• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe

Auteur: appeltje, gepost 31 mei 2013 om 13:30 – 27 Reacties

Afbeelding Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut CoupeAfbeelding Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut CoupeAfbeelding Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut CoupeAfbeelding Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe

Mercedes-Bens 300 SLR Uhlenhaut Coupe
Van de klassieke Mercedes-Benzen die je heel af en toe nog ziet rijden is de 300 SL Gullwing één van de meest begeerlijke, maar er is een verwant model dat nog véél bijzonderder is. Van de 300 SL Uhlenhaut werden er maar twee gebouwd, waarvan dit exemplaar te bewonderen is in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart.

In 1955 en 1956 racete Mercedes-Benz met 300 SLR’s over Le Mans. Hoewel de naam suggereert dat er sterke overeenkomsten waren met de 300 SL Gullwing stond de auto op een ander chassis en was ook de motor geen zescilinder, maar een achtcilinder-in-lijn. Deze was afgeleid van eerdere Formule 1 auto’s, en opgeboord tot 3,0 liter. Er werden zeven auto’s gebouwd op dit zogenaamde W196S chassis – de Gullwing stond op een W198 chassis. Hiervan werden twee auto’s gebouwd die een soort kruising waren tussen een 300 SLR en een 300 SL Gullwing: de 300 SLR Uhlenhaut. Wat uiterlijk betreft lijkt dit model op de Gullwing vanwege de vleugeldeuren en de door het spaceframe opgelegde hoge dorpels, maar verder waren de verschillen groot. De achtcilinder-in-lijn kon 302 pk leveren waarmee de auto in staat was tot 290 km/u. In die periode was het dan ook mogelijk om in één uur van Stuttgart naar München te rijden – méér dan 200 kilometer -, en zo geschiedde dat in de praktijk met Rudolph Uhlenhaut achter het stuur.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes S680 Guard
    Mercedes-Benz S680 Guard is de ultieme Benz

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

300SL, gullwing, Mercedes, museum, Racing

Vorig bericht: « Nieuwe Bumblebee is een klassieke Chevrolet Camaro
Volgend bericht: Stoute MINI Cooper aan de ketting gelegd »

Lees Interacties

Reacties

  1. 560pkferrari zegt

    31 mei 2013 om 13:30

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      31 mei 2013 om 13:46

      @560pkferrari: staat ook suggereerst

      Login om te reageren
  2. 560pkferrari zegt

    31 mei 2013 om 13:32

    Echt een machtig mooi apparaat, ben alleen niet zo’n fan van die voorkant

    Login om te reageren
  3. paulaner zegt

    31 mei 2013 om 13:37

    Prachtig. Ben benieuwd hoe dit klinkt. Indrukwekkende prestaties, 100pk per liter.
    Ik zou er alleen geen 290 mee rijden met slchts trommelremmen.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      31 mei 2013 om 16:07

      @paulaner:
      Er komt een flinke bak herrie uit:
      https://www.youtube.com/watch?v=5te9HhrPte4
      En van binnen:
      https://www.youtube.com/watch?v=-ZT5ozXg1AI

      Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      31 mei 2013 om 18:01

      @paulaner: Trommelremmen hoeven per definitie helemaal niet slecht te remmen hoor.

      Login om te reageren
  4. Ferry_76 zegt

    31 mei 2013 om 13:37

    De andere SLR heeft een rood interieur ipv blauw, verder is deze identiek.
    Uhlenhaut was overigens niet alleen een geweldige ingenieur maar ook een begaafd coureur en tijdens tests vaak sneller dan de sterren die voor Mercedes reden in die tijd. Toen Fangio eens klaagde over de wegligging van zijn auto nam Rudolph het stuur over en reedt een seconden snellere tijd over de Nurburgring dan de toen al legendarische Fangio.

    Login om te reageren
  5. Breinstein zegt

    31 mei 2013 om 13:39

    De mooiste Benz ooit gemaakt. Heb hem een paar keer in het echt mogen aanschouwen maar wat een schoonheid!

    Login om te reageren
  6. redneckdarian zegt

    31 mei 2013 om 13:47

    Zeer mooi ding

    Login om te reageren
  7. ar156sw zegt

    31 mei 2013 om 14:15

    Wow! Deze kende ik niet, maar wat een haaf apparaat! Een 300 SL is al fantastisch maar dit is nog wel een tandje leuker :)

    Login om te reageren
  8. harrie zegt

    31 mei 2013 om 14:18

    Echt een zwaar indrukwekkende collectie in dat museum, en dit was m’n favoriet, echt prachtig. Leuk dagje uit icm het Porsche museum, veel kleiner maar ook een hele mooie collectie.

    Login om te reageren
  9. pieterveer zegt

    31 mei 2013 om 14:43

    Jammer dat er maar zo weinig van zijn. Dat maakt de kans om hem rijdend te zien tamelijk klein. Ben geen Mercedesfan, maar dit is zo tranentrekkend mooi. Zoiets gun je een grotere serie dan 2.

    Login om te reageren
  10. HDM zegt

    31 mei 2013 om 14:51

    Volgens mij heeft hij ook redelijk veel gehoorschade opgelopen door het vele snel rijden met dat apparaat. En wat een apparaat!

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      31 mei 2013 om 16:11

      @HDM: Vast wel, als ze er tegenwoordig mee gaan rijden wordt er een extra demper tegen de zijkant geschroefd.

      Login om te reageren
  11. norge zegt

    31 mei 2013 om 15:21

    Eeuwig zonde…

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      31 mei 2013 om 15:49

      @norge:
      Wat is er precies zonde aan?

      Login om te reageren
      • 545e60 zegt

        31 mei 2013 om 16:09

        @mgmgb: waarschijnlijk dat er maar 2 van zijn.

        Login om te reageren
        • mgmgb zegt

          31 mei 2013 om 16:10

          @545e60:
          Dat is absoluut zonde ja!

          Login om te reageren
      • norge zegt

        31 mei 2013 om 22:32

        @mgmgb: Dat tie in een museum staat…

        Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    31 mei 2013 om 15:39

    Misschien wel mooier dan de Gullwing!

    Login om te reageren
  13. fa5test zegt

    31 mei 2013 om 15:45

    Is dat even toevallig..! Die heb ik net in mn handen in een modelwinkel!!

    Login om te reageren
  14. raoulkroes zegt

    31 mei 2013 om 16:38

    De mooiste Mercedes-Benz ooit gemaakt!

    Login om te reageren
  15. jessetje zegt

    31 mei 2013 om 19:33

    Wauw! Supermooi

    Login om te reageren
  16. Osca zegt

    31 mei 2013 om 21:13

    Een 8 inlijn?!? Jezus dacht dat alles na een 6 inlijn klote was…

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      1 juni 2013 om 02:01

      @Osca: Ze waren dan ook wel zo handig om midden in de krukas het vermogens afname tandwiel te plaatsen. Net als bij die platte V12 in de Porsche 917 van vele jaren later…

      Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    31 mei 2013 om 21:45

    Da’s wel een hele mooie Benz zeg!

    Login om te reageren
  18. lemans96 zegt

    1 juni 2013 om 01:57

    Keer eentje op The Goodwood Festival of Speeed zien rijden en ernaast gestaan toen ze ‘m ‘wakker maakten’. Te gaaf. Eerst een tien minuten warm draaien, toen uit zetten, klep aan de zijkant achter het rechter voorwiel open, nieuwe bougies d’r in en toen was ie klaar om z’n run te doen. Zo’n ding is LUID.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North