• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes’ designer vertrekt na 40 jaar trouwe dienst

Auteur: chefke, gepost 26 maart 2008 om 15:16 – 32 Reacties

Peter Pfeiffer

Mercedes moet binnenkort op zoek naar een nieuwe designer want Peter Pfeiffer gaat na 40 jaar trouwe dienst met pensioen. Van die 40 jaar werkte hij 30 jaar als ontwerper dus dat betekent dat hij verantwoordelijk was voor een behoorlijk aantal iconen. De grote vraag is wat er gaat gebeuren met het design van Mercedes na zijn vertrek.

Peter kwam in 1968 dienst bij Mercedes. In 1978 werd hij hoofddesigner. De W126 S-klasse, de eerste E-klasse en de oude, vertrouwde 190 zijn onder zijn leiding ontworpen. Later tekende hij ook de M-klasse, G-klasse en R-klasse. Die laatste is misschien minder geslaagd maar deze man heeft toch een behoorlijke staat van dienst. Volgens de geruchten wordt Gorden Wagener van het design centrum in Amerika zijn opvolger. Het wordt dus interessant om de concepten van Mercedes van de komende tijd in de gaten te houden want het design kan maar zo een hele andere kant op gaan (via autoweek.com).

Peter Pfeiffer

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

gorden-wagener, Mercedes

Vorig bericht: « British Cars & Lifestyle deel I
Volgend bericht: Tom Coronel gaat racen met een coureurloze Seat Leon »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    26 maart 2008 om 15:20

    Geen moment te vroeg, het design van mercedes is er zienderogen op achteruit aan het gaan.

    Login om te reageren
  2. babbaloerie zegt

    26 maart 2008 om 15:22

    Mocht wel eens tijd worden ook zeg, het design van Mercedes mag wel eens wat frisser.

    Mercedessen hebben zo’n ouwbollig uiterlijk, ze lijken wel speciaal gemaakt voor 50+ ‘ers.

    Login om te reageren
  3. Arnoud zegt

    26 maart 2008 om 15:25

    Ik vind het design van Mercedes er de laatste jaren juist enorm op vooruit gegaan! Met name de nieuwe C-klasse is geweldig. De E-klasse mag er zeker ook zijn, evenals de S-klasse. Hopelijk zet de nieuwe chief designer de lijn richting designtaal à la Mercedes 190 voort. De uitstraling die een Mercedes toen had!! Degelijk, niet kapot te krijgen en zonder onnodige opsmuk.

    Login om te reageren
  4. LC zegt

    26 maart 2008 om 15:27

    Mensen na 40 jaar heeft Mercedes geen Pfeiffer meer!

    Login om te reageren
  5. Uitdebroeck Piet zegt

    26 maart 2008 om 15:27

    op zich zeker geen slechte ontwerper. En de bovenstaande reacties begrijp ik niet zo goed want de nieuwe C is toch een pak minder oubollig dan de vorige modellen, die nu toch wel aanzien worden als oude bompa en maroeffenbakken (vb de 190).

    Login om te reageren
  6. 3-Serie zegt

    26 maart 2008 om 15:28

    Een denken aan de voorbeelden: De S-‘walvis’-klasse, de eerste ML (oef), de R (dubbel oef), de eerste E is wel intressant en de 190 een klassieker, ok.

    Ben er dus nog niet uit of we blij moeten zijn met zijn nalatenschap, maar het is wel duidelijk dat er een frisse wint nodig was na die mislukte facelifts van de laatste tijd (CLS, SLK, SL, ML)

    Login om te reageren
  7. clijde zegt

    26 maart 2008 om 15:30

    Tijd voor nieuwe wind in de redactie bij mercedes. De enige mooie design van mercedes nu, is de CLS, voor de rest is het brandhout…

    Login om te reageren
  8. bruistablet zegt

    26 maart 2008 om 15:32

    z”n ontwerpen in het begin waren goed,wat erachter aan kwam minder goed.

    Login om te reageren
  9. Stef_4 zegt

    26 maart 2008 om 15:43

    vind hier toch aardig wat vooruitgang in zitten..

    http://www.autojunk.nl/pix/show/138126/1

    Login om te reageren
  10. Thom Holwerda zegt

    26 maart 2008 om 15:46

    Erg jammer dat hij weggaat, er zijn de laatste tijd toch een paar uitermate strakke Mercedessen van de band gerold. De CLS bijvoorbeeld, of wat dacht je van de wonderschone laatste CL? De nieuwe C klasse is ook erg strak, en de S klasse vind ik echt een oase van design (vooral in het Bordeaux rood, wat een schoonheid). Oh, en ik ben de enige op de wereld die de R klasse wel mooi vind.

    Er zijn natuurlijk ook een antal missers. Alle SUVs van Mercedes, die kleine roadster (SLK of CLK? Ik kan ze nooit uit elkaar houden, zo zonder Top Gear bij de hand – ik bedoel die met die nep SLR neus), en de A klasse.

    Login om te reageren
  11. Dr.Bronx zegt

    26 maart 2008 om 15:56

    Hij heeft goed gedaan maar ook minder goed maar ik vraag me af wat de invloed zal zijn van zijn vertrek en of de modellen van Mercedes echt zullen veranderen met een andere verantwoordelijke…..

    Login om te reageren
  12. 3-Serie zegt

    26 maart 2008 om 16:02

    Las net op AMS over de beoogd opvolger:

    “Nach seinem Wechsel zu Mercedes gestaltete Wagener GL, M- und R-Klasse und zeichnete die zweite Generation des SLK und die viel beachtete Studie Ocean Drive”

    mmm zitten de kanjers tussen zeg……….(Borat pause)………NOT

    Login om te reageren
  13. Tombnolz zegt

    26 maart 2008 om 16:04

    Mercedes heeft altijd hele mooie auto’s in het gamma gehad en dat is vandaag echt niet anders. De nieuwe CL & CLS getuigen van grote klasse. De E is aan vervanging toe, maar is nog steeds een zeer elegante verschijning. De B is ok en S ziet er ook stevig uit.

    Die gaan ze missen! Maar ’t is niet omdat hij weggaat, dat alle andere designers mee vertrekken, want zoals iedereen wel weet wordt er met tientallan designers aan elk model gewerkt.

    Login om te reageren
  14. Tom# zegt

    26 maart 2008 om 16:07

    @ Stef_4
    Vooral de terugkeer naar de ‘rechthoekige’ koplampen!

    Login om te reageren
  15. RenesisHP zegt

    26 maart 2008 om 16:30

    Of deze man nou mooie of lelijke auto’s heeft ontworpen, dat laat ik terzijde. Ik vind het namelijk een hele prestatie dat deze man zo lang deze functie heeft gehad. Dat is in deze tijd al heel wat.
    Daarbij komt, een Mercedes is altijd onmiskenbaar een Mercedes. Vrij moeilijk te verwarren met andere merken.

    Login om te reageren
  16. JH zegt

    26 maart 2008 om 16:39

    De opvolger die genoemd wordt, wordt het…En Pfeiffer tekende zeker niet de M-klasse, R-klasse, etc. Die ontstonden onder zijn leiding. Ik denk dat een hoop mensen blij zijn dat de “professor” weggaat omdat hij ook veel geremd heeft.

    Login om te reageren
  17. peter zegt

    26 maart 2008 om 16:45

    Jammer! En de R klasse vond ik toch ook mooi. Je kunt de Mercedes Benz modellen oudbollig noemen, maar mischien ook onderscheidend. En tijdloos.
    Het was altijd wel duidelijk Mercedes.

    Login om te reageren
  18. schnitzerken zegt

    26 maart 2008 om 17:11

    Jaja, misschien komt er nu eens verandering in de mercedessen en komen ze met eigen modellen.. geen samenstellingen van andere wagens. Alleen positief naar mijn mening…

    Login om te reageren
  19. Pordon zegt

    26 maart 2008 om 17:49

    Mercedes design achteruit de laatste jaren:O echt niet: C-klasse, S-klasse, CL-klasse, SL-klasse, CLS-klasse, ML-klasse, GL-klasse, allemaal prachtige wagens.

    Login om te reageren
  20. Einser zegt

    26 maart 2008 om 18:04

    Ik dacht altijd dat Bruno Sacco de design-paus was in de jaren ’80. Weet iemand hier meer van?
    Overigens waren er toen mooie mercedessen (201, 124, etc). De modellen van nu met die protserige chroom tierlanteintjes hebben een te hoog Frans Bauer-gehalte (niets tegen Frans overigens!).
    De nieuwe C is top!

    Login om te reageren
  21. JH zegt

    26 maart 2008 om 18:10

    Sacco was tot 1999 chef, daarna nam Pfeiffer het over. Pfeiffer heeft dus onder Sacco gewerkt. Zoals het hier door Chefke vertelt wordt was Pfeiffer hoofdontwerper terwijl hij design chef Mercedes (en Chrysler) was sinds 1999…toch beetje anders

    Login om te reageren
  22. JH zegt

    26 maart 2008 om 18:11

    Bevestiging Wagener: http://www.auto-motor-und-sport.de/news/karriere_-_koepfe/hxcms_article_511084_13987.hbs

    Login om te reageren
  23. Pieter vd Made zegt

    26 maart 2008 om 18:46

    Ik heb het nooit zo op Mercedes gehad, qua styling niet, maar vooral de uitstraling staat me niet aan. Allemaal nogal serieus, maar die laatste C-klasse mogen ze toch nog ff komen voorrijden, wat een lekker ding..

    Login om te reageren
  24. 964 RS zegt

    26 maart 2008 om 19:51

    babbaloerie schrijft,
    Mercedessen hebben zo’n ouwbollig uiterlijk, ze lijken wel speciaal gemaakt voor 50+ ‘ers.

    Welke leeftijdsgroep heeft denk je het meeste cash beschikbaar om nieuwe mercedessen te kopen van de hogere middenklasse…
    Denk je dat de mensen in Stuttgart-Möhringen daar niet aan gedacht hebben??

    Login om te reageren
  25. edel zegt

    26 maart 2008 om 20:11

    Deze man verdient respect, G-klasse ontworpen:p Hij verdient een standbeeld

    Ik vind bijna alle modellen geslaagd. E-klasse en CLK zijn wel dringend aan vervanging toe.

    Login om te reageren
  26. 750i zegt

    26 maart 2008 om 20:47

    Als BMW liefhebber vind ik dat Mercedes ook gewoon prachtige autos maakt. De enige die wat minder was vond ik de S klasse van enkele generaties terug…dat was gewoon een Mastodont. Alhoewel ik em toch wel graag had willen hebben met de V12 motor.

    Login om te reageren
  27. Chorizo zegt

    26 maart 2008 om 20:56

    @750i: Nu is je kans: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=37967225&__lp=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=146&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&fuel=PETROL&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1
    V12 voor de prijs van een Game-pc

    Login om te reageren
  28. D. B? zegt

    26 maart 2008 om 21:06

    beter een nieuweling… Die modellen nu worden steeds lelijker ( vond vorige E-klasse veel mooier ) en alleen de G-klasse en de C-klasse vind ik nu echt super mooi. zijn die van zijn hand?

    Login om te reageren
  29. CSL zegt

    27 maart 2008 om 00:25

    DAt werd Tijd.

    Login om te reageren
  30. Summer Sky zegt

    27 maart 2008 om 09:59

    Als hij een handtekening onder de recente facelift van de SL heeft gezet, dan mag hij inderdaad zijn biezen pakken – AJU! Heiligschennis grmblgrmbl…

    Login om te reageren
  31. rene zegt

    27 maart 2008 om 12:00

    Nou dat werd tijd….

    Misschien dat een nieuwe MB er dan eens anders uit gaat zien als een taxi

    Login om te reageren
  32. Jahooorrr zegt

    27 maart 2008 om 12:20

    Rene denk anders misschien iets meer na voordat je praat anders misschien? Over het algemeen zijn een SL of GL niet echt een taxi en ik zou er ook geen link tussen kunnen maken (het zou natuurlijk wel welkom zijn)… Volgens mij nogal vooroordeel ten top wat je beweert. Niet elke Merc is een taxi, en niet elke taxi is een Merc. Iets meer naar het model kijken ipv zijn te vervullen functie, en zelfs een E63 roept geen taxi op bij mij, terwijl de E toch behoorlijk vaak voorkomt als taxi…

    Ik moet zeggen dat de SL facelift gewoon puur mislukt is, ze hadden em anders moeten faceliften met misschien iets minder Opelachtige grille en betere koplampen, maar verder vind ik de huidige ontwerpen best aardig. Ook de G-klasse is heel goed, dat ding gaat al mee sinds 79, en de 190, de eerste baby-benz.

    Maar ik ben het wel eens dat die gast er met 30 jaar of zo iets te lang zit, nu mag de volgende beginnen. Ik ben benieuwd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North