
Op de derde dag gaat het al fout.
Na ruim zes jaar bouwen was het afgelopen zaterdag eindelijk zo ver. Om iets voor 14:30 uur ging de nieuwe snelweg A24, beter bekend als de Blankenburgverbinding, open. Sinds die zevende december is er een rechtstreekse verbinding die de A20 bij Vlaardingen verbindt met de A15 bij Rozenburg. Feest! Al wordt de feestvreugde op dag drie al wat verstoord. Er zijn nu al problemen met de nieuwste tolweg van Nederland.
Het probleem ligt bij het bedrijf MOVE-IZI. Deze Portugese entiteit won de Europese aanbesteding voor de A24 en mag dus de betalingen regelen. Na het binnenhalen van de opdracht opende MOVE-IZI een pand in Nederland. De Nederlandse medewerkers bedachten een geinig motto: ”Zonder gedoe over de A24? MOVE-IZI!”. Gedoe blijkt er echter wel te zijn.
De problemen op de nieuwe tolweg in Nederland
Weggebruikers kunnen eenmalig achteraf betalen voor de tolweg, maar ook een automatische overschrijving laten doen. Daarvoor maak je een account aan en koppel je je auto eraan. Als je dit doet, kun je zonder te stoppen over de A24 rijden – althans, in theorie.
Door een technisch probleem aan de kant van MOVE-IZI kunnen 2.500 accounts niet geactiveerd worden. Daardoor moeten gebruikers van de verbinding voorlopig handmatig achteraf betalen na iedere rit.
Reactie van MOVE-IZI
Rijnmond sprak met het bedrijf achter de tolbetalingen. Het concern adviseert de gedupeerden: ”Belangrijk is dat klanten die een bevestigingsmail hebben gehad met daarin hun contract, ervan uit kunnen gaan dat hun account goed is geregistreerd. Klanten die problemen ondervinden of twijfelen of het bij hun in orde is, kunnen zich melden bij het MOVE-IZI-klantcontactcentrum.”
“In de komende dagen nemen we een oplossing in gebruik die naar verwachting een structurele oplossing biedt. Het grootste deel van klanten van MOVE-IZI ondervindt geen problemen. Inmiddels kunnen een kwart miljoen voertuigen via MOVE-IZI tol betalen op de A24”, zegt de woordvoerder.
Wat kost een ritje over de Nederlandse tolweg?
Per keer dat je over de A24 rijdt, moet je € 1,51 betalen als je met een auto of motor rijdt. Vrachtwagens en andere zware jongens wil de overheid zoveel als mogelijk weren. Daarom betalen voertuigen van 3.500 kilo of meer € 9,13 per rit. Je krijgt trouwens geen korting als je een automatische overschrijving laat doen. We zijn benieuwd hoelang de tolweg blijft zodra het rekeningrijden straks wordt geïntroduceerd.
Foto: Rijkswaterstaat
Zondag doorheen gereden en was echt een stuk sneller in Rockanje voor een mooie wandeling :-)
Rekeningrijden… Daarover gaan al meer dan 35 jaar discussies… Succes daarmee.
Het enige positieve besluit dat de huidige regering heeft genomen: dit onzalige plan tot nader order uitstellen.
Rekeningrijden moet echt never te nimmer ingevoerd worden. Dus heb liever dat ze er niet meer over praten, maar als ze het dan wel doen, dat ze het gewoon weer lekker uitstellen.
Nou… Dat is niet het enige probleem, probeerde zaterdag überhaupt er doorheen te rijden, maar dat was al niet mogelijk. Dat lost wel ook gelijk ook probleem met de betalingen op! ;)
Op zich wel interessant dat op dit stukje weg vrachtwagens 6x meer betalen om te rijden dan een personenwagen.
Kijk je namelijk naar belasting per gewicht, dan kost bijv. een gemiddelde 30 tons vrachtwagen een fooitje. (€150 per kwartaal). Een gemiddelde Golf 7 kost al €180 per maand.
Dat zet dingen wel in perspectief.
edit knop gebroken. Correctie: een gemiddelde Golf 7 kost €180 per kwartaal. Punt blijft staan.
De transportbranche heeft een sterke lobby. En het motto van de regering is al heel lang bedrijven laag belasten en burgers zwaar belasten. Bij vrachtwagens is het ingewikkeld, die zijn zo zwaar dat ze echt schade aan de weg veroorzaken, de hoeveelheid en het gedrag van vrachtwagens veroorzaken ook files dus daarom zou een hoge wegenbelasting juist passender zijn, aan de andere kant de concurrentie komt uit Polen en die jongens rijden zonder iets te betalen hier hun vrachtjes.
“Daarvoor maak je een account aan en koppel je je auto eraan. Als je dit doet, kun je zonder te stoppen over de A24 rijden”. Zonder te stoppen over de A24 rijden kan je altijd, of je nou zo’n account hebt of niet . . .
Sterker nog, stoppen wordt ten zeerste afgeraden.
Hier in Portugal functioneert het perfect met ViaVerde (het bedrijf achter Move). Er is dus ervaring aanwezig.
De Italiaanse tolwegen zijn het mooiste. Bij ons in de buurt ging het heel vaak stuk. Dan gaat gewoon de slagboom open, krijg je geen ticket en kun je karren. Maar dan heb je dus een probleem bij de afrit. Moet je daar iedere keer op een knop drukken en uitleggen dat je geen ticket hebt omdat de toegangspoort stuk was of betaalt de hoofdprijs (40€ meen ik). Het aanbellen duurt lang, het nadenken van de centralist nadat je je verhaal hebt gedaan duurt nog langer. Waarschijnlijk gaat er dan een postduifbericht naar een centralist in de nabijheid van de kapotte toegang om te verifiëren of het verhaal van die rare toerist wel klopt.