• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe BMW M3 geschikt voor bio-ethanol (E85)?

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2012 om 19:17 – 31 Reacties

BMW M3 Sedan


Oxfam Novib, kom er maar in! Gaat de vijfde generatie M3 de eerste worden die 85% pure ethanol lust?

Eigenlijk is de gedachtengang achter biobrandstof in je performance-auto geen hele vreemde, Koenigsegg realiseerde zich dit al vroeg. Ethanol heeft een veel hoger octaangetal, en is dus een stuk klopvaster dan normale brandstof. De te behalen vermogens zijn met E85 hoger, alleen is de brandstof nog niet overal doorgedrongen.

In Scandinavië zeker wel (zowel Volvo als wijlen Saab hebben FlexFuel auto’s), en het is daar dat een lezer van Teknikens Varld de nieuwe M3 bij een tankstation spotte. Tot zijn verbazing greep de testcoureur niet naar het groene pistool (Euro 95), maar naar het blauwe, waaruit E85 stroomt:

De E85 M3 - Foto: Teknikens Varld

Hebben we hier met een scoop te maken? De Zweden temperen de verwachtingen: volgens de fotograaf oogde de chauffeur versuft, en probeerde hij eerst het vulpistool aan de verkeerde kant van de auto in te brengen. Dikke kans dus dat de testrijder gewoon aan het snurken was (hoe werkt dat door op je motorblok?). Maar toch he…het zou kunnen. Het is een manier om vermogens op te krikken en de uitstoot terug te dringen…

De F80 M3 krijgt naar verwachting net als de E46 een 3,2 liter zes-in-lijn (tenzij BMW zich houdt aan zijn modulaire concept, en er een 3.0 van maakt), maar dan geblazen, en met 450 geschatte pk’s. Video’s zijn er ook: op de Nurburgring, en achtervolgd door een 1M.

Ook interessant!

  • Video: klinkt de nieuwe BMW M3 beter dan z'n voorganger?
    Video: klinkt de nieuwe BMW M3 beter dan z'n voorganger?
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Autoblog video: rijden met de nieuwe BMW M3 & M4!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, biobrandstof, BMW, e85, f80, M3, spyshot

Vorig bericht: « Moet de illegale taxi aangepakt worden?
Volgend bericht: Lijst met ‘extreme’ boetebedragen ruikt naar hoax »

Lees Interacties

Reacties

  1. jawi94 zegt

    27 november 2012 om 19:31

    Is ie dan nou geblazen of niet?

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      27 november 2012 om 19:31

      @jawi94: ja.

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      27 november 2012 om 19:53

      @jawi94: dat sowieso, aan de filmpjes te horen, hoor je duidelijk een turbo geluid. Tevens klinkt het ook heel erg als een zes in lijn en zal er naar alle waarschijnlijkheid geen V6 in komen

      Login om te reageren
  2. ej20g zegt

    27 november 2012 om 19:31

    Ja waarom ook niet? De hogere vermogensopbrengst ten opzichte van benzine is mooi voor de autoliefhebber en de lagere uitstoot is leuk voor de milieu hippies. Laat maar komen.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      27 november 2012 om 20:17

      @ej20g:
      Dit gaan de milieuhippies en oxfam novib niet leuk vinden.
      Die vinden het geen fijn plan dat je het voedsel van de Afrikaantjes er met een bloedgang door brand….

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        27 november 2012 om 21:38

        @jrk68: jammer voor ze… Vooral voor de milieu hippies en Oxfam Novib dan. De “Afrikaantjes kwestie” hou ik me lekker buiten.

        Login om te reageren
        • KUYL zegt

          28 november 2012 om 08:48

          @ej20g: Dat het al het voedsel op zou gebruiken is al zo achterhaald. Het word van afval gemaakt, dus de delen die we weg zouden gooien. Niet het bruikbare eten zelf. Daarnaast kun je op deze aarde 2 maal het nodige eten verbouwen voor het aantal bewoners. Alleen eten/verbruiken bijv Amerikanen 6 maal van wat ze eigenlijk nodig hebben. Daarbij komt dat veruit het datde meeste honger in Afrika komt door oorlogen en niet door mislukte of niet kunnen oogsten. Dus ik zeg ook lekker doorgassen op een prima brandstof.

          Login om te reageren
      • GOD zegt

        28 november 2012 om 23:04

        @jrk68: In Afrika hebben ze toch geen voedsel dus komt goed.

        Login om te reageren
  3. norge zegt

    27 november 2012 om 19:32

    Weet iemand het nummer van een sleepdienst in Zweden?

    Login om te reageren
  4. C220AMG zegt

    27 november 2012 om 19:35

    En de fotograaf heeft hem hier niet op aangesproken? In dat geval; Over versuft gesproken…

    Login om te reageren
  5. MLTB zegt

    27 november 2012 om 19:35

    Eigenlijk belachelijk dat hij óók nu een 3.2 6-cilinder krijgt, maar dan ook nog eens met turbo’s, had ze liever afwezig gezien. Andere kant; het vermogen zal natuurlijk ook wel op de 460 liggen ipv 343pk van de E46 ( zo uit mijn hoofd )

    Login om te reageren
  6. awesome zegt

    27 november 2012 om 19:47

    Ik vond Audi altijd van de turbo’s, Mercedes van de kompressor en BMW van de natuurlijke ademhaling.

    Vroeger…

    Login om te reageren
    • ivomx5 zegt

      28 november 2012 om 14:56

      @awesome: Ja inderdaad vroeger, toen het ook nog echt wat uitmaakte of je in een BMW, Audi of Mercedes reed.

      Nu is het allemaal eenheidsworst geworden. Waar zijn die echte merkwaarden gebleven waar mensen zich nog echt mee konden identificeren? M3 volgende generatie voorwielaandrijving?

      Login om te reageren
  7. bmwpowerm5 zegt

    27 november 2012 om 19:52

    er komt nooit meer een m3 die net zo mooi klinkt als een
    e46 m3 csl zet dat maar uit je hoofd hippies verzieken alles

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      27 november 2012 om 19:59

      @bmwpowerm5:

      Klinkt die mooier dan de gewone e46 m3? Vond dat toch niet het van het.

      Dan eerder ofwel de e30 ofwel de e92 als het puur over de motor gaat.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        27 november 2012 om 20:16

        @Hupke:
        De CSL klinkt wel wat heftiger vanwege de andere luchlinlaat.

        Maar de s14 klinkt inderdaad ook prachtig, maar de 6 cilinder s14 (m88) Klinkt toch echt beter hoor

        Maar die is weer niet in een m3 gezet af fabriek

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        28 november 2012 om 08:47

        @Hupke: De CSL heeft wel degelijk een (veel) mooier (of dikker/luider/zuiverder hoe u het wilt noemen) geluid.
        Velen zeggen dat het de mooiste 6-in-lijn kwa geluid is.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          28 november 2012 om 08:49

          Zou dat ‘geluid’ overigens preferen boven het subtiele (relatief) af-fabriek V8 geluid van de E9x M3’s en de standaard E46 M3.
          Maar goed, allemaal subjectief/persoonlijk natuurlijk..

          Login om te reageren
  8. jrmpower24 zegt

    27 november 2012 om 19:58

    Reken er maar op dat deze ook weer heerlijk klinkt.
    Dat kan BMW wel! wordt vast weer een een geweldig ding.

    Login om te reageren
    • technopatat zegt

      28 november 2012 om 08:44

      @jrmpower24: dat kan bmw wel? De M5/ M6 /X5M en X6M al vergeten zeker? bij Mercedes Amg hebben ze vet klinkende Turboblokjes, bij BMW hebben ze goed klinkende atmosferische blokken!

      Login om te reageren
  9. isobmw zegt

    27 november 2012 om 20:32

    6 inlijn tri-turbo ong. 450 pk en e46 M3 gewicht.. Ben echt benieuwd naar deze M3!
    (Met JB4 chip rond 550 pk denken ze bij bmwmcars)

    Login om te reageren
  10. bungabungastig zegt

    27 november 2012 om 20:38

    BMW heeft in dacht ik meerdere markten flex-fuel-modellen, dus het zou zo raar niet zijn als ze hier een conversiekitje testen.

    Amerikaanse test: E85 Ethanol Does not harm Non-FlexFueled Engines
    http://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

    Login om te reageren
  11. kickass zegt

    27 november 2012 om 20:40

    Wel of geen bio-ethanol, ik baal er nog steeds van dat de powerdome weg is…

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      27 november 2012 om 20:47

      @kickass: ik baal er van dat ze steeds lelijker worden..

      Login om te reageren
  12. maseratizzzzzzzz zegt

    27 november 2012 om 21:21

    Erg jammer van die turbo’s en ook jammer dat er geen v8 meer inkomt.

    Login om te reageren
  13. Svda zegt

    28 november 2012 om 07:50

    Met 2 turbo’s hadden ze het ook wel gered om het vermogen te halen.Maar verbaast mij niets van de e85, aangezien dat dat al veel gebruikt word in het performance wereldje( oa golf 2 r32 turbo )

    Login om te reageren
  14. kaasboerin zegt

    28 november 2012 om 08:50

    Je zou maar zo’n tester zijn bij BMW, ene keer elektrisch, ene keer bio-ethanol, ene keer diesel en dan weer benzine..
    3x checken voordat je naar een pistool grijpt!

    Login om te reageren
  15. realhustler zegt

    28 november 2012 om 10:05

    bio ethanol is goed nieuws. tuurlijk, je kan het ten koste van arme mensen verbouwen, maar dat hoeft niet. ik denk dat de wereld economie erbij gebaat is als het ‘brandstof’ monopoly doorbroken wordt, en niet meer 80% uit het midden oosten komt.
    En ook een derde wereld land, als ze op grote schaal grondstoffen willen leveren, dan levert dat geld en werk op, en is het dus goed voor een deel van de plaatselijke bevolking.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      28 november 2012 om 10:58

      @realhustler: Ik ben bang dat het hoe dan ook ten koste gaat van de arme mensen. De brandstofindustrie is enorm, met ook een enorme vraag. Als die enorme vraag losgelaten wordt op de voedselmarkt zullen voedselprijzen stijgen. Dat gebeurt nu al, terwijl biobrandstoffen nog erg klein zijn. En nu al komen arme mensen in de ver-van-mijn-bed-show-landen in de problemen.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        28 november 2012 om 11:14

        zowaar een goed artikel op wikipedia waarin argumenten van voor- en tegenstanders belicht worden

        http://en.wikipedia.org/wiki/Food_vs._fuel

        Login om te reageren
  16. snelwin zegt

    28 november 2012 om 17:36

    @ kaasboerin,

    Laat mij maar de zorg krijgen of ik het juiste pistooltje bij de pomp pak.
    Droombaan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North