
Nederland is het eerste land waar ook niet-Tesla’s mogen laden bij een Tesla Supercharger.
Een van de redenen om een Tesla aan te schaffen, zeker in de beginjaren, was dat ze hun eigen laadnetwerk hadden. Klanten konden zelfs gratis en voor niks opladen. Dat laatste is komen te vervallen, maar nog steeds kun je als Tesla-rijder profiteren van een puik snellaadnetwerk.
Exclusief
Inmiddels heeft Tesla wereldwijd al meer dan 2.500 laadstations met meer dan 25.000 Superchargers uit de grond gestampt. Tot voor kort waren al deze Superchargers nog exclusief bestemd voor Tesla’s.
Nederland
Inderdaad, we zeggen tot voor kort. Vanaf vandaag worden namelijk de eerste Superchargers opengesteld voor niet-Tesla’s. En dit gebeurt niet ergens in Californië, maar in ons eigen Nederland. Elon Musk riep al heel lang dat Superchargers opengesteld zouden worden voor andere merken, maar nu is het dus zover.
Proeftuin
Er zijn tien Supercharger-stations in Nederland die per direct hun deuren openen voor niet-Tesla’s. Voor de volledigheid zullen we ze even opnoemen. Het betreft de locaties Sassenheim, Apeldoorn, Meerkerk, Hengelo, Tilburg, Duiven, Breukelen, Naarden, Eemnes en last but not least Zwolle. Het gaat om een pilot, dus Tesla gebruikt Nederland nu even als proeftuin.
Nederlands
Hoewel er bij de genoemde locaties dus niet meer gediscrimineerd wordt op merk, wordt er nu wel gediscrimineerd op nationaliteit. Vooralsnog zijn namelijk – helaas voor onze ooster- en zuiderburen – alleen Nederlandse EV-rijders welkom.
Tarief
Dit betekent natuurlijk niet dat Tesla-rijders en het gepeupel gelijk worden getrokken. Zoals te verwachten betaal je als EV-rijder van een ander merk een hoger tarief. Hoeveel hoger het tarief precies ligt, communiceert Tesla niet. De precieze bedragen per locatie kun je zien in de Tesla app. Die zul je dus ook als niet-Tesla-rijder moeten downloaden, wil je terecht kunnen bij een Supercharger.
Foto: Een niet-Tesla bij een Supercharger, gespot door @amg65





Ik tank toch altijd in Duitsland, stuk goedkoper.
@faalhaas: gas zeker :-)
offtopic, als iemand zo voor een laadplek stond zou ik mijn tesla op 1cm van zijn deur parkeren met de kabel over zijn dak, en 8 uur later terugkomen om te kijken of mijn tesla vol is..
@wimbers Het gebeurt opvallend vaak. Je moet wel een enorm kleine plasser hebben als je dit doet.
Volgens mij heeft @tinnemans zo’n auto. Jij was het toch niet hoop ik beste kerel? ;)
@Pascal: Nee, mijn auto is ouder en mijn plasser is ook enorm veel groter.
@wimbers: Ik keur dat gedrag van een non-ev niet goed maar wat jij doet is net zo erg.Buiten dat…als je als tesla rijder niet weet dat een tesla supercharger korter als 8uur nodig heeft “troll mode off”
@redbeams: Hij zegt toch niet dat hij niet weet dat hij veel sneller dan 8uur vol is? Hij gaat gewoon pas na 8uur kijken, puur om de BMW rijder terug te pakken.
@evdw: Nee hij schrijft duidelijk om na 8uur te kijken of hij vol is en buiten dat…heb je mijn tekst “troll mode” over het hoofd gezien?
@redbeams: Dat schrijft hij idd maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet weet dat het veel sneller gaat.
Het enige wat het zegt is dat hij na 8uur gaat kijken of hij vol is, meer niet. De rest zijn aannames.
Begrijpend lezen kan soms lastig zijn.
@evdw: Inderdaad en vandaar dat ik je ook duid op m’n opmerking van “troll mode” Welkom op autoblog trouwens 😉
Ik heb de app gedownload maar kan nog geen prijzen ontdekken.
Wel grappig, de nickname in de app zegt dat ik een Model S heb maar helaas…
Ik ben benieuwd, ik hoop op Shell Recharge prijzen of misschien toch 25 cent?
Wel leuk dat Nederland eens een keer ergens de eerste mee is.
Op tweakers had iemand de tarieven al gepost, komen uit de Tesla app:
Laadtarieven “non-Tesla-owner”:
Tesla Supercharger Eemnes 250 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Naarden: 150 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Breukelen: 150 kW: € 0,59 / € 0,26*
Tesla Supercharger Tilburg: 250 kW: € 0,57 / € 0,24*
Prijzen zijn per kWh.
* = met een abonnement (€ 12,99 per maand) zijn dit de laadtarieven.
@okmer: en dus..? Is dat duurder dan wanneer je een Tesla laadt?
Het tarief met abonnement is gelijk aan wat je betaalt met je Model 3/Y. De andere modellen hebben veelal life time gratis opladen.
Best concurrerend geprijsd.
40 KW laden en je hebt de abonnement kosten er al uit. Dus voor degene die regelmatig laden is dit een mooie uitkomst. Tevens ideaal om een abo af te sluiten voor vertrek richting Italie zodra de rest van de Superchargers is open gezet en na vakantie het abonnement gewoon stopzetten.
@okmer: Met een beetje elektrische auto doe je 18kwh/100km ofwel €10,26/€4,32* per 100km. Hoe dat zich verhoudt tegen een ICE kan de lezer zelf uitrekenen.
@faalhaas: 10e per 100km is tegenwoordig 5liter benzine… dus dan rijd je 1:20. Is niet slecht. Met een diesel ben je wel een stuk goedkoper, maar dan betaal je de belastingen ieder kwartaal…
Huh? 12,99 euro per maand alleen om te mogen laden?? No way… er zijn maanden dat ik minder laad dan dat bedrag (ok, die zijn heel uitzonderlijk, maar toch!).
dan betaal je gewoon 0,59 zonder het maandelijkse abonnement?
Doen ze goed.. Maar wel jammer als je straks als Tesla bestuurder in de rij staat achter een rij auto’s van andere merken…
@goodvibrations: uh, Tesla’s rijders staan ook bij bv Fastned, dus waarom niet andersom? beter dat die dingen gebruikt worden, dan dat ze de helft leeg staan.
Het was wel een beetje een USP dat je als Teslarijder lekker het alleenrecht heb op die superchargers, die zijn ze hiermee wel kwijt.
Ben benieuwd of het een zootje wordt. De laadpunten zijn ontworpen voor laden linksachter van de auto. Als ik met m’n id3 ga laden (rechtsachter) pik ik dus 2 plekken in. Althans een Tesla kan dan niet laden. Die heeft geen kabel. Of zie ik dit verkeerd ?
@mt03: een Kona heeft de plug in de snuit
Denk ‘t ook. De kabels zijn bij superchargers ook nog eens serieus kort. Daar zullen ze vast wel iets aan doen op de opengestelde locaties.
@mt03: nee klopt. Of een Etron die hem vooraan heeft. Moet die over dwars gaan staan?
Ik vind het jammer dat ze ook in abo vorm gaan aanbieden voor zelfde (goedkope) prijs als voor Tesla.
Ja ben idd een Tesla rijder.
@louisvdd76: dwars parkeren mag niet volgens de app 😅
We hebben de id3 naast de model 3. Volgens de toelichting in de app verandert er niets aan het gebruik van de supercharger voor Tesla rijders. Ben benieuwd
Dus de kabel is te kort en je moet onhandig betalen met een app in plaats van het een laadpas? Dan zul je mijn e-tron niet gaat tegenkomen bij een Tesla supercharger.
Mooi :) Maar even serieus, ik denk dat de incentive voor berijders van andere merken om bij Tesla te gaan laden niet supergroot (meer) is. Volgens mij hebben aanbieders zoals Fastned inmiddels ook een prima netwerk.
Ja, Fastned en Shell recharge hebben allebei al veel meer locaties in Nederland dan Tesla superchargers heeft. Voor niet Tesla rijders is in Nederland de openstelling van de Tesla superchargers voor niet Tesla wagens geen noodzaak, hoogstens een nice to have.
Zij die laadstekers nu allemaal al genormaliseerd?? Of zij daar ook meerdere versies van??
@406_v6: in principe is CCS-Combo de standaard. Deze zit ook op de Europese Tesla’s maar niet op de Amerikaanse.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De combinatie van korte kabels en variatie aan aansluitingen op auto’s gaat wel voor gedoe zorgen.
Met mn Ioniq (aansluiting rechts) moet ik een laadpunt van een ander parkeervak pikken. Als het druk ik bij de SC dan wordt het gedoe!
Wel leuke ontwikkeling en ik ben heel benieuwd naar de ervaringen na een jaar.
Raar. Op mijn iONIQ zit’ie gewoon links achter – zelfde plek als de Tesla’s.
Die foto is echt goud.