• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]

Auteur: ricardo, gepost 26 juni 2013 om 12:05 – 45 Reacties

Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]Afbeelding Nieuwe Mazda3, dit is hem [updated]

Mazda3 2013
Nog voor zijn onthulling later vandaag hebben we een sloot foto’s van de nieuwste Mazda3 te pakken, en zien we hoe de Japanners dat Kodo-designtaaltje weten te vertalen in hun nieuwste hatchback.

De nieuwe C-segmenter zet die onmiskenbare Kodo-lijn door die we al kennen van de Mazda6, waarmee hij een goedgelukt smoelwerk aan de voorkant krijgt. Aan de zijkant/achterkant komt het wat rommeliger over, maar dat zal Mazda ongetwijfeld wegwuiven met termen als ‘organische lijnen’ ofzo.

Enfin, naast de eerste foto’s van de binnen- en buitenkant hebben we ook een rits specificaties. Komen ze: De auto is 4460 mm lang – gelijk aan de vorige Mazda3 – en telt 1795 mm (+40) in de breedte. De hoogte bedraagt 1450 mm (-20) en de wielbasis groeide van 2640 mm naar 2700 mm. Verwacht dus een bulkje meer beenruimte achterin. Op motorisch gebiedt steekt Mazda voorlopig de middelvinger op naar hybridetechnieken en gaan ze voor hun in-house ontwikkelde SkyActive-vernuftigheden. Denk aan remenergieregeneratie in condensatoren (i-ELOOP) en lichtgewicht technieken. Het gewicht varieert tussen de 1.115 en 1.255 kg.

Er komt een SKYACTIV G 1.5 viercilinder met 100 pk beschikbaar die in 10,8 seconden naar de 100 sprint en een topsnelheid van 182 km/u heeft, evenals een SKYACTIV G 2.0 met 120 en 160 165 pk. Deze motorvarianten zitten in respectievelijk 8,9 en 8,2 seconden op de 100. Dieselaars zijn aangewezen op een SKYACTIVE-D 2.2 met 150 pk en 380 Nm. De blokken kunnen aan een handbak met zes versnellingen worden gekoppeld, of aan een automaat met evenzoveel verzetten.

In het interieur vinden we een 7-inch touchscreen waaraan Mazda internetconnectiviteit koppelt. Ook het hardop voorlezen van je inkomende berichten behoort tot de mogelijkheden, evenals een Active Driving Display, wat Mazda’s naamgeving is voor een head-up display.

Later vandaag volgt de onthulling, en vullen we de boel hier aan met meer info. Verwacht hem in het najaar bij dealers & op de weg. De snellere MPS-versie zouden we volgend jaar in Genève wel eens kunnen zien. Tot die tijd hebben we HIERO de eerste persplaten, waar de Tsjechen van Autoforum hun stempel op drukten.

Update 20:30 – Dit is ‘m dan officieel, de nieuwe Mazda3, en Sustainable Zoom-Zoom is het magische woord. Op de afbeeldingen zien we de 1.5 en 2.0 SKYACTIV-G en 2.2 -D motoren onder andere nieuwe zaken als High Beam Control System, Adaptive Front Lighting System, Smart (City) Brake Support, Rear Vehicle Monitoring, Lane Departure Warning System, en Mazda Radar Cruise Control.

Een video waarin het design wordt uitgelicht, vind je op autojunk!

Ook interessant!

  • Video: BMW 3 en Mazda 3 kunnen samen door 1 deur
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • geluid gt3
    Video: zo briljant lekker klinkt de nieuwe GT3
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

iaa-2013, Mazda, mazda3, Video

Vorig bericht: « Gespot: Lancia Beta Montecarlo Turbo
Volgend bericht: Pagani Huayra wordt filmheld in Transformers 4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. 5cilinders zegt

    26 juni 2013 om 12:07

    Fraaie bak en mooier interieur dan in de 6 vind ik

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    26 juni 2013 om 12:11

    Heel strak. En als ie net zo goed rijdt als de voorgaande weer een lekker scherp ding. Prima prestaties ook!

    Login om te reageren
  3. Vreddy_B zegt

    26 juni 2013 om 12:11

    Interieur vind mooi, vooral het stuur. Buitenkant doet me weinig. Zijkant oogt erg druk.

    Login om te reageren
  4. SpeedGeneration zegt

    26 juni 2013 om 12:12

    Erg mooi geworden, goede vooruitgang t.o.v. de vorige!

    Login om te reageren
  5. eeriek zegt

    26 juni 2013 om 12:12

    Mooi auto! Ik mis alleen zo’n MPS spoiler… :D

    Login om te reageren
  6. brabantia zegt

    26 juni 2013 om 12:13

    Zo in het donker lijken de koplampen op de van een Ghibli..

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    26 juni 2013 om 12:27

    Ziet er weer goed uit! De huidige 6 is fraai en deze 3 ook. Kudos!

    Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    26 juni 2013 om 12:29

    Had hier een Chinees logo op gestaan, zou iedereen hem direct lelijk vinden…

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    26 juni 2013 om 12:30

    Wat een afschuwelijke plek voor het kenteken…

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      26 juni 2013 om 13:09

      @Citrofiel: Helemaal mee eens, ziet er nu nog aardig uit maar moet je eens met onze lelijke gele platen voorstellen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 juni 2013 om 11:22

      @Citrofiel: Audi is daar heel succesvol mee, het kenteken midden in de grille plaatsen.

      Login om te reageren
  10. gijsso zegt

    26 juni 2013 om 12:40

    Dat even dat het een V40 was van de voorkant en 1 serie van de achterkant, maar even beter kijken en het ziet er wel als een mooie strakke bak uit. Interieur een beetje fantasieloos, doch zeker geslaagd.

    Login om te reageren
  11. fimo zegt

    26 juni 2013 om 12:42

    Schitterende Giulietta! En waarschijnlijk nog betrouwbaar ook!

    Login om te reageren
  12. Simpson zegt

    26 juni 2013 om 12:51

    Kan me wel bekoren, al lijken de hatchbacks wel een beetje heel erg veel op elkaar tegenwoordig.

    Ik hoop dat er nog een mooie coupe en station variant komen.

    Login om te reageren
  13. miataman zegt

    26 juni 2013 om 12:56

    Prachtig! Zou ’t dan zelfs overwegen als er ’n 2.0 sedan-uitvoering van komt, om m’n Mazda 6 hierop in te ruilen, over ’n jaartje of 2

    Login om te reageren
  14. schellekens006 zegt

    26 juni 2013 om 13:05

    Tis altijd prachtig voordat het er is….en als het dan leverbaar is koopt het geen hond want dan zijn we er weer aan gewend. Zo gaat het altijd met Mazda.

    Login om te reageren
  15. nibor zegt

    26 juni 2013 om 13:06

    Dus 40 pk verschil staat voor 0,7 sec naar 100 sneller? Dat is best weinig toch, of ligt dat aan mij? Wel erg mooie auto.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      26 juni 2013 om 13:45

      @RRenault: Gezien de hogere topsnelheid zal de bakverhouding wat langer zijn.

      Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    26 juni 2013 om 13:08

    Zal ik dan maar de eerste zijn? Wat een lelijk hok zeg.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      26 juni 2013 om 13:16

      @berlinetta: Mm waarom dan? Persoonlijk vind ik het best een geslaagde auto. De gril is misschien wat fors maar verder?

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        26 juni 2013 om 13:22

        @ardonjr: Ik vind het allemaal maar wat uitgezakt uit zien. Een beetje als een drilpudding die al te lang staat.

        Login om te reageren
  17. ronaldddvos zegt

    26 juni 2013 om 13:09

    Interieur lijkt een beetje op Audi… Voor de rest echt een lelijk hok

    Login om te reageren
  18. BeQuietAndDrive zegt

    26 juni 2013 om 13:12

    Sjeezus, kan dat logo niet gewoon ergens in de hoek gezet worden? Zo heb je er toch geen reet aan.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      26 juni 2013 om 14:47

      @BeQuietAndDrive: nee slimmerik want anders “paint” iedereen die gewoon weg. zo moet iedereen wel het logo van de orginele site laten staan.

      Login om te reageren
      • BeQuietAndDrive zegt

        27 juni 2013 om 08:38

        @lambo4all: Wat een onzin, ook als het in de hoek staat paint je het niet zomaar weg. Bovendien zijn er vast wel slimmere trucs te bedenken met watermerken of zoiets.

        Login om te reageren
  19. Alex_79 zegt

    26 juni 2013 om 13:41

    En kijkt u even mee Sergio M? Zó had de Giulietta ook gekund :p

    On-topic: Vind hem best mooi. Als ie echt dit najaar te bestellen is hebben we een derde kandidaat voor de shortlist (naast de Leon en de Fiesta)

    Login om te reageren
    • munich zegt

      26 juni 2013 om 14:01

      @Alex_79: Leon, Fiesta en Mazda 3…..wat klopt hier niet? Lijkt me toch dat je de Leon en Mazda 3 met de Focus moet vergelijken. Of een bomvolle Fiesta natuurlijk ;-)

      Login om te reageren
      • nibor zegt

        26 juni 2013 om 14:24

        @munich: misschien vindt hij een focus gewoon te lelijk.

        Login om te reageren
      • Alex_79 zegt

        26 juni 2013 om 14:28

        @munich: gelukkig geef je zelf het antwoord. De Focus zou alleen de econetic kunnen worden, de rest is of te duur of te kaal zodra het betaalbaar wordt. De Fiesta kun je helemaal vol toeters en bellen proppen en dan nog is het nog redelijk betaalbaar. Bij de Leon wordt je helaas een tikkie ingeperkt. Ik heb al met de 2.0 Diesel gereden, heerlijke motor en wegligging, maar helaas te duur. De FR 120pk (duurst), de TSI 105pk (gemiddeld) of de TDI 110pk (dankzij fiscaal voordeel het goedkoopst) die er nog aan komt zijn wel mogelijk. Hopelijk is de Mazda met 2.0 120pk er een beetje mee te vergelijken.

        Login om te reageren
        • munich zegt

          26 juni 2013 om 14:32

          @Alex_79: ik vrees dat de Mazda ook niet mals zal zijn qua prijs. De Fiesta met leuke opties zou mijn keuze zijn. Al rijdt de Focus ook echt top!

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          26 juni 2013 om 14:45

          @Alex_79: Als je de ‘extra’ ruimte van de Leon etc. niet nodig hebt zou ik eerder voor een volle Ibiza gaan bijv. Dan heb je meer ruimte voor een paar opties en wellicht een wat krachtigere motor. Maar goed, ken je wensenpakket niet natuurlijk. Maar zo rij je wel een lekker volle auto.

          Login om te reageren
  20. VantageR zegt

    26 juni 2013 om 13:44

    Meh, ben nog niet helemaal overtuigd. Ik vind het allemaal een beetje rommelig ogen. Misschien moet het nog even wennen. Het is iig wel beter als z’n voorganger.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      26 juni 2013 om 17:33

      @VantageR: Ik vind de voorganger wel een stukje ‘normaler’ ogen…

      Login om te reageren
  21. mercedesclk350 zegt

    26 juni 2013 om 13:49

    Wauw een verkorte Mazda6.

    Login om te reageren
  22. cvoo zegt

    26 juni 2013 om 14:09

    Mooie auto. Ik hoop alleen dat ze bij Mazda eindelijk weten hoe ze er voor kunnen zorgen dat de achter schermen niet meteen beginnen te roesten. Dat hadden ze 10 jaar geleden al op moeten lossen. Best jammer, want los daarvan vindt ik Mazda een mooi en goed merk.

    Login om te reageren
  23. bleedingsun zegt

    26 juni 2013 om 14:14

    Prachtige wagen!

    Login om te reageren
  24. lambo4all zegt

    26 juni 2013 om 14:44

    ziet er gewoon, zoals veel mazda’s de laatste tijd, erg goed uit! hopenlijk gaan we deze vaker zien rijden.

    Login om te reageren
  25. beukeltje zegt

    26 juni 2013 om 17:12

    ZOOM ZOOM

    Login om te reageren
  26. pagani86 zegt

    26 juni 2013 om 17:26

    Stoere auto. Als de auto er daadwerkelijk zo uit komt te zien in real life dan is het een zeer geslaagd model. Een van de mooiste in zijn klasse.

    Login om te reageren
  27. sulobb zegt

    26 juni 2013 om 17:37

    Zier er niet slecht uit, maar van mazda zou ik toch iets beters verwachten.

    Voor een productiemodel vind ik dit toch een beetje ongepast. Vooral de plaats voor de kenteken vind ik klote, bovendien vond ik het meer een 6 hatchback ofzo…

    Login om te reageren
  28. andrelima28 zegt

    26 juni 2013 om 17:40

    Interieur is zo A3!!

    Login om te reageren
  29. Orichy zegt

    26 juni 2013 om 17:54

    Of hier naar alle 14 grote platen:
    http://rumors.automobilemag.com/2015-mazda-3-revealed-232009.html#photos-hanger.

    Login om te reageren
  30. tweetienduizendste zegt

    26 juni 2013 om 21:47

    Mooie bak!

    Login om te reageren
  31. glennvdv911 zegt

    27 juni 2013 om 09:27

    Na enkele keren de foto’s goed bekeken te hebben.stel ik vast tot het interieur design gewoon een samenraapsel is van de concurrentie!
    NAVIGATIE –> Mercedes A-klasse
    TOERENTELLER –> VOLVO V40
    MIDDENCONSOLE –> BMW/LEXUS

    Login om te reageren
  32. mashell zegt

    28 juni 2013 om 11:24

    Goedkoop interieur, verschillend formaat roosters, veel onderdelen, zwart, zwart met zwart. Nog niet op niveau.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North