• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes geeft 300SL nr 2 (W194) een nieuw leven

Auteur: Alwood, gepost 11 januari 2012 om 21:50 – 34 Reacties

Herr Doktor is blij met 300SL W194 2
Die nieuwe SL is hier en licht. Reden voor Mercedes om weer een stukje geschiedenis af te stoffen, te primeren en van een ‘als nieuw’ verfje te voorzien. Want vroeger was de SL ook licht.

Het verhaal begint in 1952 in de racerij met een volledig nieuwe aluminium body en een zescilinder. Toen nog een zescilinder lijnmotor. Mercedes geeft deze circuittijger de namen Sport en Leicht mee. De eerste reeks in het introductiejaar bestond uit tien auto’s waarvan chassis nummer 2 nu gerestaureerd is. Nummer 1 bestaat niet meer. Daarmee is dit de oudste rijdende Mercedes SL.

De Mercedes 300SL begon zijn leven als racewagen. De W194 reed de oude 24H van Le Mans, Mille Miglia, Carrera Panamericana, Eiffelrennen op de oude Nurburgring en meer. Mercedes meldt niet al deze historie weggepoetst te hebben.

Dit specifieke chassisnummer was vooral een reserve- en trainingsauto.

Omdat het zo’n vroege oplage betreft is de auto nog verfijnder en lichter. Immers, bijna ieder onderdeel van de eerste twee was met de hand gemaakt. Daardoor, en door de aluminium-magnesium body weegt deze extra oude SL slechts 1060kg. Gecombineerd met een vermogen van 170pk en luchtweerstand coëfficient van 0,25 (Cd) indrukwekkender cijfers dan ‘die nieuwe‘.

Ook interessant!

  • Mercedes speelt vals
    BREEK: FIA geeft Mercedes geen gelijk
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

300SL, Klassiekers, Mercedes, oldtimer, Racing

Vorig bericht: « Alonso vs Massa, wintersporten in een Ferrari FF [update]
Volgend bericht: Dolle Polen driften Volvo truck »

Lees Interacties

Reacties

  1. floryn zegt

    11 januari 2012 om 21:55

    De uhlenhaut versie vind ik de mooist, maar dit is ook heel bijzonder. Wat zou er tegenwoordig uit een vergelijkbaar blok geperst kunnen worden?

    Login om te reageren
    • a3aan zegt

      11 januari 2012 om 22:00

      @floryn: 170 pk

      Login om te reageren
    • love4sportcars zegt

      11 januari 2012 om 22:03

      @floryn: als die 300 verwijst naar 3000cc dan denk ik zo’n max van 350-400pk, zonder enige vorm van beademing weliswaar.

      Login om te reageren
    • theblackstig zegt

      11 januari 2012 om 22:04

      @floryn: Tsja, een 6-inlijn kan heel wat PK’s hebben. Kijk maar naar de oudere BMW E36s, een beetje tunen geeft al een te gek resultaat.

      Login om te reageren
  2. dennisr zegt

    11 januari 2012 om 21:56

    die snor is echt geniaal :lol: de baron :D

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 januari 2012 om 22:41

      @dennisr:

      Heb je Zetche nog nooit eerder gezien?

      Login om te reageren
    • 964rs zegt

      11 januari 2012 om 23:11

      @dennisr: die snor past gewoon bij de auto! ;-)

      Login om te reageren
    • visconty zegt

      12 januari 2012 om 08:50

      @dennisr: Hierr B-1-0-0, drommels drommels en nog eens drommels :p ghehe. Goeie ouwe tijd (net als deze auto). Mooie wagens die oude mercedes(s)en (mercedi?) Gulwing echter favoriet.

      Login om te reageren
  3. Alpine zegt

    11 januari 2012 om 22:06

    “De W124 reed de oude 24H van Le Mans, …”

    Die is pas in 1986 op de weg gekomen, en is zeker niet zo mooi als de w194.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      11 januari 2012 om 22:09

      @Alpine: lol & check, bedankt.

      Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    11 januari 2012 om 22:17

    Mijn moeder had veel knapper kunnen poseren naast deze bolide dan deze snorrenkop.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 januari 2012 om 22:40

      @alcantara:

      Nu niet overdrijven he, zo geweldig is haar snor nu ook weer niet. :P

      Login om te reageren
  5. james125 zegt

    11 januari 2012 om 22:24

    Ik begin het toch irritant te vinden dat bij de komst van ieder nieuw model wel ergens een oud model wordt afgestoft!

    Login om te reageren
  6. 4991 zegt

    11 januari 2012 om 22:26

    Wat is het toch een prach ding! Totaal niet te vergelijken met die nieuwe.

    Login om te reageren
  7. love4sportcars zegt

    11 januari 2012 om 22:32

    Is dat niet Dieter Zetsche ofzoiets in die aard?

    Login om te reageren
    • mercedesfan zegt

      12 januari 2012 om 00:43

      @love4sportcars: Ja. Goed gezien.

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    11 januari 2012 om 22:40

    Als deze wagen van dezelfde legering gemaakt is als de beruchte 300SLR uit ’55 wat ik wel vermoed aangezien die uit hetzelfde tijdperk is zal die toch nooit meer gebruikt worden bij races.

    De wagen is dan letterlijk een rijdende bom.

    Login om te reageren
    • Koenigsegg zegt

      11 januari 2012 om 23:15

      @Hupke: Zolang ze hem dan niet proberen te ‘blussen’ zie ik geen probleem :)

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        11 januari 2012 om 23:29

        @Koenigsegg:

        De legering elektrum genaamd op basis van aluminium en magnesium brand zo ook. Werd zelfs gebruikt in brandbommen in de wereldoorlogen. Daar heb je geen water voor nodig om de situatie volledig gevaarlijk/explosief te maken.

        Login om te reageren
        • Truttenschudder zegt

          12 januari 2012 om 07:41

          @Hupke: elektrum is toch goud en zilver, of zie ik dat verkeerd?

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            12 januari 2012 om 13:51

            @Truttenschudder:

            Nee, jij bent 100% juist ik heb me vertypt/vergist het is ‘elektron’ dat de magnesium legering is.

            Login om te reageren
  9. raphael zegt

    11 januari 2012 om 22:41

    Hoe kan het dat de ‘gewone’ 300SL (w198) uit hetzelfde blok ruim 220 pk wist te halen?

    Login om te reageren
  10. pshyto zegt

    11 januari 2012 om 23:19

    @alwood,
    is de Cw waarde en niet Cd zover ik weet

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 januari 2012 om 02:44

      @pshyto:

      Cd is de engelse benaming

      Login om te reageren
    • GOD zegt

      12 januari 2012 om 02:48

      @pshyto:

      Aardig lage waarde dus denk zelf dat het om de frontale oppervlakte gaat.

      Login om te reageren
  11. pshyto zegt

    11 januari 2012 om 23:21

    al is er ook een cd waarde maar het gaat meestal over de Cw waarde.
    dus klopt het wat ik zeg of is het onzin?

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      12 januari 2012 om 13:11

      @pshyto: nee want beiden zijn hetzelfde.

      c(d) is ”dragcoefficient”
      c(w) is luchtweerstandscoefficient

      Engels vs Nederlands, maar zelfde getalletje. Zou je ook kunnen zien als je gewoon even de formule erbij pakt voor de luchtweerstand…

      Login om te reageren
  12. mashell zegt

    12 januari 2012 om 00:00

    Hebben ze de vleugeldeuren weggerestaureert of is dit het basis model met klapraampjes. Want de smalle bandjes die de wielkassen nog niet voor de helft vullen doen ook al een basismodelletje vermoeden ;)

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      12 januari 2012 om 13:57

      @mashell: dit is inderdaad het model dat nog geen echte deuren had maar enkel klapramen.

      Login om te reageren
  13. enrico88 zegt

    12 januari 2012 om 00:28

    Een mooie wagen, al vind ik de bekendere w198 toch nog wel een stukje mooier. Wel jammer dat de auteur van dit “artikel” niet echt moeite doet om begrijpbare zinnen te formuleren. Ik heb de eerste zin echt vier keer moeten lezen vooraleer ik begreep wat hij wilt zeggen.

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    12 januari 2012 om 06:37

    Toen waren ze wel mooi…

    Login om te reageren
  15. masterstig zegt

    12 januari 2012 om 16:26

    Prachtige wagen, gewoon lekker…eenvoudig (qua uiterlijk)

    Login om te reageren
  16. mbevo zegt

    12 januari 2012 om 19:13

    Prachtig!!!!!! dit is een nul-serie daarom heeft die nog geen wings

    Login om te reageren
  17. ytrewq zegt

    12 januari 2012 om 21:37

    prachtige mercedes

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North