• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes heeft de ultieme taxi gemaakt: E 350 e

Auteur: Dizono, gepost 3 maart 2016 om 22:59 – 68 Reacties

Mercedes E 350 h


Hoeven jullie die grap niet meer te maken, al zit er wel degelijk een kern van waarheid in.

Leuk natuurlijk, die elektrische Tesla’s waarmee taxichauffeurs de Amsterdamse binnenstad terroriseren, maar écht ideaal zijn EV’s als taxi’s natuurlijk nog niet. Zelfs de accu van een Tesla Model S raakt namelijk een keertje leeg en op dat moment staat de taxi even geen geld te verdienen. Een plug-in hybride zou een prima tussenstap kunnen zijn. Bij de taxistand even vlug bijladen voor wat extra juice, maar ook de mogelijkheid om op een verbrandingsmotor over te schakelen als de accu’s leeg zijn.

Denk je taxi, dan denk je meteen Mercedes E-Klasse. Ja, jullie ook, want de laatste keer dat we een artikel schreven over de E-Klasse waarbij de grap niet in de comments werd gemaakt was op 21 mei 2008. Ik bedoel maar.

Deze Benz deelt zijn aandrijflijn met bijtellingsprofiteur C 350 e: een 2-liter benzine met 211 pk, gekoppeld aan een elektromotor met 82 pk. Het totaalvermogen bedraagt 279 pk en een meer dan riante 600 Nm koppel. Goed voor een top van 250 km/u en 0-100 in circa zes tellen. In theorie zou je op iets meer dan twee liter benzine tweeënhalf retourtjes Schiphol-Amsterdam Centraal kunnen maken, maar in de praktijk red je dat natuurlijk nooit.


Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, e-klasse, geneve-2016, Hybride, Mercedes, plug-in, taxi, w212

Vorig bericht: « Klassen Range Rover is blue, inside and outside
Volgend bericht: Gallery: Porsche 911R ontmoet familie »

Lees Interacties

Reacties

  1. ceesjan zegt

    3 maart 2016 om 23:02

    Psst, waarschijnlijk bedoel je 250 km/h. ;)

    Login om te reageren
    • tofas zegt

      3 maart 2016 om 23:04

      @ceesjan: hebt het ook ff 2 x moeten lezen
      Ot: moet zeggen hebben liever de e klasse als de tesla als taxi vervoer.

      Login om te reageren
      • dnadave zegt

        9 maart 2016 om 00:21

        @tofas: dan

        Login om te reageren
    • mpowerm3 zegt

      3 maart 2016 om 23:29

      @ceesjan: 350 begrenst bedoelt ie;)

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        4 maart 2016 om 00:46

        @mpowerm3: Onmogelijk met deze setup.

        Login om te reageren
    • Dizono zegt

      4 maart 2016 om 07:13

      @ceesjan: check… Al zou 350 km/u dit pas echt de ultieme taxi maken ;)

      Login om te reageren
    • super zegt

      4 maart 2016 om 09:35

      @ceesjan:
      denk overigens niet dat ie 250 lang vol houdt als de accu op is, met 211pk haal je het in elk geval niet.

      Login om te reageren
      • pesu zegt

        4 maart 2016 om 10:11

        @super: En dat weet jij even want? Jij kent de Cw-waarde, versnellingsratio, frontaal oppervlak, massa en rolweerstand?

        Login om te reageren
        • super zegt

          4 maart 2016 om 10:45

          @pesu:
          voor autos van vergelijkbaar formaat/gewicht kun je het verband tussen vermogen en topsnelheid vrij goed in statistiek vatten, uiteraard is dat omdat de onderliggende fysica bepalend is voor dat verband en de verschillen tussen de wagens (weerstand etc. niet gigantisch groot zijn). Ga maar eens kijken naar gegevens van wagens uit die klasse, verband tussen vermogen en topsnelheid is al lang ongeveer gelijk.

          Login om te reageren
  2. Donstil zegt

    3 maart 2016 om 23:03

    Waarom is een Tesla taxi in Amsterdam niet “ideaal” dan? Rijden die per dag echt meer dan ze in een nacht bij kunnen laden?

    Login om te reageren
    • miata93 zegt

      3 maart 2016 om 23:15

      @Donstil: Ja. En wat ook nogal meetelt is het rijgedrag. Daardoor kun je de actieradius nogal inkorten :D

      Login om te reageren
  3. autoporn zegt

    3 maart 2016 om 23:08

    211+82=293

    Of mis ik iets?

    Login om te reageren
    • fconderkantlat zegt

      3 maart 2016 om 23:19

      @autoporn: je mist iets.

      Login om te reageren
    • dutchcarguy zegt

      3 maart 2016 om 23:24

      @autoporn: je mist heel erg veel. Nieuw hier?

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      3 maart 2016 om 23:31

      @autoporn: je mag het niet zomaar optellen.

      Login om te reageren
    • baap zegt

      3 maart 2016 om 23:42

      @autoporn: Gecombineerd vermogen!

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 maart 2016 om 23:47

      @autoporn: De elektromotor en verbrandingsmotor leveren hun maximale vermogen niet op hetzelfde moment, waardoor je de vermogens niet simpelweg bij elkaar kan optellen. Op het moment dat de verbrandingsmotor zijn topvermogen begint te leveren, is de elektromotor al aan het afbouwen. De elektromotor zorgt onder voor extra oempf, de verbrandingsmotor op wat meer toeren.

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      4 maart 2016 om 08:49

      @autoporn: wat je bijelkaar mag optellen is het gecombineerde koppel dat beide motoren leveren bij elk toerental. Toerental x koppel is vermogen. Die maximale koppels worden op verschillende toerentallen geleverd, dus maak je daar een fout.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 maart 2016 om 08:59

        @ralfast: maximaal koppel is niet op hetzelfde toerental als maximaal vermogen dus je verhaal klopt alsnog niet helemaal.

        Bovendien, waarom het koppel bij elkaar op tellen als we hier vermogen willen weten. Ja, koppel x toerental is vermogen maar de vermogens van beide motoren op gelijke toeren bij elkaar optellen doet het ook. En is wel zo overzichtelijk. Want je kunt wel 10.000nm hebben, als er geen toeren tegenover staan heb je alsnog geen vermogen en dus geen acceleratie en snelheid.

        Login om te reageren
        • ralfast zegt

          4 maart 2016 om 13:22

          @lekbak: precies in overeenstemming met mijn begrip. Misschien in mijn Jip&Janneke uitleg iets te kort door de bocht

          Login om te reageren
  4. talladega zegt

    3 maart 2016 om 23:09

    De ultieme taxi is een EV, die heeft geen 280 paardjes nodig om die toerist van de kroeg naar zijn hotel te vervoeren.
    DE ultieme taxi Is dus niet langer een Mercedes maar een Tesla.

    Login om te reageren
    • mb10 zegt

      4 maart 2016 om 00:47

      @talladega: maar wel 700 pk van een tesla p85d zeker

      Login om te reageren
      • dikdraak zegt

        4 maart 2016 om 07:28

        @mb10: Het elegante van een elektromotor is dat vermogen dat je niet aanspreekt ook geen energie gebruikt. Als je er van die 700 paarden maar 100 aanspreekt rijd je dus gewoon net zo zuinig als de spaarmpbiel van de buurman (factoren als gewicht en rijstijl even daargelaten).

        Login om te reageren
        • dikdraak zegt

          4 maart 2016 om 07:36

          @dikdraak: Je hebt dus alle voordelen die bij dergelijke vermogens horen (even snel inhalen, supercars het schaamrood op de kaken zetten), maar op momenten dat je het niet nodig hebt niet de nadelen die je bij vergelijkbare verbrandingsmotoren zou verwachten (hoog energieverbruik, zelfs als je niet alles aanspreekt). Je opmerking raakt dus kant noch wal.

          Login om te reageren
        • mb10 zegt

          4 maart 2016 om 10:53

          @dikdraak: het ligt er in beide gevallen (zowel verbrandingsmotor als elektromotor) gewoon aan hoe diep je dat pedaal intrapt.

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            5 maart 2016 om 08:30

            @mb10: niet echt hoor, en Tesla is bij beschaafd rijgedrag bijna net zo efficiënt als een Leaf. Een grote brandstofmotor is altijd inefficiënt. Mijn alfa met 3.2v6 komt echt niet verder dan 1:12 en dan moet je echt al heel erg je best doen.

            Login om te reageren
            • mb10 zegt

              5 maart 2016 om 23:37

              @dondeboer: ja, vind je het gek dan heb je ook niet een vergelijkbaar motorblok met de mercedes.

              Login om te reageren
    • wildewesten zegt

      4 maart 2016 om 07:43

      @talladega: maar wat nou als de taxi twee lange ritten achter elkaar krijgt? Van elk 300km?

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        4 maart 2016 om 08:50

        @wildewesten:

        Met die enorme rij taxi’s die steeds bij schiphol staat kunnen ze zich wel een half uurtje veroorloven bij quicknet.

        Login om te reageren
    • E550 zegt

      4 maart 2016 om 08:27

      @talladega: nee gewoon een Dacia station. Die zie je gelukkig ook in Amsterdam rijden! Zo hoort het!

      Login om te reageren
    • kaeser zegt

      4 maart 2016 om 16:08

      @talladega: moet je wel het geld er voor hebben. Een Tesla kost in de aanschaf ongeveer 3x zo duur als een Mercedes. Ik neem aan dat jij niet 3x zoveel wilt betalen voor een rit.

      Login om te reageren
  5. floridos zegt

    3 maart 2016 om 23:18

    350 km/u? Sneller dan een E-AMG 63S. :)

    Login om te reageren
  6. poar zegt

    3 maart 2016 om 23:19

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • hokeej zegt

      3 maart 2016 om 23:44

      @poar: op de foto lijkt gewoon e500e te staan wat inderdaad logischer zou zijn. Type aanduiding en kenteken lijkt e500e

      Login om te reageren
      • hokeej zegt

        3 maart 2016 om 23:46

        @hokeej: e350e ik ga naar bed….

        Login om te reageren
      • digitaltoilet zegt

        3 maart 2016 om 23:49

        @hokeej: E350e om precies te zijn.
        De 500e’s hebben een 3 liter V6 benzine motor ipv de 2.0 van de C en de E.

        Login om te reageren
  7. reistje zegt

    3 maart 2016 om 23:34

    Als ze nou een diesel maakte met een regerenerend systeem was het nog interessant. Waarom maakt iedereen benzine hybride.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      3 maart 2016 om 23:53

      @reistje: omdat diesel de wereld kapot maakt.

      Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      4 maart 2016 om 05:55

      @reistje: de elektromotor wordt bij hybrides vooral ingezet om de brandstofmotor te helpen in die toerenregionen waar de brandstofmotor niet efficiënt is.

      Een elektromotor is vooral efficiënt bij lage toeren, een benzine bij hogere toeren. Goede combi dus. Een diesel is daarentegen juist efficiënt bij lage toeren en de combinatie levert dan veel minder op. Het kan wel, Peugeot doet het.

      En los van de techniek, diesel is alleen populair in Europa, terwijl hybrides populair zijn in Azië en Amerika.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 maart 2016 om 09:04

        @dondeboer: het efficiëntie toerental is geen probleem. Passende vertraging erbij en hopla, opeens draait de diesel op zijn efficiënte toerental.

        Het feit dat een diesel niet tegen korte stukjes kan, nog inefficiënter is bij koude motor en minder snel kan starten is meer van belang. En uiteraard wat je zegt over de populariteit in de rest van de wereld.

        Login om te reageren
  8. a3sb zegt

    3 maart 2016 om 23:36

    Het beste voor een taxi is toch een dieselmotor met elektromotor?

    Login om te reageren
  9. 3246cm252kw zegt

    3 maart 2016 om 23:41

    Nou nou 350km/h niet verkeerd!

    Login om te reageren
  10. 3246cm252kw zegt

    3 maart 2016 om 23:42

    En wat moet die gaan kosten?

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      4 maart 2016 om 00:12

      @3246cm252kw: zal wel rond de 350 euro liggen ;-).

      Login om te reageren
  11. baap zegt

    3 maart 2016 om 23:44

    Ik heb een Astra 1.6 8v met 75 pk en laatst geklokt op 271 km/u. Bizarre snelheid voor het aantal pk’s ;)

    Login om te reageren
    • michielb10 zegt

      3 maart 2016 om 23:57

      @baap: mooi verhaal

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      4 maart 2016 om 00:05

      @baap: Het is werkelijk ongelofelijk!

      Login om te reageren
    • remcott zegt

      4 maart 2016 om 00:22

      @baap: onderweg naar Maaskantje?

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      4 maart 2016 om 00:31

      @baap: Dan zou ik eens naar je luchtfilter en je bougies kijken…

      Grote kans dat die aan vervanging toe zijn, normaal moet zo’n Astra makkelijk 300 km/h kunnen lopen…

      Login om te reageren
      • baap zegt

        4 maart 2016 om 14:56

        @moveyourmind: Dat idee had ik ook indd, na 270+ begon ie wel wat te rammelen en te trillen, maar de puf had er nog niet uit moeten zijn! :)

        Login om te reageren
  12. kaasisslecht zegt

    3 maart 2016 om 23:53

    Schokkend

    Login om te reageren
  13. potjak zegt

    4 maart 2016 om 00:09

    Zoals @baap hierboven al aangeeft is de top van 350 waarschijnlijk 100 te hoog.

    Voor de rest een mooie en vlotte wagen. En het imago Taxi weet Mercedes meer en meer van zich af te schudden.

    Login om te reageren
  14. pinut187 zegt

    4 maart 2016 om 05:35

    Wij zijn een beetje verwend met Merc’s en Tesla’s als taxi’s. In heel veel andere delen van de wereld rijden ze in heel wat goedkopere auto’s. Taxi of niet het is toch een Merc en dat is in dit geval positief.

    Login om te reageren
    • aj26sc zegt

      4 maart 2016 om 08:26

      @pinut187: Inderdaad! Er zijn niet veel landen waar zulke mooie, nieuwe en luxe taxi’s rondrijden als hier. In Warschau (waar ik vaak zakelijk moet zijn) rijden taxi’s rond die hier niet eens door de APK zouden komen (en grappig genoeg vaak uit Nederland komen… Compleet met Nederlandse teksten op het dashboard).
      Overigens, wat betreft de chauffeurs heb ik liever de Polen.. Vaak wat nors, maar correct, en ik ben nog nooit opgelicht. In Amsterdam helaas wel anders..

      Login om te reageren
  15. azuli zegt

    4 maart 2016 om 06:56

    Nou ik stap liever in die Maserati Ghibli die rondrijdt als taxi in Adam?

    Login om te reageren
    • rvds15 zegt

      25 maart 2016 om 10:59

      @azuli: alles voor die 5 minuten aanzien. Goed man.

      Login om te reageren
  16. jipino zegt

    4 maart 2016 om 08:37

    Beetje off topic, maar kan iemand mij vertellen waarom sommige taxichauffeurs ervoor kiezen (of wordt dat voor hen gekozen?) om in zulke dikke auto’s als 7-series en S-klasses te rijden? Dat kan toch niet heel voordelig zijn?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 maart 2016 om 09:00

      @jipino:

      De enige reden voor die lui om taxi chauffeur te worden ..
      Een FIAT Doblo is in alle gevallen een betere optie ..

      Maar in het NL belasting systeem is het verstandiger om op papier zo veel mogelijk onkosten te maken ..

      Login om te reageren
      • audirijder zegt

        4 maart 2016 om 09:50

        @lincoln: Onzin joh.. Dat is alleen relevant als je in meerdere landen actief bent. Dan maak je in landen de grootste kosten waar het vpb tarief het hoogst is. Zo’n taxichauffeurtje heeft daar 0,0 voordeel aan. Kosten drukken tenslotte te winst. Ik heb liever 100 euro omzet en 50 euro kosten en dat ik IB moet betalen over 50 dan 100 euro omzet en 90 euro kosten.

        Login om te reageren
    • escort77 zegt

      4 maart 2016 om 09:03

      @jipino: zulke taxi’s worden vaak ingezet voor zakenmensen, politici of duurdere hotels.

      Jij krijgt in ieder geval niet de kans zulke taxi’s onder te kotsen na een avondje stappen en shoarma eten.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      4 maart 2016 om 09:10

      @jipino: hoe het precies in elkaar steekt weet ik ook niet. Maar er staat me iets bij dat het met de bpm te maken heeft. Een taxibedrijf hoeft die namelijk niet te betalen. Als ze een tweedehands auto kopen krijgen ze de bpm terug (volgens een bepaalde schaal). Dit soort auto’s schrijft in de praktijk sneller af als de bpm dus zit daar enige winst in. Bijna gratis een grote auto rijden dus.

      Aldus wat ik een paar jaar geleden via via heb gehoord. Klonk toen wel logisch, en nu nog eigenlijk…

      Login om te reageren
    • Bender zegt

      4 maart 2016 om 09:29

      @jipino: naast het kosten aspect dat anderen al hebben uitgelegd, het is de werkplek van iemand. Als je 8 tot 10 uur per dag in een auto moet zitten kan je dat beter in een 7 of S dan in een Doblo of Dacia. Eigenlijk kan je dat iemand niet aan doen om daar een werkdag in door te brengen :-).

      Daarnaast zijn dikke BMW’s en Mercedessen vaak beter opgewassen tegen het snel maken van veel kilometers. Het is niet voor niets dat je vaak E en S klasse taxi’s tegen komt met een half miljoen kilometer. En vaak doen ze dat zonder noemenswaardige problemen. Dat gaat met een Fiat of Dacia echt niet lukken.

      De oude ’taxi grap’ over Mercedessen is eigenlijk een enorm compliment. Bedrijven kiezen de meest economische / degelijke en comfortabele oplossing als taxi. Dat is sinds jaar en dag al een Mercedes :-)

      Login om te reageren
      • super zegt

        4 maart 2016 om 09:45

        @Bender:
        ja precies, omdat er geen veeleisende zekenmensen zijn in new york en london, rijden ze daar in nissans en bakken uit 1948.

        Login om te reageren
  17. tiemegommer zegt

    4 maart 2016 om 08:52

    Mist alleen nog de mooie taxi kleur

    Login om te reageren
  18. kaeser zegt

    4 maart 2016 om 09:14

    Dit wordt hem ook niet. De ideale taxi is een hybride opstelling icm een diesel motor. De E300 bluetec hybrid van de vorige model is wel enigzins in trek. Benzine is een stap te ver omdat ze uiteindelijk toch meer op de motor zullen rijden. Elektro aandrijving is alleen handig voor ze in de file- en stadsverkeer. En laat nou net het meeste geld zitten in de lange afstands ritten, dus kom je met elektrische aandrijving niet ver en ben je met benzine duur uit.

    Login om te reageren
    • drijver zegt

      4 maart 2016 om 14:10

      @kaeser: de taxibedrijven die de benzinevarianten gebruiken, hebben ngt versies. Anders is het inderdaad niet rendabel. Een tankje aardgas is rond de de twaalf euro.

      Login om te reageren
  19. parker zegt

    4 maart 2016 om 10:25

    En wat wordt de bijtelling? Haalt ie de 15%?? Anders wordt het hier natuurlijk niks..

    Login om te reageren
  20. driftkicker zegt

    4 maart 2016 om 18:15

    Wat ik me afvraag met hybrides is: met een normale sportieve rijstijl, hoe snel is de batterij dan leeg en wat zijn de verbruik en acceleratie cijfers dan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North