Ton Elias (VVD) leest Autoblog, wil rechts inhalen toestaan
Ton Elias in een gerse Spijkstaal - bron: tonelias.vvd.nl

Precies een jaar en een week geleden gooide ondergetekende een balletje op voor het invoeren van het 'keep your lane'-principe. De tijd van louter vierbaans snelwegen ligt immers ver achter ons. De VVD pakt het onderwerp nu op, en zet het op de politieke agenda.
Over de voor- en nadelen hebben we het al gehad, het heeft geen zin deze te herkauwen. De kwestie wordt aangekaart door VVD-verkeersgezelligerd Ton Elias, die hoopt op deze manier bumperkleven en onnodig links rijden op te lossen (open deur), maar ook het risico op ongelukken te verminderen door een rustiger verkeers-/rijpatroon.
Het laatste Nederlandse onderzoek naar deze methode schijnt al meer dan 20 jaar geleden te zijn uitgevoerd, toen we ons nog met paard en wagen door onverharde karresporen moesten banen. Tijd voor een nieuw onderzoek dus, maar hier gaat de minister (Schultz) over. Zij kan binnenkort een verzoek hiertoe van Elias verwachten.
Maar misschien moeten we het onze automobilisten niet te moeilijk maken. Als zelfs een spitsstrook al niet begrepen wordt, hoe moet het dan met meer nieuwe regels?




