
We hebben in het verleden al vaker over het Nederlandse bedrijf Duracar geschreven. De bouwer van elektrische voertuigen werd in 2007 opgericht, ging vorig jaar failliet, maar dat werd even later weer ongedaan gemaakt. Het bedrijf heeft nog altijd potentie -zeker in deze tijd- maar we zullen nooit kunnen spreken van een stukje Neerlands trots, want de Chinezen hebben Duracar overgenomen.
Het bedrijf Sino EV Tech zag ook de potentie in de autobouwer uit Limburg en heeft de tent overgenomen. Volgens plan zullen al medio dit jaar de eerste Duracar-bestelwagens de fabriek verlaten, maar dan wel een fabriek in China. De Chinese eigenaar kiest er met Duracar voor om de elektrische auto vanuit een geheel nieuwe gedachte te ontwikkelen. Dus geen elektrische auto die van oorsprong een “gewone” auto was. De eerste Duracar prototypes zijn al overgebracht naar China en de gemeente Nanchang heeft al interesse getoond.
Op zich zal ik er geen traan om laten dat we bovenstaande Duracar Quicc DiVa niet op onze wegen zullen tegenkomen, maar het is wel jammer dat een stuk Nederlandse innovatie op deze manier verdwijnt. (bron: fd.nl)
die kerels uit Limburg hebben nu wel een mooi pensioen gekregen, denk ik
sorry maar ik vind dit echt niks net een of ander aziatisch busje doiet wel wat denken aan de suzuki supercarry maar dan wat in een moderner pakje , zijn jullie er (net als bij saab & spijker ) dan enkel fier op omdat hij nederlands is ? ….
@bpc: Saab, Spyker en Duracar maken nu eenmaal de beste, snelste, gaafste, handigste en mooiste auto’s op de markt. Dat niemand anders dan wij dat nou zien… ;)
@bpc: Ik ben wel fier..mon ami.
Het economisch sterkste land ter wereld wil het hebben omdat het Nederlands is.
@boygeorge: Zal eerder zijn omdat er een markt voor is…
Over 20 jaar werkt iedereen op de wereld voor China… [/doemscenario] ;)
Ik vond het eigenlijk wel een geinig ding. Bevoorrading is stadscentra zou hiermee prima kunnen. Dan niet….
@Citrofiel: sambal bai?lekkul lekkul
@Citrofiel: Doemscenario? Ik zou graag naar China verhuizen en er gaan werken, maar mijn vrouw spartelt tegen…
@Esprit_de_Flandre: Je bent nog jong, tegenspartelen betekent…gaan.
@boygeorge: Ok. Kom jij het even uitleggen aan de kinderen waarom papa weggaat?
@Esprit_de_Flandre: Oke, is eigenlijk taak van mama.
Smoes zou kunnen zijn dat papa Chinees gaat halen.
@Esprit_de_Flandre: Ze hebben er wel leuke Citroëns ja… ;)
Zullen de kosten wel zijn geweest ben ik bang, want op zich is er niks mis met het concept!
Jammer, jammer.
Ik vind ’t jammer.
Gelukkig maar.
Hier zou er eerst 20 jaar over gepraat worden wat de implicaties zijn voor toekomstig personeel en de omgeving van de fabriek (korenwolfjes etc.)
En ze kunnen het daar mischien wel even goed en in ieder geval stukken goedkoper.
haha wat moet je met zon waggie, kan je beter failiet laten :)
Behalve een auto hebben ze ook de naam gekocht.
Duracell. Sorry, Duracar.
haha weg is weg en komt toch niet meer terug
Ik zou in jullie plaats blij zijn dat je d’r vanaf bent.
wat een lelijk ding
Al was die dit een auto van Nederlandse bodem, zou hier nog niet dood in gevonden willen worden
De Chinezen? Sino EV tech dus.
Het is nog steeds deels eigendom van een Belg; Hugo Voeten. Deze had het tot voor kort 100% in handen omdat de Nederlanders niet meer in hun eigen idee wilden investeren, dus deed hij het maar met zijn eigen geld. De Chinezen investeren nu in het door hem verder uitgewerkte concept. Hij zal er pas geld aan verdienen als het een succes wordt;
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=FD3583IG
@cbsevenfifty: dit artikel (uit NL)legt het anders uit;
http://www.bits-chips.nl/nieuws/bekijk/artikel/worstelend-duracar-in-chinese-handen-1.html
@guust: Ik ben van mening dat Bits-chips niets weet.
Hooguit over paprika-chips.
ik vraag mij echt af of er ooit 1 verkocht gaat worden , of het zou aan 5,95€ moeten zijn ….
Toen ik het plaatje zag, dacht ik: Wtf? Een getunede versie van een Tata Nano-bestelbus?