• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI-baas hint naar kleine MINI

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 december 2010 om 18:15 – 27 Reacties

Mini en MINI XL


Dat de nieuwe generatie MINI’s flink uit de kluiten zijn gewassen is geen geheim. Zet een new MINI naast een model uit het pre-BMW tijdperk en het mag duidelijk zijn dat de afmetingen aardig zijn toegenomen. Zet hier dan weer een Countryman naast, en de klassieke MINI lijkt wel een speelgoedautootje. Daarom gooiden we een tijdje geleden al een balletje op dat MINI wellicht een kleiner model in de pijplijn heeft, en dit gerucht lijkt waar te zijn.

In een interview met de Financial Times Deutschland laat Mini-Chef Wolfgang Ambrecht zich het volgende ontvallen:

Armbrecht: [..] Bereits Anfang nächsten Jahres werden wir auf der Detroit Motorshow die nächste spektakuläre Idee aus dem Hause Mini präsentieren.

FTD: Nachdem Ihre Mini-Modelle in der Größe stets gewachsen sind – braucht die Marke nicht wieder einen kleinen Mini. Einen echten Mini Mini?

Armbrecht: Eines wir werden auf keinen Fall tun: Vergessen, wo wir her kommen. Uns leitet immer die Idee, einen kleinen, platzbietenden Wagen zu bauen. “Creative use of space”, war das Credo des Mini Vaters, Sir Alec Issigonis. Diese Maxime wird uns auch bei der Entwicklung der kommenden Modelle leiten. Ich kann Ihnen nur empfehlen die nächsten Monate genau zu verfolgen.

Samengevat: reeds in januari zal er in Detroit waarschijnlijk een nieuw MINI-concept staan, waarna het vrij vlot tot een productiemodel kan komen. Aangezien er al zoveel grote MINI’s zijn ligt nu een kleiner model, dat zich wellicht in het vaarwater van het huidige aanbod in het A-segment gaat begeven, voor de hand.

De diversificatie lijkt overigens onstuitbaar bij MINI. Naast de huidige modellen zullen ook productieversies van het Coupe– en Roadster-concept volgen, respectievelijk in medio 2011 en in 2012.

Of ze met een eventuele ‘mini MINI’ ook een iQ/Smart-killer in handen gaan krijgen zal de toekomst moeten uitwijzen.

Ook interessant!

  • Mini Urbanaut
    Mini Urbanaut is ruimer dan Utrechtse studentenflat
  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • Deze oude Mini is eigenlijk gloednieuw

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

detroit-2011, MINI

Vorig bericht: « Autoblog video: Bloopers 2010 deel 1
Volgend bericht: Caterham komt met nieuw model »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gregorius zegt

    13 december 2010 om 18:20

    Uitmelken die handel en euro’s tellen! Wie zou het niet doen?
    Ik zou wel eens een vergelijking tussen een Countryman en een Evoque willen zien trouwens!
    Autoblog redactie; astublieft!

    Login om te reageren
    • Mika zegt

      13 december 2010 om 18:37

      @Gregorius: Idd lekker melken haha… een mini mini moet niet gekker worden.. maja kleine auto`s worden/zijn wel belangrijk.

      Login om te reageren
  2. js zegt

    13 december 2010 om 18:20

    overdaad sch…

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      13 december 2010 om 18:37

      @js: ijt ?

      Login om te reageren
      • agarde zegt

        13 december 2010 om 20:39

        @bpc: lmao

        Login om te reageren
  3. skyline zegt

    13 december 2010 om 18:21

    MINI Coupe Concept met een bmw m1 blok zou wel nice zijn

    Login om te reageren
    • majinstar zegt

      13 december 2010 om 19:33

      @skyline:

      Of van een M5 :D

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        14 december 2010 om 09:18

        @majinstar: Dat past nie jonguh!

        Login om te reageren
  4. Orichy zegt

    13 december 2010 om 18:22

    Een Ieniemini?!?

    Login om te reageren
  5. hanz zegt

    13 december 2010 om 18:23

    gelukkig heb ik het origneel! (:

    de nieuwe mini is ook wel leuk, maar is overpriced voor een BMW met een 1.6 je

    Login om te reageren
    • supasweet zegt

      13 december 2010 om 18:42

      @hanz: groot gelijk, ben zelf op zoek naar een mini, in goede staat dan wel, maar euhm die beginnen flink te stijgen in de prijzen

      Login om te reageren
  6. DRIVR zegt

    13 december 2010 om 18:29

    MINI Mini/Minor komt in 2012 incl. JCW-Variant

    Mini heeft altijd volgehouden dat een stadsmus à la Smart ForTwo geen geld kan opbrengen. Daarom is de huidige in vergelijking met Issigonis’ origineel eerder Maxi terwijl de nieuwste modelvarianten (Clubman & Countryman) ronduit gigantisch zijn. Dus waarom gooit het Britse icoon het roer nu om? Omdat suikeroom BMW sowieso op het punt staat om de gevestigde city-slickers een lesje te leren. En daar profiteert de mini-Mini graag van mee – inclusief John Cooper Works-versie!

    In tegenstelling tot BMW’s Megacity (een volelektrisch alternatief voor IQ en Co.) zal de kleine Mini conventionele technologieën inzetten om de gewenste winstmarges te halen. En daarbij komen de nieuwe driecilinders die München voor de voorwielaangedreven O-Reeks ontwikkelt zeker van pas. De Britse roddelkrant AutoExpress suggereert zelfs dat de 1.5T gemakkelijk 150pk ontwikkelt en bijgevolg een JCW-etiket opgeplakt krijgt. Want de Mini Minor (?) scheelt blijkbaar niet zoveel in lengte van het 3m-origineel uit de 60?er jaren.

    Analisten verwachten het eerste concept volgend jaar in Frankfurt terwijl de gewone productieversies (One, Cooper & Cooper S) voor 2012 en de JCW voor 2013 gepland staan. Of het daarbij om een twee- dan wel een vierzitter gaat die een voor- dan wel een achtermotor heeft, is nog niet bekend. Maar feit is dat de recente alliantie tussen Renault en Mercedes/Smart de ontwikkeling van deze stadsmini danig geaccelereerd heeft. En daarmee doet Mini eindelijk wat het al lang had moeten doen, namelijk het origineel conceptueel reïncarneren. Bring it on!

    Login om te reageren
  7. hanz zegt

    13 december 2010 om 18:49

    @supasweet stuur maar een mailtje een maat van me heeft een hele leuk in de aanbieding (:

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    13 december 2010 om 18:56

    DE nieuwe kleine mini “Mini” noemen en de huidige “MiniJumbo”……..oh nee dat is al eens gebruikt.
    Of Min1 dan.

    Login om te reageren
  9. PurpleHaze. zegt

    13 december 2010 om 18:58

    Toch mooie auto’s. Die speedster zie ik wel zitten. De coupe en countryman wel wat minder.

    Login om te reageren
  10. tristan zegt

    13 december 2010 om 18:58

    ja, maar die ene word wel lager

    Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    13 december 2010 om 19:25

    Kunnen ze dan misschien meteen eens een moderne wagen maken? Retro is zo jaren ’60…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 december 2010 om 19:33

      Dit waren oorspronkelijke voorstellen van Rover om de mini te vervangen. Toen BMW de boel overnam hebben ze dat snel ergens in een hoekje onder een laken gezet. Ondanks de belofte dat Rover zelf zijn designkeuzes zou mogen maken, was Den Duits al bezig de toekomst van mini zelf te bepalen. De nieuwe mini moest een fashion-item worden, en niet opnieuw een kleine revolutie in autoland.

      Login om te reageren
      • floryn zegt

        13 december 2010 om 19:56

        @Esprit_de_Flandre: Haha hoe ver wil je de wielen op de hoeken plaatsen? Is natuurlijk wel goed voor de rijeigenschappen en het comfort in een klein autootje.

        Ik vind ben benieuwd waar mini mee zal komen, maar vind dat ze zichzelf eigenlijk belachelijk maken door een mini mini te maken. Noem de grote dan maar meteen maxi.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 december 2010 om 21:31

          @floryn: Ze zullen het wel niet mini mini noemen. De naam MINI Minor doet de ronde. Hoe dan ook eigenlijk verstandig dat ze het nu pas doen. MB heeft grote risico’s genomen met de smart, en het heeft ze veel geld gekost ook. Denk niet dat ze daar eigenlijk al echt rendement op hebben gemaakt. Nu is de markt klaar voor zo’n dingen.

          Login om te reageren
      • Fokko zegt

        14 december 2010 om 09:44

        @Esprit_de_Flandre: gelukkig maar dat BMW die krengen in de vergeethoek heeft geduwd. verschrikkelijk! ik denk trouwens niet dat je de gekozen strategie de verkeerde kunt noemen. oke, over de Countryman heb ik ook sterke twijfels, maar al bij al is MINI een groot succes geworden.

        Login om te reageren
  12. SHFT zegt

    13 december 2010 om 21:39

    Een kleine MINI, de gewone MINI zou al mini moeten zijn…

    Login om te reageren
  13. Robbet zegt

    13 december 2010 om 21:59

    Ze hadden het gewoon op de hatchbacks moeten houden, de cabrio’s en de countryman mocht ook nog wel… maar daar hadden ze (voorlopig) moeten stoppen.

    Login om te reageren
  14. midasracer zegt

    13 december 2010 om 22:10

    Mwah, wordt weer zo’n overgesignd frutselding a la Spyker. Doe mij maar een echte mannen Mini: Zcars kunststof koetsje, raceframe en 450pk Honda turboblok. Dat wil wel met 550kg eigen gewicht:
    http://www.youtube.com/watch?v=o_Njf_Vnc48

    Login om te reageren
  15. Atenza zegt

    14 december 2010 om 00:00

    Waar blijven die coupe en roadster nou?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 december 2010 om 10:20

      @Atenza: In 2011 en 2012. Staat ook in t artikel :)

      Login om te reageren
  16. 620henk zegt

    14 december 2010 om 07:22

    die aude is de mooiste die ze gemaakt hebben en de countrymen is echt mooi zag laast 2 bij een dealer staan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North