
Ook zo’n hekel aan inhalende vrachtwagentjes? Wellicht hebben we hier een oplossing voor gevonden. Gewoon een minimum voor het aantal pk’s en Nm’s instellen. Als het dan enigszins in de buurt komt van dit powerhouse-op-wielen zijn we al aardig op de goeie weg.
De Zweed en truckliefhebber Boije Ovebrink vindt dat heel snel met trucks rijden soms best leuk is. Wat doe je dan? Precies, je gaat een vrachtwagen opvoeren. Een Volvo VN werd uitgekozen en vervolgens flink omgebouwd om het apparaat track-ready te maken. Wat er motorisch allemaal gewijzigd is blijft onduidelijk, wel weten we wat het resultaat is. Vermogen: 2.000 pk. Koppel: 5.000 Nm (nee, geen typefout).
Op een verlaten vliegveld in Hultsfred mochten de trucker & truck laten zien hoeveel ze waard waren. Eerst de 500 meter, daarna één kilometer. Er werd vervolgens een gemiddelde snelheid van 166 km/u geklokt op de duizend meter, en daarmee is -volgens team Ovebrink- een nieuw wereldrecord neergezet, hoewel de bobo’s van de FIA dit nog wel even moeten bevestigen. Filmpje van dit truckfestijn op Autojunk.






Als ze dan ook direkt het openbaar vervoer sneller maken: ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=wxZ59a53ln8
wauw heel nuttig
rijdt mooi..
@megakix
whaha lol
*snel niet mooi..
OMdat dat ding niks weegt gaat ie als de brandweer, had wel wat hoger sbelheid verwacht.
@The360box: enig idee hoeveel zo’n motor weegt?
@NLBUURMAN: Ik denk een V8’tje, pakweg 300KG?
@The360box: Vaak een inlijn, vaak 6 cylinders. En doe die 300 kilo maar keer 4…
@bozewolf: Serieus, 1200KG? Bijv. Scania rijdt meer met V8’tjes. Inline is in trek.
@The360box: Een GEMIDDELDE snelheid van 166 km/h, niet een topsnelheid… Dat is zeer snel.
nu nog met aanhanger, liefst zo’n tankwagen tjokvol euro95.
@Super,
En wat moet hij dan met die euro95?
niet sneller maar trager moeten de trucks gaan..
Autoblog post altijd lieve berichten over Volvo xD
Ot: Wel erg vet :O Vooral de link van Megakix.
Kiek em goan!!
Volgens mij zijn er wel spectaculairdere truck filmpjes te vinden
@tripple
en wat wou je daarmee bereiken?
Ik ruik hem door m’n speakers… :)
Vreemde bezigheid, vrachtwagens opvoeren om er dan records mee te rijden. En even vreemd is de sport van het truck racen.
Want waarom zou men nu grote en zware voertuigen, die gemaakt zijn om veel gewicht te vervoeren, om vormen tot snelheidsmachines?
@mercedesfan
tja, eigenlijk heel simpel
omdat het kan :twisted:
Niet echt indrukwekkend om zo’n gemiddelde neer te zetten met een 2000pk als je het mij vraagt! En wat een rotzooi blaakt dat ding uit zeg, bah!
@mercedesfan: omdat het gewoon leuk en spannend is om te zien hoe race-voertuigen tig keer zo groot als normaal om de laatste centimeter vechten. Je kan net zo goed afvragen waarom de DTM er is, als je net zo goed gewoon een C-klasse kan leegroven en opvoeren.
Ik vind het wel leuk om te zien. Als ik het kon zou ik zelf een truck met neus bouwen, lichtgewicht, niet geschikt om mee te vervoeren, en met lekker veel vermogen aan boord.
@cantago
ik ga er vanuit dat de bak etc origineel is. Dan is alles gebouwd op trekken en niet op snelheid. Dat zie je nu ook. 5000Nm!
@Timberleek,
Kan zijn dat de originele bak er nog in ligt. Maar wanneer je een andere bak erin legt blijft de motor nog steeds 5000Nm leveren ;)
@jack_abarth
dat klopt
Maar als je de bak vervangt door een die gemaakt is op snelheid ipv trekken dan zal er een stuk minder koppel overblijven aan de wielen. door een ander ratio natuurlijk
En de motor zal ook gebouwd zijn op lage toeren met veel koppel ipv hoge toeren
@super: lmao denk je soms dat ie op benzine loopt? Zwarte rook is meestal diesel he ;)
Er is in 1998 ook nog de Ford Walzing Matilda Jet Truck geweest met 24000 PK die op een weg in Australië 387 km/u haalde? Of telt dat niet omdat deze was aangedreven door een gasturbine uit een bommenwerper?
En wat kan je hiermee trekken?? Niets.. Wat is het nut van een vrachtwagen waar je niets mee kan trekken?? Juist… Niets..
@dimglor
wat is het nu van een circuitauto waar je niemand in kan vervoeren en alleen maar mee kan rijden. niets
Bij Dakar lopen ze toch ook 160 in de begrenzer? In de jaren 80 gingen ze 200kmu.