• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw onderzoek wijst uit: Hybride is een hoax

Auteur: Dennis, gepost 19 april 2007 om 09:59 – 48 Reacties

Hybride

Het is niet het eerste onderzoek dat aantoont dat hybride auto’s helemaal niet beter zijn voor het milieu dan de conventionele auto’s. Opnieuw is er een onderzoek uitgevoerd dat aantoont dat hybride auto’s een hoax zijn en dat je voor het milieu zelfs beter in een “stinkende” SUV kunt rijden.

Het onderzoek heeft zich niet beperkt tot het brandstofverbruik, want daarin winnen de hybride auto’s het, maar er is gekeken naar alle energie en vervuiling die een rol speelt vanaf de fabricage tot aan de ontmanteling van de auto. Het Amerikaanse onderzoek heet dan ook heel toepasselijk ‘Dust to Dust’.

Neem bijvoorbeeld de accu’s van de Toyota Prius: daarvoor wordt door Toyota nikkel over duizenden CO2-onvriendelijke kilometers vanuit een zwavelspuwende smelterij in Canada verscheept. Alles wordt meegerekend vanaf het eerste schroefje tot de laatste kilometer vervoer vanuit een productieland en zelfs de manier waarop de arbeiders naar de fabriek komen. Alles bij elkaar opgeteld, kost een Prius 2,8 dollar per mijl en scoort daarmee het best van alle hybride auto’s, maar bijvoorbeeld de Jeep Wrangler kost ‘slechts’ 70 dollarcent per mijl. Het goedkoopst is de Toyota Scion (49 cent per mijl), en het duurst is de Maybach met ruim 15 dollar (bron: cnwmr.com).

Het mag duidelijk zijn dat Toyota niet gelukkig is met dit onderzoek, want volgens de Japanse autobouwer beweren negen van de tien onderzoeken het tegendeel.

Met dank aan vØlvØ frǽk voor de tip.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride

Nieuwste artikelen

  • Gedurfd: Chinees merk kopieert Nederlandse Bugatti
  • In dit land worden Tesla-deurgrepen verboden
  • Het echte verhaal over de Tesla Model Y Performance #test
  • De nieuwe Maserati-dealer van Nederland is bekend
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Toyota

Vorig bericht: « Porsche Cayenne mobieltje voor de liefhebber
Volgend bericht: Vering »

Lees Interacties

Reacties

  1. OLY zegt

    19 april 2007 om 10:11

    dus moete we maar weer stoppen met hybrides en gewoon allemaal dikke hummers rijde. zoals in het bovenstaande filmpje.

    Login om te reageren
  2. mbvt zegt

    19 april 2007 om 10:16

    Bij het ophemelen van hybride techniek wordt altijd aan de Prius gerefereerd. Bij het afkraken nu dus ook.

    Ik ben eigenlijk benieuwd of veel van deze nadelen ook gelden voor andere hybrides.

    Neem bijvoorbeeld de Civic Hybrid: toevoegen van de elektromotor heeft andere onderdelen overbodig gemaakt (startmotor, dynamo), en het accupakket is veel kleiner dan die van de Prius. In tests bij Autovisie en Autozine was het real-world verbruik van de Civic beter dan dat van de Prius.

    Er zijn trouwens nog meer hybrides zoals de Accord en een Ford SUV.

    Login om te reageren
  3. AMG zegt

    19 april 2007 om 10:18

    Ben het daar echt niet mee eens

    Login om te reageren
  4. Kevski-Style zegt

    19 april 2007 om 10:31

    Tja, over het artikel hebik niks toe te voegen, maar dat filmpje slaat sommige planken toch ook echt volledig mis. Midclaw banden onder de hummer, maar normale roadbanden onder de overige auto’s, waarbij ze met de overige auto’s ook te veel gasgeven. Dan vind ik het niet gek dat die hummer doorrijdt en die anderen niet….

    Login om te reageren
  5. kay zegt

    19 april 2007 om 10:38

    wat een goed en gelovig filmpje, ik denk dat ik me maar eens een hummer ga bestellen ;)

    wat een onzin…

    als ze nu eens beginnen met het bouwen van een iets “mooiere” hybrid

    Login om te reageren
  6. Jan zegt

    19 april 2007 om 10:41

    De Toyota Scion? Volgens mij worden zaken door elkaar gehaald. Scion is immers een merk van Toyota…

    Login om te reageren
  7. Fej zegt

    19 april 2007 om 10:51

    mmm dat filmpje is niet echt realistisch he! Je ziet duidelijk dat het de bedoeling was om de hummer er goed te laten uitkomen! Fatsoenlijke banden en een goede chauffeur in de andere wagens en nog eens opnieuw proberen!

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    19 april 2007 om 10:57

    tsja… hybride voegt ook erg weinig toe en op de snelweg is het zelfs alleen maar ballast :) alleen geloof ik nou niet meteen alle amerikaanse onderzoeken…

    belangrijker dan de energie die het fabricage proces kost vind ik de duurzaamheid van de auto. En de accu’s in een prius zijn over 10 jaar écht niet goed meer. Wat betekend dat de prius bij het vervangen van de accus voor nóg veel meer vervuiling zorgt, terwijl een willekeurige andere auto (bmw 3, mazda 6, toyota avensis?) juist voor nauwelijks extra vervuiling zorgt naast het verbruik.

    Login om te reageren
  9. sacha zegt

    19 april 2007 om 11:02

    I told you so

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    19 april 2007 om 11:04

    en het is werkelijk irritant wat voor onzin er in dat filmpje verkocht wordt :| maar die zal er ook wel niet bijgezet zijn omdat er zulke betrouwbare informatie in geleverd wordt :P ;) psh… laat ze er maar een fatsoenlijk uitgeruste defender naast zetten :)

    Login om te reageren
  11. Beaten zegt

    19 april 2007 om 11:07

    propaganda voor amerikaanse auto producenten? ;)

    ze zijn gewoon bang voor de Europeanen en Japanners..

    als de benzineprijs nog harder gaat stijgen daar, dan kunnen ze het allemaal shaken met hun +4 liter V8 motoren..

    Login om te reageren
  12. bb zegt

    19 april 2007 om 11:19

    Wat een gelul zeg. Alsof je voor conventionele auto’s geen accu’s moet laten maken en arbeiders naar de fabriek moet laten komen. Ik word een beetje ziek van al die milieu sceptici. Ik vraag me af of dit echt hun overtuiging is, of dat dit soort onderzoeken door de vervuilende industrie worden gestuurd en gefinancierd.

    Login om te reageren
  13. BaRa zegt

    19 april 2007 om 11:25

    ’t Zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp iets niet. Waarom wordt de milieubelasting van een auto uitgedrukt in dollar per mijl? Is CO2, NOx enzovoorts per mijl niet logischer? Ze berekenen weliswaar de hoeveelheid energie die nodig is van conceptie tot begrafenis, maar dat heeft geen een-op-een-verhouding met de milieulast – of wel? Ik heb even het verslag in kwestie doorgenomen, en daar zeggen ze precies hetzelfde. Het gaat dus eerder over een economisch rapport, en in mindere mate over een milieu-onderzoek.

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    19 april 2007 om 11:46

    @bb

    als de prius alle benodigde energie om te rijden uit een gewone autoaccu kan halen neem ik morgen een prius… helaas heeft de prius een veelvoud nodig en is daarmee dus veel meer belastend aangezien het maken van accus nogal veel energie vereist.

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    19 april 2007 om 12:10

    @ BaRa; Precies wat ik dacht… Weet iemand hoe dat zit?

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    19 april 2007 om 12:16

    Heeft het filmpje trouwens ook maar iets te maken met het onderzoek? Nee hè? Het is gewoon propaganda voor de Hummer H2 en heeft niets met hybrides te maken…

    Login om te reageren
  17. DAT zegt

    19 april 2007 om 12:19

    Het produceren is nog steeds de meest vervuilende actie.
    De vervuiling die de bouw van een auto oplevert, is nog steeds vele malen meer, dan de auto in zijn gehele leven via de uitlaat naar buiten knalt.
    Denk daar bij aan het delven van de grondstoffen, deze verwerken tot halffabrikaat en vervolgens de bouw, en alle vervuiling die het kost om dit proces van energie te voorzien.

    Login om te reageren
  18. billy bob zegt

    19 april 2007 om 12:25

    Ik vraag me af waarom ze geen defender 90 in dat filmpje laten meespelen hebben…

    Login om te reageren
  19. Kafka zegt

    19 april 2007 om 12:28

    @bb, dus iedereen die het niet met jou en je activistische milieuvriendjes eens is doet mee aan de grote, boze kapitalistische industriële samenzwering? Heb je er ooit over nagedacht hoeveel onderzoek er door de milieulobby gefinancierd wordt? Zouden die resultaten niet gekleurd kunnen zijn?

    De milieu-industrie is intussen een miljardenbusiness. Duizenden mensen zijn er voor hun inkomen van afhankelijk. Het is dus heel belangrijk om de angst en de aandacht voor het milieu, en de schuldgevoelens van de mens, vast te houden.

    Login om te reageren
  20. Juppe zegt

    19 april 2007 om 13:16

    Dit is zo’n onderzoek wat echt nergens over gaat. Heeft iemand het onderzoek bekeken? Nergens lees je over milieubelasting/uitstoot etc. Alles wordt uitgedrukt in energiekosten, wat natuurlijk niks over milieubelasting zegt. En hoe ze bij de kosten van fabricage etc komen wordt niet genoemd. Alleen dat verhaal over die accu’s van de prius, daar maken ze zich druk om. Dat een Hummer het veelvoudige zuipt en uitstoot praat men niet over.

    Dan gaan ze de productie-energie-kosten (wat dat ook mag zijn) delen door de verwachte levensduur (Hummer 20 jaar,300.000 mijl, en prius 12 jaar, 100.000 mijl). Vind je het gek dat de Hummer er beter uitkomt. En dan gaan ze ook nog beweren dat de prius na 4 jaar groot onderhoud nodig heeft omdat het nieuwe technologie betreft. Dus zullen de resultaten slechter zijn.Waar halen ze dat vandaan?

    Ook beweren ze dat de technologie er niet op vooruit is gegaan, want een auto van nu gebruikt gemiddeld evenveel dan een auto uit 1984. O ja? Is er ook gemeten wat die auto’s uitstoten? Nee, natuurlijk niet, dat maakt voor de kosten niks uit! Wat een onzin!

    @DAT: De milieubelasting bij gebruik van de auto is vele malen groter dan de milieubelasting van productie en afdanken. Dat is door veel onderzoeken al aangetoond. Dat is ook wel logisch als je ziet hoeveel energie een auto en doorheen jaagt. Ik geloof wel dat de extra milieubelasting voor het produceren van de accu’s een stuk lager is dan het voordeel wat de hybride techniek geeft.
    En dat iemand dan gaat zeggen dat het vervangen van de accu’s na 10 jaar extra belasting geeft is natuurlijk onzin. Het afdanken van de accu’s is natuurlijk al meegenomen in de life cycle assessment. Als je de accu’s vervangt verleng je alleen maar de gebruiksduur van de gehele auto, en daar wordt de milieubelasting alleen maar lager van!

    Login om te reageren
  21. Johan zegt

    19 april 2007 om 16:04

    Ik geloof er vrij weinig van,

    a: Amerikaans onderzoek, die nog geloven in: `there is no substitute for cubic inches´
    b: Amerikaans onderzoek, ze moeten toch van hun eigen auto´s af (zoals hummer)

    Login om te reageren
  22. Cayenne zegt

    19 april 2007 om 17:18

    @ Johan

    Het stond gisteren ook in de krant waarbij er werd vermeld dat een Porsche Cayenne (!) ook goedkoper is dan een Prius per mijl; dus niet enkel de Amerikaanse Hummer.

    Login om te reageren
  23. lexus zegt

    19 april 2007 om 17:23

    Dat filmpje slaat ook nergens op, met die hummur rijd hij overal hard doorheen
    en met die andere wagens rijd hij overal zacht zodat ze vast komen te zitten, maar goed over hybride, ik geloof het onderzoek niet zo. Aangezien Toyota de grootste autofabrikant van de wereld en nu ook honda, mercedes, bmw (Wie niet eigenlijk) allemaal met hybride bezig zijn. En hun ook niet van gisteren zijn dus ze zullen ook wel een hoop getest hebben, en als je ook leest waar de test op gebaseerd is dan geloof ik daar ook niet echt in.

    Login om te reageren
  24. ]M[ zegt

    19 april 2007 om 17:28

    (ik heb niet alle reacties gelezen, dus kan al zijn gezegd, maar heb ff geen tijd)… In de post staat dat een prius het DUURSTE is per kilometer, maar dat is toch niet waarom de auto wordt gekocht (de prijs)? Het gaat om het MILIEUVRIENDELIJKE… ik kan me voorstellen dat het fabriceren en opruimen van de accu van een prius erg milieu-onvriendelijk is, maar dat wordt hier dus niet gezegd…

    Login om te reageren
  25. mercedesfan zegt

    19 april 2007 om 18:19

    Het is wel ver gezocht om uit te rekenen hoe ver de arbeiders van de fabrik waar de accu’s gemaakt worden.

    Login om te reageren
  26. Leo zegt

    19 april 2007 om 18:36

    Wat wil je als je Disco met zomerbanden in de modder wil laten rijden tegen een Hummer met terein banden. De disco is f*cking beter

    Login om te reageren
  27. Cayenne zegt

    19 april 2007 om 18:39

    @ ]M[

    Nee, je begrijpt het verkeerd, het is wel degelijk over de prijs, maar het is de prijs die men besteedt aan het vervoer en de productie. En het spreekt voor zich dat hoe meer geld er is betaald, hoe meer vervuilend het is. Zoals bvb voor het vervoer via een tanker of de productie van de speciale elektromotor en eventueel batterij waarin in de Prius redelijk wat nikkel zit, wat ook vervuilend is bij het maken van de auto.

    Login om te reageren
  28. freek zegt

    19 april 2007 om 19:11

    oud verhaal met een nieuw jasje

    Login om te reageren
  29. LTZ zegt

    19 april 2007 om 19:36

    Ik vind het wel een leuk onderzoek. Wat er nu wel of niet van klopt kan nog wel over gepraat worden maar dit bewijst maar weer eens wat een enorme overrated troep die hybride auto’s zijn. En dan wil ik niet zeggen dat ik denk dat een hummer beter voor het milieu is dan een prius maar waar het allemaal op neerkomt is dat mensen ook eens een keer na moeten gaan denken over de negatieve aspecten van een hybride auto, en niet blidelings geloven wat ToMoCo allemaal beweert. Nu maak ik er ook weer zo’n Toyota vs de rest verhaal van, maar het is wel duidelijk dat dit merk niet meer dat is wat het ooit was. De hybride auto is overigens al in de jaren ’80 door GM ontwikkeld maar de ontwikkeling is gestopt omdat het concept zijn tijd, ook technologisch, vooruit was.
    Bovendien is al dat gezeur over “het is een amerikaans onderzoek, ergo het zal toch allemaal niet kloppen” ook al zo’n verhaal. Veel onderzoeken zijn door amerikanen uitgevoerd en die kloppen toch wel degelijk, denk bijvoorbeeld aan het onderzoek van de schadelijkheid van de sigaret, of nog toepasselijker voor deze thread, de schadelijkheid van de uitlaatgassen van auto’s.
    Ook zijn de meeste Amerikanen wel bezig met het milieu, vandaar dat de Toyota Camry al jaren de best verkopende sedan in Amerika is, en dan wel de 4-cylinder, en niet een of ander door Europese vooroordelen bekritiseerde V8 “bak”. Bovendien zijn de emissienormen vele malen strenger dan in Europa.
    Zo dat moest er even uit, zeg…
    Nu weer terug naar het ondezoek; ik zou graag wel eens het hele verhaal willen lezen dus als iemand een link heeft zou ik die graag willen hebben!

    Login om te reageren
  30. LTZ zegt

    19 april 2007 om 19:44

    Oh sorry ik had de link niet gezien!

    Trouwens als ik het goed begrijp zijn de waarden in dollar/mijl uitgedrukt om het verhaal duidelijker te maken voor de consument. Waar het denk ik om gaat is de totale energie die er in een auto gaat om gebouwd te worden etc en die kosten dan uit te drukken in dollar per mijl. Ik weet niet of ik het zo goed heb, maar dat heb ik uit “Hidden Costs of Driving a Prius” op kunnen maken

    Login om te reageren
  31. Gijs zegt

    19 april 2007 om 20:10

    het is wel een amerikaans onderzoek, diegene die er vet geld aan verdienen (brandstof), dus hoe betrouwbaar is het onderzoek, heeft iemand het onderzoek goed gelezen of in elk geval een beetje bekeken, voor we oordelen???????

    Login om te reageren
  32. roderik zegt

    19 april 2007 om 20:18

    Wat mij erg verbaast is dat de Phaeton Dust to Dust Per Mile meer kost dan een Rolls-Royce of een Bentley.

    Login om te reageren
  33. vØlvØ frǽk zegt

    19 april 2007 om 21:57

    en wanneer gaat Nijmegen dan hybrides in de binnenstad weren? :-P

    nee grapje, want in uitstoot zijn ze in de stad nog altijd beter, dus in dat opzicht hoeven ze niet geweert te worden uit de stad, maar misschien moeten ze eens iets anders zoeken voor die accu’s, want die zijn het slechtste voor het milieu..

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    19 april 2007 om 23:16

    net als met bijna alles wat onderzocht wordt…. als je conclusie al vaststaat is het een kwestie van de juiste hypotheses en zo ongeveer alles wat je wil valt te “bewijzen”. De autoindustrie is nog steeds bij lange na niet klaar voor een grootschalige overstap naar echt nieuwe technieken en veel (zeker de amerikaanse) merken worden afgetroefd door Toyota….. de redenering is dan al gauw “if you can’t compete with them…. discredit them” (als je niet kan winnen dan maak je ze gewoon zwart).

    Als de productie van Hybrides op een grotere schaal zou worden opgezet en er dezelfde schaalvoordelen zouden gelden als bij conventionele auto’s dan zou dit hele verhaal onderuit gaan. Dat de Prius niet doet wat men beloofd is een slechte zaak, maar daarmee is niet de hele technologie zinloos/kansloos.

    de corvair en de kever hadden een motor achterin en achterwielaandrijving…. dus kunnen we motor achterin en achterwielaandrijving afschrijven als bruikbare aandrijvingsconfiguratie? Nee, de huidige 911 laat zien dat het best mogelijk is om er een fatsoenlijk hanteerbare auto van te maken, je zou het zelfs een zeer goed sportwagen kunnen noemen….. het ligt vaak dus niet aan de techniek, maar aan de uitvoering….. zo ook bij hybride techniek.

    Login om te reageren
  35. Dan zegt

    20 april 2007 om 09:47

    Dat onderzoeksbureau is zelf een hoax,
    kijk hier op hun Q&A http://www.cnwmr.com/frequentquestions/ echt clowns, verder wijzen ze wel heel erg af om hun te bezoeken en hun zogenaamde data centers te bekijken en field offices, ze werken alleen ‘electronisch’. Ze komen met alles amateuristisch over en het is écht geen academisch onderzoek, meer een hoax.

    en iemand in deze thread die begon over dat amerikaanse onderzoeken betrouwbaar zijn en daarbij verwees naar hun sigaretten onderzoek, hahahahahhhaaa, ik denk dat je erg jong bent, maar USA staat bekend om hun lange tijd amateuristische ontkennings politiek en neppe quasi wetenschappelijke onderzoeken, die tientallen jaren hebben beweerd dat roken de gezondheid niet schaadt, Nederland was veel eerder met de wetenschap dat roken de gezondheid schaadt, USA kreeg pas publiciteit toen de wetenschappers betaald door de sigarettenindustrie door internationale onderzoeken werden onderuit gehaald, zelfs over uitlaatgassen en het broeikaseffect proberen ze er nu nog omheen te draaien, dat zijn dan weer ‘wetenschappers’ betaald door de olie industrie etc., die adviseren zelfs Bush, het is pas 3 jaar geleden dat bush overstag ging en zoveel internationale druk en onderzoeken gepresenteerd kreeg dat hij wel iets aan het milieu moet gaan doen, en dat doet hij ook, volgens zijn planning in 2019.
    Kortom, doe je huiswerk.

    Login om te reageren
  36. hefting zegt

    20 april 2007 om 09:57

    ik vind dat een goede zaak die dust to dust berkeningen. dat zouden ze ook voor andere energiezaken moeten inzetten, zoals kolencentrales en kerncentrales….
    Het geeft een beter inicht in wat zaken uiteindelijk echt gaan kosten.

    Login om te reageren
  37. Dennis zegt

    20 april 2007 om 10:36

    Zo zijn er ook nog steeds mensen die denken dat het openbaar vervoer dé oplossing is voor alle milieuproblematiek, terwijl dat ook niet klopt:
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/57746721/_Trein_niet_schoner_dan_auto_.html?p=2,1

    Login om te reageren
  38. lambo zegt

    20 april 2007 om 15:11

    ik vind de test niet terecht want het is een amerikaanse test en natuurlijk zoeken die iets wat tegen de toyota gebruikt kan worden

    je kunt mij niet vertellen dat dit een onpartijdig onderzoek is
    en als je stenen gaat omschoppen vind je altijd wel iets

    Login om te reageren
  39. H.J. Vaesen zegt

    21 april 2007 om 09:44

    @ Lambo

    Jeeej, wat goed van jou!

    Overigens sluit ik me aan bij Woo0dy-apparaat.

    Login om te reageren
  40. Giuseppe zegt

    22 april 2007 om 01:16

    Ik heb maar 1 vraagje: “Wie heeft voor dit onderzoek betaald?”

    Login om te reageren
  41. Paulus zegt

    25 april 2007 om 14:27

    iedereen over op “sun-diesel” dat is het beste …………………………

    Login om te reageren
  42. Jacques zegt

    30 april 2007 om 17:05

    Laten we het probleem even onleden: geen enkele auto zelf is slecht voor het milieu. De brandstof kan uit biologische gewassen worden gehaald, en dan is er geen netto milieuschade.
    De stelling is dat steenkool en olie en gas co2 in de atmosfeer brengen met onwenselijke bijwerkingen. (broeikaseffect). Maar ja, steenkool lopen we ook al 100-den jaren te verbranden, maar misschien niet in het tempo van nu.
    Hoe dan ook, het is vreselijk primitief om op verrotte oerbossen en dinosaurussen (olie) rond te rijden. Die oerbossen stonden toen overigens in de sahara (dus die temperatuurverandeling is blijkbaar al langer aan de gang).
    Wat wel heel schadelijk is zijn de uitlaatgassen, vooral van diesels in de steden, kinderen in maastricht hebben aantoonbare longschade (de snelweg loopt daar ook door de stad heen). Dieselroetfilters halen maar 50 procent van de schadelijke roetdeeltjes weg).
    Kortom: kom maar op met die hybride auto’s en liefst nog brandstofcel auto’s, ik denk dat met mij vele mensen hier voor klaar staan.

    Login om te reageren
  43. Bcard zegt

    17 mei 2007 om 00:39

    1. acucu’s zijn zeer scahdelijk voor het milieu. Dat is (lijkt me) algemeen bekend.
    2. accus zijn nogal zwaar.
    3. de levensduur van een accu valt (in verhouding tot die van de moderne auto) nogal tegen.

    Grootste voordeel is dat de uitstoot enigzins te reguleren is (dwz in binnenstad voornamelijk gebruik maken van accu’s, daarbuiten de motor aanzetten: voor rijden EN het bijladen van de accu’s)

    Datzelfde geldt natuurlijk vor brandstofcellen. Het splisten van water in zuurstof en waterstof kost nogal wat energie. Ook hier is het grootste voordeel dat de uitstoot van de gassen te reguleren is (dus te spreiden & enigzins buiten de stedelijkste gebieden te houden)

    Overigens over die milieubelasting, dat is wel degelijk relevant.
    Een eenvoudig voorbeeld om eea misscien wat duidelijker te maken.

    Staal is zwaar, maar in verhouding tot het veel lichtere alluminium mileuvriendelijk te produceren. (ik meen dat het hier over een verschil van een paar honderd procent gaat!!)

    Als ik een oplegger wil maken voor een vrachtwagen kan ik 2 dingen doen:
    1. van staal maken, wat zwaar is & daarmee het brandstofverbruik doet stijgen
    2. van alluminium maken, wat ligt is, maar bij de productie al veel meer schade toebrengt aan het milieu.

    Je kunt op je klompen aanvoelen dat er ergens (bij een bepaald aantal kilometers) een kantelpunt zit wat betreft de totale milieubelasting.
    Met dit onderzoek (even daargelaten hoe objectief het onderzoek is) is geprobeerd aan te geven hoe verschillende autos zich tot elkaar verhouden.

    Hoe dan ook, ik ben opzich geen voorstander van hybride auto’s (zo spectaculair zuinig vindt ik ze niet). Ik ben (bij gebrek aan beter) wel voorstander van het willen reguleren van uitstoot locaties.

    Login om te reageren
  44. Richard zegt

    19 mei 2007 om 12:36

    Alhoewel ik ook mijn bedenkingen heb bij het milieuvriendelijke aspect van de Prius, weet ik wel dat dit pas de eerste productie hybride is, die op grote schaal gemaakt en verkocht wordt. Waar de verbrandingsmotor al jaren niet meer echt verandert, daar kan in de hybride technologie nog heel veel ontwikkeld en verbeterd worden. Door nu de techniek neer te sabelen win je niks. Laat de technologie zich verbeteren en we worden er allemaal beter van.

    Login om te reageren
  45. zadkine zegt

    23 mei 2007 om 14:45

    @Richard.
    Met name de diesel is juist wel de afgelopen jaren ingrijpend verbeterd. Inmiddels kan je met een redelijk zware diesel makkelijk 1 op 21 rijden, iets dat 15 jaar geleden nog ondenkbaar was. Daarmee gebruiken ze al minder brandstof per km dan de Prius.
    Verder is juist de electromotor nauwelijks meer te verbeteren. De motor zelf haalt rendementen van meer dan 90%. Een hybride kan alleen nog wat winnen door accu verbeteringen, en ook accu’s zijn geen nieuwe vindingen. Dus of daar nou zo veel aan verbeterd kan worden?
    Mogelijk kan je die electrische wagens aan de buitenkant bekleden met zonnecellen, om daarmee de accu’s bij te laden als die geparkeerd staat. Dat zal nog wel verbruiks winst geven, vooral voor alleen in de stad gebruikte wagens.

    Login om te reageren
  46. verdi zegt

    24 mei 2007 om 21:00

    Lees dit onderzoek! Totaal niet onderbouwd, en slechts één criterium: energiegebruik uitgedrukt in US dollars. Zo lusten we er nog wel een paar. De conclusie is helemaal onzin; als je niet in hybride gelooft, kun je ook gewoon een zuinige auto gaan rijden.

    Login om te reageren
  47. marcel zegt

    12 september 2007 om 22:06

    Ik durf met mijn defender wel een wedstrijdje mudracing met de Hummer 2. Op alle fronten win ik dan. Auto is smaller en komt overal tussendoor, is veel zuiniger (1 op 11) en heeft totaal geen problemen met water (tot 1 meter met slurf) en hellingen van 50 plus graden zijn ‘no problemo’. Vergelijk eens een keer appels met appels. Zo doozichtig.

    Login om te reageren
  48. yvi zegt

    12 oktober 2007 om 12:29

    Wat heeft dit filmpje met hybride te maken? Zuiver propaganda voor de stinkende Hummer H2. Een amerikaans onderzoek? Laat de amerikaandertjes maar voortdoen zoals ze bezig zijn met hun grote stinkende bakken. Binnen tien jaar is de brandstof zo duur dat ze hun bakken aan de kant zullen mogen laten. Ondertussen rijden wij met wagens die maar 1/4de van nu verbruiken. En dat onderzoek is enkel om de naïeve amerikaandertjes te laten geloven dat zij het groot gelijk hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North