
Zoals aangekondigd heeft Nissan afgelopen weekend tijdens de Tokyo Autoshow, de NISMO GT-R Racing Competition (RC) gepresenteerd. Een GT-R die speciaal getweaked is voor gebruik op het circuit.
De aandacht van de ingenieurs concentreerde zich niet zozeer op de motor. Er is met name gekeken naar de rij-eigenschappen en dan vooral op het circuit. De NISMO GT-R RC is lichter, stijver geveerd en heeft grotere remmen. Bij voorkeur te gebruiken op slicks. Volgens de FIA regels is een rolkooi en safety tank van 120 liter geïnstalleerd.
Zoals gezegd is er aan het 3,8 liter grote twin-turbo V6 blok nauwelijks gesleuteld. De GT-R V-spec is van huis uit al goed voor 530 pk en een koppel van 612 Nm. Daarmee sprint de auto in 3 seconden naar de 100 km/u.
De auto is vooralsnog uitsluitend in Japan te koop.

















om vingers bij af te likken
Al draagt een aap een gouden remklauw…
@mco: Al heeft een aap 4 gouden ringen op zn snuit…
Oh nee megalomane apen zijn er niet…
@mco: Nee…. de nieuwe Passat is veel beter…. zo veel spannerder in design ook, of anders de Porsche 911, wat een inspiratie toch elke keer weer he, hoe komen ze er toch iedere keer op, steeds weer iets totaal nieuws en eigenzinnigs, prachtig.
Dat was uiteraard sarcastisch bedoeld…..
Leuk circuitspeelgoed! Hoeveel lichter is deze t.o.v. de ‘normale’ V-spec?
@Lan_Evo:
Length 4,650mm
Width 1,895mm
Height 1,370mm
Wheelbase 2,780mm
Front track 1,640mm
Rear Track 1,640mm
Weight 1,520kg
Engine Model VR38DETT DOHC V6
Cylinder Bore 95.5 mm X Stroke 88.4 mm
Displacement 3,799 cc
Power over 357 horsepower @ 6,400 rpm (485ps/6,400rpm)
Torque over 588 N?m @ 5,200 rpm (60kgm/5,200rpm)
Fuel Feed System NISSAN EGI, electronic concentrated control fuel injection system
Front Suspension Double Wishbone
Rear Suspension Multi-link
Shock absorbers Specially developed by NISMO for high performance driving (height adjustable)
Front brakes Ventilated Disc Brake (rotor ø410 mm)
Rear Brakes Ventilated Disc Brake (rotor ø380 mmj
Transmission GR6 Dual Clutch Transmission
Drivetrain System All-wheel Drive
Wheels (Fr / Rr) specialized for 10.5J X 20 +25mm size wheels
Tires (Fr / Rrj ADVAN 290/710 R20 slick tire, standard for all RC models
@slappehap: Wauw, als dat gewicht “for realsies!” is, dan kan dit apparaat nog hoge ogen gaan gooien. Meer dan 200kg lichter dan de standaard? Vind ik bijna moeilijk te geloven (waar gaat dat inzitten dan?) maar als het klopt is het wel epic.
Jas dit ding eens over de ‘Ring…met 200 kilo minder haal je echt makkelijk seconden van de “gewone” GTR tijd af.
ziet er goed uit! ben geen GTR fan maar deze mag voor de deur hoor ;)
Ongetwijfeld leuk als het je ding is. Absoluut niet mijn cup of tea.
Beresterke auto, nu lekker nimble voor op het circuit. Daaahaag porsche!
@Truttenschudder: Zucht, het blijft een Nissan.
@911GT2: Maar dan wel een heeeeele dikke…
@911GT2: Klopt, mist ziel en klasse. En ik vind ‘m lelijk.
@911GT2:
Zucht … het blijft maar een platgeslagen kever …
@911GT2: Mannen houden van auto’s, jongetjes houden van merkjes…
@bozewolf: amen
Heerlijke wagen, zeker weten het lekkerst dat uit Japan komt.
@spijkerhard: Is dat zo?
@911GT2: Maar daar heeft Nissan ook wat voor:
http://www.bespokeventures.com/blog/wp-content/uploads/2009/08/nissan-gt-r-2008-super-gt-gt500-test-car-078.jpg
@Merry: Klopt ik wilde alleen aangeven dat het zeker niet het lekkerste is wat uit japan komt ;)
@911GT2: die NSX uit het Super GT dat was het beste uit Japan alleen die heeft een perma ban in het Super GT.
De NSX is altijd al het beste uit Japan geweest.
Maar allebei zou ik wel graag eens willen rijden!
@911GT2: Haha dik hoor! :D
@911GT2: En vergeet dit stukje Dutch Design niet:
Voor welk FIA reglement is deze ontwikkeld?
@BeQuietAndDrive: geen, deze is voor mensen die graag naar circuit dagen gaan.
@Merry: Ah thanks.
Verwarrende zin in de tekst dan trouwens:
Volgens de FIA regels is een rolkooi en safety tank van 120 liter geïnstalleerd.
Dat betreft dus een FIA goedgekeurde rolkooi en dito tank, hooguit, en heeft dus feitelijk niets met reglementen te maken.
@BeQuietAndDrive: nee dat is denk ik voor vertrouwen.
Het is in de EU geen verplichting om dat te hebben op circuitdagen zover ik weet.
Ik heb werkelijk geen idee of er in Japan andere regels zijn.
@BeQuietAndDrive: Nissan Nismo GT-R RC is zeg maar de Porsche 911 GT2 RS van Nissan zeg maar.
Dit model is niet ontworpen voor een specifieke raceklassement dat gereguleerd wordt door de FIA. Het is gewoon een gegeven feit dat de rolkooi en de safety fueltank aan de “zeer strenge” van FIA voldoet.
Je moet het zien als een trackcar speeltje voor de meer bedeelden. ;)
Maar weet iemand of deze AWD of RWD
@atekcan: Ik neem aan AWD, net als bij de normale GT-R, daar gaan ze wel het hardst de hoek mee om.
Bilstein coil-overs?
heb toch liever een sylviaaaa dat is pas een lekkere japanner
gave bak! daar wil ik wel ff een rondje in blazen :D
@Dennis: Het is GT-R SpecV, niet V-spec. ;)
Die uitlaat is nogal lelijk. Een dubbele uitlaat, die niet in het midden, en ook niet aan de zijkant staat. Bah
@Freude_am_Fahren: Ja, nou. Ben best een GT-R fan, maar die uitlaat is echt lelijk gedaan. Wel heel erg functie voor vorm. De standaard SpecV uitlaten zijn ook al vrij lelijk vergeleken bij de uitlaten van het eerste standaardmodel.
Ziet er goed uit en GT-R kennende zal het zekers hard gaan:)
@zakar36: Dat klopt, in 3 seconden naar de 100.
niet verkeerd zijn hem maar voor de deur gaan we even op zandvoort rondje boeken:p
dat gaat beschamend worden met RC aan de zijkanten erop geplakt. een racebaan bezoeker denkt vast: He?!?!?!?, is dat Remote Controlled. zeker geen auto voor de europeese markt. ik bedoel: wie kijkt nou japanse porno??, geef mij maar Duitse!
Die spoiler, die is erover. :p Voor de rest was elke gt-r al de moeite voor mij, deze maakt het alleen nog een pak imposanter.
Heb toch liever die GT-R van John Ollson (ja, dat maffe ding met die dakkoffer), ookal is dat de straat/sneeuw versie
Ja hoor, er wordt weer over een Japanse auto geschreven en aangezien ze hier alleen maar geilen op Europese auto’s moet er wéér een fout instaan.
.
Hij staat niet op de Tokyo Auto Show maar op de Tokyo Auto Salon. Héél groot verschil. Als je geen verstand van bepaalde auto’s hebt moet je er ook niet over schrijven..
Geef mij toch maar deze:
http://www.youtube.com/watch?v=s_wr4SFrvZo
@Atenza;
Helemaal mee eens, gewoon niet meer schrijven over die aziatische rommel ;-)
Ik moet zeggen dat ik er niet rouwig om zal zijn maar ieder zijn ding denk ik dan maar. Feautjes zijn inherent aan mensenwerk, cut the guy some slack…
@damoklets: niet als er in bijna elk bericht over Japanse auto’s wel een fout wordt gemaakt. Het is wel duidelijk dat de ‘redactie’ vooral druipt over Duits ‘premium’ maar noem het dan geen autoblog.nl maar duitseautoblog.nl
Prachtige rijst-raket! :)
die nissans blijven gruwelijk. de beste race auto’s ooit gebouwd.
Die ziet er snel uit… en hij zal het ongetwijfeld ook wel zijn!
Bruutheid!