• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Ferrari 296 GTB wordt een koopje!

Auteur: machielvdd, gepost 25 juni 2021 om 17:16 – 31 Reacties

We hebben alvast een indicatie van de prijs van de kersverse Ferrari 296 GTB. Die klinkt veelbelovend!

Ferrari is soms onnavolgbaar. Vaak in positieve zin, maar soms ook in minder positieve zin. Een consistente lijn qua naamgeving is bijvoorbeeld ver te zoeken. Het is bijna knap te noemen hoe vaak Ferrari een nieuwe indeling van letters en cijfers weet te verzinnen. De positionering van de kersverse Ferrari 296 GTB, die gisteren onthuld werd, is ook een raadsel.

Ferrari had al twee modellen met een middenmotor: de F8 Tributo met 720 pk en de SF90 Stradale met 1.000 pk. We wisten al een tijdje dat Ferrari met nóg een middenmotormodel zou komen, en wel eentje met een V6. Dan denk je: ‘Hé leuk, een instap-Ferrari met middenmotor!’

Maar wat blijkt: de 296 GTB heeft een systeemvermogen van maar liefst 830 pk. Dat klinkt niet als een instapper. De 296 GTB komt daarmee tussen de F8 Tributo en de SF90 Stradale in. Maar het was niet alsof daar een gat zat in het Ferrari-gamma. Des te meer omdat er ook nog een F8 ‘Speciale’ gaat komen (alhoewel de Italianen ongetwijfeld weer een andere naam gaan verzinnen).

Je kunt je dus afvragen wat de 296 GTB toevoegt. Dat neemt overigens niet weg dat de auto op zichzelf bekeken bloedgaaf is. Natuurlijk, het is jammer dat er geen V8 in zit, maar een auto met V6 klinkt altijd nog stukken beter dan een EV. De cijfers zijn ook heel lekker: 830 pk, 0-100 km/u in 2,9 seconden, 0-200 km/u in 7,3 seconden en een top van meer dan 330 km/u. En het is ook meteen een van de fraaiste Ferrari’s van dit moment (naar mijn bescheiden mening).

  • De eerste indicatie van de prijs van de nieuwe Ferrari 296 GTB klinkt veelbelovend
  • De eerste indicatie van de prijs van de nieuwe Ferrari 296 GTB klinkt veelbelovend
  • De eerste indicatie van de prijs van de nieuwe Ferrari 296 GTB klinkt veelbelovend
  • De eerste indicatie van de prijs van de nieuwe Ferrari 296 GTB klinkt veelbelovend
  • De eerste indicatie van de prijs van de nieuwe Ferrari 296 GTB klinkt veelbelovend

De 296 GTB is overigens wél korter dan een F8 Tributo, dus wat dat betreft is het toch weer de instap-Ferrari met middenmotor. De grote vraag is nu: wat gaat de prijs van de Ferrari 296 GTB worden?

De officiële prijs is nog niet gecommuniceerd, maar we hoeven nu niet meer volledig in het duister te tasten. Sander van den Bey, directeur van Kroymans, was namelijk te gast bij Wouter en Meindert in de Nationale Autoshow. Het slechte nieuws is dat hij ook de officiële prijs van de Ferrari 296 GTB nog niet weet, het goede nieuws is dat hij wel een indicatie geeft.

Van den Bey gaat uit van een brutoprijs van €200.000 en komt dan inclusief bpm en btw uit op €270.000 tot €275.000. Dat is heel interessant. Als deze inschatting klopt, wordt de 296 GTB namelijk inderdaad de instapper van de middenmotor-Ferrari’s. Een F8 Tributo heeft namelijk een vanafprijs van ruim €301.000.

Dat betekent dus dat je voor minder dan drie ton een auto hebt met 830 (!) pk. En niet zomaar een auto, maar een Ferrari. Daarmee rijdt je alle andere auto’s in deze prijsklasse compleet zoek. Wat dat betreft kunnen we dus gerust spreken van een koopje. Onder voorbehoud dan.

Het hele gesprek met Sander van den Bey (en de rest van de Nationale Autoshow) is terug te luisteren via de website van BNR.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Video - het geluid van de Ferrari 296 GTB
  • Ferrari 296
    Dit is de nieuwe Ferrari 296 GTB met V6 motor
  • Ferrari 296 GTB maakt gamedebuut in onverwachte game

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

296-gtb, bnr-autoshow, Ferrari, geld, kroymans

Vorig bericht: « “Een van de beste circuits” tóch weer op F1-kalender
Volgend bericht: Wat is Aston Martin van plan met deze mysterieuze hypercar? »

Lees Interacties

Reacties

  1. neymar zegt

    25 juni 2021 om 17:43

    De fraaiste Ferrari op dit moment is de Roma. Dit wetenschap is geen mening maar een feit.

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      25 juni 2021 om 17:45

      Eens! Daarom zei ik ook ‘een van de fraaiste’

      Login om te reageren
    • okdoei zegt

      25 juni 2021 om 18:30

      @neymar: ik heb mijn vriendin om die reden gevraagd voor de Ferrari Roma als mijn verjaardagskado.
      Het werd een scheerapparaat.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        25 juni 2021 om 22:05

        Ze vond je dus eigenlijk een grap met een baard ?

        Login om te reageren
      • tjorque zegt

        27 juni 2021 om 10:21

        @okdoei en toen heb jij ok doei gezegd?

        Login om te reageren
    • menster zegt

      25 juni 2021 om 18:38

      @neymar: precies

      Login om te reageren
    • macchina zegt

      25 juni 2021 om 19:13

      @neymar: ssst… niet te veel zeggen. Straks betalen we er nog te veel voor als ze een beetje op leeftijd raken ;)

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      26 juni 2021 om 13:15

      Ja, maar een feit is vaak ook maar vanuit één invalshoek.

      Want feit blijft dat ze allemaal rare designfrutsels op die Roma hebben toegepast waardoor die juist net niet fraai blijft… Deze is echter behoorlijk clean!

      Login om te reageren
  2. fransananas zegt

    25 juni 2021 om 17:44

    Is de configurator al online? Ik wil hem!

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    25 juni 2021 om 17:46

    Zeker geen lelijke auto maar ben er nog niet uit of ik ‘m ‘wow’ mooi vind. Het is iets te braaf allemaal. Denk dat ik de F8 net wat mooier vind.
    Doet me ook wel aan de Lancia Stratos denken. Vooral de lijnen bij de cockpit.

    Maar voor een Ferrari met 830 pk is het inderdaad niet duur.

    Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    25 juni 2021 om 17:50

    @machielvdd
    296 -> 2.9 liter 6 cilinder?
    Net als de 458 (4.5 liter 8 cilinder) en de 512 (5 liter 12 cilinder) ooit volgden

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      25 juni 2021 om 18:25

      De namen an sich zijn meestal wel logisch, het punt was meer dat er totaal geen vaste lijn in zit

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        25 juni 2021 om 18:33

        Hoe bedoel je, kun je geen lijn ontdekken in Portofino, 488, SF90, Roma, 296 dan? 😅
        Het volgende model heet denk ik X Æ A-12

        Login om te reageren
        • pindakoning zegt

          25 juni 2021 om 19:57

          @Gulli: zo heet de dochter van Musk toch? 😂

          Login om te reageren
    • massarati zegt

      25 juni 2021 om 19:20

      @Gulli: of nu dus 2.9 sec met een 6 cilinder.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      25 juni 2021 om 20:04

      @Gulli: en ik maar denken dat volgens die logica de Testarossa een 5,1 liter V2 had…

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        25 juni 2021 om 20:41

        Eigenlijk zou de 599 dan 5912 moeten heten, wel flauw van ze

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          27 juni 2021 om 10:23

          @gulli hij liep misschien op 9 cilinders toen de naam gekozen werd?

          Login om te reageren
  5. Stefje zegt

    25 juni 2021 om 18:51

    Voor 30k meer heb je een F8. Dan wist ik het wel.

    Login om te reageren
  6. Instyle zegt

    25 juni 2021 om 18:51

    830pk om 83kg mens voor 283k in beweging te zetten… mwah.

    Login om te reageren
  7. dwfc zegt

    25 juni 2021 om 18:52

    Kost in Italie 269.000 € zonder franjes of lichtbaupakket ( 33.000 ) volgens het artikel van gisteren in AMS

    https://www.auto-motor-und-sport.de/sportwagen/ferrari-dino-nachfolger-296-gtb-mit-v6-hybrid/

    Login om te reageren
    • jjcp zegt

      25 juni 2021 om 20:23

      Heb ik ook ergens gelezen, dat ie qua prijs tussen de f8 en sf90 zou komen te zitten. Lijkt me sterk dat ie bruto maar2 ton kost.

      Login om te reageren
  8. ghini zegt

    25 juni 2021 om 19:25

    Pff ok dan is de MC20 fucked. Mooier design, imo, maar een mindere motor? Ik zou nog steeds de mc20 kopen maar denk dat die het nu wel echt lastig gaat krijgen qua verkoop..

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      27 juni 2021 om 10:15

      @ghini: ik dus ook, vind dit design te ingetogen voor een ferrari, haddne het beter een dino kunnen maken weer

      Login om te reageren
  9. lekkerlinksrijden zegt

    25 juni 2021 om 19:25

    Ik ben eigenlijk nog steeds uit het lood geslagen door het aantal paardjes, het zingt al 24 uur in mijn hoofd. Voor het gemak doe ik even of ik dit kan betalen, wat wordt het dan? De 296 is mooi, toch denk ik dat de Roma iets mooier is. Duim uit de mond en terug naar de werkelijkheid, nog harder/slimmer werken

    Login om te reageren
    • dwfc zegt

      26 juni 2021 om 18:29

      Als je slim bent werk je harder en koop je gebouwen waarop je kan leveragen om deze te verhuren
      Laat dan de tijd zijn werk doen en de huurders hebben je gebouwen afbetaald …
      Dan pas kan je je zonder zorgen een leuk kado schenken !
      Alles op zijn tijd !

      Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    25 juni 2021 om 19:31

    Dat is inderdaad een koopje.

    In de jaren ’80 kostte een instap-Ferrari nog ongeveer hetzelfde als een riante tweeonderéénkapwoning in een betere buurt met carport, tuin op het zuiden en twee luxe toiletten met fonteintje met koud- en warm water.

    Deze 296 GTB is nu ongeveer evenveel waard als een tussenwoning met achterstallig onderhoud in een achterstandsbuurt.

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    25 juni 2021 om 22:12

    Kan me nauwelijks voorstellen, dat de 296 daadwerkelijk voor (een kant-en-klaar vanafprijs van ergens rond de) EUR 275.000 bij Kroymans of Munsterhuis te koop gaat zijn. Maar ik laat me graag van m’n ongelijk overtuigen.

    Login om te reageren
  12. ericc zegt

    25 juni 2021 om 23:10

    Er was een 296S racewagen van Ferrari in de jaren zestig. De eerste met middenmoter als racewagen. Mooie hommage deze moderne versie.

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    26 juni 2021 om 00:09

    Een Corvette voor Luxottica junkies ..

    Login om te reageren
  14. w0ut zegt

    26 juni 2021 om 21:51

    Als je 275K kan stukslaan op een auto. Maakt het dan echt nog uit of die 275K of 301K kost?
    Als die 26.000 euro extra jou struikelblok is op zo’n bedrag (voor een auto), dan kijk je best naar andere goedkopere, modellen lijkt me.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North