
Chevrolet toont de EV met Europese invloeden.
Kijk eens aan: er kan ook goed nieuws uit Amerika komen. General Motors trekt de Corvette uit de Europese irrelevantie. Vorige week kon je hier al lezen dat er weer nieuwe Corvettes worden verkocht in Nederland. De Amerikaanse sportauto blijft voorlopig ook hier. GM bereidt de C9-generatie voor in en voor Europa.
Je kijkt hier naar het eerste studiemodel voor de Corvette C9. Het ontwerp hiervoor komt van Britse tekenaars. Naast de lancering van dit studiemodel opent GM het nieuwe Advanced Design Studio in de buurt van Birmingham. Naast de denkbeeldige Chevy komen er nog twee andere conceptauto’s die het voorproefje moeten voorstellen van de C9. Die laatste twee moeten wat dichterbij een productieversie komen.

Mix van oud en nieuw
GM vertelt dat de drie studiemodellen invloeden moeten hebben van historische Corvette’s. In dit geval is dat gedaan met een lijn die de frunk, voorruit, het dak en de achterruit in tweeën splitst. Dit refereert aan de C2 Stingray split-window. Van de andere kant moet de Corvette wel modern zijn. Zo is het een EV met innovatieve snufjes om de efficiëntie te verbeteren. Specificaties deelt GM niet, maar boven de 1.000 pk moet wel te doen zijn.

Een van die trucjes is de verborgen ventilator. Als je op de openbare weg rijdt, trekt de ventilator lucht door de inlaten voor minder stroomverbruik. Zet je hem in de circuitstand, dan zorgen de ventilatoren voor maximale downforce. Net als bij de GMA T.50.
Van de andere kant vergeten de ontwerpers niet waar de Corvette voor staat. De verhoudingen zijn dan ook duidelijk getekend op basis van een sportauto met middenmotor. Verder is er pushrod-ophanging, geen A-stijl en klappen de vleugeldeuren omhoog open.

Later dit jaar krijgen we dus nog wat andere Corvette-studiemodellen te zien. Ergens tussen 2028 en 2029 moet het productiemodel worden gelanceerd. Hopelijk is GM dan nog steeds zo betrokken bij Europa als nu en komt de C9 vanaf het begin naar Europa.





Ik zou mijn ex er voor in ruilen.
Een split windscreen, mag dat Anno 2025 überhaupt nog wel ? 🤔
Als je al last hebt van dat kleine streepje, wat dan met die bulken van A stijlen waar een complete A segmenter achter kan verdwijnen?
Ik krijg ’64 Split Window vibes. Eén jaar in productie. Onderdelen niet meer te vinden en een nette ’64 Split Window doet echt de hoofdprijs.
Benieuwd of ie betaalbaar blijft. De instapversie was bij lancering van de C8 minder dan 60 000 $.
De gemiddelde corpulente Amerikaan moet door de brandweer bevrijd worden, als die zich al in dit ding gepropt krijgt. Leuke plaatjes om je toestenbord mee onder te kwijlen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een productie-Vette wordt…
Jammer dat ze niet weer terug gaan naar de motor voorin. Dat is toch meer Corvette en minder wannabee Italiaanse sportwagen dan dit.
Geloof er geen bal van dat dit de nieuwe Vette word.
Rookie designers die zich afvroegen of die split window aan de voor of achterkant zat.
Ach how cares, hahaha.
Ik vind het wel een interessant concept (haha!). GM heeft grootse plannen met Corvette (en Cadillac) en wil van de Corvette C9 een supercar maken die niet alleen in de VS als zoete broodjes verkoopt, maar ook in Europa en elders op de wereld aanslaat. Dat doen ze dus door drie concept cars te onthullen. Dit model is de eerste van de drie en is onder leiding van Julian Thomsen (Bekend van o.a. de Lotus Elise S1) ontworpen in de nieuwe GM designstudio in Birmingham. Naast deze auto volgt een tweede concept van de designstudio in LA, en de derde concept zou dan een samenwerking tussen beide designstudio’s moeten zijn die het Europese en Amerikaanse design samensmelt in één voorloper van de C9.
Wat de conceptcar zelf betreft: Ik vind hem gaaf. Je ziet er duidelijk een stingray (het dier) in, en ziet ook elementen van de Corvette C2 Stingray met o.a. de split-window. Zoals het een goede conceptcar betaamt zitten er allerlei toffe innovaties op, zoals die centrale draagbalk à la de Halo in de F1 die ervoor zorgt dat je geen a-stijlen meer nodig hebt, en split-windows achter die naar binnen kunnen klappen om lucht aan te zuigen en waar haaienvinnen langsaf omhoog kunnen komen om extra stabiliteit te genereren.