• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw wereldrecord voor opgefokte Volvo truck

Auteur: ricardo, gepost 12 juni 2010 om 10:41 – 30 Reacties

Volvo VN


Ook zo’n hekel aan inhalende vrachtwagentjes? Wellicht hebben we hier een oplossing voor gevonden. Gewoon een minimum voor het aantal pk’s en Nm’s instellen. Als het dan enigszins in de buurt komt van dit powerhouse-op-wielen zijn we al aardig op de goeie weg.

De Zweed en truckliefhebber Boije Ovebrink vindt dat heel snel met trucks rijden soms best leuk is. Wat doe je dan? Precies, je gaat een vrachtwagen opvoeren. Een Volvo VN werd uitgekozen en vervolgens flink omgebouwd om het apparaat track-ready te maken. Wat er motorisch allemaal gewijzigd is blijft onduidelijk, wel weten we wat het resultaat is. Vermogen: 2.000 pk. Koppel: 5.000 Nm (nee, geen typefout).

Op een verlaten vliegveld in Hultsfred mochten de trucker & truck laten zien hoeveel ze waard waren. Eerst de 500 meter, daarna één kilometer. Er werd vervolgens een gemiddelde snelheid van 166 km/u geklokt op de duizend meter, en daarmee is -volgens team Ovebrink- een nieuw wereldrecord neergezet, hoewel de bobo’s van de FIA dit nog wel even moeten bevestigen. Filmpje van dit truckfestijn op Autojunk.

Ook interessant!

  • Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
    Video: zo worden nieuwe Volvo's omgebouwd tot ambulance
  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Video: Nissan GT-R sleept Volvo vrachtwagen door de sneeuw

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

record, trucks, Video, Volvo

Vorig bericht: « Oeps, BP knoeit koffie
Volgend bericht: De Aston Martins voor de komende zes jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. Megakix zegt

    12 juni 2010 om 10:47

    Als ze dan ook direkt het openbaar vervoer sneller maken: ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=wxZ59a53ln8

    Login om te reageren
  2. fab zegt

    12 juni 2010 om 10:49

    wauw heel nuttig

    Login om te reageren
  3. tychoGallardo zegt

    12 juni 2010 om 10:49

    rijdt mooi..
    @megakix
    whaha lol

    Login om te reageren
  4. tychoGallardo zegt

    12 juni 2010 om 10:50

    *snel niet mooi..

    Login om te reageren
  5. The360box zegt

    12 juni 2010 om 11:02

    OMdat dat ding niks weegt gaat ie als de brandweer, had wel wat hoger sbelheid verwacht.

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      12 juni 2010 om 11:51

      @The360box: enig idee hoeveel zo’n motor weegt?

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        12 juni 2010 om 22:31

        @NLBUURMAN: Ik denk een V8’tje, pakweg 300KG?

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          16 juni 2010 om 20:25

          @The360box: Vaak een inlijn, vaak 6 cylinders. En doe die 300 kilo maar keer 4…

          Login om te reageren
          • The360box zegt

            17 juni 2010 om 21:12

            @bozewolf: Serieus, 1200KG? Bijv. Scania rijdt meer met V8’tjes. Inline is in trek.

            Login om te reageren
    • Yeelen zegt

      12 juni 2010 om 15:23

      @The360box: Een GEMIDDELDE snelheid van 166 km/h, niet een topsnelheid… Dat is zeer snel.

      Login om te reageren
  6. super zegt

    12 juni 2010 om 11:07

    nu nog met aanhanger, liefst zo’n tankwagen tjokvol euro95.

    Login om te reageren
  7. jack_abarth zegt

    12 juni 2010 om 11:24

    @Super,

    En wat moet hij dan met die euro95?

    Login om te reageren
  8. Tripple zegt

    12 juni 2010 om 11:29

    niet sneller maar trager moeten de trucks gaan..

    Login om te reageren
  9. NiNja zegt

    12 juni 2010 om 11:32

    Autoblog post altijd lieve berichten over Volvo xD
    Ot: Wel erg vet :O Vooral de link van Megakix.

    Login om te reageren
  10. Barnevelder zegt

    12 juni 2010 om 11:50

    Kiek em goan!!

    Login om te reageren
  11. dotternetta zegt

    12 juni 2010 om 12:12

    Volgens mij zijn er wel spectaculairdere truck filmpjes te vinden

    Login om te reageren
  12. timberleek zegt

    12 juni 2010 om 13:02

    @tripple

    en wat wou je daarmee bereiken?

    Login om te reageren
  13. clijde zegt

    12 juni 2010 om 13:06

    Ik ruik hem door m’n speakers… :)

    Login om te reageren
  14. mercedesfan zegt

    12 juni 2010 om 13:08

    Vreemde bezigheid, vrachtwagens opvoeren om er dan records mee te rijden. En even vreemd is de sport van het truck racen.

    Want waarom zou men nu grote en zware voertuigen, die gemaakt zijn om veel gewicht te vervoeren, om vormen tot snelheidsmachines?

    Login om te reageren
  15. timberleek zegt

    12 juni 2010 om 13:15

    @mercedesfan

    tja, eigenlijk heel simpel

    omdat het kan :twisted:

    Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    12 juni 2010 om 13:15

    Niet echt indrukwekkend om zo’n gemiddelde neer te zetten met een 2000pk als je het mij vraagt! En wat een rotzooi blaakt dat ding uit zeg, bah!

    Login om te reageren
  17. HDM zegt

    12 juni 2010 om 13:16

    @mercedesfan: omdat het gewoon leuk en spannend is om te zien hoe race-voertuigen tig keer zo groot als normaal om de laatste centimeter vechten. Je kan net zo goed afvragen waarom de DTM er is, als je net zo goed gewoon een C-klasse kan leegroven en opvoeren.

    Ik vind het wel leuk om te zien. Als ik het kon zou ik zelf een truck met neus bouwen, lichtgewicht, niet geschikt om mee te vervoeren, en met lekker veel vermogen aan boord.

    Login om te reageren
  18. timberleek zegt

    12 juni 2010 om 13:18

    @cantago

    ik ga er vanuit dat de bak etc origineel is. Dan is alles gebouwd op trekken en niet op snelheid. Dat zie je nu ook. 5000Nm!

    Login om te reageren
  19. jack_abarth zegt

    12 juni 2010 om 13:20

    @Timberleek,

    Kan zijn dat de originele bak er nog in ligt. Maar wanneer je een andere bak erin legt blijft de motor nog steeds 5000Nm leveren ;)

    Login om te reageren
  20. timberleek zegt

    12 juni 2010 om 13:24

    @jack_abarth

    dat klopt

    Maar als je de bak vervangt door een die gemaakt is op snelheid ipv trekken dan zal er een stuk minder koppel overblijven aan de wielen. door een ander ratio natuurlijk

    En de motor zal ook gebouwd zijn op lage toeren met veel koppel ipv hoge toeren

    Login om te reageren
  21. ojdoqjqwio zegt

    12 juni 2010 om 18:27

    @super: lmao denk je soms dat ie op benzine loopt? Zwarte rook is meestal diesel he ;)

    Login om te reageren
  22. LC_Ferrari zegt

    12 juni 2010 om 19:13

    Er is in 1998 ook nog de Ford Walzing Matilda Jet Truck geweest met 24000 PK die op een weg in Australië 387 km/u haalde? Of telt dat niet omdat deze was aangedreven door een gasturbine uit een bommenwerper?

    Login om te reageren
  23. Dimglor zegt

    12 juni 2010 om 20:57

    En wat kan je hiermee trekken?? Niets.. Wat is het nut van een vrachtwagen waar je niets mee kan trekken?? Juist… Niets..

    Login om te reageren
  24. timberleek zegt

    13 juni 2010 om 12:47

    @dimglor

    wat is het nu van een circuitauto waar je niemand in kan vervoeren en alleen maar mee kan rijden. niets

    Login om te reageren
  25. Larick zegt

    13 juni 2010 om 22:41

    Bij Dakar lopen ze toch ook 160 in de begrenzer? In de jaren 80 gingen ze 200kmu.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North