“Geef meer”, aldus de Belastingdienst.
Bent u een werkgever en regelt u betaalde parkeerplekken voor uw werknemers? Gefeliciteerd, u mag belasting gaan afdragen over parkeerplaatsen of -abonnementen die u nu nog gratis aan uw werknemers verstrekt. Allemaal onderdeel van de nieuwe werkkostenregeling die per 1 januari ingaat. Bedrijven mogen dan nog maximaal 1,2 procent van de totale loonsom belastingvrij uitgeven aan hun personeel.
Parkeertax
Daarom heeft de Belastingdienst het lumineuze idee opgevat om dergelijke parkeerextra’s voortaan als loon te indexeren. En loon dient belast te worden. De regeling geldt overigens alleen voor parkeerruimte die wordt gehuurd. Parkeren op eigen terrein blijft vooralsnog onaangetast. Kortom, vooral bedrijven in grote steden worden hierdoor geraakt. Straks krijgen we dus twee scenario’s:
- Scenario 1:
De werkgever neemt de kosten op zich. Dit houdt in dat de Belastingdienst doodleuk 80 procent belasting gaat heffen op de verstrekte parkeerplekken of -abonnementen.
- Scenario 2:
De werkgever legt de kosten bij de werknemer neer, die over zijn parkeerstek 36,5 tot 52 procent belasting mag betalen. Een bedrag dat kan oplopen tot honderden euro’s per jaar, zo rekent AMD Automotive Fiscalisten ons voor.
Fijne vrijmibo straks!
MrSkyline zegt
maar ik neem aan dat dit geld voor parkeerplekken in betaald parkeren gebieden, want bij de meeste bedrijven op industrieterrein is de parkeerplaats onderdeel van het bedrijfsterrein en zit dit bij de huur van het pand in.
whatisdis zegt
@MrSkyline:
Inderdaad. Eigen terrein is voorlopig nog eigen terrein, je weet het natuurlijk maar nooit met de belastingdienst.
Hoewel ik het nog steeds onzin vindt had dit wel in het artikel mogen terugkomen. Het is dus iets minder erg als de titel doet vermoeden.
stamp zegt
@whatisdis: eigen (gehuurd) terrein is ook gehuurd en dus betaald toch?
hillegaar zegt
ze gaan hun grandioze gang maar
3246cm252kw zegt
@hillegaar: inderdaad laat ze het lekker uitzoeken. Het moet ergens vandaan komen…. Maar wel consequent blijven dan belastingdienst! Dus ook voor je eigen personeel ;-)
tupperware zegt
Goh, hebben ze nog iets kunnen vinden wat nog niet belast is..
Ik weet er nog eentje, ga een Co2 heffing opleggen aan elk persoon die het in zijn zotte hersens haalt om adem te halen..
mrrallycross zegt
Het moet toch niet gekker worden…
isobmw zegt
@mrrallycross: gekker kan gewoon niet meer in dit land alles kost geld, straks moet je nog belasting betalen over je scheten
miichal zegt
@isobmw: en een katalysator aan je ass hangen vanwege te veel co2 uitstoot en vieze deeltjes
arii zegt
Waarom verbaasd me dit niet? Nederland kan maar beter voortaan Belastingland heten.
tupperware zegt
Als ik het zo lees is de kans klein dat een persoon die 52% belasting betaald hier last van gaat krijgen. Die komt waarschijnlijk niet boven de drempel van 1,2% van het jaarloon uit.
Ergo, weer een extra belasting die het voor Jan met de Pet aantrekkelijker maakt om steun te gaan trekken..
lekkaah zegt
@tupperware: Werkenden blijven toch wel werken. Een ‘werker’ voelt zich na een week op de bank zitten nl. verrot en ongelukkig.
Je wordt namelijk geboren en opgevoed, daaruit komt er of een werker, of een luie tokkie.
Je moet het ze wel nageven die tokkies, ze zijn wel erg goed.. Erg goed in manieren vinden om maar niet te hoeven werken.
tupperware zegt
@lekkaah:
Ze doen op deze manier wel hun uiterste best om zelfs bij die groep de motivatie er uit te slaan..
Ik moet er ook niet aan denken de hele dag thuis het behang van de muur te staren, maar met dit soort geintjes gaat vrijwilligerswerk nog heel aantrekkelijk worden..
oxymoron zegt
@tupperware: Het gaat om 1,2% van de totale loonsom, dus alle werknemers bij elkaar. Wat individuele werknemers aan belasting betalen telt niet mee. En als de werkgever erg veel prijs op je stelt is hij niet te beroerd om de belasting op de door hem verstrekte vergoeding zelf op zich te nemen; dat heet secondaire arbeidsvoorwaarden.
tweekoplampen zegt
Knettergek plan. Kan je beter de reiskostenvergoeding met 1 cent p/km verlagen als je toch geld wilt binnenharken. Maar dragen we inmiddels niet allang genoeg af met z’n allen??
escort77 zegt
@tweekoplampen: ja, die 19 cent is immers een vetpot…
Zucht, meen je dat nou echt?
potver7 zegt
Dus de rit naar het werk mag door de baas betaald worden (in de vorm van een leasewagen of reiskostenvergoeding) en geldt niet als loon, maar als die auto daar geparkeerd moet worden is het ineens wél loon in natura? Ik had het niet kunnen bedenken…
damrakker zegt
Parkeren op eigen terrein neem ik aan
damrakker zegt
@damrakker: edit nog niet gefikst :)
jaapiyo zegt
Dit houdt in dat de Belastingdienst doodleuk 80 procent belasting gaat heffen op de verstrekte parkeerplekken of -abonnementen.
…
HOE DAN!?!
Volgens mij is dat scenario alleen bedacht om scenario 2 redelijk te laten lijken.
mashell zegt
@jaapiyo: als de werkgever de vrije ruimte van 1,2% al heeft gebruikt (het is bepaald niet veel) dan dient over het meerdere inderdaad 80% betaald te worden.
lekkaah zegt
Lol, werkgevers 80% werknemer ~50%..
‘Nee hoor, wij heffen geen belasting op basis van de grootte van uw portomonnee’
Oh ja, voor degen die een redelijk volle spaarrek. heeft op dit moment (zo’n beetje 99,9%), U kunt binnen 4 jaar tijd een heffing verwachten over uw spaargeld.
Maar, geen zorgen, dit zal uiteindelijk enkel voor de rijkere onder ons gelden want politiek.
gregorius zegt
@lekkaah: in Nederland zit er al 1.2% heffing op je spaargeld.
Jaarlijks.
Dat heeft vermogensbelasting en dat is berekend op het feit dat je 30% belasting betaalt over een verwacht rendement van 4%.
4% op een spaarrekening… ja hoor.. dat is misschien in totaal 1,5 jaar voorgekomen in de laatste 20 jaar!
lekkaah zegt
@gregorius: Gaat eerder om 10%+, o.a. kijkende naar onderzoeken (oa van financial times) die aantonen dat de resultaten van de stresstesten vd ecb niet echt bepaald overeenkomt met (meerdere) onderzoeken.
potver7 zegt
Ik neem aan dat er een nultarief komt voor werknemers met een elektrieke leasewagens, toch? Anders werkt het plan marktverstorend.
oxymoron zegt
@potver7: Leasewagens vallen hier helemaal buiten; daarvan worden alle kosten door de baas betaald (en in ruil betaalt de gebruiker belasting over zijn bijtelling). Parkeergeld valt daar ook onder. Ga je trouwens voor de baas op pad en moet je ergens parkeergeld betalen, dan zijn dat gewone bedrijfskosten die gedeclareerd kunnen worden; dat was al zo.
desjonnies zegt
………….mompelt iets over een tegenvallertje van achtergestelde contributie voor de EU club van € 640 Miljoen…………………………..
Hubert zegt
@desjonnies:
UK heeft toch mooi de helft van de boete afgeluld…
Moet NL ook lukken.
Of gaan we braaf krom staan en laten we ons weer eens lekker door de EU nemen?
tupperware zegt
@Hubert:
Wat denk je zelf?
Dijsselbloem staat al met zijn broek op z’n enkels bij Juncker..
Hubert zegt
@tupperware:
Ik hoor net dat we in termijnen mogen betalen.
Dan kunnen we meerdere keren de broek laten zakken…
Hubert zegt
Het gaat erom dat als je ergens op een plek je auto plaatst en deze plaats kost geld en je krijgt dit door je baas vergoedt, dan wordt dit gezien als extra inkomsten.
Dit valt dan in dezelfde groep als de rest van auto-onkosten die vergoed worden.
potver7 zegt
@Hubert: Dat ben ik niet met je eens – die parkeerplek hoort in mijn optiek bij de huisvestingskosten van de werkgever. Die kiest er in sommige gevallen voor een pand te huren waar geen parkeerplaatsen bij zijn en moet dus extern plaatsen inhuren voor zijn medewerkers. Het is van de zotte dat werknemers daar voor belast worden; het is namelijk geen ‘loon’ want de werknemer heeft verder absoluut geen voordelen ten opzichte van werknemers van de conculega die wél een pand met bijbehorende parkeerruimte huurt.
gregorius zegt
@potver7: en daar heb je gelijk je antwoord. In de toekomst zul je dan sneller pand-verhuur zien met parkeerplekken inclusief. Of pand-verhuur met de mogelijkheid x plekken voor zeer weinig geld te huren.
galant zegt
@gregorius: maar het vervelende is dat er ook plaatsen zijn waar je niet meer dan 0,x parkeerplaatsen mag hebben bij je pand per werkplek. Dat is dan weer om het OV te stimuleren (je weet wel: dat wat je te duur en niet op tijd van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn brengt).
Ik weet dat het niets met elkaar te maken heeft, maar ik begin schoon genoeg te krijgen van Wiebertje en consorten die maar vrolijk graaien bij de werkenden. Dat er ondertussen door bepaalde Oost Europeanen met paspoorten wordt gefraudeerd en de EU bende fijn 640 miljoen rooft zijn zomaar twee ergernissen.
Waarom is bij de overheid “bezuinigen” gelijk aan “meer heffen”?
Hubert zegt
@potver7:
Ik zeg ook niet dat ik het met het voorstel eens ben.
Ik probeer alleen maar de gedachtegang te begrijpen.
tupperware zegt
@Hubert:
Politici, ambtenaren, bankmedewerkers en verzekeringspipo’s moet je niet willen begrijpen, krijg je alleen maar hoofdpijn van..
pomoek zegt
@potver7: Dat ben ik niet met je eens. De fiscus kijkt in deze niet naar de werkgever maar, terecht, naar de werknemer. Er zijn blijkbaar werkgevers die voor hun werknemers parkeerplaatsen huren en deze aan de werknemers ter beschikking stellen. Hartstikke leuk en aardig. Er zijn echter ook, betrekkelijk veel zelfs, werkgevers die hier niet over piekeren. Werknemers met een gratis parkeerplaats gehuurd door de werkgever hebben een voordeel ten opzichte van de 2e groep. Wanneer een werkgever een werknemer een voordeel verstrekt wordt dat gezien als loon en is dus belastbaar. Volkomen terecht eigenlijk. Ik kan mij zo voorstellen dat deze zienswijze wordt doorgetrokken naar werkgevers die parkeerplaatsen op eigen terrein verstrekken aan werknemers in gebieden waar enkel betaalde parkeerplaatsen zijn. Deze werknemers genieten een voordeel ten opzichte van die werknemers die dit niet verstrekt krijgen. Het is gewoon een kwestie van gelijke monniken gelijke kappen. Er zijn legio voorbeelden te noemen waarbij de overheid de auto, zelfs in mijn optiek, als melkkoe gebruiken (een parkeerboete van € 90,- b.v.). Maar dit vind ik gewoon logisch.
TDI-goeroe zegt
parkeergeld valt toch onder belastingen…hoe zat dat ook weer met belasting over belasting?
potver7 zegt
@TDI-goeroe: Alleen als de gemeente de parkeertarieven heeft gefiscaliseerd (en je dus bij foutparkeren geen parkeerboete meer betaalt aan het CJIB, maar een belastingnaheffing aan de gemeente…).
Belasting over belasting is trouwens geen enkel probleem hoor. Bij aanschaf van je auto betaal je de volle mep BTW over de BPM, en bij het tanken betaal je keihard BTW over de brandstofaccijns.
avdb55 zegt
@potver7: dat van die BTW over de BPM klopt allang niet meer.
Ja, je betaalt de NCP plus de BTW plus de BPM, maar de BTW wordt alleen over de NCP berekend (en natuurlijk over de bijkomende zaken die je geleverd hebt gekregen).
robnl zegt
Hmm, denkt dat het wel meevalt. Voor lease-auto’s vallen de parkeerkosten, dus ook huurkosten van de parkeerplaatsen onder zakelijke kosten. Voor prive-auto’s wordt de parkeerkosten als onderdeel van de 19 cent per km gezien en/of woon-werkvergoeding. Als je dus en km-vergoeding krijgt en de baas betaalt de parkeerkosten is dit laatste een toevoeging op het loon, dus belastbaar, tenzij de baas aan kan tonen dat de km-vergoeding te laag is om de parkeerkosten te dekken. Dit moet dan afgestemd worden met de belastingdienst.
Als een bedrijf een grote parkeerplaats huurt waar meerdere lease- en prive-auto’s staan moeten ze dan naast een km-administratie ook een parkeeradministratie gaan bijhouden?
robnl zegt
@robnl: Of is dit bedoeld om de belastingdienst de mogelijkheid te geven om ook op prive-parkeer plaatsen te mogen fotograferen. Ze moeten natuurlijk wel kunnen controleren of je op het aangegeven moment wel op dat specifieke gehuurde parkeerplaats stond.
potver7 zegt
@robnl: Nou nee dus, want de Belastingdienst geeft aan dat de huurkosten van parkeerplaatsen gezien wordt als loon in natura. Dan zijn het dus géén zakelijke kosten.
henryyy zegt
De rijke leventjes van de hoge pieten zullen toch op een manier moeten worden gefinanciert..
lamborgfan zegt
@henryyy: alles best, maar die hoge Piet moet ZWART zijn! En niet geel of paars..
damrakker zegt
Kort om… Werken is betalen.
En toeslagen dan? Mogen dat soort subsidies ook gezien worden als inkomen, ik bedoel of de overheid nou een extraatje geeft of een werkgever.. Of is dit een boven modale gedachte?
stamp zegt
Maar het terrein waar ik nu parkeer wordt ook door de baas gehuurd. Wat nu? Ik kan de auto ook gratis op straat kwijt,.. Dus wanneer is t nu betaald door de baas of niet? Jezus belastingdienst. Makkelijker kunnen ze t niet maken.
Nino zegt
Hee mijn foto boven het artikel, leuk :)
eindbaasje zegt
random! mijn 458 geparkeerd in wtc schiphol airport…dus.;)
offroad zegt
Gaat ook gelden wanneer je voor je werk met je eigen auto onderweg bent en de parkeerkosten wilt declareren. Want die vergoeding zit al in de 19 ct per km, vinden ze.
Weten ze bij de belastingdienst wel wat het kost om in Nl auto te rijden?
wimbers zegt
uit die 1,2% moet nog veel meer komen, alles dat als voordeel kan worden aangemerkt: vrijmibo buiten de deur? gaat daar uit.
parkeren met parkline op een business account trouwens ook, wordt nog lachen..
moveyourmind zegt
Misschien is het ook wel een goed idee om de koffie uit de automaat op het werk zwaar te belasten. Feitelijk is dat ook verkapt salaris en loopt de Belastingdienst miljoenen euro’s mis doordat in sommige sectoren het personeel de halve dag bezig is om de koffie-automaat leeg te trekken. Vooral in de ‘dienstverlenende’ sector schijnen werknemers op deze manier kapitalen zwart bij te verdienen.
pilot1988 zegt
Waar houdt het op. Kappen met die grappen.
robert59 zegt
Grappig al die reacties. Maar wat de meeste niet weten:dit is niet nieuw!
Ook onder de huidige belastingwet is dit belast. Als je de eigen auto bij je werkplek op een betaald parkeren plaats zet en de werkgever geeft hiervoor een vergoeding dan is dit nu ook al loon! Parkeerkosten zit immer in de 19 cent per kilometer die je maximaal fiscaal vrij mag krijgen. Bij een auto van de zaak mag dit wel vergoed worden (loonvoordeel zit al in je bijtelling verwerkt). Kortom er veranderd niet zo veel
w0o0dy zegt
@ricardo: Beetje klok en klepel verhaal? Het gaat over parkeerplekken anders dan bij het bedrijf. Voorbeeld: je werkgever stelt een leaseauto ter beschikking maar je moet een parkeervergunning of parkeerplek huren om je auto kwijt te kunnen. In het verleden kon de werkgever die kosten vergoeden, ze gaan nu onder de werkkosten regeling (draak van belasting regel if ever there was one) laten vallen. That’s all.
ricardo zegt
@w0o0dy: Volgens mij staat dat er ook:
“De regeling geldt overigens alleen voor parkeerruimte die wordt gehuurd. Parkeren op eigen terrein blijft vooralsnog onaangetast.”
w0o0dy zegt
@ricardo: het essentiële verschil is “niet bij het bedrijf”. Dus als jij op kosten van Autoblog je (zakelijke) auto huisvest in een parking in de buurt van je woning omdat je in centrum van Utrecht woont.Die plek valt dan bij onder werk kosten omdat het anders ” verkapt loon” is.
schuimbekje3 zegt
Nou, ik ga nooit meer in Nijmegen werken dus.
In Nijmegen mag je per werknemer maar 1/10 parkeerplaats hebben.
Dus de rest moet wel een parkeerplaats huren.
En dan moet die persoon er ook nog belasting over betalen.
Of met de motor, of nooit meer werken in Nijmegen en andere havanna’s aan de waal.
bart4 zegt
Heel fijn. Werkgever is onlangs naar de Amsterdamse binnenstad verhuist en als bonus op het half uur extra reistijd per dag mag ik nu dus bijna 2000 euro per jaar gaan betalen, omdat ik niet tot de grootverdieners hoor die een leasebak hebben. Dit alles voor een parkeerplek om te kunnen werken… om belasting te kunnen betalen.