.

Nederlanders kunnen over het algemeen gewoon niet rijden, omdat alles met regels is vastgezet. Eigen inzicht ontbreekt volledig.
@MrSelected:
kom eens in zuid frankrijk kijken (rijden), merendeel van de mensen rijdt hier standaard in de middelste baan, altijd, ook als er rechts helemaal geen verkeer te bekennen is. In nederland rijdt men echt een stuk beter dan hier, dat gezeur altijd over links plakken is echt zwaar overdreven.
@super: Heb daar nooit last van gehad, het is altijd vrij rustig daar en kan ook meestal wel doorrijden. Ik herken wat je zegt, maar het stoort toch minder dan hier. Het is hier altijd te druk op de weg.
@Vreddy_B:
Helemaal mee eens. Ik vind het ook vreemd dat men iha het kennelijk wel in zich heeft om in een rij achter een wat trager oud vrouwtje geduldig te zijn, maar het op de snelweg gelijk in bumperkleven en lichtseinen geven moet resulteren.
@super:
rij = rij achter kass
Ach ja, de linkerbaan. ’s ochtens bevolkt met mensen die geen zin hebben om naar hun werk te gaan en ’s avonds met mensen die geen zin hebben om naar hun echtgeno(o)t(e) te gaan…

Ik ben voor invoering van het puntenrijbewijs, en dat je dan minstens 3 punten moet hebben om op de linkerbaan te mogen rijden.
Ik haal meestal gewoon rechts in, als op mijn knipperlicht niet wordt gereageerd, of zelfs niet op mijn xenon. Je kan me asociaal noemen maar ik vind die mensen die stug links blijven rijden pas asociaal, vooral op een tweebaansweg. A2 is zigzaggen wel weer gevaarlijk, maar tijd is geld was de uitspraak toch? Heb overigens altijd m’n dashcam aanstaan, sommige idioten ook altijd met hun remproeven op de linkerbaan..
@zender: Met dat knipperen en bumperkleven bereik je juist het tegenovergestelde effect. Linksrijden is fout, maar die mensen spelen juist graag voor politie en blijven links rijden als er iemand irritant gaat doen achter hun (want dat is het tenminste). Irritatie naar hun is irritatie terug. Ga er gewoon op je gemak achter rijden, en mensen gaan veel eerder voor je aan de kant, is ook beter voor je bloeddruk ;)
@motoragent: En uiteindelijk scheelt het maar maximaal 5 minuten op je reistijd.
@Simpson: Ach, je wil niet weten hoe vaak ik voorbij gereden wordt terwijl ik op mijn gemak op de rechterbaan rij, om dan vervolgens bij het eerste stoplicht weer naast hun te staan…
@motoragent: waarschijnlijk net zo vaak als ik :) Ik maak me er ook niet meer druk om.
@motoragent:
Ach, je wil niet weten hoe vaak iemand voorbij steekt, nog net het groene licht haalt en jij die er 5 minuten voor staat, en misschien het volgende licht ook nog.

Kan ook aan de Belgische afstelling van de lichten liggen uiteraard, als je verkeerd aankomt sta je dikwijls op een paar kilometer 5 keer voor het rood en heb je groen als je 10 per uur te snel rijdt. Scheelt 10 minuten op een rit van 20 minuten en een hoop frustratie en stuurgebijt.
@motoragent: @simpson: @sketcher: Logische reactie. Ik rij niet altijd ”asociaal”. Feit is wel dat ik in de stad me strikt aan de regels hou en mensen die uit een uitrit etc. komen veelal voorrang verleen omdat ze er anders niet tussen komen, zo ook in de file. Niet iedereen, maar niemand er tussen laten is arrogant. Die remproeven? Volgens mij is dat niet om mijn rijstijl, maar gewoon omdat ze moeite hebben om op het pedaal te drukken/de auto niet begrijpen. Ik maak me er ook niet zo druk om – meer het feit dat ik hun ”fout” even wil benadrukken. Ik schrik me rot als mensen compleet ongestoord opeens naar de linker baan gaan (dus geen spiegel werk, niet dat ik met 180 aan kom), dan vind ik het zelf wel fijn om dan even er rechts omheen. Bumperkleven vind ik not done, levensgevaarlijk. Gemengde situatie, toch bedankt voor de reactie.
@zender: Als mensen bij jouw remproeven doen moet je misschien eens naar je eigen rijstijl kijken en jouw aandeel daarin eens kritisch bekijken. Een remproef doen mensen echt niet zomaar.
@sketcher:
Bumperklevers horen een vette bekeuring te krijgen. Maar bestuurders die een remproef doen mogen van mij gelijk een EMG krijgen. Je weet wel: die onvrijwillige cursus van dik €800… Levensgevaarlijk zo’n remproef.
@Original_Arnoud: Dan moet je dat bij beide bestuurders doen. Als je gaat remmen met een andere flapdrop op 2 meter van je bumper dan ben je ’n domme kever. Maar die gozer die er zo dicht achter gaat hangen is minstens net zo achterlijk.
Nederlanders kunnen gewoon niet rijden, punt uit, op een uitzondering na
@IJsblok: +1 voor jou maat. ;)
Rechts inhalen is hier ook legaal en gaat hier prima, okay links inhalen mag dan weer niet ;-)
Wat doen die pipo’s daar allemaal in den haag, we zijn geen amerika waar ze 6 baans wegen hebben op grote gedeeltes, gewoon de boetes onhoog flikkeren voor rechts rijden en tijdelijk reclames hierover, dan wil ik weleens zien of het nog veel gebeurd.

Als iedereen zich netjes eraan houdt is alleen links inhalen prima.
Ach bumperkleven is €600 en rechts in halen is €220, keuze is snel gemaakt voor mij dan;)
@mightymike: Dat is ook precies de reden die ik dan zou opgeven, als ik aangehouden mocht worden door onze grote vrienden. Zondag op de A9 vanaf de A1 met een open spitsstrook waar niemand rijd. Met 105 kmh op de teller (dus binnen Vmax grenzen) haal je iedereen rechts in. Je kan dan idd tegen de wouten zeggen dat je je aan de snelheid houdt en netjes rechts rijdt. Ze zijn te lui om te bekeuren voor onnodig links rijden omdat rechts inhalen beter te zien is.
@mightymike: Geen van beide?
@motoragent: even voor de duidelijkheid, ik ben geen wegpiraat die bij elke opening naar rechts een vrije baan ziet. maar het is wel heel irritant dat er mensen zijn die op wegen rijden net onder de aangegeven snelheid en dan hun cruise control aan zetten of achter een vrachtwagen vandaan komen met een C1/panda/500 etc. maar niet het vermogen hebben of kunnen anticiperen zodat de rest van het verkeer vol in de ankers moet hiervoor.
Wat denken we hier trouwens van die mensen die vanaf de linkerbaan uitvoegen, om nog net ff voor die extra vrachtwagen langs de afrit te kunnen pakken?

Die vertragen meestal met hun uitremactie de rechterbaan, waardoor iedereen weer de linkerbaan op knalt.

Zou een (half) doorgetrokken streep vanaf het 600m bord hiertegen helpen?
@Simpson: die zijn er toch al deels? in of uitvoegend verkeer heeft dan een doorgetrokken streep en de andere kant een onderbroken streep.
@mightymike: Dat is volgens mij alleen bij invoegstroken, en niet bij uitvoegstroken.

Ik blijf meestal de laatste honderd-tal meters achter een vrachtwagen sukkelen, loop je ook niet het risico om nog even snel voorbij een vrachtwagen te moeten schieten.
@motoragent: precies, ik net zo. Scheelt een hoop ergernis en gepruts.
@mightymike: Ik ben ze nog niet tegengekomen, maar het leek me wel een leuk idee
Ik vind het wel prima zo.. Als het me niet bevalt dan geef ik wel een poepie gas en.vlieg er rechtsom voorbij..
In principe betalen we allemaal wegenbelasting.. de een wat meer dan de ander helaas!
Maar hebben we dus eigenlijk allemaal recht op alle banen, echter wrikt daar de schoen!

Ik zie het zo vaak mis gaan op het moment dat er busjes op de linker rijbaan gaan karren.
Deze zitten boven in de toeren te bumperkleven en fanatiek te remmen daardoor met als gevolg een schrikreactie tot soms wel 2 km terug!
Kortom, ik vind dat de busjes niet meer op de linker rijbaan mogen rijden, ook omdat er totaal geen overzicht meer is indien er een voor je komt rijden!
Ik scheer ze in dit geval over een kam, maar ik denk dat dat niet zo raar is.

Een ander schijnbaar moeilijk ding op de snelweg is ritsen:

Ritsen is een term uit de verkeerskunde die gebruikt wordt om aan te geven dat er verplicht moet worden gewisseld van strook op een ordelijke manier, namelijk om-en-om. Het ritsen is dus het beurtelings invoegen van voertuigen op een vrije rijstrook bij een vermindering van het aantal rijstroken. (dit geldt overigens alleen waar twee rijstroken worden samengevoegd tot één: bij het samenvoegen van drie tot twee stroken is de situatie iets ingewikkelder).
Het strookwisselen is noodzakelijk op autosnelwegen op knelpunten waar de rijbaan met één strook versmalt. Bestuurders op de wegvallende rijstrook moeten invoegen in het verkeer van de aanliggende strook. Wanneer dit invoegproces ordelijk plaatsvindt waarbij één voertuig van de wegvallende strook invoegt tussen twee voertuigen op de aanliggende strook, spreken we van ritsgedrag (en kan het strookwisselen ‘ritsen’ worden genoemd).
De overheid houdt campagnes om ritsgedrag te bevorderen omdat bij het ritsen snel irritaties, agressie en gevoelens van onveiligheid ontstaan. Vaak omdat bestuurders die te vroeg invoegen het niet leuk vinden om andere auto’s te zien doorrijden tot het einde van wegvallende rijstrook. Toch is dat doorrijden onderdeel van het gewenste ritsgedrag. Om het ritsgedrag te stimuleren zijn op veel knelpuntlocaties verkeersborden geplaatst met de teksten ‘Ritsen na 300 m’ en ‘Ritsen vanaf hier’.
Het mag duidelijk zijn dat ‘ritsen’ eigenlijk alleen van belang is tijdens drukke periodes, want bij weinig verkeer ontstaan er geen problemen bij het strookwisselen en het invoegen tussen voertuigen op een andere strook, voor zover die aanwezig zijn.
Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:
-Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
-Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
-Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
-Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.

Vrijwel niemand snapt dit!

Ik zou nog wat kunnen schrijven over de matrixborden maar dat laat ik aan een ander over..
@don: Er zijn tegenwoordig zat busjes die comfortabeler, sneller en veiliger zijn dan jouw auto.
@MrSelected:
Comfortabel en veilig is niet helemaal relevant in dit verhaal..
En als jij mij wijs gaat maken dat een vierkant 4-cilinder diesel busje met ladder op dak sneller is dan een zes in lijn, weet ik niet of ik hier verder op in wil gaan!
@don: Wat voor zes-in-lijn? Op de zaak bij ons hebben we een 2.5 Vivaro met 150 pk/350 Nm, die is al redelijk rap. Maar de buren hebben een Transporter 2.5 TDI, die houd ik met mijn BMW V8 nog maar net achter mij..
@MrSelected: Vito’s en wat Duitse soortgenoten zijn soms akelig rap inderdaad. Vervelendste van die busjes vind ik dan ook niet de snelheid, maar simpelweg dat je geen idee meer hebt wat er voor gebeurt omdat je er niet doorheen kan kijken. Bij auto’s kan je nog enigszins zien dat er verkeer ervoor op de rem gaat, en dat kan bij zo’n busje niet. Ik hou in ieder geval altijd voldoende afstand als er zo’n busje voor me rijd.
@MrSelected: Mooi dat er enigszins snelle bussen bestaan.
Je gaat richting een PK-battle, en naar mijn idee gaat het hier ergens anders over…
Dus:

Als jij met je e39 naar huis gaat van je werk, het is druk op de weg, vaak remmen, irritaties..
Waar gaat het mis en wat moet er anders denk jij?
@don: Zie mijn post van 10:59, als reactie op motoragent wat verder bovenin.
@don: Ik heb geen E39 (meer) trouwens.
@MrSelected: Dat is voldoende, had ik over het hoofd gezien!

Erg jammer van de E39, indien dit een touring was, hele mooie auto!
@don: Heb een 528iA Touring gehad van ’97, daarna een 2001 520d Touring omdat ik inderdaad frustraties had met 200 pk onder de kap. Ging stukken beter. Heb nu een E38 met V8, dat rijdt heerlijk relaxed. Kan iedereen aanraden, dan heeft niemand meer haast. :)
@MrSelected: begrenzen op 80 die busjes. Als er bestuurders aan zelfoverschatting lijden, zijn zij het wel. En degene met allerlei rode TDI-lettertjes achterop zijn de ergste.

Als je snel wil rijden, dan doe je het goed met een personenauto. Niet met een milieuvervuilende zeecontainer.
Zoals motoragent zegt, je kunt er niet doorheen kijken waardoor er veel sneller files ontstaan.
@melkkoe: Onzin. Een TDI van de jaren 90 is bijvoorbeeld veel milieuvervuilender dan een moderne bestelbus, en veel veiliger om hard mee te rijden. Als je niks ziet, moet je meer afstand houden. Als je hard wil rijden boek je een circuitdag, op de openbare weg hoor je niet ‘hard’ te rijden. Als er iemand voorbij wil ga je aan de kant, als dat niet kan heeft de persoon achter je gewoon pech.
@MrSelected: Die stinkende 2.5TDI vijfcilinders worden al jaren niet meer gemaakt. Die noem ik niet bepaald schoon. Vivaro’s traffic’s en primastars waren in die tijd al veel schoner
@don:
mensen die te lang links doorrijden moeten remmen (omdat geen weg meer) en gaan daarmee de baan waarin zij in moeten voegen ook vertragen. 300m is naar mening niet vroeg genoeg, het zou minstens het dubbele moeten zijn. Iemand die vroeg invoegt helpt naar mijn mening de verkeersdoorstroming.
@super: Als ze moeten remmen om in te voegen dan hebben ze hun snelheid niet gelijk gemaakt met het verkeer op de andere baan. Dat is net zo dom als te vroeg invoegen. Moet je beide niet doen
Ik ga op dit item mijn mening niet meer geven, want dat links geplak gaat toch NOOIT veranderen!!!
Gewoon eerst even goed kijken of de kust veilig is en er dan rechts voorbij knallen, that’s all!
Ik merk dat toch wel veel mensen huiverig zijn om de spitsstrook te gebruiken (want doorgetrokken streep). Dit resulteert vaak in een lege spitsstrook en een rechterbaan waar men keurig 90 sukkelt. In dit soort gevallen blijf ik dus wel met 100 over de spitsstrook rijden ipv 2 banen naar links opschuiven.
@imaginenl: ach dat is geen angst voor de doorgetrokken streep. Dat is:”yes. Er zijn nu 3 rijstroken: dus ik kan lekker midden op blijven sukkelen, hoef niks meer te doen. Ga de vrachtwagens vanzelf voorbij en wie mij voorbij wil kan dat links doen”. Dat zijn mensen die lak aan alles en iedereen hebben en totaal niet opletten. De middenbaan plakkers zijn de grootste plaag en het grootste gevaar dat het verkeer kent.
@mashell: helemaal mee eens, soms droom ik van een hummer H1 met een flinke bar aan de voorkant. Wat zijn die figuren schijt irritant zeg. Als je niks inhaalt ga je lekker rechts rijden.
Ik stel voor dat de rijksoverheid particuliere vrijwilligers met dikke bakken als patrouille wagens inschakelt die het hele land doorrijden met de rode digitale tekstborden: “rechts aanhouden in naam der koning” achter de voor- en achterruit om de links rijders aan te pakken.
@rechtsaanhouden:
goed idee, vooral doen! mits ze eerst; werkloosheid, onderwijs, gezondheidszorg, begrotingstekort, pensioenen, immigratie, veiligheid op straat, onderwijs hebben aangepakt, maar dat spreekt voor zich…
Het stomme is hoe simpel is het nou eigenlijk, “Blijf op de rechterstrook behalve als je inhaalt”.
Blijkbaar heel moeilijk.

Ik snap ook niet dat bumperkleven en zeker rechts inhalen in de irritatie top 10 staan. Als je gewoon zelf naar rechts gaat heb je daar nooit meer last van (bumperkleven kan nog maar waarschijnlijk al 10x minder).
gewoonweg fan worden van deze groep en het komt meer en meer in the picture:
http://www.facebook.com/rechtsinhalen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).