• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nürburgring verbant GT3 en GT4 na dodelijke crash

Auteur: CasperH, gepost 29 maart 2015 om 19:53 – 37 Reacties

Voorlopig even niet: GT3 op de


Na het tragische ongeluk van gisteren heeft men besloten dat de GT3 en GT4 racers voorlopig niet welkom zijn in de Groene Hel. Een drastische beslissing met de 24-uurs race die halverwege mei gepland staat.

Dat is het besluit van de Deutsche Motor Sport Bund. Gisteren overleed een toeschouwer en raakten meerdere toeschouwers gewond nadat een Nismo GT3 racer in het publiek belande bij Flugplatz.

De DMSB heeft besloten dat tot nader order auto’s uit de categoriëm SP, SP8, SP8T, SP9, SP10, SP en SP-Pro-X niet toegelaten zijn tot het Nordschleife parcours van de Nürburgring. De DMSB onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren en zal naar aanleiding van de conclusies van dat onderzoek aanbevelingen doen om het circuit veiliger te maken. Pas daarna zullen de auto’s weer op het circuit worden toegelaten.

Christian Schacht van de DMSB: “We kunnen en willen na een ongeval van deze aard niet overgaan tot de orde van de dag. We zijn allen diep geschokt en in gedachten bij de familie van de slachtoffers. De veiligheid van deelnemers en in het bijzonder de toeschouwers moet de hoogste prioriteit hebben.”

Van 14 tot 17 mei zou normaal gesproken de 24 uur van de Nürburgring plaatsvinden, maar het is dus maar de vraag of dat evenement nog doorgaat. Één ding mag duidelijk zijn: veiligheid moet voor alles gaan, hoe onwaarschijnlijk een herhaling van deze crash ook mag zijn.

Ook interessant!

  • Video: McLaren 720 GT3 vliegt van de baan na harde crash
    Video: McLaren 720 GT3 vliegt van de baan na harde crash
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Video: is de Cayman GT4 Clubsport de best klinkende GT4?
    Video: is de Cayman GT4 Clubsport de best klinkende GT4?
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, gt-r, GT3, gt4, nismo, Nissan, nurburgring, Racing

Vorig bericht: « 11 cabrio’s onder de 10.000 euro
Volgend bericht: Wat betaal je eigenlijk voor een tweedehands Veyron in NL? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stefje zegt

    29 maart 2015 om 19:56

    Verbannen of voorlopig niet meer welkom is nogal een verschil he.

    Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    29 maart 2015 om 19:59

    Beetje een paniekreactie maar ook wel begrijpelijk, al zou een beter en hoger hek al een hoop ellende voorkomen.
    Flugplatz afvlakken is misschien ook een optie.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      29 maart 2015 om 20:20

      @jrk68:

      Hoezo begrijpelijk? Dat is toch compleet onbegrijpelijk zo’n paniekreactie?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        29 maart 2015 om 23:03

        @Hupke: Ik snap de paniek reactie wel, ze staan in de schijnwerpers en willen iets doen. Ze komen later heus wel met een verstandige oplossing. Gewoon fatsoenlijke tribunes op diverse plaatsen langs de baan lijkt me veel verstandiger. Is ook nog eens comfortabel voor het publiek. Skyboxen er in, das meteen goed voor het begrotingstekort!

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          29 maart 2015 om 23:09

          @dutchdriftking:

          Wat ze moeten doen is de omheinig herstellen waar die nu kapot is gegaan en zich er voor de rest niets mere van aantrekken.

          ‘ze staan in de schijnwerpers’ Doe je een stapje opzij totdat die dingen uitgaan.

          Login om te reageren
    • stamp zegt

      29 maart 2015 om 22:13

      @jrk68: afvlakken? Ben jij mal. Dat gaat niet gebeuren. Alhoewel. De laatste jaren zijn de hekken extreem aangepakt. Veel meer staalkabel en hekwerken type XLpantzer kan je niet kwijt. Naja. Aanpassingen aan het circuit zelf komen waarschijnlijk pas op de laatste plek.

      Login om te reageren
  3. VeniVidiVici zegt

    29 maart 2015 om 20:02

    Als er zulke beslissingen genomen gaan worden terwijl de Ring er financieel zo slecht voorstaat sluit de Ring dan maar helemaal, want dan is dat prachtige circuit gewoon zeker ten dode opgeschreven!

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      29 maart 2015 om 20:22

      @venividivici: goeie woordkeuze, toepasselijk ook…

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        29 maart 2015 om 22:09

        @awesome: Niet eens bij stil gestaan, maar ja kan toch niet zo zijn dat de gehele Ring zeker naar de klote gaat door een ongelukkige samenloop van omstandigheden…

        Login om te reageren
  4. uncivilsum zegt

    29 maart 2015 om 20:06

    Kan het zijn als ze alleen de plek van de toeschouwers veranderde, dat zij schuld erkennen aan de dood van toeschouwer? Vroeg me even af

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      29 maart 2015 om 22:59

      @uncivilsum: ik zou het niet zien als ‘schuld bekennen’. Zoiets valt bijna niet te voorzien.

      Dit soort dingen horen (helaas) bij de ontwikkeling van de veiligheid van het circuit. Van fouten en ongelukken leert men, maar in sommige gevallen moeten die eerst gebeuren om achter het gevaar te komen waardoor eigenlijk niemand verantwoordelijk is.

      Als we bijvoorbeeld iemand de schuld moeten gaan geven voor alle bestaande onveilige verkeers situaties blijven we bezig.

      Login om te reageren
  5. Vincegail zegt

    29 maart 2015 om 20:09

    Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren? Uitleg over de fysica achter de Mercedes CLR die in 1999 op Le Mans diverse keren een achterwaartse salto maakte. Ook van toepassing op de Nissan GTR.:
    http://www.mulsannescorner.com/techarticle1.htm

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 maart 2015 om 20:21

      @Vincegail:
      Dat had ook veel vervelender kunnen uitpakken, nu is het daar altijd verboden voor publiek geweest maar de marshalls van post 70 bivakkeren daar wel.
      Nog een geluk, dat jaar hadden ze net de 20 meter hoge dennen gerooid en vervangen door nieuwe aanplant. Je had er niet aan moeten denken als Dunbreck of Webber die oude bomen hadden getroffen.

      Login om te reageren
    • jpoers zegt

      29 maart 2015 om 20:34

      @Vincegail: mooi artikel, spijtig dat dit nu weer voorkomt.

      Login om te reageren
    • alfablog zegt

      29 maart 2015 om 20:34

      @Vincegail: interessante aanvulling!

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      29 maart 2015 om 21:34

      @Vincegail: toch is dit, zoals de leeftijd van het artikel al aangeeft, geen nieuw probleem. Elke auto heeft in principe een vleugelvorm die lift creëert, dat is al decennia zo. De snelheid van de nissan gtr in combinatie met zijn gewicht was bij lange na niet genoeg om de auto lichtvoetig te maken zoals wel gebeurde bij de clk gtr (en de 917, en de silk cut jaguars, de gt40 en vele anderen) Wat bij de nissan voor de vlucht zorgde was het te hard over de heuvel gaan (misschien is combinatie met een beschadigde front splitter), de voorkant komt té ver los terwijl de balans van de wagen wat naar achteren is. als er eenmaal lucht onder de wagen komt is het gedaan, dit geld voor elke auto op hoge snelheid ongeacht de vorm. Hoe de 1000 coureurs voor hem het voor elkaar hebben gekregen niet de lucht in te gaan is waarschijnlijk een klein beetje bijremmen voor en tijdens de sprong om de neus omlaag te krijgen.
      De oplossing voor dit probleem is de heuvel wat gelijkmatiger laten afvlakken, in plaats van het abrupte einde dat er nu is?

      Login om te reageren
  6. janmetdelangeachternaam zegt

    29 maart 2015 om 20:09

    wel begrijpelijk, ik denk alleen niet dat het uitmaakt of het nou een gt3 gtr of een opgevoerd golfje is die tegen de barricade aan botst

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      29 maart 2015 om 20:24

      @janmetdelangeachternaam: mwaoh, voor je dat Golfje met zijn kofferdeksel over het asfalt krijgt moet ie wel heelnhard gaan.
      De GT-R werd hierdoor onbestuurbaar, remmen heeft weinig effect als je verticaal richting de hekken gaat…

      Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    29 maart 2015 om 20:20

    Hoe ongelofelijk belachelijk is dat?

    Gewoon blijven doordoen, je kan nog gaan kijken wat je kan doen om de veiligheid te verbeteren. Maar waarom stoppen?

    Een ongeval kan altijd gebeuren, en dat was wat dit was, een ongeval. Als je niet wil dat je zoiets overkomt moet je niet langst een circuit gaan staan maar je verschuilen in een bunker en hopen dat je daar niet een of andere vieze ziekte oploopt.

    Login om te reageren
  8. parker zegt

    29 maart 2015 om 20:22

    Alle Nissans ook meteen verbieden!

    Login om te reageren
  9. awesome zegt

    29 maart 2015 om 20:26

    De eerste les die ik van mijn oudeheer kreeg bij een Rally: NOOIT op een punt gaan staan waar auto’s recht op je af komen.

    Login om te reageren
  10. str8six zegt

    29 maart 2015 om 20:32

    Ik vind het raar dat een raceklasse de dupe moet worden van verouderde veiligheidsoplossingen van een circuit.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      29 maart 2015 om 20:46

      @str8six: ik vind dat niet.

      Login om te reageren
  11. bullzeyersn zegt

    29 maart 2015 om 20:47

    Is het niet zo dat er altijd vermeldt wordt dat motorsport gevaarlijk is? Nie om dit ongeval goed te praten.

    Login om te reageren
  12. escort77 zegt

    29 maart 2015 om 20:48

    “hoe onwaarschijnlijk een herhaling van deze crash ook mag zijn.”

    Waarom is dat zo onwaarschijnlijk? Ik denk juist dat ze dat eerst goed willen uitzoeken…

    Login om te reageren
  13. Rick-dos zegt

    29 maart 2015 om 21:07

    “Één ding mag duidelijk zijn: veiligheid moet voor alles gaan, hoe onwaarschijnlijk een herhaling van deze crash ook mag zijn.”

    Als dat zo is dan kun je net zo goed alle auto’s c.q. races op de Ring verbieden. Dit is gewoon een freak accident. En tegen freak accidents kun je je nooit 100% bewapenen. Wie zegt mij dat races met de mindere auto’s geen dodelijke ongelukken kunnen veroorzaken?

    Nu lijkt het misschien dat ik ongevoelig ben voor de nabestaanden, maar dat ben ik niet. Ik ben alleen van mening dat er bij dit soort tragische gebeurtenissen niet gelijk paniekvoetbal gespeeld moet worden. En als je dan van mening bent dat er vanwege de veiligheid niet geraced mag worden, pas het dan gelijk toe voor alle raceklassen. Nu wordt het signaal afgegeven dat, door het bannen van de GT3 en GT4 klassen, het veilig is.

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      29 maart 2015 om 21:30

      @Rick-dos: helemaal met je eens.. zelfde dat iedereen in rep en roer is en niet meer durft te vliegen bij een ( zeer trieste ) vliegramp zoals die in frankrijk.. maar vervolgens toch al whatsappend en facebook in de auto stappen waar dagelijks ontzettend veel ongevallen door plaatsvinden.

      Login om te reageren
  14. Alpinaa zegt

    29 maart 2015 om 21:34

    Coureurs weten dat het een heel gevaarlijk circuit is en dat ze risico’s lopen als er met snelheid op racen. Ze weten dat er (bijna) geen uitloopstroken zijn, vangrails dichtbij staan, hobbelig asfalt etc. is. Bezoekers/publiek houd veel minder rekening met de risico’s van het bezoeken van een circuit en wanen zich achter een metalen hek wel veilig. In de werkelijkheid blijkt dit helaas niet zo te zijn. Misschien is het daarom een idee om bepaalde risico publiekplaatsen aan te pakken of alleen publiek toe te staan op plekken met goede veiligheidsvoorzieningen?

    Login om te reageren
  15. Edge zegt

    29 maart 2015 om 22:00

    Wat mij betreft ligt de schuld gewoon bij de Ring zelf. Je moet als circuit ervoor zorgen dat de auto’s langs langs de toeschouwers rijden, in plaats van recht erop af. En als je wel toeschouwers wilt toestaan op plekken waar de auto’s op hen afkomen, moet je als circuit zorgen voor een tribune die op voldoende afstand staat. Dit noodlottige ongeval is niets meer dan dat, een ongeval. De GT racewagens valt niks te verwijten, het circuitbeheer wel. Het is dan ook geen reden om die auto’s (tijdelijk) te verbannen. Dit is gewoon een staaltje slechte symboolpolitiek

    Login om te reageren
  16. stephane8200 zegt

    29 maart 2015 om 22:03

    Ik ben van mening dat de DSMB een terechte beslissing heeft genomen. Ook denk ik dat dit geen freak accident is óf aan het circuit ligt. Het ligt aan het ontwerp van de GT3/4 auto’s. Als je dit filmpje kijkt zie je dat de SLS GT3 hetzelfde probleem heeft: http://youtu.be/-HQKHGVGdMs

    De voorkant komt omhoog. Nu is het met de crash van de SLS, die in mijn ogen door gebrek aan druk op de voorwielen ontstaan is, minder erg afgelopen. Maar de oorzaak is hetzelfde – aerodynamica:

    http://youtu.be/OlI68j2xdA8

    Bijna een jaar geleden op dezelfde plaats.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      29 maart 2015 om 23:06

      @stephane8200: wat een onzinstuk, in je eerste filmpje zie je een zootje auto’s die over een heuvel komen. De neus van de sls doet niks geks, hij beweegt een beetje op en neer maar dat doet een auto noeenmaal als die over een hobbel rijdt. Volgens ga je verder en laat je een filmpje zien van een sls die simpelweg te hard de bocht ingaat in natte/vochtige omstandigheden waardoor de achterkant uitbreekt.
      Er is geen fundamenteel probleem met de aero van de gt3’s, daarvoor gebeurt dit veel en veel te weinig. De vraag is wat deed de Nissan anders dan de 1000 die hem voorgingen.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        29 maart 2015 om 23:26

        @lambo4all: bedankt voor je leuke feedback. Ik ben 4-5 jaar fotograaf bij de VLN geweest en heb met een team in de SP6 klasse deelgenomen voor 3 seizoenen. Wellicht dat het filmpje voor jou niet duidelijk genoeg is maar 3 van de 4 GT3 auto’s heeft hetzelfde probleem. De Nissan heeft het ook al in de jaren hiervoor gehad: lift op de vooras bij Flugplatz. Kwestie van tijd en de onjuiste omstandigheden voordat dit ging gebeuren. Auto’s komen daar met 240-250 aanzetten en bij de heuvel komt er lucht onder. Je kunt het afdoen als onzin maar ik bestrijd dat ten zeerste.

        Login om te reageren
      • Alex_79 zegt

        30 maart 2015 om 10:44

        @lambo4all: stephane heeft gelijk. Ik ben de afgelopen twee jaar ook eens bij dat punt gaan kijken waar Mardenborough eraf vloog en twee jaar achtereen had Michael Krumm daar een lif’-moment: de voorwielen kwamen omhoog en Krumm’s Nissan maakte een spectaculair uitziende sprong, het tweede jaar stonden er zelfs een paar man speciaal op die Nissan te wachten in de hoop dat ie weer zo hoog op zou springen. En een paar jaar daarvoor deed Team Vitaphone mee met een Maserati MC12. Hij viel halverwege uit nadat Eric vd Poele zo’n zelfde salto achterwaarts maakte. Toen al gingen de raceklassen op de schop en ik vrees dat dat nu ook weer gebeurt. Duimen dat ze de 24u niet helemaal schrappen.

        Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    29 maart 2015 om 23:44

    Gewoon meer hekken plaatsen. Laat ze in een kooi racen xD.

    Login om te reageren
  18. rolov zegt

    30 maart 2015 om 10:16

    Als ze de 24 stunden niet laten doorgaan Is het afgelopen ben ik bang.

    Login om te reageren
  19. peugeotgek zegt

    30 maart 2015 om 14:00

    De beste oplossing is om daar dan geen publiek meer te laten staan.
    Ik heb hier ook vaker gekeken en stond zaterdag met de kwalificatie nog daar, met de race heb ik bij schwedenkreuz gestaan.
    Alle auto,s komen daar met de voorwielen los, nog testauto’s van fabriekanten. Al hadden ze het in het paddock er nog over dat de Nissan wel erg hoog loskwam op die bult in de kwalificatie. Misschien icm een legere tank (voorgaande 5 rondes goedgegaan) en een windvlaag (stond best flinke wind van voor) net genoeg om de auto te laten opstijgen.

    Login om te reageren
  20. Mpower zegt

    31 maart 2015 om 14:13

    Laten we iedere baby preventief post-nataal aborteren opdat niemand nog enig risico loop. Veiligheid voor alles!, want stel je voor…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North