• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niet-Tesla’s zijn vanaf NU welkom bij Superchargers in Nederland

Auteur: machielvdd, gepost 1 november 2021 om 15:54 – 37 Reacties

Niet-Tesla's zijn vanaf NU welkom bij Superchargers in Nederland

Nederland is het eerste land waar ook niet-Tesla’s mogen laden bij een Tesla Supercharger.

Een van de redenen om een Tesla aan te schaffen, zeker in de beginjaren, was dat ze hun eigen laadnetwerk hadden. Klanten konden zelfs gratis en voor niks opladen. Dat laatste is komen te vervallen, maar nog steeds kun je als Tesla-rijder profiteren van een puik snellaadnetwerk.

Exclusief

Inmiddels heeft Tesla wereldwijd al meer dan 2.500 laadstations met meer dan 25.000 Superchargers uit de grond gestampt. Tot voor kort waren al deze Superchargers nog exclusief bestemd voor Tesla’s.

Nederland

Inderdaad, we zeggen tot voor kort. Vanaf vandaag worden namelijk de eerste Superchargers opengesteld voor niet-Tesla’s. En dit gebeurt niet ergens in Californië, maar in ons eigen Nederland. Elon Musk riep al heel lang dat Superchargers opengesteld zouden worden voor andere merken, maar nu is het dus zover.

Proeftuin

Er zijn tien Supercharger-stations in Nederland die per direct hun deuren openen voor niet-Tesla’s. Voor de volledigheid zullen we ze even opnoemen. Het betreft de locaties Sassenheim, Apeldoorn, Meerkerk, Hengelo, Tilburg, Duiven, Breukelen, Naarden, Eemnes en last but not least Zwolle. Het gaat om een pilot, dus Tesla gebruikt Nederland nu even als proeftuin.

Trial program for opening Tesla Superchargers to other EVs has begun https://t.co/g4HpgRGl7d

— Elon Musk (@elonmusk) November 1, 2021

Nederlands

Hoewel er bij de genoemde locaties dus niet meer gediscrimineerd wordt op merk, wordt er nu wel gediscrimineerd op nationaliteit. Vooralsnog zijn namelijk – helaas voor onze ooster- en zuiderburen – alleen Nederlandse EV-rijders welkom.

Tarief

Dit betekent natuurlijk niet dat Tesla-rijders en het gepeupel gelijk worden getrokken. Zoals te verwachten betaal je als EV-rijder van een ander merk een hoger tarief. Hoeveel hoger het tarief precies ligt, communiceert Tesla niet. De precieze bedragen per locatie kun je zien in de Tesla app. Die zul je dus ook als niet-Tesla-rijder moeten downloaden, wil je terecht kunnen bij een Supercharger.

Foto: Een niet-Tesla bij een Supercharger, gespot door @amg65

Ook interessant!

  • Ook niet-Tesla's kunnen straks snelladen bij Superchargers
    Ook niet-Tesla's kunnen straks snelladen bij Superchargers
  • De allereerste Tesla Supercharger is niet meer
    De allereerste Tesla Supercharger is niet meer
  • Eindelijk. Tesla Model Y over 2 maanden in Nederland
    Eindelijk. Tesla Model Y over 2 maanden in Nederland
  • Honderden nieuwe Tesla snelladers, waaronder in Nederland
    Honderden nieuwe Tesla snelladers, waaronder in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Elon Musk, laadpaal, supercharger, Tesla

Vorig bericht: « Ruim 385.000 kinderen in Nederland haalden hun rijbewijs
Volgend bericht: Kia Sorento PHEV rijtest »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    1 november 2021 om 16:07

    Ik tank toch altijd in Duitsland, stuk goedkoper.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      1 november 2021 om 18:51

      @faalhaas: gas zeker :-)

      Login om te reageren
  2. wimbers zegt

    1 november 2021 om 16:24

    offtopic, als iemand zo voor een laadplek stond zou ik mijn tesla op 1cm van zijn deur parkeren met de kabel over zijn dak, en 8 uur later terugkomen om te kijken of mijn tesla vol is..

    Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      1 november 2021 om 17:35

      @wimbers Het gebeurt opvallend vaak. Je moet wel een enorm kleine plasser hebben als je dit doet.

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      1 november 2021 om 19:21

      Volgens mij heeft @tinnemans zo’n auto. Jij was het toch niet hoop ik beste kerel? ;)

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        2 november 2021 om 06:47

        @Pascal: Nee, mijn auto is ouder en mijn plasser is ook enorm veel groter.

        Login om te reageren
    • redbeams zegt

      1 november 2021 om 20:16

      @wimbers: Ik keur dat gedrag van een non-ev niet goed maar wat jij doet is net zo erg.Buiten dat…als je als tesla rijder niet weet dat een tesla supercharger korter als 8uur nodig heeft “troll mode off”

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        1 november 2021 om 21:21

        @redbeams: Hij zegt toch niet dat hij niet weet dat hij veel sneller dan 8uur vol is? Hij gaat gewoon pas na 8uur kijken, puur om de BMW rijder terug te pakken.

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          2 november 2021 om 15:50

          @evdw: Nee hij schrijft duidelijk om na 8uur te kijken of hij vol is en buiten dat…heb je mijn tekst “troll mode” over het hoofd gezien?

          Login om te reageren
          • evdw zegt

            3 november 2021 om 10:43

            @redbeams: Dat schrijft hij idd maar dat wil nog niet zeggen dat hij niet weet dat het veel sneller gaat.
            Het enige wat het zegt is dat hij na 8uur gaat kijken of hij vol is, meer niet. De rest zijn aannames.
            Begrijpend lezen kan soms lastig zijn.

            Login om te reageren
            • redbeams zegt

              4 november 2021 om 17:32

              @evdw: Inderdaad en vandaar dat ik je ook duid op m’n opmerking van “troll mode” Welkom op autoblog trouwens 😉

              Login om te reageren
  3. ronaldotour zegt

    1 november 2021 om 16:36

    Ik heb de app gedownload maar kan nog geen prijzen ontdekken.
    Wel grappig, de nickname in de app zegt dat ik een Model S heb maar helaas…

    Ik ben benieuwd, ik hoop op Shell Recharge prijzen of misschien toch 25 cent?
    Wel leuk dat Nederland eens een keer ergens de eerste mee is.

    Login om te reageren
  4. okmer zegt

    1 november 2021 om 16:58

    Op tweakers had iemand de tarieven al gepost, komen uit de Tesla app:
    Laadtarieven “non-Tesla-owner”:

    Tesla Supercharger Eemnes 250 kW: € 0,57 / € 0,24*
    Tesla Supercharger Naarden: 150 kW: € 0,57 / € 0,24*
    Tesla Supercharger Breukelen: 150 kW: € 0,59 / € 0,26*
    Tesla Supercharger Tilburg: 250 kW: € 0,57 / € 0,24*

    Prijzen zijn per kWh.
    * = met een abonnement (€ 12,99 per maand) zijn dit de laadtarieven.

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      1 november 2021 om 17:17

      @okmer: en dus..? Is dat duurder dan wanneer je een Tesla laadt?

      Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        1 november 2021 om 17:29

        Het tarief met abonnement is gelijk aan wat je betaalt met je Model 3/Y. De andere modellen hebben veelal life time gratis opladen.

        Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      1 november 2021 om 17:32

      Best concurrerend geprijsd.
      40 KW laden en je hebt de abonnement kosten er al uit. Dus voor degene die regelmatig laden is dit een mooie uitkomst. Tevens ideaal om een abo af te sluiten voor vertrek richting Italie zodra de rest van de Superchargers is open gezet en na vakantie het abonnement gewoon stopzetten.

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      1 november 2021 om 18:29

      @okmer: Met een beetje elektrische auto doe je 18kwh/100km ofwel €10,26/€4,32* per 100km. Hoe dat zich verhoudt tegen een ICE kan de lezer zelf uitrekenen.

      Login om te reageren
      • MDA zegt

        1 november 2021 om 21:57

        @faalhaas: 10e per 100km is tegenwoordig 5liter benzine… dus dan rijd je 1:20. Is niet slecht. Met een diesel ben je wel een stuk goedkoper, maar dan betaal je de belastingen ieder kwartaal…

        Login om te reageren
    • kas_par zegt

      2 november 2021 om 08:10

      Huh? 12,99 euro per maand alleen om te mogen laden?? No way… er zijn maanden dat ik minder laad dan dat bedrag (ok, die zijn heel uitzonderlijk, maar toch!).

      Login om te reageren
      • Redrum zegt

        2 november 2021 om 19:40

        dan betaal je gewoon 0,59 zonder het maandelijkse abonnement?

        Login om te reageren
  5. goodvibrations zegt

    1 november 2021 om 18:15

    Doen ze goed.. Maar wel jammer als je straks als Tesla bestuurder in de rij staat achter een rij auto’s van andere merken…

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      1 november 2021 om 18:17

      @goodvibrations: uh, Tesla’s rijders staan ook bij bv Fastned, dus waarom niet andersom? beter dat die dingen gebruikt worden, dan dat ze de helft leeg staan.

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      1 november 2021 om 19:25

      Het was wel een beetje een USP dat je als Teslarijder lekker het alleenrecht heb op die superchargers, die zijn ze hiermee wel kwijt.

      Login om te reageren
  6. mt03 zegt

    1 november 2021 om 18:25

    Ben benieuwd of het een zootje wordt. De laadpunten zijn ontworpen voor laden linksachter van de auto. Als ik met m’n id3 ga laden (rechtsachter) pik ik dus 2 plekken in. Althans een Tesla kan dan niet laden. Die heeft geen kabel. Of zie ik dit verkeerd ?

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      1 november 2021 om 18:52

      @mt03: een Kona heeft de plug in de snuit

      Login om te reageren
    • Pascal zegt

      1 november 2021 om 19:26

      Denk ‘t ook. De kabels zijn bij superchargers ook nog eens serieus kort. Daar zullen ze vast wel iets aan doen op de opengestelde locaties.

      Login om te reageren
    • louisvdd76 zegt

      1 november 2021 om 19:35

      @mt03: nee klopt. Of een Etron die hem vooraan heeft. Moet die over dwars gaan staan?
      Ik vind het jammer dat ze ook in abo vorm gaan aanbieden voor zelfde (goedkope) prijs als voor Tesla.
      Ja ben idd een Tesla rijder.

      Login om te reageren
      • mt03 zegt

        1 november 2021 om 20:29

        @louisvdd76: dwars parkeren mag niet volgens de app 😅
        We hebben de id3 naast de model 3. Volgens de toelichting in de app verandert er niets aan het gebruik van de supercharger voor Tesla rijders. Ben benieuwd

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 november 2021 om 08:03

        Dus de kabel is te kort en je moet onhandig betalen met een app in plaats van het een laadpas? Dan zul je mijn e-tron niet gaat tegenkomen bij een Tesla supercharger.

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          2 november 2021 om 09:36

          Mooi :) Maar even serieus, ik denk dat de incentive voor berijders van andere merken om bij Tesla te gaan laden niet supergroot (meer) is. Volgens mij hebben aanbieders zoals Fastned inmiddels ook een prima netwerk.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            2 november 2021 om 10:56

            Ja, Fastned en Shell recharge hebben allebei al veel meer locaties in Nederland dan Tesla superchargers heeft. Voor niet Tesla rijders is in Nederland de openstelling van de Tesla superchargers voor niet Tesla wagens geen noodzaak, hoogstens een nice to have.

            Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    1 november 2021 om 19:34

    Zij die laadstekers nu allemaal al genormaliseerd?? Of zij daar ook meerdere versies van??

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      2 november 2021 om 12:28

      @406_v6: in principe is CCS-Combo de standaard. Deze zit ook op de Europese Tesla’s maar niet op de Amerikaanse.

      Login om te reageren
  8. jaleukhoor zegt

    1 november 2021 om 19:42

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. arta zegt

    1 november 2021 om 20:38

    De combinatie van korte kabels en variatie aan aansluitingen op auto’s gaat wel voor gedoe zorgen.

    Met mn Ioniq (aansluiting rechts) moet ik een laadpunt van een ander parkeervak pikken. Als het druk ik bij de SC dan wordt het gedoe!

    Wel leuke ontwikkeling en ik ben heel benieuwd naar de ervaringen na een jaar.

    Login om te reageren
    • Griffin zegt

      1 november 2021 om 22:40

      Raar. Op mijn iONIQ zit’ie gewoon links achter – zelfde plek als de Tesla’s.

      Login om te reageren
  10. jeroenm83 zegt

    2 november 2021 om 11:53

    Die foto is echt goud.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North