Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]

Auteur: , 45 Reacties

Nog voor zijn onthulling later vandaag hebben we een sloot foto's van de nieuwste Mazda3 te pakken, en zien we hoe de Japanners dat Kodo-designtaaltje weten te vertalen in hun nieuwste hatchback.

De nieuwe C-segmenter zet die onmiskenbare Kodo-lijn door die we al kennen van de Mazda6, waarmee hij een goedgelukt smoelwerk aan de voorkant krijgt. Aan de zijkant/achterkant komt het wat rommeliger over, maar dat zal Mazda ongetwijfeld wegwuiven met termen als ‘organische lijnen’ ofzo.

Enfin, naast de eerste foto’s van de binnen- en buitenkant hebben we ook een rits specificaties. Komen ze: De auto is 4460 mm lang – gelijk aan de vorige Mazda3 – en telt 1795 mm (+40) in de breedte. De hoogte bedraagt 1450 mm (-20) en de wielbasis groeide van 2640 mm naar 2700 mm. Verwacht dus een bulkje meer beenruimte achterin. Op motorisch gebiedt steekt Mazda voorlopig de middelvinger op naar hybridetechnieken en gaan ze voor hun in-house ontwikkelde SkyActive-vernuftigheden. Denk aan remenergieregeneratie in condensatoren (i-ELOOP) en lichtgewicht technieken. Het gewicht varieert tussen de 1.115 en 1.255 kg.

Er komt een SKYACTIV G 1.5 viercilinder met 100 pk beschikbaar die in 10,8 seconden naar de 100 sprint en een topsnelheid van 182 km/u heeft, evenals een SKYACTIV G 2.0 met 120 en 160 165 pk. Deze motorvarianten zitten in respectievelijk 8,9 en 8,2 seconden op de 100. Dieselaars zijn aangewezen op een SKYACTIVE-D 2.2 met 150 pk en 380 Nm. De blokken kunnen aan een handbak met zes versnellingen worden gekoppeld, of aan een automaat met evenzoveel verzetten.

In het interieur vinden we een 7-inch touchscreen waaraan Mazda internetconnectiviteit koppelt. Ook het hardop voorlezen van je inkomende berichten behoort tot de mogelijkheden, evenals een Active Driving Display, wat Mazda’s naamgeving is voor een head-up display.

Later vandaag volgt de onthulling, en vullen we de boel hier aan met meer info. Verwacht hem in het najaar bij dealers & op de weg. De snellere MPS-versie zouden we volgend jaar in Genève wel eens kunnen zien. Tot die tijd hebben we HIERO de eerste persplaten, waar de Tsjechen van Autoforum hun stempel op drukten.

Update 20:30 – Dit is ‘m dan officieel, de nieuwe Mazda3, en Sustainable Zoom-Zoom is het magische woord. Op de afbeeldingen zien we de 1.5 en 2.0 SKYACTIV-G en 2.2 -D motoren onder andere nieuwe zaken als High Beam Control System, Adaptive Front Lighting System, Smart (City) Brake Support, Rear Vehicle Monitoring, Lane Departure Warning System, en Mazda Radar Cruise Control.

Een video waarin het design wordt uitgelicht, vind je op autojunk!



45 reacties

Fraaie bak en mooier interieur dan in de 6 vind ik
Heel strak. En als ie net zo goed rijdt als de voorgaande weer een lekker scherp ding. Prima prestaties ook!
Interieur vind mooi, vooral het stuur. Buitenkant doet me weinig. Zijkant oogt erg druk.
Erg mooi geworden, goede vooruitgang t.o.v. de vorige!
Mooi auto! Ik mis alleen zo’n MPS spoiler… :D
Zo in het donker lijken de koplampen op de van een Ghibli..
Ziet er weer goed uit! De huidige 6 is fraai en deze 3 ook. Kudos!
Had hier een Chinees logo op gestaan, zou iedereen hem direct lelijk vinden…
Wat een afschuwelijke plek voor het kenteken…
@Citrofiel: Helemaal mee eens, ziet er nu nog aardig uit maar moet je eens met onze lelijke gele platen voorstellen.
@Citrofiel: Audi is daar heel succesvol mee, het kenteken midden in de grille plaatsen.
Dat even dat het een V40 was van de voorkant en 1 serie van de achterkant, maar even beter kijken en het ziet er wel als een mooie strakke bak uit. Interieur een beetje fantasieloos, doch zeker geslaagd.
Schitterende Giulietta! En waarschijnlijk nog betrouwbaar ook!
Kan me wel bekoren, al lijken de hatchbacks wel een beetje heel erg veel op elkaar tegenwoordig.

Ik hoop dat er nog een mooie coupe en station variant komen.
Prachtig! Zou ’t dan zelfs overwegen als er ’n 2.0 sedan-uitvoering van komt, om m’n Mazda 6 hierop in te ruilen, over ’n jaartje of 2
Tis altijd prachtig voordat het er is….en als het dan leverbaar is koopt het geen hond want dan zijn we er weer aan gewend. Zo gaat het altijd met Mazda.
Dus 40 pk verschil staat voor 0,7 sec naar 100 sneller? Dat is best weinig toch, of ligt dat aan mij? Wel erg mooie auto.
@RRenault: Gezien de hogere topsnelheid zal de bakverhouding wat langer zijn.
Zal ik dan maar de eerste zijn? Wat een lelijk hok zeg.
@berlinetta: Mm waarom dan? Persoonlijk vind ik het best een geslaagde auto. De gril is misschien wat fors maar verder?
@ardonjr: Ik vind het allemaal maar wat uitgezakt uit zien. Een beetje als een drilpudding die al te lang staat.
Interieur lijkt een beetje op Audi… Voor de rest echt een lelijk hok
Sjeezus, kan dat logo niet gewoon ergens in de hoek gezet worden? Zo heb je er toch geen reet aan.
@BeQuietAndDrive: nee slimmerik want anders “paint” iedereen die gewoon weg. zo moet iedereen wel het logo van de orginele site laten staan.
@lambo4all: Wat een onzin, ook als het in de hoek staat paint je het niet zomaar weg. Bovendien zijn er vast wel slimmere trucs te bedenken met watermerken of zoiets.
En kijkt u even mee Sergio M? Zó had de Giulietta ook gekund :p

On-topic: Vind hem best mooi. Als ie echt dit najaar te bestellen is hebben we een derde kandidaat voor de shortlist (naast de Leon en de Fiesta)
@Alex_79: Leon, Fiesta en Mazda 3…..wat klopt hier niet? Lijkt me toch dat je de Leon en Mazda 3 met de Focus moet vergelijken. Of een bomvolle Fiesta natuurlijk ;-)
@munich: misschien vindt hij een focus gewoon te lelijk.
@munich: gelukkig geef je zelf het antwoord. De Focus zou alleen de econetic kunnen worden, de rest is of te duur of te kaal zodra het betaalbaar wordt. De Fiesta kun je helemaal vol toeters en bellen proppen en dan nog is het nog redelijk betaalbaar. Bij de Leon wordt je helaas een tikkie ingeperkt. Ik heb al met de 2.0 Diesel gereden, heerlijke motor en wegligging, maar helaas te duur. De FR 120pk (duurst), de TSI 105pk (gemiddeld) of de TDI 110pk (dankzij fiscaal voordeel het goedkoopst) die er nog aan komt zijn wel mogelijk. Hopelijk is de Mazda met 2.0 120pk er een beetje mee te vergelijken.
@Alex_79: ik vrees dat de Mazda ook niet mals zal zijn qua prijs. De Fiesta met leuke opties zou mijn keuze zijn. Al rijdt de Focus ook echt top!
@Alex_79: Als je de ‘extra’ ruimte van de Leon etc. niet nodig hebt zou ik eerder voor een volle Ibiza gaan bijv. Dan heb je meer ruimte voor een paar opties en wellicht een wat krachtigere motor. Maar goed, ken je wensenpakket niet natuurlijk. Maar zo rij je wel een lekker volle auto.
Meh, ben nog niet helemaal overtuigd. Ik vind het allemaal een beetje rommelig ogen. Misschien moet het nog even wennen. Het is iig wel beter als z’n voorganger.
@VantageR: Ik vind de voorganger wel een stukje ‘normaler’ ogen…
Wauw een verkorte Mazda6.
Mooie auto. Ik hoop alleen dat ze bij Mazda eindelijk weten hoe ze er voor kunnen zorgen dat de achter schermen niet meteen beginnen te roesten. Dat hadden ze 10 jaar geleden al op moeten lossen. Best jammer, want los daarvan vindt ik Mazda een mooi en goed merk.
Prachtige wagen!
ziet er gewoon, zoals veel mazda’s de laatste tijd, erg goed uit! hopenlijk gaan we deze vaker zien rijden.
ZOOM ZOOM
Stoere auto. Als de auto er daadwerkelijk zo uit komt te zien in real life dan is het een zeer geslaagd model. Een van de mooiste in zijn klasse.
Zier er niet slecht uit, maar van mazda zou ik toch iets beters verwachten.

Voor een productiemodel vind ik dit toch een beetje ongepast. Vooral de plaats voor de kenteken vind ik klote, bovendien vond ik het meer een 6 hatchback ofzo…
Interieur is zo A3!!
Mooie bak!
Na enkele keren de foto’s goed bekeken te hebben.stel ik vast tot het interieur design gewoon een samenraapsel is van de concurrentie!
NAVIGATIE –> Mercedes A-klasse
TOERENTELLER –> VOLVO V40
MIDDENCONSOLE –> BMW/LEXUS
Goedkoop interieur, verschillend formaat roosters, veel onderdelen, zwart, zwart met zwart. Nog niet op niveau.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).