
In de zoektocht naar immer hogere efficiëntie en een lagere uitstoot heeft Mercedes iets nieuws bedacht: kieskeurige motoren. Een nieuwe generatie motoren met ‘lean-burn-mode’ pikt het niet als er te veel zwavel in de benzine zit. Gaan ze stuk of meer verbruiken. Helaas schenken de pomphouders in het grootste deel van de autorijdende (overal behalve West Europa..) wereld nog steeds dit vervuilde spul. Leuk als auto’s schoner worden maar op deze manier schiet de wereld er natuurlijk weinig mee op.
De lean burn technologie maakt het mogelijk op een ‘arm’ mengsel te rijden. Veel minder benzine bij de lucht stoppen waardoor de benzine beter verbrandt. Bij ‘normale’ motoren kan dit nu niet omdat de katalysator dan niet meer werkt. Je verbrandt dan minder benzine maar stoot er een bak NOx-en (en enkele CO’s) meer uit. Daarom zit er bij de lean-burn technologie een ‘NOx-vanger’.
In de benodigde NOx-vanger zit nu net het probleem. Bij een te hoge dosis zwavel in de benzine verstopt die, waardoor de motor niet meer kan lean-burnen en zelfs schade kan oplopen.
Gelukkig kunnen ‘onze’ steden binnenkort wel van schone lucht genieten. Tot 10% schoner, zoveel besparing is er mogelijk met ‘lean-burn’. De benzine in Europa is praktisch van zwavel ontdaan, kleine hoeveelheden (tot 50ppm) kunnen de motoren ook nog steeds aan. Dat scheelt natuurlijk een pak, hoewel de techniek alleen voor benzine taxi’s werkt. Amerika, Azië en Afrika krijgen pas nieuwe motoren als ze hun brandstof opschonen. De techniek zal binnenkort op de C-klasse (C350) en nieuwe SLK debuteren. (bron: wardsauto.com)
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Mercedes is niet leuk. xD
@Alwood: Paragraaf 2, regel 3: dan niets meer werkt => niet meer werkt
Paragraaf 3, laatste regel: schade op kan lopen => schade kan oplopen.
-edit: check, thanks –
OT: Lijkt me best zinnig.. Alleen nog problematisch als je met je auto in het buitenland gaat tuffen. Tank je en rijd je je auto naar de vaantjes. :D
Zoals vaak zal Mercedes iets doen en de rest zal volgen
als ze het mengsel armer gaan maken betekent dat wel dat het vermogen aanzienlijk zal dalen. Het is te hopen dat Mercedes hier ook wel wat rekening mee gaat houden…
@declaessens: Tegenwoordig kan het mengsel meerdere malen per arbeidsslag ingespoten en dus aangepast worden. In dit geval kan men er bij vollast dus voor kiezen om meer in te spuiten, terwijl bij deellast het ‘lean burn’ principe toegepast wordt. Hoeft dus niet ten koste van puur topvermogen te gaan, maar het verbruik daalt bij normaal gebruik.
@RacerX: Ja, het principe is mij wel bekend (ik studeer autotechnologie)Het is ook zo dat het principe van de driewegkatalysator ongeveer werkt, het constant afwisselen tussen arm en rijk mengsel, maar ik denk dat mercedes hiermee bedoelt om nu grootendeels op een arm mengsel te rijden ipv enkel tijdens deellast, anders zou het geen innovatie zijn lijkt mij…
In het kader van een paar achterhaalde reclames:
“Is dit wel stroom van premiumkwaliteit?” Oké, zelfverzonnen variant.
Blij dat deze grappen en grollen over zijn wanneer we elektrisch rijden. Of anders met verbrandingsmotoren op waterstof.
En wanneer we dan toch bezig zijn met verbeteren, mag dan in de derde zin van onderen “Asië” veranderd worden in “Azië”?
Mss niet zo handig op de 180 maar voor de rest zie ik die S500 best wel wat benzine besparen.
Vraag me af of de zuinigheid langst de ene kant wel opweegt tegen de inspanning om de benzine schoner te maken anderszijds. Of er nu in de fabriek vervuild word of op straat.
In Europa kan total mss niet doen wat ze willen maar in China gaat zo’n fabriek toch echt niet zien dat ze niets vervuilen.
Fijn dat MB nu van te voren zegt waar je auto aan stuk gaat. Tot op heden was het altijd gissen waarom ze stuk gingen.
Niet voor niets dat dit verhaal van een Amerikaanse bron komt. Terwijl wij al een tijdje de CGI-motoren hebben, krijgt de VS nog het oude spul, waarschijnlijk vanwege dat zwavelgehalte in de benzine. Volgens mij heeft BMW hetzelfde probleem.
Je zou toch zeggen dat met een betere verbranding er minder Co en NOx wordt uitgestoten…
Zeker van het CO gehalte snap ik het allemaal niet.
Wel is het natuurlijk sowieso een feit dat het overgrote deel van de wereld nog steeds op niet zulk zuiver spul rijdt als wij.
@mrdjm:
De NOx’en gaan hoger liggen bij een ‘betere verbranding’ omdat dit gebeurt bij een armer mengsel ( meer lucht in verhouding met de ideale lucht/mengselverhouding) Onze lucht bestaat uit 21% N2 78% O2 en 1% CO2 => als er meer lucht bij de verbranding aanwezig is betekent dit ook dat er meer N2 met O2 gaat binden waardoor er meer NOx’en gaan gevormd worden ;)
Maw, meer Mercedessen in panne. Want die ‘propere’ benzine hier is toch ook niet ZO proper hé? En als je eens op reis gaat naar een Oostblokland heb je het aan je rekker…
Mercedes is tegenwoordig op de bloemen. Eerst een vulkanische ster.
Echt een vrouwen merk aan het worden.
Waar kan ik als man een mannen auto kopen?
BMW vindt ik tegenwoordig veel te hip en trendy.
Moet maar eens gaan denken aan een Land Rover Defender.