• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Obama denkt dat Amerika de auto heeft uitgevonden

Auteur: RubenBaeten, gepost 25 februari 2009 om 10:38 – 126 Reacties

Barack Obama

Als Bush dit had gezegd had ik ‘m natuurlijk keihard uitgelachen, maar bij Obama vind ik het toch vooral heel sneu. In z’n eerste toespraak aan het Congres sprak hij gisteren over de Amerikaanse economie en hoe ze zich uit de benarde situatie gaan redden. Wat de autoindustrie betreft zei hij: “The nation that invented the automobile cannot walk away from it.” Hmmm.

Beste Barack, de automobiel is officieel in 1885 door Karl Benz in Mannheim uitgevonden. In Duitsland dus. Daarna heeft Henry Ford het concept geperfectioneerd voor massaproductie, dat dan weer wel. Eigenlijk net als met hamburgers, frankfurters, berliners (donuts), dat soort dingen. Is toch wel iets anders, dus voortaan iets beter je huiswerk doen. (bron: new york times, via jalopnik)

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

barack-obama

Vorig bericht: « Handig of eng? BMW werkt aan zelflerend navigatiesysteem
Volgend bericht: Rinspeed E2 op basis van Abarth 500 »

Lees Interacties

Reacties

  1. NL-TH zegt

    25 februari 2009 om 10:40

    yes he can :D

    Login om te reageren
  2. FGZ zegt

    25 februari 2009 om 10:40

    Hahaha. Dan heb ik de vliegtuig uitgevonden :P

    Login om te reageren
  3. Félix C zegt

    25 februari 2009 om 10:42

    het automobiel als zijnde een massaproduct is dus wel degelijk in amerika uitgevonden, zoals jullie zelf zeggen.

    Login om te reageren
  4. Bert zegt

    25 februari 2009 om 10:42

    Ik ben al eens compleet uitgefoeterd hier toen ik zei dat Obama Amerika wil laten vervreemden van Europa…. krijg meer en meer gelijk.
    Nationaal Socialistische trekjes heeft deze meneer en als het aan hem ligt verkopen wij straks geen bloembol meer daar. Laat staan hoe moeilijk Audi, BMW en Mercedes het zullen krijgen.

    Login om te reageren
  5. Lustigson zegt

    25 februari 2009 om 10:42

    Misschien bedoelde Obama dit als hint naar de Duitse regering om Opel te redden van de ondergang?

    Login om te reageren
  6. LPJ zegt

    25 februari 2009 om 10:43

    Beste Ruben. Als Karl Benz in 1885 pas de automobiel heeft uitgevonden, hoe komt het dan dat (de Belg) Etienne Lenoir al in 1863 rondreedt in zijn eerste auto? Jawel, met verbrandingsmotor.

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    25 februari 2009 om 10:44

    Zo meteen claimen ze ook nog dat de US de oorlog heeft uitgevonden.. Niet dus.. They only perfected it for mass production..

    Login om te reageren
  8. Spuit11 zegt

    25 februari 2009 om 10:44

    @FGZ
    Dan het ik de Nederlandse taal uitgevonden… “het vliegtuig”

    De meeste Amerikanen weten toch niet wie het eigenlijk uitgevonden heeft dus er zal ook geen fuzz over gemaakt worden in Amerika ;).

    Login om te reageren
  9. Bert zegt

    25 februari 2009 om 10:45

    Die Belg heeft dan zijn uitvinding iets te goed geheimgehouden denk ik als ik jouw post zo lees. Is dat echt zo? Zou wel een redelijk bommetje zijn!

    Login om te reageren
  10. Berend zegt

    25 februari 2009 om 10:47

    @ NL-TH
    Wat? CHANGE history? Yes Obe One can.
    Of zou het enkel beeldspraak zijn geweest?

    Login om te reageren
  11. LPJ zegt

    25 februari 2009 om 10:47

    Wat een mooie dt fout in m’n post overigens :o

    Login om te reageren
  12. FGZ zegt

    25 februari 2009 om 10:53

    @ Lennart
    Die belg heeft geen patent aangevraagd.

    Login om te reageren
  13. Alfablog.nl zegt

    25 februari 2009 om 10:53

    1863, Hippomobile, Etienne Lenoir ;)

    Login om te reageren
  14. arokh zegt

    25 februari 2009 om 10:53

    een Belg? ik neem het maar even van je aan :-) ik had altijd gehoord dat Armand Peugeot de auto had uitgevonden.
    Het gaat er misschien ook een beetje om wat je nu eigenlijk echt een auto vindt, wat is de difinitie. is dat gewoon die koets van Benz (en ongetwijfeld Peugeot/Belg) met een motortje erop, of is dat een ding met dak dat je droog van A naar B krijgt…

    Met andere woorden, is het eerste vliegtuig een luchtballon uit 1783 van Montgol-fier, of een zweefvliegtuig van Lilienthal of een vliegtuig (max 50 meter bereik, 3 meter in de lucht) van de grbroeders Wright…. gaat om definities…

    Login om te reageren
  15. Mussie zegt

    25 februari 2009 om 10:54

    had het niet verwacht van een belg

    Login om te reageren
  16. Erik zegt

    25 februari 2009 om 10:55

    Wie heeft Amerika uitgevonden? Niet de Amerikanen …. Columbus. Zo kan ik er nog een paar.

    Die toesprakenmaker zal toch even achter z’n oren krabbelen nu. Het klopt dat Amerika de auto in massaproductie gebracht heeft, maar uitgevonden…..

    @Arnoud lol

    Login om te reageren
  17. damster zegt

    25 februari 2009 om 10:55

    Obama….zucht. Ruben, sinds wanneer nemen we politici serieus? Te meer dat deze uit de VS komt, maak ik me zorgen over je mentale gesteldheid….

    Login om te reageren
  18. FGZ zegt

    25 februari 2009 om 10:56

    en hij gebruikte waterstofgas als brandstof.

    Login om te reageren
  19. RubenBaeten zegt

    25 februari 2009 om 10:57

    @Etienne Lenoir: Ik heb het woord ‘officieel’ maar even aan het artikel toegevoegd, hier wordt natuurlijk al een eeuw over getwist. ;-)

    Login om te reageren
  20. LPJ zegt

    25 februari 2009 om 11:00

    @arokh: klopt. Ik wil dus ook niet zeggen dat Etienne Lenoir “de auto” heeft uitgevonden, ik wou gewoon duidelijk maken dat het een proces was waarbij je niet 1 uitvinder kan aanduiden. Je kan dan net zo goed Ford aanduiden als Benz, want Ford heeft ervoor gezorgd dat de auto het massaproduct is geworden zoals we dat nu kennen … ’t is maar hoe je het wil bekijken dan.

    Login om te reageren
  21. brecht zegt

    25 februari 2009 om 11:05

    De eerste wagen ooit werd idd uitgevonden door een Belgische priester. Trouwens de moeder van Henry Ford was Belgisch. De auto heeft eigenlijk veel Belgische roots als je het zo ziet! ;)

    Login om te reageren
  22. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    25 februari 2009 om 11:07

    LOL @ Arnoud!

    Goeie!
    :D

    Login om te reageren
  23. wuwoar zegt

    25 februari 2009 om 11:07

    denk dat lustigson wel eens een punt zou kunnen hebben…ken de context van de zin niet en kan m ook niet zo snel terugvinden

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    25 februari 2009 om 11:08

    @ Lennart; Dat er over het uitvinden van de auto getwist wordt, snap ik. Ik vind het echter iets te ver gaan om Ford te zien als uitvinder. Misschien heeft Obama het goed bedoeld, maar in dat geval had hij het anders moeten verwoorden. Een uitvinder is volgens mij toch degene die met het idee kwam en het uitvoerde, voor het eerst. Ford kan dit idee geperfectioneerd hebben, maar daarmee is hij nog niet de bedenker van de auto in zijn algemeenheid.

    Login om te reageren
  25. Berend zegt

    25 februari 2009 om 11:09

    Je kan lullen wat je wil, hij deed het wél mooi uit zijn hoofd.

    En ondertussen zoekt men zich een ongeluk;
    http://www.google.com/trends/hottrends?q=*&sa=X&date=2009-2-25

    Login om te reageren
  26. Alfablog.nl zegt

    25 februari 2009 om 11:11

    @ Ruben Baeten

    Officieel kan kan het pas zijn op basis van historische feiten… Op basis van deze historische feiten is Karl Benz niet de technische uitvinder.

    Login om te reageren
  27. Eric zegt

    25 februari 2009 om 11:12

    @Erik,

    De vikings waren Columbus voor met het nieuwe land te ontdekken. Columbus dacht dat hij in India (vandaar de naam Indianen aan de bewoners van Amerika) zat maar per toeval in Amerika terecht gekomen.
    Anyway, terug naar de auto. Obama schrijft zijn speeches niet zelf dus de fout ligt niet bij hem.

    Login om te reageren
  28. Yeelen zegt

    25 februari 2009 om 11:25

    etienne lenoir was de eerste met verbrandingsmotor
    de eerste auto was met stoommotor in ca. 1770 door een officier gebouwd voor militaire doeleinden

    Login om te reageren
  29. MetalPig zegt

    25 februari 2009 om 11:31

    Obama had het niet over Duitsland:
    “Speaking of our auto industry, everyone recognizes that years of bad decision-making and a global recession have pushed our automakers to the brink. We should not and will not protect them from their own bad practices.
    But we are committed to the goal of a re-tooled, re-imagined auto industry that can compete and win. Millions of jobs depend on it; scores of communities depend on it; and I believe the nation that invented the automobile cannot walk away from it.”

    Login om te reageren
  30. tss68nl zegt

    25 februari 2009 om 11:35

    @FGZ – 10:40

    Als ik jou was zou ik snel achter de tekentafel gaan zitten, ‘de vliegtuig’ moet namelijk nog steeds uitgevonden worden.

    Login om te reageren
  31. arokh zegt

    25 februari 2009 om 11:36

    @ Metalpig: bedoel je hiermee dat hij de Duitse overheid oproept Opel te steunen? Zo lees ik het namenlijk, volgens mij heeft hij het in die laatste zin wèl over Duitsland…

    Login om te reageren
  32. Thibaut zegt

    25 februari 2009 om 11:37

    benzine auto was niet de 1e auto!
    elektische autos en stoomauto’s waren dan al ‘mainstream’
    in 1881 was het snelheidsrecord gevestigd door Raffard met een elektrische auto die dik 100km/h ging!

    Login om te reageren
  33. RenesisHP zegt

    25 februari 2009 om 11:40

    @Eric en @Erik.

    Zuid Amerika is door Columbus op de kaart gezet(let op) voor de handelsvaart.

    Noord Amerika is door Hudson op de kaart gezet. Dat was een Engelse ontdekkingsreiziger die in Nederlandse dienst was.
    Vandaar dat New York vroeger Nieuw Amsterdam heette.

    Nederland heeft Nieuw Amsterdam met de Engelsen “geruild” tegen Suriname.
    Nieuw Amsterdam werd steeds groter en op een gegeven moment waren ze het zat om naar iemand te moeten luisteren die een paarduizend km verderop zat. De Engelsen moesten niets van deze opstand weten en van daaruit is de beroemde onafhankelijkheidsveldslag geweest. De Engelsen verloren en Amerika werd onafhankelijk. Vandaar de beroemde Independence day om dit te vieren. ;)

    On topic.

    Ik begin steeds meer te twijfelen aan deze Obama.

    Zou hij dit echt niet geweten hebben of zou hij het gewoon niet willen weten.

    Bij de laatste optie… Ik zou maar beginnen met duimen draaien.

    Login om te reageren
  34. luc zegt

    25 februari 2009 om 11:43

    Lenoir bouwde een voertuig met een motor op kolengas. De Duitser Nikolaus Otto was de eerste die een verbrandingsmotor (viertakt) met benzinemotor bouwde, maar hij gebruikte wel de techniek van Lenoir. Datzelfde jaar bouwde de Schot Dugald Clerck de eerste tweetaktmotor. Daimler en Benz bouwden in 1886 zowat gelijktijdig hun auto en in 1890 werd in Krankrijk door Panhard en Levassor de eerste automobielfabriek opgericht.Voor hun auto gebruikten ze een motor van Daimler

    Login om te reageren
  35. MetalPig zegt

    25 februari 2009 om 11:51

    @arokh:
    Nee, de complete toespraak van Obama ging over Amerika, wat er mis is met Amerika en hoe Amerika er weer bovenop gaat komen. Duitsland is geen prioriteit voor Obama.

    Login om te reageren
  36. Goednieuws zegt

    25 februari 2009 om 11:58

    Goed nieuws: GM wil slechts de automerken blijven bouwen die alleen snel rechtuit kunnen rijden.

    Toch nog een markt voor de beamers en mercs!

    Login om te reageren
  37. alex zegt

    25 februari 2009 om 12:01

    hier moeten we toch niet zo’n heisa over maken!
    iedereen weet dat Amerika de auto niet heeft uitgevonden, maar obi bedoelt dat ze de auto naar het volk hebben gebracht en dat dat zonder Amerika niet was gelukt! En begin nu ook niet te vitten op mij want ik vind zijn uitspraak persoonlijk ook niet helemaal juist :D

    Login om te reageren
  38. clijde zegt

    25 februari 2009 om 12:02

    Dat is het zelfde dat men beweerd dat de “fries” ook uit amerika komen. Het zijn toch weer de belgen die het doen :)

    Login om te reageren
  39. Lustigson zegt

    25 februari 2009 om 12:10

    Over de Ontdekking-van-Amerika-discussie: niemand heeft dat continent ‘ontdekt’, want het was er al, en er woonden ook mensen…

    Over de friet: geen idee wie die ontdekt heeft, maar de Amerikanen zeker niet. Sterker, zij hebben het over ‘French Fries’…

    ;)

    Login om te reageren
  40. JeremyClaxon zegt

    25 februari 2009 om 12:14

    Kijkt hier nu niemand naar Top Gear ?

    Daar hebben ze toch duidelijk gemaakt dat de eerste auto naar huidig model een Cadillac was ? ;)

    Login om te reageren
  41. Peter zegt

    25 februari 2009 om 12:16

    Wat een gezeur over niets. De speech was bedoelt voor een Amerikaans publiek en inspelen op enige nationale trots (al dan niet terecht) is dan welkom/gebruikelijk/normaal. Het moet door ons Europeanen dan ook volkomen genegeerd worden.

    Login om te reageren
  42. christian zegt

    25 februari 2009 om 12:16

    @ Erik,

    De vikings waren ook niet de eerste :)
    De Indianen zelf, die vanuit Siberië of Mongolië zijn gekomen.

    Login om te reageren
  43. C6.R zegt

    25 februari 2009 om 12:16

    @ Lustigson: Freedom Fries you cheese-eating surrender monkey! :lol:

    Mooie fout van Obama, hebben heel wat mensen zitten slapen of hij leest zn autocue niet goed.

    Login om te reageren
  44. Peter zegt

    25 februari 2009 om 12:17

    bedoeld

    Login om te reageren
  45. CustomCruiserMan zegt

    25 februari 2009 om 12:26

    Bush heeft toch veeeeeeel dommere uitspraken gemaakt hoor.
    zoals: ‘NASA should concentrate more on space related issues’, en nog zo van die diengen
    maar mss wil Obama z’n record breken :-P

    Login om te reageren
  46. RenesisHP zegt

    25 februari 2009 om 12:37

    Bovenstaande reactie heeft te maken met de wereldhandel.
    Waarschijnlijk waren die continenten al een tijd daarvoor “ontdekt”, maar heeft men daar geen aanwijzingen voor gevonden. Niet de gehele geschiedenis is gedocumenteerd en een daardoor zullen we het moeten doen met de kennis die voorhanden is.

    Daarbij doelde ik ook echt op het “op de kaart zetten” van de werelddelen.

    Er woonde immers al duizenden jaren mensen in die werelddelen.

    Login om te reageren
  47. Dennis-maar-niet-de-auteur zegt

    25 februari 2009 om 12:41

    met “the nation” bedoeld hij toch niet perse de Verenigde Staten? Daarmee bedoeld hij mss ook wel de “natie van auto-uitvinders” blabla weet ik veel

    Login om te reageren
  48. Smokin zegt

    25 februari 2009 om 12:42

    De Amerikanen denken ook nog steeds dat Budweiser Amerikaans is.

    Als ik dit allemaal zo lees is er maar bitter weinig wat de Amerikanen zelf verzonnen hebben.

    Login om te reageren
  49. Jelmer zegt

    25 februari 2009 om 12:47

    Al ver voor de “zelfbewegende koetsen” met interne-verbrandingsmotor waren er al automobielen (zelf bewegend, zou je kunnen zeggen) met elektromotor. Nu het een trend lijkt om auto’s (ook) met een elektromotor uit te rusten kun je je afvragen of dat a) ook auto’s zijn en zo ja, of dat b) er voor zorgt dat de eerste auto met terugwerekende kracht door iemand anders dan Benz in elkaar gezet is…

    http://www.autogetest.nl/index.php?component=3&id=90&level=2&type=test

    Login om te reageren
  50. niek zegt

    25 februari 2009 om 12:53

    Wie de auto heeft uitgevonden is nogal een subjectief vraagstuk. De auto die door Carl Benz is uitgevonden is erg verschillend van de huidige auto. Je kunt zelfs stellen dat deze auto in de verste verte niet lijkt op de huidige automobiel. Hij is niet geschikt voor lange afstandsritten en dus is de functie compleet anders. Men zal het er waarschijnlijk nooit over eens worden wanneer de auto zoals wij hem kennen is uitgevonden en dus zullen er verschillende fabrikanten/nationaliteiten zijn die ‘em hebben bedacht. De Amerikanen ook dus. Ford heeft immers de eerste auto gebouwd die voor de massa bereikbaar was en die geschikt was voor lange afstanden en Cadilac heeft de eerste auto op de markt gebracht met de huidige controls (vlnr: koppeling,rem,gas en met de versnellingspook in de “normale” positie). In principe spreekt Obama dus gewoon de waarheid.

    @ Smokin: het merk budweiser is ook amerikaans. Waar jij het over hebt is een Tsjechisch type bier dat maar bar weinig met het merk budweiser te maken heeft.

    Login om te reageren
  51. Peter zegt

    25 februari 2009 om 13:02

    @niek
    Met die benadering wordt de auto iedere dag opnieuw uitgevonden.

    Login om te reageren
  52. Smokin zegt

    25 februari 2009 om 13:10

    @Niek,

    Correct, alhoewel het Tjechische bier zo’n 700 jaar ouder is dan de Amerikaanse variant. Het zijn weliswaar verschillende merken, de oorsprong lijkt me duidelijk.
    Net zoals de oorsprong van de auto.

    Overigens is Budweiser momenteel Belgisch.

    Login om te reageren
  53. latino zegt

    25 februari 2009 om 13:29

    Het gaat er niet om of hij gelijk heeft of niet, het gaat erom dat hij een mooie toespraak vol retoriek kan houden waarmee hij het ego van zijn bevolking kan strelen.

    Login om te reageren
  54. bmw zegt

    25 februari 2009 om 13:34

    @Smokin bier moet dan ook Belgisch zijn. Tenzij het Nederlands is :-)

    Wat mij opvalt is dat je vanalles kan uitvinden, maar dat het toch maar steeds die Amerikanen zijn die het op grote schaal implementeren. Kijk naar de GPS, kijk naar auto’s, wij hadden hier ook know-how, maar wij hebben het niet veralgemeend. De Amerikanen zijn gewoon cow-boys, die gewoon zijn van op hun paard met een lasso rond te rijden en van aanpakken weten. En zo hebben we weer een cliché gehad :-)

    Login om te reageren
  55. Vinny_93 zegt

    25 februari 2009 om 13:41

    En dát is tegenwoordig de machtigste man ter wereld?:(
    @bmw, bier is toch Duits?

    Login om te reageren
  56. Patrick zegt

    25 februari 2009 om 14:06

    Ik begin een beetje de schijt te krijgen van die Ammies met hun groot spraak, menen dat ze alles hebben uitgevonden en overal het beste in zijn! En ze denken dat ze alleen op de wereld zijn. Kinderachtig gedoe met hun vlaggetjes te zwaaien…puur om te proviseren…mmwwwaaa

    Login om te reageren
  57. Een betere ontwerper zegt

    25 februari 2009 om 14:12

    Amerika centrum van het universum en zo, wat een volk…

    Login om te reageren
  58. MetalPig zegt

    25 februari 2009 om 14:19

    “proviseren” :huil:

    Login om te reageren
  59. Erik zegt

    25 februari 2009 om 14:39

    @christian, mx5/rx8owner, Eric

    Zozo complete geschiedenis les hier :) Zo leer je nog eens wat.
    Wie had dat gedacht op Autoblog :D

    Login om te reageren
  60. bmw zegt

    25 februari 2009 om 14:42

    poviseren: samengesteld neologisme op basis van improviseren en provoceren. Staat in sommige auto-kringen bekend als het provoceren van andere personen en volkeren op basis van geïmproviseerde uitspraken. :-)

    Login om te reageren
  61. Jandepandaman zegt

    25 februari 2009 om 15:00

    @Erik- Heb jij dan nooit gehoord van je Vikingse naamgenoot Erik de Rode (Eiric Raude) ? En dan had je voor Columbus ook nog de Ierse monnik Brendan die ook op dat continent is geland- verwelkomd door vriendelijke inboorlingen die hem bijna verhinderden terug te keren naar huis….

    @Vinny-93- Het tot nog toe oudste bierrecept dat ze ooit hebben nagemaakt komt geloof ik uit Sumerië (in wat nu Irak is…) en is van een kleitablet genomen die waarschijnlijk iets van 9000 jaar oud is. Het is een paar jaar geleden in Engeland naagemaakt, smaakt zoetig en had een alcoholpercentage van als ik mij niet vergis omstreeks 4%

    En wat die uitspraak van Obama betreft- Gun die man ook wat dichterlijke vrijheid? Hier in Nederland en in het buitenland heb ik de nodige keren horen verkondigen dat het de Nederlanders zouden zijn die de zeedijk en de kaas hebben uitgevonden…. Heck- we hebben hier de klomp nog niet eens uitgevonden….!

    Login om te reageren
  62. C6.R zegt

    25 februari 2009 om 15:01

    Wat een pareltjes zitten er weer tussen de reacties! :lol: Ga zo door!

    Login om te reageren
  63. gogogomagazine.com zegt

    25 februari 2009 om 15:03

    Een paar dagen terug had de eigenaar van het nieuwe USF1 team ook al zo’n opmerkelijke uitspraak dat Amerika de meeste vooruitstrevende technologieen in de formule 1 hebben ontworpen. Ik dacht daar gaan we weer..

    Wie bouwde de eerste carbon-monocoque, juist een engelsman in dienst van Mclaren. Wie bouwde de meest succesvolle F1 motor; juist cosworth uit engeland. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Moet wel toegeven dat carbon-fibre vast wel in amerika is uitgevonden door de NASA of zo;)

    Login om te reageren
  64. 9000cse zegt

    25 februari 2009 om 15:42

    Tsjonge jonge, wat zijn er weer een aantal auto-ego’s ontwricht door zo’n weliswaar ongewogen maar verder totaal onbelangrijke uitspraak. Wat zullen de psychotherapeuten het weer druk krijgen.
    Naar ik meen is Obama president en géén correspondent van een of ander autoblad. Zelfs nationaal socialisme wordt hem verweten! Hoe erg kan het nog worden!?

    Login om te reageren
  65. Charlie zegt

    25 februari 2009 om 16:19

    Fred Flinstone was de eerste met een auto.
    Zonder verbrandinsmotor maar met een “loop mechanisme”.

    Fred is gehuisvest in de ABC studio`s in , jawel Amerika…. Obama had toch gelijk ;-)

    Login om te reageren
  66. RenesisHP zegt

    25 februari 2009 om 16:19

    @9000cse.

    Ik vind dat we van een President weloverwogen uitspraken mogen verwachten. Liefst zelfs in drievoud nagecheckt en gecorrigeerd.
    Deze man moet de wereldleider voorstellen. Dus we mogen ook veel verwachten van zo’n persoon. Hij is nog net geen god.

    Login om te reageren
  67. Gillardkrat zegt

    25 februari 2009 om 16:30

    9000cse snapt het

    Login om te reageren
  68. six-trey zegt

    25 februari 2009 om 16:33

    Je kan zeggen wat je wil maar Henry Ford was toch de grootste pionier in de auto geschiedenis

    Login om te reageren
  69. Citrofiel zegt

    25 februari 2009 om 16:37

    Een pionier hoeft geen uitvinder te zijn, bewijst dat maar weer. :P

    Login om te reageren
  70. six-trey zegt

    25 februari 2009 om 16:40

    @clijde
    fries komen wel degelijk uit Amerika (Zuid Amerika) de inca’s “fritureerden” aardappels in kokende olie zo’n 2000 jaar geleden ;)

    Login om te reageren
  71. LPJ zegt

    25 februari 2009 om 16:49

    Maar gekookte aardappelen zijn geen fries he, want daarvoor moeten ze eerst in reepjes worden gesneden ;-)

    Login om te reageren
  72. C6.R zegt

    25 februari 2009 om 17:00

    Nu we toch bezig zijn: wie heeft ketchup eigenlijk uitgevonden?

    ;)

    Login om te reageren
  73. Rick dos zegt

    25 februari 2009 om 17:04

    Amerika heeft alles uitgevonden, maar vergeet niet, Europa heeft Amerika uitgevonden.

    Login om te reageren
  74. Afstandsbediening zegt

    25 februari 2009 om 17:11

    @ Rick dos
    Nou en of.. Maar dat vergeten die amerikan zich natuurlijk terwijl ze aan de Chips zitten.

    Login om te reageren
  75. C6.R zegt

    25 februari 2009 om 17:13

    En Europa is natuurlijk weer door Afrika uitgevonden…

    Login om te reageren
  76. wankel zegt

    25 februari 2009 om 17:15

    zo denken ze ook dat de evenaar door hun reet loopt.. alweer mis ! Niet ALLES kan uit the great nation komen , but stay patriotic !

    Login om te reageren
  77. Patrick zegt

    25 februari 2009 om 17:15

    Wat…Amerika heeft alles uitgevonden? Denk ’t niet!!!

    Login om te reageren
  78. lincoln zegt

    25 februari 2009 om 17:42

    history is bunk and Obama is right ..

    Login om te reageren
  79. Mercedes-Benz zegt

    25 februari 2009 om 17:42

    Haha, dat is zeker niet waar. De eerste auto werd ontworpen door Karl Benz in 1885, ik heb mijn Werkstuk gedaan over Mercedes-Benz. En Karl maakte de eerste auto, Amerika denkt teveel. :mrgreen:

    Login om te reageren
  80. Benz.. zegt

    25 februari 2009 om 18:17

    Die Obama heeft het te hoog in z’n bol zitten.. De eerste auto werd namelijk ontworpen door dhr. Karl Benz in het jaar 1885. De eerste auto was dus een Mercedes-Benz!

    Ach ja, schoonheidsfoutje van de beste man, kan gebeuren ;)

    Login om te reageren
  81. Niels zegt

    25 februari 2009 om 18:36

    Is het niet gewoon zo dat onze beste Carl Benz de auto heeft uitgevonden. Ford mag het dan wel doorontwikkeld hebben maar zonder de Benz hadden ze niet eens op het idee gekomen. Weer typisch Amerikaans he, dat jatten

    Login om te reageren
  82. lincoln zegt

    25 februari 2009 om 18:43

    maarrrrrr .. in Amerika had elk gezin al 3 auto,s voor de deur staan ..
    in de tijd dat europeanen het nog een “duivelse uitvinding” vonden ..

    kippen van de leg .. koe met zure melk ..

    kan zijn verklaring van “automotive nation” wel bevatten ..

    Login om te reageren
  83. lincoln zegt

    25 februari 2009 om 18:48

    @Niels .. nee knullie .. patenten kopen is niet hetzelfde als jatten ..

    Login om te reageren
  84. Maarten zegt

    25 februari 2009 om 19:05

    Amerika heeft ‘de auto’ wel degelijk uitgevoden: als massaprodukt. Stond Jan met de pet in de crisisjaren letterlijk in de rij, Average Joe reed massaal in zijn T Ford naar de West Coast. Dus snap ik wel wat Obama daarmee bedoeld.

    Login om te reageren
  85. ZR1 zegt

    25 februari 2009 om 19:24

    Zij hebben toch de SUV en de grote MPV uitgevonden?

    Login om te reageren
  86. C6.R zegt

    25 februari 2009 om 19:33

    Als hij bedoelde dat Amerika de auto industrie of de auto als massaproduct heeft uitgevonden (wat klopt) dan had hij dat toch moeten zeggen?

    Letterlijke quote van de whitehouse website:

    As for our auto industry, everyone recognizes that years of bad decision-making and a global recession have pushed our automakers to the brink. We should not, and will not, protect them from their own bad practices. But we are committed to the goal of a re-tooled, re-imagined auto industry that can compete and win. Millions of jobs depend on it. Scores of communities depend on it. And I believe the nation that invented the automobile cannot walk away from it./

    Login om te reageren
  87. lincoln zegt

    25 februari 2009 om 19:44

    @C6.R .. misschien had Obama het over Duitsland ??

    en van een elitair speeltje een functioneel product maken is weldegelijk een uitvinding ..
    daarbuiten heeft de auto meerdere vaders .. en ook in de States ..
    er is echter maar 1 patenthouder ..

    Login om te reageren
  88. Gioor zegt

    25 februari 2009 om 19:50

    “de vliegtuig” :lol:
    die Obama.. z`n eerste blunder ?? :P

    Login om te reageren
  89. C6.R zegt

    25 februari 2009 om 19:53

    @ Lincoln zou zomaar kunnen aangezien Obama eigenlijk Hitler is. (Of de duivel, hangt af van wie je gelooft…)

    http://www.thedailyshow.com/video/index.jhtml?videoId=219482&title=unusual-suspect

    ;)

    Login om te reageren
  90. Vive la FRANCE! zegt

    25 februari 2009 om 20:46

    Sorry, maar de auto is al in 1769 uitgevonden door een Fransman: Joseph Cugnot. Hij is de eerste uitvinder van een voertuig dat zichzelf kon aandrijven (wel door middel van stoom). In feite is Frankrijk dus het land waar de auto is uitgevonden ;) !

    Login om te reageren
  91. 9000cse zegt

    25 februari 2009 om 21:31

    @mx5/rx8owner

    Gelijk heb je!

    Login om te reageren
  92. Bob zegt

    25 februari 2009 om 21:38

    Ach .. een beetje spijkers op laag water zoeken allemaal. Nederland heeft de slavernij uitgevonden .. kunnen jullie toch nog ergens trots op zijn.

    Login om te reageren
  93. C6.R zegt

    25 februari 2009 om 21:40

    @ Bob: weer wat geleerd, thanks man!

    Login om te reageren
  94. Bob zegt

    25 februari 2009 om 21:50

    @C6.R … geen dank.

    Login om te reageren
  95. Rick dos zegt

    25 februari 2009 om 22:01

    Maar goed, Amerika heeft vetzucht uitgevonden. Mogen ze ook trots op zijn. Hebben ze tenminste íets dat voor hun als cultuur geldt.

    Login om te reageren
  96. RenesisHP zegt

    25 februari 2009 om 22:10

    Leuk om te zien dat Obama tijdens de verkiezingen nog zo´n vriendelijke blik had en nu eerder de andere kant op lijkt te gaan. Zijn blik is verandert. :evil:

    Login om te reageren
  97. Wouter zegt

    25 februari 2009 om 22:11

    Zij hebben de auto betaalbaar gemaakt voor de ‘normale mens’.
    (voor zover je Amerikanen normaal kunt noemen)

    Login om te reageren
  98. six-trey zegt

    25 februari 2009 om 22:24

    @Wouter
    Overdreven mileu vriendelijk willen zijn, auto’s belasten met super taksen om dat ze zo gezegt kwade stoffen uitstoten terwijl ze nog geen 10% van het totaal maken. Met kleine auto’s rijden om meer geld te sparen dat je niet kan mee nemen in het graf, Kinderen van 13 zonder probleem sterke drank verkopen, Een politie systeem waarin de gemiddelde agent het IQ van een tomaat heeft, Overal 21% BTW op zetten, iets zo als BMP uit vinden. Ja wij Nederlanders/Belgen zijn normaal

    Login om te reageren
  99. ASSYRIEN zegt

    25 februari 2009 om 22:38

    ohww..jongens jongens..

    het waren de machtige assyriers die het wiel hadden uitgevonden. Zonder hen geen auto..

    en laat het net zo zijn dat ze 4 wielen met een plank ertussen hebben gemaakt om vervolgens dat een ‘auto’ te noemen..

    eveneens het Chariot (2 wielen met paard aan de voorkant) is een assyrische uitvinding !

    groetjes..

    Login om te reageren
  100. Bob zegt

    25 februari 2009 om 23:01

    weet je het zeker? Was het niet BMW die het wiel uit heeft gevonden?

    Login om te reageren
  101. 9000cse zegt

    25 februari 2009 om 23:43

    @ six trey

    Van het milieu niets willen weten, geen “taksen” op auto’s, omdat die uitlaatgassen helemaal geen kwaad kunnen, 8- en 12-cylinders stimuleren om te kunnen laten zien, dat je het gemaakt hebt en weet, dat je je geld toch niet mee kunt nemen. Kinderen vanaf 8 jaar 20 uur per dag, 7 dagen per week voor je laten werken, om je zakken nog veel sneller te kunnen vullen en een politie, waarvoor iedereen, die niks te makken heeft, siddert van angst. BTW kennen of betalen we niet en van “BMP” nog nooit gehoord.
    Wat dacht je van emigreren naar China? Kun je in een jaartje tijd bewijzen wat voor een doortastend zakentycoon je bent en dan al je tweede Murciélago kopen. Wel een ander kleurtje dan die éérste, hè? Wel een beetje je verstand gebruiken…….

    Login om te reageren
  102. Bob zegt

    26 februari 2009 om 00:11

    @9000SE .. incorrect .. eerst ff je huiswerk doen voor dat je linkse idealen gaat posten

    1. er zijn beslastingen op zogenaamde ‘gas guzzlers’
    2. Er zijn belastingkortingen op ‘schone autos’
    3. BTW hangt af van de staat waar je woont. Ik betaal 9%
    4. 12 Cylinders worden niet in Amerika gemaakt .. daarvoor moet je naar Deutschland
    5. Ik heb liever een politie die criminelen oppakt in plaats van dat ze alleen maar met flits cameras en lasers staan te gluren omdat dat geld opleverd voor de schatkist.

    Wel een beetje je verstand gebruiken dus. ;)

    Login om te reageren
  103. 9000cse zegt

    26 februari 2009 om 00:49

    @ Bob

    Ik dacht SIX TREY op zijn mening aan te spreken!
    Maar ik weet natuurlijk ook wel dat het overdrijven van hem valt weg te strepen (qua belachelijkheid) tegen mijn “linkse” ideeën.
    Laten we wel wezen: Zijn (six trey’s) mening heeft, evenals mijn reactie daarop, niets meer te maken met deze topic (of is het DIT topic?).
    Obama heeft het over gigantische maatregelen, die genomen moeten worden, om de USA-economie van de ondergang te redden. Hier op deze blog heeft NIEMAND ook maar de geringste notie van de omvang, die nodig is om weer orde op zaken te krijgen. Nee, wanneer Bugatti dreigt met een supercar in Geneve te komen, die 1350 pk levert, dan zijn er van die hersengeamputeerden, die spreken van “maar” 1350 pk. Zulke idioten hebben totaal geen notie van de situatie, waarin we verkeren. Pure porno en totale erecties bij hoge pk-cijfers en brullende motoren op video. Als dat het beoordelingsniveau van Nederland en/of België moet zijn in crisistijden, dan zal de oplossing wel nabij zijn.
    De opmerking van Obama m.b.t. de uitvinding van de auto is totaal irrelevant. Het gaat om de importantie van de autoindustrie in relatie tot de economie. De VS hadden tot voor kort twee zéér belangrijke spelers op de wereldmarkt en die positie willen ze graag terug.
    De wereld heeft op dit moment andere hersenmassa’s nodig om de minderbedeelden op dat niveau door te kunnen laten kloten op extreem GTI- of RS-niveau.
    Hè, dat moest er even uit!

    Login om te reageren
  104. SimonMc zegt

    26 februari 2009 om 01:20

    @Bob: sterker nog, eigenlijk is het cIlinder ipv cYlinder ;)

    Login om te reageren
  105. N!SS@N zegt

    26 februari 2009 om 01:27

    Is niet door Karl Benz uitgevonden, maar door een of andere oostenrijken. (Naam ben ik ff vergeten, ooit nog eens een studie verslag van moeten maken haha). Het ding maakte echter zo’n lawaai dat het in beslag werd genomen, omdat mensen er bang van waren en paarden spontaan op hol sloegen. God, hoe heetie die vent nou toch…. ’t was i.i.g. niet Karl Benz.

    Login om te reageren
  106. Bert zegt

    26 februari 2009 om 01:41

    Heerlijke reacties weer.
    Bush en alle Amerikanen zijn dom,
    obama heeft zijn speech niet zelf geschreven dus kan er niks aan doen. (dus bush wel?)

    Het is gewoon een domme opmerking en pertinent niet waar, als president hoor je dit te weten of op zijn minst iemand in dienst te hebben met toegnag tot bv Wikipedia.

    Hij is met alles bezig om Amerika weg te trekken van Europa en af te zonderen.
    Het zal nog blijken hoe “dom” Bush was. Denk dat de meeste mensen hier zelf te dom zijn om een echt eigen mening te vormen of uberhaupt langer als 3 dagen in Amerika zijn geweest.

    Ijs komt ook uit Amerika, WTF?
    Democratie komt ook uit Amerika, WTF?

    Even als onze vrijheid, veiligheid en kaptitalisme, WTF?

    konden ze alleen maar echt goede autos bouwen en hadden ze maar iets van echt eigen cultuur…dan was ik weg hier!

    Login om te reageren
  107. six-trey zegt

    26 februari 2009 om 02:47

    @9000cse
    Ik weet ook dat er veel idiote dingen gebeuren zowel in de VS als in Belgie, Nederland, China,… Ik vind gewoon dat Wouter of gelijk wie zijn vinger kan wijzen en zeggen het is een abnormaal land. Geen enkel land is perfect. Overal gebeuren dingen die niet kunnen,
    Ik vind 21% BTW veel te veel,
    en als ik van V8’s houd wil ik daar me kunnen rijden zonder dat boomknuffelaars staan te zagen als ik uitstap

    @Bert
    Goede auto’s: Cadillac CTS(V), Dodge Charger, Dodge Challenger, Chevy Suburban/Cadillac Escalade, Ford Mustang, Lincoln MKZ, Lincoln Navigator, Ford F150, Chrysler 300C of als je geld hebt Saleen S7

    Cultuur: Hip Hop Cultuur,
    Lowrider Cultuur (ja is maar half amerikaans is ook half mexicaans…),
    De rednecks in het zuiden hebben ook iets of wat van cultuur opgericht. So c ya ;)

    Login om te reageren
  108. 9000cse zegt

    26 februari 2009 om 03:36

    @ six trey

    Ik begrijp je best wel. Maak je vooral geen zorgen. Ook ik weet, dat er meer idioten buiten de inrichtingen rondlopen dan erin zitten. Ik zie ze dagelijks en weet, dat ze er liefst niet op worden aangesproken. Maar ik mag er toch wel een mening over hebben? Of moet ik dan samen met hen worden opgesloten? Dan wordt het pas echt gevaarlijk. En wedden, dat ik het dan win en als eerste weer als vrij man buiten loop? Misschien wel met een mes in de rug. Maar wel vrij!:lol:

    Login om te reageren
  109. Bob zegt

    26 februari 2009 om 04:51

    @SimonMc: waar ik woon is het cylinder

    @9000cse: idd .. de acties die genomen moeten worden zullen pijnlijk zijn. Dit zal met name voor de vele jongeren die hier posten te ver boven de pet gaan. De jaren van direct alles kunnen krijgen zijn voorbij. Een huis kopen wordt straks ook voor de Nederlanders een ideaal.

    Trouwens .. opsluiten hoeft niet hoor .. een beetje taakstraf is toch niet echt? ;)

    Login om te reageren
  110. GOD zegt

    26 februari 2009 om 04:53

    lowriding is 100% mexicaanse cultuur, net als baggy clothes en bandana’s enzo.

    Login om te reageren
  111. lincoln zegt

    26 februari 2009 om 07:23

    a,joh .. die Obama denkt zoveel ..

    maar wij hebben Balkie ..
    en die heb ik werkelijk nog nooit kunnen betichten op denken ..

    Login om te reageren
  112. Rob USA zegt

    26 februari 2009 om 09:50

    @Lincoln:Yes U can and Obama is our man. Hij alleen heeft meer uitstraling als het hele Nederlandse/Belgische kabinet samen! :)

    @Rick Dos:Ze hebben idd de vetzucht uitgevonden en net als alle andere trends en hypes word deze ook weer gecopieerd door Nederland/Europa.

    @God:Die Mexicanen wonen in de USA. En al die stuff die niet in de USA is uitgevonden word wel groot gemaakt in de USA en dan word het pas hot in de rest van de wereld.
    BV: De walkman..uit Japan..maar niemand zou een Japanner als hot rolemodel zien..maar wel die heerlijke chick op rolerskates die langs Venice beach aan het skaten is in haar iets te korte short met heerlijke boobs, met een walkman op haar hoofd. En door de USA filmmaatschappijen want zeg nou zelf, wat is de verhouding in hoeveel USA films je hebt gezien ivt Japanse/Chineese.

    Login om te reageren
  113. Jandepandaman zegt

    26 februari 2009 om 11:35

    @ Vive la France-

    Mis: Leonardo da Vinci was Joseph Cugnot al een paar honderd jaar voor met zijn in 1478 ontworpen veer-aangedreven voertuig.

    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=leonardo%20da%20vinci%20car&gbv=2&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=iv#

    Niks Amerikanen, Niks Duitsers, Niks Engelsen, Niks Fransen- Het was dus een Italiaan die een eerste soort auto wist te bedenken en te bouwen.

    :-)

    Login om te reageren
  114. Jan C. zegt

    26 februari 2009 om 13:51

    Over de geschiedenis van de auto zijn vele boeken geschreven. Als je Henry Ford’s autobiografie leest dan zou je ook geloven dat de auto in de VS is uitgevonden.

    Echter de Ford T was niet de eerste auto die aan de lopende band werd gemaakt, maar de Oldsmobile Runabout en wel 8 jaar eerder dan de Ford.

    Nu kunnen we vallen over Obama’s foutje, maar het gaat hier om retoriek. Het klinkt veel beter te zeggen “The nation that invented the automobile cannot walk away from it” dan “The nation that invented the massp production of automobiles cannot walk away from it” of iets dergelijks. Als je een rede houdt moet je zulke zinnen beknopt houden. In de VS is de auto een consumptiegoed geworden en als consumptiegoed kunnen we er nu niet onderuit om de productie daarvan te ondersteunen.

    Over het welles-nietes spelletje i.v.m. de geschiedenis van de auto: koning Philippus van Macedonië, die in 4e eeuw voor Christus al gebruik van een soort “trapauto’s” maakte, die als gevechtwagens werden gebruikt. In ca. 1830 voor Christus bouwde farao Amenemhat III al zeilwagens. Ook de Chinezen zouden al voor de geboorte van het kind Gods auto’s hebben gemaakt met buskruitmotoren. Hoewel een Vlaamse Jesuiet, Pater Ferdinand Verbiest al in 1678 in China een klein stoomautootje had gemaakt, was het de Fransman Cugnot die voor een berijdbaar exemplaar zorgde. Dit is (een) van de eerste optekeningen in de geschiedenis van een voertuig die mechanisch aangedreven werd en bestuurd werd. Een van zijn 2 artilerietrekkers (want dat waren het feitelijk) tekende ook het eerste in de geschiedenis beschreven verkeersongeluk op; het voertuig had geen remmen en botste tegen een muur, waarna Cugnot zijn experimenten staakte. Als je dit voertuig wil bekijken moet je naar het Musée des arts et métiers te Parijs.

    Over Lenoir’s experiment wil ik dit zeggen: De motor was niet bepaald betrouwbaar en hij had beter de afstand kunnen lopen dan kunnen rijden met zijn voertuig: Lenoir deed drie uur over een proefrit van elf kilometer. Ook was hij al ingeburgerd Fransman. Hij stierf verarmd.

    De Oostenrijkers waar een reageerder de naam niet meer van kon herinneren is Marcus. Siegfried Marcus is volgens de Oostenrijkers de uitvinder van de auto, zijn auto stamt uit 1870. Er wordt beweerd dat de Nazi’s verantwoordelijk zijn voor Marcus’ onderbelichte plaats in de geschiedenis van de auto. Wat in ieder geval vast staat dat hij de uitvinder van de carburateur is.

    Login om te reageren
  115. LPJ zegt

    26 februari 2009 om 14:39

    Wat in ieder geval duidelijk is, is dat zelfs al die “autoliefhebbers” hier er amper een idee van hebben waar de auto nu net uitgevonden is (of zoals ik al eerder zei, er helemaal niet 1 uitvinder kan worden aangeduid), en dat Obama zjn uitspraak dus helemaal zo belachelijk niet is ;-)

    Login om te reageren
  116. Vive la FRANCE! zegt

    26 februari 2009 om 17:14

    @ janpandaman

    Fout: de ‘auto’ van da Vinci is nooit gemaakt, ook is deze niet aangedreven door een brandstof en rijdt maar een kort stukje. Het klopt wel dat da Vinci het eerste voertuig uitgevonden heeft, veel had je er alleen niet aan. Wat we hieruit kunnen concluderen is dat bijna elk land wel iets heeft bijgedragen aan auto-industrie.

    Login om te reageren
  117. Rick dos zegt

    26 februari 2009 om 19:48

    @RobUSA

    Dus je bent het met me eens dat Amerika gewoon desastreus is voor de wereld?! En dat we het beter kwijt dan rijk kunnen zijn. Mooi. Is dat ook weer opgehelderd.

    Login om te reageren
  118. Rob USA zegt

    27 februari 2009 om 09:43

    @Rick Dos: Nee, dan hadden we al die dingen moeten missen waar we nu dagelijks gebruik/plezier van hebben: In jou geval je X5 je internet je mobieltje je porn je muziek je films je hoody je rollerskates je dubbeldeurs koelkast je baseball caps je nike’s en natuurlijk je M/BK/KTF/PH/Wendy’s fastfood je Ben en Jerry’s je Coca cola enz enz en mijn leukste vakantie/autoland! :)

    Login om te reageren
  119. Jandepandaman zegt

    27 februari 2009 om 12:10

    @Vivelafrance- De tekeningen van Da Vinci zijn dusdanig gedetailleerd en begeleid van gebruiksconstateringen dat meerdere wetenschappers de optie open houden dat dit voertuig indertijd wel degelijk ooit door hem gebouwd is. Het is een voertuig met een in het mechaniek besloten energieopslag waardoor levende wezens of externe factoren zoals zwaartekracht of wind niet rechtstreeks betrokken zijn bij de energievoorziening van de mobiliteit van het voertuig. Het kan persoon of vracht vervoeren en het is bestuurbaar vanaf het voertuig. Verbeter de veren en je vergroot de actieradius. En dat maakt dus ook al rijdt dit voertuig maar een kort stukje, gelijk aan een automobiel en daarmee dus met recht een voorganger van Cugnots voertuig te noemen.

    Maar zeker is dus dat de Amerikanen die uitvinding niet gedaan hebben.
    Zij hebben hoogstens het hedendaagse gebruik en de cultuur ervan echt groot gemaakt. Drive-in restaurants en bioscopen, Drive-trough fast food, Car Wash, Motel… Amerika is niet meer zonder die dingen te beschrijven, terwijl ze in grote delen van de rest van de wereld vaak niet eens weten wat dat zijn. Car Wash…? Een vlakke kant van een rivier…? Motel…? Een hut buiten een kraal waar je met je Landrover bij kunt komen of zo? Drive-Inn…? Oh je bedoelt dat je vanuit je auto het wild kunt neerschieten en dan kunt ophalen zonder 1 voet uit je auto te zetten…? …enz.

    Login om te reageren
  120. Jan C. zegt

    27 februari 2009 om 12:14

    @Lennart: Inderdaad kun je niet echt stellen dat de auto is uitgevonden door persoon X. Er zijn meerdere mensen die bijdragen hebben geleverd aan de auto.

    (Je zou kunnen stellen dat de eerste auto met pontoncarrosserie pas de voorloper is van de auto zoals we die nu kennen. Blijft discutabel)

    @Vive La France: Voertuigen waren al eerder uitgevonden, zie mijn bijdrage hierboven. Je conclusie in de laatste alinea moet iedereen zich wel in kunnen vinden.

    @Rob USA: De walkman was al populair voor de door jou geschetste dame op Venice Beach. Vetzucht is geen Amerikaanse uitvinding en nog minder iets om trots op te zijn, lijkt me. De industriele revolutie begon niet in de US of A, en dat Amerika een dominante cultuur heeft in de laatste zeg 110 jaar betekent nog niet dat alle ontwikkelingen in de US of A groot zijn geworden. De NASA heeft zijn ideen gestolen van de Nazi’s en hadden Nazi’s in dienst. De computer heeft zijn roots in de UK, vrijwel alle belangrijke motoren zijn ontwikkeld buiten de VS, elektrische verlichting is groot geworden in Europa voordat dat zo was in de VS, en zo kan ik wel doorgaan. Je verheerlijking van de consumentenmaatschappij en de drang van de Amerikanen om te claimen dat zij de schepper zijn van alles lijken mij volledig misplaatst. Het is dankzij de VS dat mensen in het algemeen dikker worden, minder communiceren, elkaar niks gunnen en dat het geweld toeneemt. Gefeliciteerd VS.

    Login om te reageren
  121. Jandepandaman zegt

    27 februari 2009 om 13:59

    Zeg Jan C. – Jij gunt Rob Usa ook echt geen millimeter he…?

    Kom-ik ga mijn Cola’tje dinken (vooruit- die is Amerikaans) en een hamburgertje eten (die overigens uit de Romeinse tijd stamt en dus óók al geen Amerikaanse uitvinding is…!)

    ;-)

    Login om te reageren
  122. Rob USA zegt

    27 februari 2009 om 19:05

    @Jan C:Je bevestigd juist mijn standpunt dat Amerika echt niet alles heeft uitgevonden maar wel groot heeft gemaakt:Jij zegt:” De computer heeft zijn roots in de UK” maar Bill Gates en Apple hebben het toch pas echt groot gemaakt toch of zie ik dat verkeerd?
    Jij zegt:” vrijwel alle belangrijke motoren zijn ontwikkeld buiten de VS” ik denk dat niemand een ander land in gedachten heeft als het gaat om de enige echte V8 met bijbehorende sound al zou die ook gemaakt zijn in de UK.
    Vetzucht vind ik idd niet iets om trots op te zijn maar de arme lager opgeleidde Amerikaan kan je dat haast niet kwalijk nemen, op ieder straat hoek ( en daartussen) is er fastfood te koop en dat voor een lagere prijs als verse groenten met vlees bij een supermarkt.
    Over dat elkaar niks gunnen vind ik ook wel van toepassing op NL als mensen je auto bekrassen/vernielen en wat betreft geweld idem dito want vaak vergelijken mensen de USA alleen met wat er in NL gebeurt maar door hun oppervlakte moet je dat nieuws vergelijken met wat er in heel Europa t/m Rusland gebeurt en read the news daar gebeurt ook wel genoeg dacht ik zo.
    En als er 1 land bekend staat om “wat zullen de buren niet denken” “hoe komt hij aan dat geld om dat allemaal te kopen” “je kop niet boven het maaiveld uit steken” enz enz Die uitsparken hebben ze echt niet in de USA, daar mag je met trots in je dikke auto rijden zonder dat je gelijk veroordeelt wordt.
    En mijn verheerlijking van de consumentenmaatschappij klopt maar dat komt omdat dat ook het huidige tijdsbeeld weergeeft en de hebberigheid die dat met zich meebrengt.
    Ik heb trouwens NASA niet in mijn mond gehad maar wel een paar andere zaken waar je niks op te zeggen hebt.
    Was nog de XXL grote TV’s vergeten by the way hebben ze daar al 20 jaar komt ook nu vollop de laatste jaren hierheen.
    Maar no hard feelings ieder z’n eigen kijk hierop. :)

    Login om te reageren
  123. Rob USA zegt

    27 februari 2009 om 19:39

    -volop- maar dat zal best niet de enigste fout zijn. :)

    Login om te reageren
  124. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    28 februari 2009 om 17:00

    Tja, zo heeft iedereen wat!
    Zo hebben wij weer de apartheid uitgevonden, en de flitspaal…

    Login om te reageren
  125. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    28 februari 2009 om 17:01

    Om maar even 2 bijna erge dingen te noemen!

    :o

    Login om te reageren
  126. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    28 februari 2009 om 17:01

    sh*t: Bijna EVEN erge…

    Weg grap…
    Nou ja, was toch al niet echt grappig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North