• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe 3 Serie krijgt driecilinder diesel, is wel zuinig

Auteur: robbie, gepost 9 januari 2011 om 21:55 – 107 Reacties

BMW 3 Serie F30 spyshot

Met een beetje geluk onthult BMW in september, tijdens de IAA in Frankfurt, de opvolger van de 3 Serie. En dus beginnen er langzaam steeds meer stukjes informatie bekend te worden. Het laatste nieuwtje is dat we onder de motorkap van de F30 een 1,5 liter grote driecilinder zullen kunnen vinden. Dat klinkt niet meteen als Freude am Fahren, maar het enige doel van deze motor is om heeeel erg zuinig te zijn. We weten immers allemaal dat BMW denkt dat weinig CO2’s veel stoerder zijn dan veel pk’s.

De driecilinder turbodiesel perst er gelukkig nog wel zo’n 150 pk uit (de helft van een 335d?) en stoot, mede dankzij EfficientDynamics, minder dan 100 gram CO2 per kilometer uit. En dan is het voor Nederlandse leaserijders in elk geval te hopen dat de uitstoot onder de 95 gram CO2/km uitkomt zodat ze kunnen profiteren van 14%-bijtelling. Qua zuinigheid is het natuurlijk allemaal geweldig nieuws, maar hoe kijken we eigenlijk aan tegen een BMW met een driecilinder?

Het gerucht ging al langer dat ook de nieuwe 1 Serie voorzien zou worden van driecilinder (benzine) motoren en ook de Vision EfficientDynamics supercar van BMW wordt aangedreven door een driecilinder diesel (en elektromotoren). Dus blijkbaar heeft BMW grote plannen met driecilinder motoren. Goodby straight-six, hello straight-three?
Overigens heeft BMW ook al verklapt dat er een hybride versie zal komen van de nieuwe 3 Serie. (via: autocar.co.uk)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, Diesel, f30

Vorig bericht: « Dartz pimpt je Range Rover met echte kogels
Volgend bericht: Autoblog 2011 flashback: week 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneersander zegt

    9 januari 2011 om 22:01

    Nou prachtig 14%bijteling hier, geweldig! Alleen zullen sjonnies in 20 jaar ouden golfjes je wel voorbij komen, terwijl je in 3serie zit. En wat heeft de rest van de wereld eraan?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      9 januari 2011 om 22:04

      @meneersander: hehe keep dreaming mate , met 150 pk houd je echt wel 20 j oude golfjes af hoor , zelf moderne golfjes behalve de gtd en de gti mischien

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      9 januari 2011 om 22:31

      @meneersander: Als je daar mee kan zitten leef je echt verkeerd.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 januari 2011 om 18:52

      @meneersander: BMW 3’s worden toch niet gekocht om ‘sportief’ te rijden, want ze zijn het niet…

      Login om te reageren
  2. MarkieS zegt

    9 januari 2011 om 22:01

    Dus Wouter, dat wordt je nieuwe speelkameraadje.

    Login om te reageren
  3. bpc zegt

    9 januari 2011 om 22:02

    die 150 pk is wel erg mooi zolang je het vermogen wat gelijk matig verspreid krijgt en als je die 150 pk niet enkel hebt tussen 4000 en 4500 rpm en voor de rest 20.5 pk hebben. zolang we er dus niets van merken tijdens het rijden en dat we nogaltijd top motoren hebben, hoor je mij niet klagen ….

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      9 januari 2011 om 23:23

      @bpc: “voor de rest 20.5 pk”
      willekeurig gekozen? :D haha klinkt best grappig, weet wat je bedoelt.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        11 januari 2011 om 22:38

        @As_long_as_it_is_fast: het was puur toeval ;p maar het was gewoon om een punt duidelijk te maken en wat rare cijfers gebruiken vrolijkt de boel wat op ;)

        Login om te reageren
        • As_long_as_it_is_fast zegt

          12 januari 2011 om 02:38

          @bpc: de boodschap kwam over. Ik rijd namelijk met een auto die constant precies maar 20pk bezit. Kom je aan 3000rpm, doet ie exact hetzelfde als bij 1000rpm en bij 4000rpm, ga ik dan nog door ontploft ie waarschijnlijk. Je kan ook stellen dat ik mijn koppel ter allen tijde beschikbaar heb! :D haha

          Login om te reageren
  4. Alpinaa zegt

    9 januari 2011 om 22:03

    Lijkt mij niet zo een probleem. De 6-cilinders blijven voorlopig nog wel bestaan. Een extra zuinige 3-serie is natuurlijk altijd fijn.

    Login om te reageren
  5. gerjan zegt

    9 januari 2011 om 22:08

    rij je straks in je 320 met 3 cilinder. nog niet zo lang terug had een 320 er 6!

    Login om te reageren
    • bassie zegt

      9 januari 2011 om 22:27

      @gerjan:
      nog niet zo lang geleden hadden die 6 er minder dan de huidige 3 ;)

      Login om te reageren
  6. Ersin Demirci zegt

    9 januari 2011 om 22:08

    Ze moeten kappen met die Kwalitatieve Uitermate Teleurstellende (K.U.T.) downsizing… Gewoon EEN dikke 4liter V8 Diesel met Dikke groooote TURBO’S willen we zien ook in een 1serie, laatstaan een 3 serie… Oftewel een dikke agegraad voorin de kleine schoen.

    Login om te reageren
    • jimmy zegt

      9 januari 2011 om 22:16

      @Ersin Demirci: Ben je al 18 of niet?

      Login om te reageren
    • K. zegt

      10 januari 2011 om 08:30

      @Ersin Demirci:

      Als je dan al zo een kansloze opmerking maakt. Gebruik dan in ieder geval een v8 benzine…

      Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      10 januari 2011 om 08:47

      @Ersin Demirci:
      “zucht”

      Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    9 januari 2011 om 22:13

    De M3 van 2014 krijgt gewoon weer een lekkere 6-in-lijn…+ 2 turbo’s. Dus gááááán !

    Enja, zo’n 3-cil. diesel met 150pk rijdt natuurlijk gewoon weer als een BMW, don’t you worry. En je komt er heel netjes mee van je plekkie. Zo’n 9 seconden van 0-100 en een top van 225km/h. Hoeveel meer heb je nodig ?

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    9 januari 2011 om 22:13

    Lijkt me een aardige variant! Krijgt ie een twin-scroll turbo? Of één met variabele geometrie? 100 pk per liter is natuurlijk een redelijk lastige waarde om zonder turbogat aan te komen.

    Login om te reageren
  9. mrbones zegt

    9 januari 2011 om 22:14

    Prima voor de zakelijke rijders, lekker zuinig. Voor de coureurs onder ons zal er heus wel een nieuwe 330d/335d komen;-)

    Login om te reageren
  10. C220AMG zegt

    9 januari 2011 om 22:16

    Nu alleen de voorwielaandrijving nog en het verhaal is compleet! Jammer hoor als ze dit doorzetten! Ik zeg terug naar de 6cilinders!

    Login om te reageren
  11. Atenza zegt

    9 januari 2011 om 22:19

    Walgelijk is autonieuws tegenwoordig. Waar je vroeger nog stoer kon zeggen dat je een V6 had, nu is het stoer om te zeggen dat je een auto met 14% bijtelling hebt en met weinig uitstoot. Laat het aub een hype zijn.. net als dat ten tijde van de 307 het hip was om een net geen MPV-achtige te hebben bv

    Login om te reageren
    • tom307 zegt

      10 januari 2011 om 00:35

      @Atenza: net mpv is cool :-p

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        10 januari 2011 om 18:54

        @tom307: Idd.

        Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      10 januari 2011 om 08:48

      @Atenza:
      V6 van BMW of is dit meer over verschillende merken jou verhaal?

      Login om te reageren
      • Atenza zegt

        10 januari 2011 om 18:59

        @Barryyy: ja meer in zijn algemeenheid. Autonieuws is gewoon niet meer zo boeiend vind ik. Draait alleen nog maar om zoveel gram uitstoot, downsizing en bijtelling. En dat bepaald helaas ook de verkoopcijfers

        Login om te reageren
  12. mashell zegt

    9 januari 2011 om 22:27

    Als de motor lekker loopt (en dat schijnen ze bij BMW als ze echt willen wel voor elkaar te kunnen krijgen) is er geen probleem toch? En dat gezeur over grote V8en, de M3 is door de grote V8 verpest ik hoop dat BMW daar ook downsizing gaat toepassen en terug gaat naar de 6 in lijn.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      10 januari 2011 om 08:51

      @mashell: zie mijn reactie boven…

      Login om te reageren
  13. rotorhead zegt

    9 januari 2011 om 22:27

    Zal dat blokje ook net zo’n koddig geluidje produceren als een Citroën C1 (achtige)?

    Login om te reageren
  14. retetikker zegt

    9 januari 2011 om 22:29

    Ach, het loopt wel soepeler dan een 4 cilinder. En het is denkt ik ook zuiniger doordat er minder wrijving is(minder zuigers, lagers, klepveren etc.)
    Oh, en het geeft een leuk geluidje.

    Login om te reageren
    • Fiat Coupe zegt

      9 januari 2011 om 22:44

      @retetikker:
      De 3 cilinders die ik tot nu toe gehoord heb klinken als een grasmaaier, en echt soepel klinkt dat niet.

      Login om te reageren
    • bpc zegt

      9 januari 2011 om 22:46

      @retetikker: soepeler ? juist niet hou meer cyl hoe gelijkmatiger de motor loopt

      Login om te reageren
      • piet zegt

        10 januari 2011 om 01:10

        @bpc: het probleem is juist dat dat niet voor een 4 cilinder in lijn geldt. -_-

        Login om te reageren
        • Barryyy zegt

          10 januari 2011 om 08:50

          @piet:
          een 4 cilinder loopt vooralsnog echt wel soepeler als een 3 cilinder hoor, tenzij hij 10000RPM kan draaien, dan lijkt het misschien nog wat soepeler omdat t allemaal wat sneller gaat. in feite voor je gevoel mis je een “ontploffing” in de motor. Dat is uiteraard wat je hoort brommen door je uitlaat en bij de motor vandaan.

          Login om te reageren
      • BananaMan zegt

        10 januari 2011 om 08:49

        @bpc:
        Ja, dat dacht ik ook maar waarom was dat ook alweer zo?? (HTS is te lang geleden voor mij…)

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          10 januari 2011 om 10:17

          @BananaMan: Ik heb altijd begrepen dat het niet zo heel veel uit maakt. WAT uitmaakt is hoe de 3 cilinder is ontworpen. Als een 3 cilinder goed is ontworpen loopt hij zeker zo mooi als een 4 cilinder en zelfs soepeler, want hij heeft minder slagen nodig om zichzelf aan de gang te houden.

          Hier kun je heel uitgebreid lezen wat de verschillen zijn in laufcultur e.d:

          http://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/65785-car-four-cylinder-engine-three-cylinder-engine.html

          OT: Als BMW er voor zorgt dat deze motor ook echt loopt en voelt als een product van de Bayerische Motoren Werke dan zullen we de cilinder denk ik niet missen en profiteren van de grotere zuinigheid. En 150 PK is echt niet weinig.

          Login om te reageren
        • bpc zegt

          11 januari 2011 om 22:36

          @BananaMan: het dode punt word kleiner omdat de explosies korter achter elkaar plaats vinden in feiten dus krukas moet minder door het vliegwiel worden aangedreven!

          Login om te reageren
  15. FredT zegt

    9 januari 2011 om 22:29

    Ik ben heel benieuwd naar de looks!

    Login om te reageren
  16. Francis zegt

    9 januari 2011 om 22:35

    tja een v3 wordt moeilijk nietwaar? :)

    Login om te reageren
    • rotorhead zegt

      9 januari 2011 om 22:37

      @Francis: een Boxer 3 :D

      Login om te reageren
    • Eibo zegt

      9 januari 2011 om 22:56

      @Francis: waarom dan? er is toch ook een v5 (VAG)

      Login om te reageren
      • BananaMan zegt

        10 januari 2011 om 08:47

        @Eibo:
        die v5 is meer een vr5. Volgens mij zijn er weinig of geen V-motoren met een oneven cylinderaantal en een grote blokhoek (dan zal je wel teveel moeten balanceren ofzo).

        Login om te reageren
        • Barryyy zegt

          10 januari 2011 om 08:51

          @BananaMan:
          V5 ligt net zoals een V6 alleen een cilinder eraf gesneden. 3 cilinder wordt moeilijk aangezien de krukas het dan aardig op zn flikker krijgt. een V5 heeft nog iets meer een sterkere balans.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            10 januari 2011 om 18:57

            @Barryyy: VW V5 is wel degelijk een VR5.

            “Volkswagen introduced the first V5 engine, though this engine is not a true twin-bank V engine, but rather a VR5, or staggered bank straight-5 engine, and therefore not a true V5”

            http://en.wikipedia.org/wiki/V5_engine

            Login om te reageren
  17. Tommy2 zegt

    9 januari 2011 om 22:46

    Waarom dan weer 150 pk met alle macht er uit persen als het zo zuinig moet zijn, geef’m dan 80-90 pk ofzo, dát is pas zuinig.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      10 januari 2011 om 01:06

      @Tommy2: Omdat soepel meekomen in het verkeer naar mijn mening niet lukt met 80-90pk. Ik heb in auto’s gereden met 80-90pk en die rijden voor geen meter. Hang je in zijn 5 en moet je ook maar eventjes afremmen of gas terugnemen voor een bepaalde situatie op de snelweg en je bent weer je power kwijt.

      Je moet weten dat 80pk in de hogere toeren zit, wat inhoudt dat er op 2500 toeren eigenlijk weinig meer van de power overblijft. Hoe meer power een motor kan leveren, hoe simpeler het wordt in het verkeer om bepaalde situaties te corrigeren, of uit te voeren. Natuurlijk lukt dit ook wel in een andere auto, maar met iets meer vermogen lukt dit ook zónder terug te schakelen. Naar mijn mening was de 318i al te underpowered. Het werkte wel, maar echt gaan wilde hij niet.

      Ten slotte, van een BMW verwacht je ook niet dat ie underpowered is. Het blijft tenslotte een hoop geld en in je achterhoofd hou je je toch voor dat je een soepele auto koopt.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        10 januari 2011 om 01:07

        @jzaero: Uiteraard is koppel ook een belangrijk aspect bij tussensprints, maar je snapt mijn bedoeling.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          10 januari 2011 om 19:02

          @jzaero:

          Ik wil net zeggen een diesel met een 120 pk is al meer dan genoeg om in het verkeer mee te komen als je eenmaal in verstedelijkt gebied komt kan je die zelfs nietmeer gebruiken dan rijdt je op de 2000 toeren waar je maar 60pk hebt. Tenzij jij in heel ander verkeer rijdt dan ik natuurlijk.

          En zelfs wat landelijker (dankzij onze lintbebouwing) kan je amper nog accelereren of afremmen (tenzij op rare uren) zonder dat je hindert/gehinderd word.

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            11 januari 2011 om 11:04

            @Hupke: Uiteraard is dat voldoende om mee te komen als je het allemaal maar met een korreltje zout neemt, om soepel mee te komen is een ander verhaal. Ik word hier in de randstad maar al te vaak gesneden door asociale rijders en dan val je al gauw terug van 120 naar 80-90 oid. Als ik de auto dan in zijn 5 laat staan en het gaspedaal vloer om weer op gang te komen, voel ik weinig veranderen aan mijn snelheid. Wat ik bedoel met soepel meekomen is dat je zonder te hoeven schakelen, de motor zijn werk toch weet te verrichten in een tijd zodanig dat je er niet problemen met achterop komend verkeer krijgt. Uiteraard speelt koppel hier dan een grotere rol dan power, maar ik hoop dat je mijn bedoeling snapt. Een 3 serie is nou eenmaal geen lichtgewicht. Ik heb geen moeite met terugschakelen, maar mijn punt is dat dat al een stuk minder hoeft met een sterkere motor en een sterke(re) motor dan 80-90pk past naar mijn mening beter bij een 3 serie.

            @s: Ik kan prima anticiperen op het verkeer en de auto, maar lees het bovenstaande maar ;)

            Login om te reageren
      • s zegt

        10 januari 2011 om 01:31

        @jzaero: Ben het met je eens op behalve een ding; Om mee te komen in het hedendaagse verkeer heb je al genoeg aan elke auto met uitzondering misschien van een 2cv en een kever. 60 pk is zat zolang je maar wilt anticiperen.

        Login om te reageren
    • K. zegt

      10 januari 2011 om 08:32

      @Tommy2:

      Houd er wel rekening mee dat een 3 serie meer weegt als een golfje o.i.d.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 januari 2011 om 19:00

      @Tommy2: Marketing? Als ze slechts 80 of 90pk eruit persen, maakt iedereen het nieuwe motorblokje belachelijk, en koop niemand het. Nu zegt iedereen: “Ach, als het goed rijdt, als een echte BMW, blablabla, dan is het goed.”

      Over een jaartje komen ze dan met een versie van 100-120pk, of misschien nog lager…

      Login om te reageren
  18. Jokkebrok zegt

    9 januari 2011 om 22:47

    Ik hoop dat ie een stuk mooier word dan de huidige 3, want die is eenvoudigweg hondslelijk!!

    Login om te reageren
  19. sacha zegt

    9 januari 2011 om 22:48

    Hoe meer mensen in dit soort naaimachientjes gaan rijden, des te meer benzine blijft er voor de V8-en over. Ik juich het toe. Volgende BMW met V2 uitrusten a.u.b.

    Login om te reageren
    • rotorhead zegt

      9 januari 2011 om 23:06

      @sacha: ja ach, sowieso blijft er wel benzine over, met die diesels..

      Login om te reageren
    • High Performance zegt

      9 januari 2011 om 23:40

      @sacha: zie zjermuns hebben ook ervaring met V1 en V2, moet goed komen, alleen zou je dat dan wellicht van de VAG boys verwachten…..

      Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        10 januari 2011 om 00:16

        @High Performance:

        LOL!
        :)

        Login om te reageren
    • tom307 zegt

      10 januari 2011 om 00:37

      @sacha:
      http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ&feature=related

      Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      10 januari 2011 om 08:55

      @sacha:
      V2 jij gaat dus V-motoren uit Harleys en dergelijke gebruiken. Wellicht nog wel mogelijk ook.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        10 januari 2011 om 19:02

        @Barryyy: http://en.wikipedia.org/wiki/Vergeltungswaffe

        Of was je sarcastisch aan het doen? :P

        Login om te reageren
        • Barryyy zegt

          10 januari 2011 om 22:07

          @Esprit_de_Flandre:
          Nee harleyys hebben toch soepel lopende motoren, ik hoef geen V2 met raketten ofzo:p

          Login om te reageren
  20. xslaak zegt

    9 januari 2011 om 22:49

    @bpc hij loopt misschien wat minder soepel, maar een diesel geeft over het algemeen zijn meeste koppel en pk’s van 2000 tot mat 3500 rpm

    Login om te reageren
  21. JamesBond007 zegt

    9 januari 2011 om 22:59

    als het maar geen voorwielaandrijving wordt mag alles bij bmw.

    Login om te reageren
    • rotorhead zegt

      9 januari 2011 om 23:09

      @JamesBond007: een 0.9 2-cylinder hybride diesel met achterwielaandrijving en 23 pk. Goed plan :D

      Login om te reageren
      • tom307 zegt

        10 januari 2011 om 00:39

        @rotorhead: klinkt erg motocultuur achtig :-p

        Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        10 januari 2011 om 03:27

        @rotorhead: dat is toch echt jou plan. maar goed, altijd nog beter dan een 0,9l 2cyl met voorwielaandrijving!

        Login om te reageren
  22. DavidZ zegt

    9 januari 2011 om 23:14

    Poos terug had een 525TDS iets van 143pk? Dus 150 pk lijkt me geen probleem, zeker niet icm een moderne 8-traps automaat oid.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      10 januari 2011 om 01:08

      @DavidZ: Tijd terug had een 520i 6cyl 150pk (E34). Werkt prima, al zal een turbomotor wel een ander karakter hebben dan de 6-in-lijn

      Login om te reageren
  23. DavidZ zegt

    9 januari 2011 om 23:15

    BMW maakt ook motorfietsen, misschien kunnen ze daar een twee cilinder lenen? ;)

    Login om te reageren
  24. B zegt

    9 januari 2011 om 23:23

    Ben alleen nieuwgierig hoe lang zoiets meegaat voor de kilometervreters onder ons…

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      10 januari 2011 om 01:09

      @B: Kilomtervreten gebeurt meestal op de snelweg, wat meestal inhoudt dat er vrij weinig afwijkende situaties ontstaan, dus de situaties blijven meestal constant. Ik denk dat het daar wel mee goed zit.

      Login om te reageren
  25. As_long_as_it_is_fast zegt

    9 januari 2011 om 23:28

    Een drie cilinder dan nog wel… Klinkt best vreemd. Wel goed dat ze daar nog 150pk uithalen. Tegenwoordig draait het allemaal om minder uitstoot en bijtelling (whatever that is). De staat spoort dit alleen maar aan en ergens vind ik dat jammer. Ik ga niet beweren dat we allemaal met 8.0 liter V8 moeten rondrijden, maar ja, een leuke 5 cilinder bvb…

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      10 januari 2011 om 01:12

      @As_long_as_it_is_fast: Gewoon de 6cyl behouden was wel waar ik stiekem op hoopte. Maar ach.. Tegenwoordig verkoop je geen auto meer met meer pk’s en cilinders :(. In de 5 serie gelukkig wel alleen maar 6 cilinders te koop, op de 4cil diesel na, maar wij dieselen niet, dus dat zit goed ;)

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        10 januari 2011 om 14:03

        @jzaero: moest ik de keuze en het geld hebben, ik zou echt niet gaan voor een 4cilinder met weinig CO2. Een leuke 6cilinder of een heerlijk klinkende 8cilinder daarentegen. Misschien zelfs de 10 cilinder uit de S8. Die auto zou mij best kunnen bekoren. Dus geen zorgen, de echte petrolheads zullen blijven bestaan.;)

        Login om te reageren
  26. Irony zegt

    9 januari 2011 om 23:31

    grappig toch dat de nieuwe K series bmw een mooier blok heeft dan de kleinste 3 serie gaat krijgen.

    misschien moeten ze die K1600 6 in lijn ombouwen, kun je in ieder geval nog zeggen dat je een 6 in lijn hebt in je 3 serie

    Login om te reageren
  27. Don zegt

    9 januari 2011 om 23:33

    Zal wel een knappe turbo opzitten om dat vermogen te halen uit zo’n klein blok. Dus waarschijnlijk een flink turbogat gok ik…

    Login om te reageren
  28. High Performance zegt

    9 januari 2011 om 23:43

    Het hele modellen pakket van een fabrikant moet voldoen aan de gemiddelde uitstoot van CO2. Dus hoe meer modellen je produceert met weinig uitstoot des te heftigere motoren kan je in de duurdere versies leggen. En 150 pk is gewoonweg netjes. Zoals DavidZ al schrijft, nog geen 10 jaar geleden was je king Boko met 150 pk diesels. Vraag maar aan de kopers van de veelverkochte TDI (met rode letters) modellen.

    Login om te reageren
  29. mb man zegt

    9 januari 2011 om 23:47

    Een hele prestatie als alles heel blijft.

    Login om te reageren
  30. Jippie zegt

    9 januari 2011 om 23:55

    Tegen de tijd dat die 3-cilinder BMW op de markt is dan kost een litertje diesel misschien al wel 2 euro. Dan zullen mensen blij zijn dat ze niet aangewezen zijn op lelijke priussen of civic hybride vehikels om toch nog enigszins betaalbaar een ‘stoere’ auto te rijden.

    Login om te reageren
  31. Frankypanky zegt

    10 januari 2011 om 00:18

    Tja,

    Dit zat eraan te komen, maar wat ik niet begrijp is dat men (blijkbaar) niet komt met maatregelen ter vermindering van de massa!

    Dan heb je ook geen 3-pitter van 150 pk nodig, om toch netjes van je plek te komen!

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      10 januari 2011 om 00:59

      @FrankypankyV8: genoeg auto’s die juist lichter worden. Mazda was er weer trendsetter in maar dat wordt vaak weer vergeten ;) Opel snapt het dan weer helemaal niet. bv een Insignia 2.0 diesel met 160pk: 1610 kg :S En een Astra met 1.6T met 180pk voelt net aan als onze Mazda3 2.0 met 150pk :S Sowieso rijdt een nieuwe Golf 1.4 TSI met 160pk die Astra er makkelijk uit én is zuiniger..

      Login om te reageren
  32. jeanclaude zegt

    10 januari 2011 om 00:54

    ik vind de nieuwe 2.0 diesel blok in de 18d en 20d al zuinig genoeg, als je doorborduurt op dit blok met de technologie van tegenwoordig, haal je ongeveer ook wel 1:26, in de 3 serie met 20% is het volgens mij al 1:25 met 163pk dus een driecilinder lijkt overbodig in mijn ogen, maar 150pk is natuurlijk voldoende.

    Login om te reageren
  33. s zegt

    10 januari 2011 om 01:36

    Beter halen ze de technologie van Elsbett weer boven water.

    Die haalde vele jaren geleden al genoeg vermogen uit een 3 cylinder diesel voor een MB 190. Daarnaast was die motor extreem zuinig namelijk minstens 1 op 20 of nog beter.

    Die motor was zo ontworpen dat de temperatuur beperkt bleef, daardoor was er geen energievretend koelsysteem nodig.

    Met een beetje hedendaagse innovatie zou dat extreem zuinig zijn.
    http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=2145

    Login om te reageren
  34. SimonMc zegt

    10 januari 2011 om 03:03

    Ah, een 1,5 liter kan best wel goed klinken…

    (BRM V16 1,5 liter ;) )

    http://www.youtube.com/watch?v=fZMPDCNyQxE

    Login om te reageren
  35. de echte bob zegt

    10 januari 2011 om 07:14

    Wat zit iedereen nu in een keer mild te doen over BMW met een 3cil…
    WTF! minder = MINDER
    4, 6 of 8 cilinders zijn gewoon beter en vetter! F*ck you met je 3 cilinder… pfff
    Anyway what happend to hydrogen?

    Login om te reageren
  36. rstyled zegt

    10 januari 2011 om 08:00

    Ik vraag me af hoeveel ruimte er overblijft voor chiptuning bij deze geblazen 3-cil. Misschien kunnen we er straks wel gemakkelijk 190pk uit persen met die turbo. Dat zou het al een stuk interessanter maken.

    Login om te reageren
  37. Flamingo zegt

    10 januari 2011 om 08:04

    jaja 1 op 30 zeker maar in de praktijk maar 1op20 rijden

    en hoelang gaan die motoren mee dan?

    Login om te reageren
    • hjkort zegt

      10 januari 2011 om 08:34

      @Flamingo: waarschijnlijk geen 600.000 km, maar 150.000 km is denk ik best acceptabel en haalbaar.
      Als het maar niet de perikelen heeft van het blokje van de Smart.

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        10 januari 2011 om 18:54

        @hjkort: 150000 ?. dat rij ik per jaar!

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          10 januari 2011 om 19:04

          @Flamingo: Joepie, elk jaar een nieuwe 3’er!

          Login om te reageren
    • Megakix zegt

      10 januari 2011 om 08:59

      @Flamingo: och, voor vergelijking tussen auto’s is het altijd goed om een verbruikscijfer te weten. Ze kunnen moeilijk een Volvo uit Borne testen in Limburg en die uit Zweden in Ljötvjanherhüzde…(ofzo). En wie test het verbruik dan op hoogte in Chili ?…precies.

      Haal er simpelweg 30% vanaf…en je zit redelijk snor als consument.

      Zo’n 3cyl. gaat heel lang mee, mits je veel snelweg-doorrij-kilometers maakt. Alleen stadsverkeer is funest, maar dat geldt voor iedere motor.

      Login om te reageren
  38. CSL zegt

    10 januari 2011 om 09:09

    Diesel, 1.5liter, 3cilinder en 100pk/liter?
    Tegenwoordig zeggen die cc’s ook steeds minder, maar een 3cilinder loopt niet lekker. Ben benieuwd of BMW hier de benchmark in wordt, aangezien de 6inlijn zich al genoeg heeft bewezen en grwoon super soepel loopt.
    Maar de 318d blokje wordt dus minstens 25% lichter!

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      10 januari 2011 om 10:21

      @CSL: “..een 3cilinder loopt niet lekker..”

      Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Volgens de techneuten loopt een 3 cilinder ook heel lekker als het een goede motor is.

      Ik denk dat wij een beetje verpest zijn door de Daihatsu Cuore.. dat roffelende 3 cilinder brommertje staat ook in mijn hoofd synoniem voor 3 cilinder laufcultur. Niet tof dus. Maar ik vertrouw op BMW en oordeel niet voor ik hem heb gehoord e.d.

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      10 januari 2011 om 10:25

      @CSL: Oja.. en de nieuwe VW Polo 2011 Bleu Motion TDI, da’s toch een 3 cilinder? Dacht ik? Aangezien dit een zeer veel geleasde auto is.. zullen er vast wel mensen zijn hier die daar rij-ervaring mee hebben.

      Mensen.. deel eens jullie ervaringen met ons?

      Login om te reageren
  39. TDI-goeroe zegt

    10 januari 2011 om 09:37

    die 6- en 8-cylinders gaan gewoon naar China…

    Login om te reageren
  40. Bohica zegt

    10 januari 2011 om 10:20

    We weten immers allemaal dat BMW denkt dat weinig CO2?s veel stoerder zijn dan veel pk’s.
    Dit stukje tekst slaat nergens op alleen omdat bmw gedwongen wordt en hierin voorop loopt.
    BMW is geloof ik al 10 jaar schoonste auto fabrikant ter wereld.
    En als je de 320D EF rijdt merk je dat hoewel die op 163pk is begrensd hij lekker rijdt

    Login om te reageren
  41. laurensje zegt

    10 januari 2011 om 10:43

    100 pk/liter, voor een diesel, en nog schoner dan benzine ook. Er zit nog veel leven in het verbrandingsmotortje!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      10 januari 2011 om 11:19

      Hetzelfde doet BMW ook al met de 35d-motor, da’s nog even wat knapper.

      Login om te reageren
      • laurensje zegt

        10 januari 2011 om 12:58

        @sir_smokalot: hoezo. Je ontwerpt het voor 1 cylinder, en dan maar vermenigvuldigen…

        Login om te reageren
  42. albertvl zegt

    10 januari 2011 om 12:34

    als die niet al te duur wordt, die nieuwe 3-serie, dan zal dit wel een verkoop topper worden

    Login om te reageren
  43. ErikkNL zegt

    10 januari 2011 om 15:31

    Als het een 14% bijteller gaat worden wordt dit voor BMW een regelrechte verkoophit. Prijs kan gedrukt worden ten opzichte van de concurrentie, tenzij Mercedes en Audi ook van deze plannen hebben. En 150 pk voor een 14% bijteller is nog nooit gedaan dus met zulke cijfers hoef je je ook niet te schamen…

    Login om te reageren
  44. KaCh1ng zegt

    10 januari 2011 om 18:34

    als die goedkoper dan een 318d is , dan is het kopen het waard

    Login om te reageren
  45. upstream zegt

    10 januari 2011 om 19:31

    Denk dat BMW meer te verliezen heeft dan te winnen. Ze kunnen zich niet permitteren dat een 3 reeks plots trager of saaier zou zijn dan een standaard golfje… Ik hoop op een leuke 3 die de efficient dynamics ten volle benut, met de 150pk power waar de bestuurder het nodig heeft…

    Ter illustratie: Ik reed in de VS deze zomer met een GMC Yukon, het beest had een V8 5.3 liter en het ging niet vooruit (sound was wel cool), de BMW 1.18 van mijn vriendin accelereerde vlugger :-)

    Login om te reageren
  46. norge zegt

    10 januari 2011 om 20:21

    Als ze nou dat driecilindertje naast de accu onder de achterbank zetten(zeker klein genoeg)staat de motor eindelijk eens op de goede plek ,op de aandrijfas ;)

    Login om te reageren
    • highperformance zegt

      11 januari 2011 om 14:43

      @norge: niet lelijk doen AW hooligan ;-)

      Login om te reageren
  47. gerrelekker zegt

    11 januari 2011 om 10:34

    Hangt er van af hoe het rijdt. Elke idioot kan 400pk uit een kleine motor persen (leg er een paar dikke turbo’s op)
    Een 3 cilinder 1.5 diesel met 150pk. Daarbij moet ik automatisch denken: turbogat, geen koppel, schakelen als een zot bij het minste inhaal manoever. De enigste werkende combinate zou met een 7-traps DSG zijn oid.
    We zullen wel zien….

    Login om te reageren
    • highperformance zegt

      11 januari 2011 om 14:44

      @gerrelekker: volgens mij heeft BMW reeds een 8-traps automaatbak liggen, moet goed komen denk ik. En ms 2 turbo’s, dan ook geen turbo gat.

      Login om te reageren
  48. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 januari 2011 om 21:17

    Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer?? ‘Vooruitgang is niet altijd verbetering’…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North