Van de klassieke Mercedes-Benzen die je heel af en toe nog ziet rijden is de 300 SL Gullwing één van de meest begeerlijke, maar er is een verwant model dat nog véél bijzonderder is. Van de 300 SL Uhlenhaut werden er maar twee gebouwd, waarvan dit exemplaar te bewonderen is in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart.
In 1955 en 1956 racete Mercedes-Benz met 300 SLR’s over Le Mans. Hoewel de naam suggereert dat er sterke overeenkomsten waren met de 300 SL Gullwing stond de auto op een ander chassis en was ook de motor geen zescilinder, maar een achtcilinder-in-lijn. Deze was afgeleid van eerdere Formule 1 auto’s, en opgeboord tot 3,0 liter. Er werden zeven auto’s gebouwd op dit zogenaamde W196S chassis – de Gullwing stond op een W198 chassis. Hiervan werden twee auto’s gebouwd die een soort kruising waren tussen een 300 SLR en een 300 SL Gullwing: de 300 SLR Uhlenhaut. Wat uiterlijk betreft lijkt dit model op de Gullwing vanwege de vleugeldeuren en de door het spaceframe opgelegde hoge dorpels, maar verder waren de verschillen groot. De achtcilinder-in-lijn kon 302 pk leveren waarmee de auto in staat was tot 290 km/u. In die periode was het dan ook mogelijk om in één uur van Stuttgart naar München te rijden – méér dan 200 kilometer -, en zo geschiedde dat in de praktijk met Rudolph Uhlenhaut achter het stuur.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@560pkferrari: staat ook suggereerst
Echt een machtig mooi apparaat, ben alleen niet zo’n fan van die voorkant
Prachtig. Ben benieuwd hoe dit klinkt. Indrukwekkende prestaties, 100pk per liter.
Ik zou er alleen geen 290 mee rijden met slchts trommelremmen.
@paulaner:
Er komt een flinke bak herrie uit:
https://www.youtube.com/watch?v=5te9HhrPte4
En van binnen:
https://www.youtube.com/watch?v=-ZT5ozXg1AI
@paulaner: Trommelremmen hoeven per definitie helemaal niet slecht te remmen hoor.
De andere SLR heeft een rood interieur ipv blauw, verder is deze identiek.
Uhlenhaut was overigens niet alleen een geweldige ingenieur maar ook een begaafd coureur en tijdens tests vaak sneller dan de sterren die voor Mercedes reden in die tijd. Toen Fangio eens klaagde over de wegligging van zijn auto nam Rudolph het stuur over en reedt een seconden snellere tijd over de Nurburgring dan de toen al legendarische Fangio.
De mooiste Benz ooit gemaakt. Heb hem een paar keer in het echt mogen aanschouwen maar wat een schoonheid!
Zeer mooi ding
Wow! Deze kende ik niet, maar wat een haaf apparaat! Een 300 SL is al fantastisch maar dit is nog wel een tandje leuker :)
Echt een zwaar indrukwekkende collectie in dat museum, en dit was m’n favoriet, echt prachtig. Leuk dagje uit icm het Porsche museum, veel kleiner maar ook een hele mooie collectie.
Jammer dat er maar zo weinig van zijn. Dat maakt de kans om hem rijdend te zien tamelijk klein. Ben geen Mercedesfan, maar dit is zo tranentrekkend mooi. Zoiets gun je een grotere serie dan 2.
Volgens mij heeft hij ook redelijk veel gehoorschade opgelopen door het vele snel rijden met dat apparaat. En wat een apparaat!
@HDM: Vast wel, als ze er tegenwoordig mee gaan rijden wordt er een extra demper tegen de zijkant geschroefd.
Eeuwig zonde…
@norge:
Wat is er precies zonde aan?
@mgmgb: waarschijnlijk dat er maar 2 van zijn.
@545e60:
Dat is absoluut zonde ja!
@mgmgb: Dat tie in een museum staat…
Misschien wel mooier dan de Gullwing!
Is dat even toevallig..! Die heb ik net in mn handen in een modelwinkel!!
De mooiste Mercedes-Benz ooit gemaakt!
Wauw! Supermooi
Een 8 inlijn?!? Jezus dacht dat alles na een 6 inlijn klote was…
@Osca: Ze waren dan ook wel zo handig om midden in de krukas het vermogens afname tandwiel te plaatsen. Net als bij die platte V12 in de Porsche 917 van vele jaren later…
Da’s wel een hele mooie Benz zeg!
Keer eentje op The Goodwood Festival of Speeed zien rijden en ernaast gestaan toen ze ‘m ‘wakker maakten’. Te gaaf. Eerst een tien minuten warm draaien, toen uit zetten, klep aan de zijkant achter het rechter voorwiel open, nieuwe bougies d’r in en toen was ie klaar om z’n run te doen. Zo’n ding is LUID.