De overheid gaat voor je betalen.
Zeeuwse Autoblog-lezers opgelet! Wie op maandag 30 december nog wat laatste inkopen gaat doen voor oudjaarsavond kan dat maar beter na 15:00 uur doen. De Westerscheldetunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen is vanaf dan tolvrij voor auto’s en motoren! Dat maakt de provincie trots bekend.
De 6,6 kilometer lange tunnel werd in 2003 geopend. Een retourtje kostte € 10,- voor een personenauto. Nederland legt 146,5 miljoen neer om de gemiste inkomsten te compenseren. Dit moet de gemiste inkomsten compenseren. De tunnel zou eigenlijk nog acht jaar lang alleen bereikbaar zijn voor betalende weggebruikers. Die doelstelling werd eerder vervroegd naar 2025. Nu wordt dat zelfs vervroegd naar 30 december 2024.
Niet helemaal gratis
Natuurlijk is de tolweg niet helemaal gratis omdat we allemaal (tenminste, de belastingbetalers onder ons) meebetalen. Daarnaast wordt de Westerscheldetunnel voorlopig alleen gratis voor auto’s en motoren. Vrachtwagens moeten nog gewoon dokken, al werkt de provincie wel aan een plan om ook de truckers kosteloos door de tunnel te laten rijden.
Er gaan best veel mensen in Nederland genieten van de gratis tolweg. Volgens de provincie rijden dagelijks zo’n 27.000 voertuigen door de Westerscheldetunnel. Het tolplein blijft grotendeels hetzelfde, met voorlopig aparte banen voor betalend en niet-betalend verkeer.
Na 30 december houdt Nederland dan nog maar drie tolwegen over: de tolbrug in Nieuwerbrug, de Kiltunnel en de nieuwe Blankenburgtunnel. Misschien kunnen we die laatste tolweg ook maar meteen schrappen, want het tolsysteem werkt er nu al niet vlekkeloos.
Foto / Bron: Provincie Zeeland
kniesoor zegt
Vandaag de Maasdeltatunnel (da’s de officiële naam van de Blankenburgtunnel) eens uitgeprobeerd. Keurig tunneltje heur. Wel effe aan denken, dat er nu EUR 1,51 afgetikt moet worden om geen mot te krijgen met de uitbater.
jaapies zegt
Betaal liever dan kan ik doorrijden, zal wel drukker worden nu…
rrfm zegt
Ik snap niet hoe het kan dat we tol moeten betalen naast de mrb.
Ondertussen worden er straten speciaal ingericht voor fietsers waar auto’s niet meer mogen rijden of te gast zijn en dat met het geld wat wij betalen.
Welke malloot heeft bedacht dat dit allemaal ok is?
Verplicht de fietsers maar om ook mee te betalen voor hun eigen wegen en als het dan nog nodig is om tol te betalen is het tenminste nog enigszins eerlijk.
maotje zegt
Omdat ze niet betaald zijn door de wegbeheerder (overheidsinstantie) maar een andere ontwikkelaar.
Die wilt zn investering terugverdienen incl. Winst natuurlijk. Is gewoon een prima oplossing. Zonder de tunnel moet je 130 km omrijden a 1,95 liter nenzine. Voor dat geld kun je 3-4 keer door de tunnel met ruim een uur tijdwinst. Wat is dan nog je pobleem ermee?
kniesoor zegt
130 kilometer ? Die rekensom moet u nog maar eens opnieuw doen. Overigens is de tijdwinst t.o.v. de route via de Benelux-tunnel er alleen als je beginpunt en eindbestemming ten westen van de A24 ligt. Voor bijvoorbeeld een rit van Rotterdam naar Rockanje of Oostvoorne maakt het nul-komma-nul verschil.
kniesoor zegt
Wacht effe, u had ‘t natuurlijk over de Westerscheldetunnel. Dan kunt u het voorgaande als niet geschreven beschouwen.
arta zegt
Zo werkt dat in ons mooie land.
Je zou ook kunnen stellen dat iedereen die uitstoot veroorzaakt meer moet betalen, belasting op vlees, zuivel.
Mensen die dik zijn of gaan wintersporten moeten meer betalen aan ziektekosten of mensen die gehandicapt zijn en niet volledig kunnen werken afdanken en korten op hulp, maar gelukkig wordt het land niet geleid door dit soort redeneringen, maar leven we in een verzorgingsstaat.
Eigenlijk hebben we het zo slecht nog niet……