Mercedes heeft grootste afwijking verbruikscijfers

Auteur: , Geen reacties

Mercedes manipuleert de Europese verbruikstest het meest van alle merken. Dit betekent dat de gemiddelde bestuurder 5.600 euro meer dan verwacht betaald over de levensduur van zijn auto.

Mercedes G-Klasse

Dat blijkt uit de berekeningen van Transport & Environment (T&E). Als een nieuwe Mercedes 40 procent meer brandstof verbruikt dan de brochure belooft, dan heeft dit niets meer te maken met een verkeerde rijstijl maar een grove manipulatie van de verbruikstesten. Met simpele trucjes zoals hard opgepompte banden met lage rolweerstand, het afdichten van kieren en speciale smeerseltjes wordt het verbruik in het laboratorium zo laag mogelijk gehouden; een verbruik dat in de praktijk daarom nooit haalbaar zal zijn. Ook zouden moderne motormanagementsystemen kunnen detecteren wanneer er een test wordt gedaan, om vervolgens betere verbruiksresultaten te leveren (“cycle beating”), en worden de autoriteiten omgekocht om prototypes te testen in het laboratorium van de autofabrikant zelf (met verouderde methodes).

T&E concludeert dan ook dat de helft van de officiële verbeteringen in brandstofverbruik sinds 2008 niets meer dan gebakken lucht is. Dit geldt dus voor alle merken. Mercedes beweert echter dat de afwijking volledig te danken is aan de rijstijl van de bestuurder. “De testprocedures worden niet bepaald door de autofabrikant, maar door de wet. De Europese Commissie bepaalt de regels die wij moeten volgen”, aldus een woordvoerder van het Duitse merk. Zij investeren veel in het verbeteren van het verbruik, zoals aerodynamica. Of hiervoor deuren en wielkassen worden afgeplakt, wordt uiteraard verzwegen.

De afwijking tussen de officiële verbruikscijfers en dat wat in de praktijk wordt gehaald is volgens T&E in 2013 toegenomen tot 31 procent tegenover 8 procent in 2001. Voor zakelijke rijders geldt zelfs een afwijking van 43 procent. Per jaar kost dit de gemiddelde bestuurder 500 euro aan extra brandstof, wat oploopt tot 5.600 euro over de levensduur van de auto. (Foto: tk97)



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).