• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes heeft grootste afwijking verbruikscijfers

Auteur: maru, gepost 7 november 2014 om 12:49 – Reageer

Mercedes G-Klasse


Mercedes manipuleert de Europese verbruikstest het meest van alle merken. Dit betekent dat de gemiddelde bestuurder 5.600 euro meer dan verwacht betaald over de levensduur van zijn auto.

Dat blijkt uit de berekeningen van Transport & Environment (T&E). Als een nieuwe Mercedes 40 procent meer brandstof verbruikt dan de brochure belooft, dan heeft dit niets meer te maken met een verkeerde rijstijl maar een grove manipulatie van de verbruikstesten. Met simpele trucjes zoals hard opgepompte banden met lage rolweerstand, het afdichten van kieren en speciale smeerseltjes wordt het verbruik in het laboratorium zo laag mogelijk gehouden; een verbruik dat in de praktijk daarom nooit haalbaar zal zijn. Ook zouden moderne motormanagementsystemen kunnen detecteren wanneer er een test wordt gedaan, om vervolgens betere verbruiksresultaten te leveren (“cycle beating”), en worden de autoriteiten omgekocht om prototypes te testen in het laboratorium van de autofabrikant zelf (met verouderde methodes).

T&E concludeert dan ook dat de helft van de officiële verbeteringen in brandstofverbruik sinds 2008 niets meer dan gebakken lucht is. Dit geldt dus voor alle merken. Mercedes beweert echter dat de afwijking volledig te danken is aan de rijstijl van de bestuurder. “De testprocedures worden niet bepaald door de autofabrikant, maar door de wet. De Europese Commissie bepaalt de regels die wij moeten volgen”, aldus een woordvoerder van het Duitse merk. Zij investeren veel in het verbeteren van het verbruik, zoals aerodynamica. Of hiervoor deuren en wielkassen worden afgeplakt, wordt uiteraard verzwegen.

De afwijking tussen de officiële verbruikscijfers en dat wat in de praktijk wordt gehaald is volgens T&E in 2013 toegenomen tot 31 procent tegenover 8 procent in 2001. Voor zakelijke rijders geldt zelfs een afwijking van 43 procent. Per jaar kost dit de gemiddelde bestuurder 500 euro aan extra brandstof, wat oploopt tot 5.600 euro over de levensduur van de auto. (Foto: tk97)

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofbesparing, Mercedes

Vorig bericht: « 5 dingen die je moet weten over Peut, de nieuwe vrije pomp
Volgend bericht: Belastingdienst wil parkeerplekken op ’t werk gaan belasten »

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North