• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse vinding kan straten als een tapijt leggen

Auteur: carbert, gepost 16 november 2010 om 22:22 – 67 Reacties

De nieuwe stratenmaker
Een machinebouwer heeft een vinding gedaan waardoor er in hoog tempo straten gelegd kunnen worden. Stratenmakers hoeven niet meer op hun knieën aan het wegdek te timmeren, een machine legt de bestrating. Bijkomend voordeel is dat je niet meer geconfronteerd wordt met de bekende bouwvakkersspleet als er aan de weg gewerkt wordt.

De Tiger-Stone kan dagelijks 300m2 stenen leggen en eventuele randen of parkeervelden doet hij er ook bij. Er wordt al enige tijd geëxperimenteerd met rollen asfalt, en ook dit systeem wordt al een tijdje op grotere schaal gebruikt. Jammer dat Rijkswaterstaat niet graag investeert om op lange termijn te kunnen besparen. Onderstaand filmpje toont de nieuwe interpretatie van het woord snelweg!

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer

Vorig bericht: « Alonso en Massa trekken gekke bekken in Ferrari World
Volgend bericht: Officieel: Chevrolet Camaro Convertible »

Lees Interacties

Reacties

  1. Strating zegt

    16 november 2010 om 22:25

    Zo strak liggen de met hand gelegde straten er niet altijd in. Mooie uitvinding.

    Login om te reageren
  2. oscaros zegt

    16 november 2010 om 22:25

    in de toekomst worden de snelwegen dus ook van stenen

    Login om te reageren
    • trucking-for-living zegt

      17 november 2010 om 10:50

      @oscaros: Dat is al zo, als je het asfalt op de A28 bij hoevelaken wegdenkt, rij je over ouderwetse 5 duimers ;-)

      Login om te reageren
  3. Gnermo zegt

    16 november 2010 om 22:26

    Misschien een rare vraag maar : Hoe doen ze dat dus met drempels?

    Login om te reageren
    • bmw3 zegt

      16 november 2010 om 22:33

      @Gnermo: niet :P lig alleen maar in de weg..

      Login om te reageren
    • TWJ zegt

      16 november 2010 om 22:56

      @Gnermo:
      Je ziet toch dat ze op het eind met een drempel beginnen.
      Er is gewoon een ‘bult’ gemaakt met zand gok ik en daar gaat de machine overheen.. en dat werkt blijkbaar.

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      17 november 2010 om 00:09

      @Gnermo: Gewoon om de 50 meter een slapende agent eronder, en dan de machine eroverheen.

      Login om te reageren
    • Piebe Post zegt

      17 november 2010 om 00:29

      @Gnermo: Er zit gewoon een bult in het zand. Ik gok dat er onderaan de machine een soort van richtpijl is aangebracht die aanwijst waar de stenen die op dat moment in het afschuifplatform gelegt worden terecht zullen komen, zodat je uit kunt kienen wanneer je met de andere klinkersoort kunt beginnen.

      Login om te reageren
  4. supasweet zegt

    16 november 2010 om 22:28

    schitterende uitvinding, je moet er maar op komen
    hopelijk leggen ze die drempel op het eind van het filmpje nog plat, anders zul je mooi vliegen zo haha

    Login om te reageren
  5. Nijntje_ zegt

    16 november 2010 om 22:29

    cool!

    Login om te reageren
  6. RSX zegt

    16 november 2010 om 22:29

    Probleem hiervan is dat de straten zowat kaarsrecht moet lopen en dat de machine slechts een beperkt maximum breedte kan aanleggen.

    Login om te reageren
    • Piebe Post zegt

      17 november 2010 om 00:31

      @RSX: Ja maar ga nou eens na, in gebieden binnen de bebouwde kom die na pak ‘em beet 1930 zijn aangelegt zijn vrijwel alle straten kaarsrecht. Als je dan onverhoopt toch een bocht of kruispunt tegenkomt dan sla je die even over om het met de hand te leggen.

      Een zeer goede uitvingen die uitblinkt in zijn eenvoud!

      Login om te reageren
  7. bozewolf zegt

    16 november 2010 om 22:31

    Holy crap, awesome.

    Login om te reageren
  8. majinstar zegt

    16 november 2010 om 22:32

    Nadruk op dit bericht: De Tiger Stone kan dagelijks 300m2 stenen in 1 rechte lijn leggen en een pad of weg van max 3 meter breed.

    Logisch dat rijkswaterstaat hier niet in investeert. Met 10 stratenmakers kan je per dag wel meer dan 300m2 leggen. Ben je goedkoper uit en er is werkgelegenheid.

    Login om te reageren
    • Relief zegt

      17 november 2010 om 09:02

      @majinstar:

      Dat valt vies tegen hoor. Metselaars hebben Arbo-wet waar ze recht op hebben, dat betekent heel veel pauzes.

      Login om te reageren
      • Rick zegt

        17 november 2010 om 11:15

        @Relief: Metselaars inderdaad wel, maar stratenmakers niet… ;)

        Login om te reageren
    • Dawg zegt

      17 november 2010 om 16:56

      @majinstar: Nou, ik heb 4 stratenmakers wel eens 3 weken zien doen over 150m2; lagen de hele dag in de kruiwagen koffie te leuten.

      En verder is dit natuurlijk slechts een begin; ze kunnen vast ook (binnenkort) 6m brede straten leggen; technisch is dat niet wezelijk anders ….

      Tevens zullen stratenmakers op deze manier niet op hun 40ste versleten knieen & rug hebben; dat is ook heel wat waard !

      Login om te reageren
  9. Sheep zegt

    16 november 2010 om 22:33

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Maar heeft iemand een idee hoeveel m2 4 stratenmakers per dag kunnen leggen? Dit spaart wel je rug…

    Login om te reageren
  10. markrstft zegt

    16 november 2010 om 22:33

    brilliant,
    ’s morgens naar je werk,
    en ’s avonds thuiskomen op een nieuw straatje.
    zonder gezeik dat je je kostbare autotje buiten de wijk moet staan omdat de straat een week open ligt.
    ik zeg doen :D

    Login om te reageren
  11. Zdev zegt

    16 november 2010 om 22:34

    Ze zijn hier in de straat al zeven weken bezig. Hadden ze dit apparaat maar gehad!

    Maar hoe gaan ze om met putdeksels?

    Login om te reageren
  12. Zephyr zegt

    16 november 2010 om 22:37

    Even ter nuancering, RWS beheert rijkswegen en in een aantal gevallen ook N-wegen, geen klinkerwegen om t maar even zo zeggen. Daarnaast wordt het aanleggen uitbesteed aan bouwbedrijven, die gaan dus over hoe t aan te leggen.

    Login om te reageren
  13. Bob zegt

    16 november 2010 om 22:38

    Ook te huur bij de bo-rent ofzo? Kan ik me oprit eindelijk eens opnieuw doen.

    Login om te reageren
  14. Mr. V8 zegt

    16 november 2010 om 22:46

    Briljant! Er gaat hier iemand veel geld mee verdienen!

    Login om te reageren
  15. realcar zegt

    16 november 2010 om 22:47

    Hoezo machinaal, de stenen moeten nog steeds handmatig gepositioneerd worden en de bodem moet ook goed voorbereid (getrild) worden. Dat zie je nu niet en kost veel tijd. Nu zie je ook wel eens dat de voorbereidingen op de grond gedaan worden en dat de stenen er vervolgens in sneltrein vaart gelegd worden.

    Login om te reageren
  16. KD-Producties zegt

    16 november 2010 om 22:48

    ik zag het laast ook in almere bizar gezicht !

    Login om te reageren
  17. RickB zegt

    16 november 2010 om 22:48

    Was toch ook zo’n opzetstuk voor een graafmachine?
    Kon een vierkante meter per keer leggen ofzo :P

    Login om te reageren
  18. robbie zegt

    16 november 2010 om 22:54

    Deze is nog relaxter, daarbij hoef je tenminste niet zelf de stenen klaar te leggen.

    http://www.youtube.com/watch?v=K9ftJe7AKzo

    Login om te reageren
  19. Tommy2 zegt

    16 november 2010 om 22:57

    Dergelijke systemen zijn er wel meer, bijvoorbeeld waar je 2 vierkante meter op een soort tavel van een machine ‘straat’ waarna deze ze vervolgens te plek legt. Al deze machines zijn er voor om de rug en knieën van stratemakers te sparen, het hoeft dus niet percé sneller te gaan.

    Login om te reageren
    • Pino143 zegt

      17 november 2010 om 09:57

      @Tommy2:
      taVel?
      perCé?

      Login om te reageren
  20. The Jimmy zegt

    16 november 2010 om 22:57

    Geniale uitvinding!
    Of dit nu goed is voor de stratenmakers zelf? Ik weet het niet. Ze stellen in ieder geval hun hernia nog even uit, maar het werk wordt hen wel deels uit handen genomen. Minder werkgelegenheid dus. Aan de andere kant kunnen ze wel meer meters maken op een dag.

    Login om te reageren
  21. Kukident zegt

    16 november 2010 om 23:04

    Zou top zijn als ie ook riolering en glasvezel etc. kan aanleggen.

    Login om te reageren
  22. Ikke zegt

    16 november 2010 om 23:08

    kan iemand de maker van deze muziek afschieten svp?

    maar voor de rest een mooie uitvinding!

    Login om te reageren
  23. sacha zegt

    16 november 2010 om 23:10

    Leuk. Maar kan die machine ook behangen?

    Login om te reageren
  24. steven simons zegt

    16 november 2010 om 23:34

    Joepie weer al wat meer mensen op de’n dop (A.O.W ) ! ?

    Login om te reageren
  25. captain zegt

    16 november 2010 om 23:40

    nu nog een stenenleverancier die de stenen in voorgesorteerde ‘rollen’ of paletten levert en dat gaat zeker nog 5 tot 10 keer zo snel

    Login om te reageren
  26. Apache zegt

    17 november 2010 om 00:41

    1) slecht voor de tewerkstelling (en het gaat wéér over laaggeschoolden. Binnenkort vallen mensen die geen Universiteit aankunnen volledig uit de maatschappij zeker…)

    2) machines = vervuiling + grondstoffen + afschrijvingen

    3) nieuwe, onbekende en meer gecompliceerde problemen. Die zijn er altijd bij dit soort dingen.

    Neen echt waar, laat gewoon de laaggeschoolde medemens dit werk doen, dat is op korte termijn beter voor de meesten en op lange termijn voor iedereen.

    Login om te reageren
    • Pro-normaal zegt

      17 november 2010 om 01:14

      @Apache:

      1. De machine heeft haar beperkingen. Dus dat lijkt mij wel mee te vallen.

      2. Machines = onderhoud. En dat onderhoud wordt door een mens gedaan.

      3. Die problemen zullen worden opgelost en leiden tot betere, efficiëntere machines!

      ;)

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 november 2010 om 06:22

      @Apache:

      idd .. weg met de vooruitgang ..

      stratenmakers moet je tenslotte importeren ..

      Login om te reageren
    • brum brum zegt

      17 november 2010 om 08:46

      @Apache: helemaal gelijk.

      Maar waarmee houden ze die stenen samen als die daaraf rolt? is dat wel een beetje duurzaam?

      Login om te reageren
    • Relief zegt

      17 november 2010 om 09:04

      @Apache:

      Heb je je ooit afgevraagd wie die machines bouwt? Ingenieurs? Nee, namelijk laaggeschoolden.

      Het werkt zal zich alleen maar verplaatsen naar andere takken van industrie. Zo gaat het eenmaal met de wereld. Er komen baantjes bij, er verdwijnen andere banen. We moeten als samenleving niet proberen te dure werkzaamheden in stand te houden, omdat het o zo menselijk is.

      Er is ook een tekort aan metselaars in Nederland, dus zo slecht is deze uitvinding niet voor de werkgelegenheid.

      Login om te reageren
    • hetvijfdewiel zegt

      17 november 2010 om 09:05

      @Apache:
      datzelfde probleem had je een paar jaar terug ook. Iemand had een auto uitgevonden. Alle koetsiers werkeloos. Jammer anders had je nu nog elke dag met paard en wagen over een hand-bestrate A4 naar je werk kunnen rijden.

      Login om te reageren
  27. TurkseHeer zegt

    17 november 2010 om 01:40

    Leuk.. maar het is geen uitvinding..
    lekker duur gezegd?
    misschien omdat het eindelijk iets nederlands is?
    maar goed..
    het is gewoon een puzzel die je overschuift naar een lijst.
    die mensen zetten de stenen zelf op de goede plekken(mini fabriek op straat?) en dan komt het op een dunne laag leer(etc) terecht die netjes op de grond legt..

    HOLY SH*T WAT EEN UITVINDING..
    volgens mij bestaat deze revolutionary machine al.. alleen werd het niet gebruikt voor stenen om weg aan te leggen?
    laat me even denken?
    misschien om deeg plat te krijgen?
    of.. een roller?
    of.. voor papieren?

    Login om te reageren
  28. Hupke zegt

    17 november 2010 om 03:55

    Geweldige uitvinding moet ik zeggen ziet er goed uit.

    Login om te reageren
  29. g40freak zegt

    17 november 2010 om 05:08

    muziek hapert op 1.04/1.05.

    Login om te reageren
  30. FabianVTS16V zegt

    17 november 2010 om 07:20

    Super uitvinding toch!

    Enige is denk ik wel dat je hem kaarsrecht moet neerzetten anders staat hij met 1cm afwijking na 10meter stenen leggen opeens een halve meter op de stoep! ;)

    Verder nadeel is natuurlijk weer het personeel wat normaal het straatje legt….

    Login om te reageren
  31. Kvgorp zegt

    17 november 2010 om 08:19

    zaak is dat van te voren de het zandbed goed geprofileerd dient te worden. Incl. drempels. Dat wist ik nog niet dat ie dat kon. Verder worden putdeksel meestal naderhand opgehaald. Dus straatwerk open putrandje opmetselen. straatwerk inknippen rond de put.

    Login om te reageren
  32. Potver7 zegt

    17 november 2010 om 08:59

    Wat was er ook al weer mis met Stelconplaten?

    Login om te reageren
  33. koreantaxiproductions zegt

    17 november 2010 om 09:02

    jammer dat die machine al behoorlijk oud is ondertussen, echt nieuws is het niet.
    maargoed, voor stratenmakers is dit dé machine om te hebben. afschrijving? tegen de tijd dat dit ding afgeschreven is heb je em al dubbel en dwars terugverdiend omdat je nu gigantisch snel straten kunt leggen.

    Login om te reageren
  34. Relief zegt

    17 november 2010 om 09:10

    Verder moeten mensen niet vergeten dat je met deze machine heel veel kapotte ruggen bespaart. Je werknemers gaan dan ook veel langer mee :)

    Login om te reageren
  35. CSL zegt

    17 november 2010 om 09:29

    Mooi bedacht hoor..
    Er zitten nu wel een aantal mensen zonder werkt!

    Login om te reageren
  36. Megakix zegt

    17 november 2010 om 09:47

    Leuke uitvinding(en)…maar heb het gevoel dat het allemaal niet snel gaat. Eerst moet de uitvinding maar n’s verbetert worden, waarbij de machine bijvoorbeel óók zelf selecteert en vormpjes kan samenstellen. Nope, zie geen technische verbetering. Wel fysiek natuurlijk.

    Login om te reageren
  37. primramessar zegt

    17 november 2010 om 09:52

    Hoef je niet meer op de knieën.

    Login om te reageren
  38. koekepan zegt

    17 november 2010 om 10:38

    hoe doen ze bochten?
    wel mooie uitvinding!

    Login om te reageren
  39. Pier zegt

    17 november 2010 om 10:55

    Wel nog even netjes invegen he!

    Login om te reageren
  40. Northwestern zegt

    17 november 2010 om 13:30

    Meer werkeloosheid, joepie! Stakende stratenmakers… Moeten die mensen dan omgeschoold gaan worden?

    Login om te reageren
  41. Mr. CO2 zegt

    17 november 2010 om 14:05

    Goede uitvinding. De stratenmakers kunnen dan de machine bedienen ipv hun knieën en rug kapot te werken, en zo’n machine kan geen bochten doen en meer speciale vormen dus er blijft ’tussen het machine bedienen door’ nog genoeg handwerk over. Ik begrijp dan ook niet dat mensen dit afkraken, het is juist een mooie uitvinding die het werk van stratenmakers verzacht en ook zorgt voor nieuwe werkgelegenheid.

    Login om te reageren
  42. BmwMPower zegt

    17 november 2010 om 14:31

    Waarom niet gewoon asfalteren? Kunnen we ook nog een fatsoenlijke burnout maken! ;)

    Login om te reageren
  43. Citrofiel zegt

    17 november 2010 om 14:38

    Twee mannetjes erop, een of twee mannetjes die stenen leveren… Het zal inderdaad een stuk sneller gaan dan vier mannetjes op hun knieën. Geniaal.

    Login om te reageren
  44. veedub zegt

    17 november 2010 om 17:46

    wat een mongolenmuziekje , ze zouden wat extremere muziek mogen laten spelen..

    Login om te reageren
  45. timberleek zegt

    17 november 2010 om 18:09

    Het is op zich totaal geen bijzonder apparaat. Alleen leg je de stenen nu op een tafel en schuiven. Nu moet er wel gezorgd worden dat de zandlaag goed is voorbereid op de stenen.

    En ‘speciaal werk’ (bochten, kruispunten etc) blijft nog even handwerk op deze manier.

    Maar het spaart wel een flink stuk op de lichamelijke belasting. Zo hoef je niet je knieen en rug naar de kloten te helpen, dat is wel heel positief

    Login om te reageren
  46. Flamingo zegt

    17 november 2010 om 18:15

    wat is dit voor een onzin jonge we kunnen alles wel laten doen. het is juist zo leuk als je het zelf mag doen.maar met mate

    Login om te reageren
  47. rnd zegt

    17 november 2010 om 19:49

    naar mijn weten bestaat iets dergelijks al sinds de jaren 70… staat alleen bij alle inversteerders weg te roesten omdat het doorleggen naar bochten een ramp is.

    Login om te reageren
  48. Luuk---d zegt

    17 november 2010 om 20:00

    Specificaties:
    3.2l V10 twinturbo onder de motorkap!
    633pk 500Nm!
    2mans besturing zonder stuur!

    Login om te reageren
  49. ZwerverRoodbaard zegt

    17 november 2010 om 20:35

    Oud nieuws, maar dat gebeurd al snel als je in de sector zit :P
    Nadeel van de machine is dat je nieuwe stenen moet kopen en niet oude stenen kunt hergebruiken ivm eventuele maatafwijkingen.

    Login om te reageren
  50. Cantago zegt

    17 november 2010 om 21:31

    Ligt er strak bij, gaat sneller, en minder rugklachten en bilspleten! Ik ben voor;)

    Login om te reageren
  51. BaRa zegt

    18 november 2010 om 08:07

    ’t Zal wel aan mij liggen, maar heb ik dat ding al niet minstens een jaar eerder zien passeren?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      18 november 2010 om 08:12

      @BaRa: check de tekst “ook dit systeem wordt al een tijdje op grotere schaal gebruikt”

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North