Mercedes C350 Plug-in Hybrid met 7% bijtelling

Auteur: , 50 Reacties

Tweehonderdennegenenzeventig pk, 600Nm koppel, een normverbruik van 2,1 liter per 100 km, een CO2-uitstoot van 48 gram per km. En dus 7% bijtelling voor de zakelijke rijder in Nederland, ook voor de Estate.

Na de S-klasse met stekker, volgt nu de C-klasse Plug-in Hybrid en daarmee is het elektro-offensief van de Mercedes-Benz nog niet voorbij. Nog dit jaar verschijnt er van de ML (die GLE gaat heten) ook een plug-in hybride versie. Dat is goed nieuws voor de Nederlandse zakelijke rijder die een ster op de motorkap prefereert en zo min mogelijk bijtelling betaalt.

De C350 Plug-in Hybrid heeft onder de motorkap de bekende 2.0 liter grote viercilinder turbo-benzine motor met 211 pk en 350 Nm, die wordt gecombineerd met een hybride module die geïntegreerd is in de 7G-Tronic versnellingsbak. De elektromotor levert nog eens 80 pk en 340 Nm koppel. Het totale systeemvermogen en koppel komen ermee op respectievelijk 279 pk en 600 Nm. De prestaties zijn niet meer muesli te noemen: als sedan is de sprint naar de 100 in 5,9 seconden (Estate 6,2s) gepiept en de begrenzer moet er aan de pas komen om de boel af te regelen op 250 km/u. Niet dat de C350 Plug-in Hybrid snoeihard de begrenzer inloopt, want de Estate haalt slechts 246 km/u, dus de sedan haalt het ook maar net.

Het accupakket biedt een capaciteit van 6,2 kWu en is gemonteerd in een stalen behuizing onder (!) de achteras. Helemaal opgeladen kan er volledig elektrisch 31 km worden afgelegd met een maximumsnelheid van 130 km/u. Het accupakket pikt behoorlijk wat kofferbakruimte van de C-klasse in, want de sedan houdt 335 liter (was 480 l) over en de Estate 350 liter.

Exacte Nederlandse prijzen zijn er nog niet, maar deze zouden onder de 60 mille moeten uitkomen. Voor dat geld is er standaard luchtvering (een unicum in deze klasse), Pre-Entry Climate Control system om het interieur vast te verwarmen of te koelen en een gaspedaal met haptische feedback. Saywut? Het gaspedaal kan terugschoppen om de bestuurder duidelijk te maken dat bij gas liften de verbrandingsmotor kan worden uitgeschakeld.

Hoe de C350 Plug-in Hybrid er op video uitziet zie je hier.



50 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@SimonMc:
Mijn hemel! Héél 2015 voor Wouter naar de kloten!
Mooie autos hoor allemaal. Maar die achterlichten van de estate… Ik vind raar
Kan aan mijn mobiel liggen. Maar 211 +80 is 291 pk bij mij. 350 Nm +340 Nm is 690. Scheelt nog al een beetje. Maar het is al laat en misschien dat ik 3 fout heb gelezen.
@gerjan: ligt aan je mobiel.
@gerjan: Je kan de waardes niet als 1+1 optellen.
Ze near future: Mercedes-Benz C63 AMG PLUG-IN HYBRID met 360 pk 2-liter …
Is geen grapje.
Ik weet mij nog tijden te herinneren dat je uit je dak ging als je auto met 2l motor 120pk had en maar liefst 180 haalde.
@Soulmaster: Ik nog een Mercedes 200 diesel met ongeveer 70 peeka…..Wordt oud..
@norge:
Yep, voor de accelleratiemeting gebruikte ze een agenda en bij 135km/u wind mee hellinkje af was de koek echt op..

Wel hielden die hokken het fluitend 1 miljoen kilometer vol, dat dan weer wel..
Weer een voorbeeld dat ons fiscale bijtellings systeem eigenlijk nergens op slaat en niet klopt! Dit soort auto’s zwaar subsidiëren …………. Krankzinnig eigenlijk.
@SpiderIV: Nou weet ik niet of je ergens nog een bron hebt over dat we (NL?) dit soort auto’s subsidieren; maar volgens mij moet je als koper van dit ding nog steeds overal belasting afdragen. Minder belasting afdragen is nog een subsidieren.
@gregorius: je mist een “g”. Eens minder belasting is formeel geen subsidie. Echter de belasting bij dit soort auto’s (ook de Panamera Hybrid bijvoorbeeld) is veel lager dan qua prijsklasse vergelijkbare auto’s. Dat terwijl mijns inziens de milieu bijdrage / minder milieubelasting toch moeizaam aan te tonen is. Dure, om te maken energievretende techniek, meer gewicht om te verplaatsten en dit soort auto’s rijden in de praktijk weinig op elektra. Kortom de in NL geldende bijtellingssystematiek slaat de plank volgens mij aardig mis als gebruikers van dit soort auto’s profiteren.
@SpiderIV: NL is een gedeelte van Europa. Europa heeft te zeggen over uitstoot en hoe t te meten. Dat willen veranderen, iedereen snapt t, maar dat gaat nog niet gebeuren. Goed.
Dan aan NL om met die bijtellingsregels zuinigere auto’s financieel meer aantrekkelijk te maken. Dat doen ze aan de hand van de uitstoot; dat is het makkelijkste. Ga je t moeilijker maken, dan snapt t volk t niet meer en dan heb je geen stemmers voor je plan. Want, ze hadden ook best kunnen zeggen dat je nog extra wegenbelasting gooit op hogere CC’s. Of een PK belasting. Of een gewicht-belasting. Is dat wat je wil?
@gregorius: Wat hij wil is de loop-hole dichten; en NL is inderdaad de enige binnen Europa met een dergelijk idioot systeem. Het echte probleem is echter de manier van meten van de uitstoot en het brandstof-verbruik. Alle hybride systemen die maar 30-50km elektrisch kunnen rijden, krijgen hierdoor een oneigenlijk voordeel.

Wat de overheid/Europa zou moeten doen is de definitie van de ‘gemiddeld brandstof’ test-sequentie aanpassen; want dan zou dit b.v. ook gewoon netjes een 14 of 20% bijtelling auto worden; veel realistischer ivt de daadwerkelijke/real-life uitstoot & verbruik.
@dawwg: Is die hele 30 – 50km niet ook afgestemd op dat je maar zoveel in die tests elektrisch mag rijden?
En is het echt een oneerlijk voordeel, die tests?
Eigenlijk is het nog best vriendelijk dat het verbruik in een rooskleurige situatie is gemeten: in principe, als je netjes oplaadt en netjes rijdt; kan je echt heel zuinig dagelijks huis-werk-verkeer doen. Niemand die zo zuinig rijdt, want voor die leasers wordt de benzine toch (vaak) gedokt.

Maar ja, van 80 naar 120 in 172 seconden; dat is natuurlijk geen representatieve test meer tegenwoordig.

Uiteindelijk: regels zijn vaak krom: doe er je voordeel mee waar je kan!
@SpiderIV: Wat is er mis met een auto die 2 liter per 100 km verbruikt en 48 gram uitademt?? Dat dit een auto is die ook 246km/h kán, so what… In NL rijd je gemiddeld in een week tussen de 60 en 80 km/h zelfs ik die 2 keer in de week van Arnhem ri Groningen rijd en terug én twee dagen naar Rotterdam en terug… Enorm veel files, stadsverkeer etc waar de automaat zorgt voor prima rijgedrag en weinig uitstoot. Ik zie de krankzinnigheid er juist helemaal niet van…
Bijna 1:50! Erg knap voor zo’n auto!
En nog worden de regels voor de bijtelling niet aangepast. Belachelijk. Want het normale verbruik zal niet onder de 6liter uitkomen. Maarja de rijkere mensen worden wel weer lekker gespekt hiermee
@nickelb: er zijn ook zat plugins voor een kleinere beurs
@parker:
Maar jij vindt een auto van een halve ton dan ook geschikt voor een kleine beurs..
@tupperware: prius pih: vanaf 34k, vol-electrisch 10 modellen (Up, C-Zero, i-Miev, Kangoo etc) tussen de 20 en 30k euro. Allemaal in de lease bereikbaar voor de kleine beurs..
@nickelb: uh jawel hoor. Volgend jaar van 7 naar 15%. Goed dat de EV 4% blijft want in theorie klinken deze plugins top. In de praktijk een te beperkte actieradius en onbalans in de auto door extra gewicht (vandaar die luchtvering??).
@nickelb: Wat een heerlijke ongefundeerde opmerking weer dit. “De rijkere mensen worden gespekt”.
Wil je iets goedkopers, ook met een lage bijtelling, dan is dat goed mogelijk. In dat geval kan je ook zeggen: “ja, die armoedzaaiers betalen procentueel veel minder belasting; en als je absoluut gaat kijken, is het al helemaal niks. En dan hebben die armoedzaaiers ook nog eens de mogelijkheid om in een klein lelijk koekblik te rijden, waar ze ook nog eens minder (procentueel en absoluut) belasting over hoeven betalen.”
Maar dat zeg ik niet.
Wat ik wel zeg: de testen zijn krom, NL mag daar niks aan doen. Als deze MB in de test zo zuinig scoort omdat het in theorie mogelijk is om zo zuinig te rijden, dan hebben ze bij MB hun huiswerk goed gedaan. Als je t ding goed oplaadt en netjes rijdt (en vooral geen 200km naar de werk), dan kom je vast wel rond de 4l/100km uit en dat is netjes, ook voor de andere lage bijtelling koekblikken.
@gregorius: Rijk is een vies woord in NL. Want dan heb je meer dan een ander. En dat mag niet.
@nickelb: Gelukkig betalen de rijkere mensen ook flink meer belasting. Maar de 7% regel blijft raar. Zeker omdat aan de andere kant 25% veel te hoog is. .Bij mij staat deze ieder geval hoog op de lijst om m’n Alfa in oktober te vervangen. Wat me wel opvalt is dat deze itt de c300 hybride niet gewoon de standaard uitrusting heeft. Of heeft de luchtvering met de accu/achterasconstructie te maken? Hoop wel dat het AMG line pakket te kiezen is.
@nickelb: het woordje “weer” is zelden zou uit zijn plaats geweest als in jouw opmerking. Je wordt als “rijkere” hier al disproportioneel aan alle kanten helemaal leeg getrokken, bijtellingsgaatjes bestonden bovendien al lang voor de up’s en kia picanto’s van deze wereld. Dus onzin om te zeggen dat alleen grootverdieners aan deze regeling wat hebben.
Strak hoor, alhoewel 7% over 60 k nog steeds geen kattenpis is.. Desondanks zal ie wel populair worden!
@timobac: het gaat dan om 182 euro netto bijtelling (bij 52%).
Mijn 12 jaar oude koekblik kost nog meer. Een dergelijke auto prive rijden kost je een veelvoud van 182 eurotjes.
@timowouters: Heb je ook meegeteld dat je werkgever ook nog (per maand) een aanzienlijk gedeelte hieraan betaalt?
Als je dat allemaal meerekent, dan is leasen niet per se heel voordelig; al zit je met 7% bijtelling nog wel aan de goede kant van de lijn.
Verschil is wel: prive zou je waarschijnlijk niet voor een 60k kale en gloednieuwe MB C-klasse gaan.
Het is wel een erg mooie auto. Maar ik kan niet wennen aan die tablet. Eruit met dat ding.
Lease prijzen zullen vast veel te hoog liggen, helaas. Anders konden we hem nog veel vaker hier zien
via Android app
@gerjan iets met piekvermogen dat niet op hetzelde moment vrijkomt
Mercedes copycat…
@redbeams: copy van wat dan ? Als je dan zo nodig moet reageren, geen dan ook even aan waar het een kopie van is.
@eelco74: Hybride…lexus…need i say more?
Deze zullen we veel gaan zien in Nederland
Ze gaan BMW goed achterna met de logica van nummers… C350 Hybrid en het is een viercilinder 2.0.

Ik ben wel oprecht benieuwd wat je verbruik is als je ’s nachts oplaad en 100km +/- rijd de volgende dag. Ben benieuwd hoe goed hij het gaat doen, de V60 heeft al bewezen dat er ook genoeg behoefte is aan lage bijtellers is in het duurdere segment.
Naar mijn mening is dit een beetje een halve plug-in hybride oplossing en zeker niet het zuinigste wat Mercedes kan produceren, zonder kracht in te leveren. Deze C350 heeft een elektro motor die minder pk levert dan die in de S500 PiH. Nu ben ik geen expert in elektro techniek, maar ik heb begrepen dat deze extra pk’s uit een elektromotor nou niet heel veel meer extra moet kosten of wegen.
Ook ligt hier maar 6.2 kWh in, in de batterijtjes; waar er toch ook concurrenten zijn die een stuk meer juice hebben. En die 4 kWh extra, gaat dat die auto zoveel zwaarder maken?
Dus het komt er op neer dat de slimme koppen bij MB hebben berekent; dat t uiteindelijk NIET loont om een C-klasse te ontwerpen, waar je meer batterijen op een handigere plaats kan verbergen: anders hadden we dat wel gehad en zouden we nu geen C350 PiH aangeboden hebben gekregen met minder bagageruimte.
Mijn conclusie; zonder dat ik erin heb gereden natuurlijk: MB levert vast een mooi product af: PiH zonder dat het er zo hoeft uit te zien; lekker in lijn met de rest; maar het is nog lang niet wat MB had kunnen doen.

PS: weet iemand hoeveel elektrische pk’s je roughly nodig hebt om 120/130 in je middenklasser aan te kunnen houden op de snelweg?
@gregorius: Met de outlander kun je moeiteloos volledig electrisch 120-125 aanhouden, zelfs met wind tegen. Praat ik niet over de accu die dat niet heel lang vol houd, maar 60KW dus….
Gewoon om 3:07 nog even een stukje uploaden. Hart voor de zaak die @wouter:
@E34M5Touring: Zou hij soms in een andere tijdzone zitten waar het 6 uur vroeger is? :)
@sir_smokalot: Met jullie budget? Denk het niet :p ;) :)
@sir_smokalot: Was niet heel ”toevallig” de NAIAS vandaag begonnen?
Wouter had er zin in.. Artikel plaatsen om 3 uur ’s nachts
We heel erg jammer dat je heel wat kofferuimte kwijt bent. Je koop zo’n auto namelijk ook voor z’n ruimte. Vergeleken bij een Passat of een Mondeo zijn ze al erg klein dus veel is het al niet. Dan ga je ook nog eens 150 ltr inleveren. Sta je weer te hannesen als je op vrijdag avond je wagen staat te laden als je zaterdag ochtend naar zuid Frankrijk moet met heel de familie.
Aan de ene kant kun je zeggen dat ook deze auto aantoont dat ons bijtellingssysteem verrot is,aan de andere kant; ik vind het juist knap dat fabrikanten de elke keer weer strenger wordende regels toch weer in hun voordeel kunnen ombuigen.En ze kunnen nog veel beter,weet ik zeker.Maar wachten er net zo lang tot dat het moet.Persmomentje!
Toch wel een leuke en zeker interessante auto voor de Nederlandse markt.
Ik vind het wel een leuk en zuinig idee

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).