• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rinspeed E2 op basis van Abarth 500

Auteur: autoblogger, gepost 25 februari 2009 om 10:53 – 21 Reacties

Rinspeed E2
Dankzij de huidige milieu-hype is er een nieuwe visie op “tuning” nodig, aldus Rinspeed. Speciaal daarom maakte het Zwitserse bedrijf een auto waarbij je met een druk op de knop kan bepalen hoeveel vermorgen je wilt (en dus hoeveel uitstoot).

De Rinspeed E2 (“Two Energy Levels”) is gebaseerd op de 500 Abarth. Voor het stadsverkeer kun je de ‘Commuting’ stand gebruiken, de E2 levert dan slechts 60 pk met een verbruik van vier liter per 100 kilometer. In de ‘Highway’ stand heeft de E2 een vermogen van 160 pk met een verbruik van zeven liter per 100 kilometer.

Opperhoofd van Rinspeed, Frank M. Rinderknecht, wil overigens nog wel even benadrukken dat hij geen hippie is: “I don’t believe in eco tuning. Many drivers are not willing to miss out on driving fun and don’t want to drive a something that announces to the world that they do without. But the number of people who want to use our energy supply responsibly not in the least because they want to protect our environment will grow quickly.”

Swiss Innovative Thinker Frank M. Rinderknecht Builds Fiat 500 with Two Energy Levels

„E2“ – 60 or 160 hp at the Push of a Button from Swiss Automotive Powerhouse Rinspeed

What is this? It is round, small and cuddly, has eyes to fall in love with, a sexy behind – and on demand 60 or 160 hp as necessary. It is Rinspeed’s answer to the fast changing requirements of the market and sociopolitical perception about the tuning industry.’ Rinspeed boss Frank M. Rinderknecht hits the nail on the head: “Just like the auto industry has to adjust to the demands of a new era, tuners have to look for new ways to do business as well.” The Swiss automobile visionary Rinderknecht, who has his roots in the tuning business, observes a change in people’s attitude, at least in the western world: “We need an intelligent use of our fossil resources, especially of our energy”.

Rinspeed’s creation is based on the Abarth version of the Fiat 500. Its name ‘E2’ signals the fact that the nimble little Italian car is equipped with two different power levels: The 60-hp ‘Commuting’ level is more than sufficient to move along with city traffic while saving energy. In this mode the ‘E2’ consumes just some four liters of fuel per 100 kilometers. Outside the city, the ‘Highway’ mode provides driving fun and added power for fast and safe passing. In ‘Highway’ mode the engine produces 160 lively horsepower and transforms the Italian flea into a venerable hornet. Fuel consumption in ‘Highway’ mode is in the neighborhood of seven liters per 100 kilometers. The energy management system of the ‘E2’ is controlled by a small button in the cockpit that affects the engine electronics.

Rinderknecht believes he is on the right path with his new interpretation of automobile customizing. With the ‘E2’ and his concept car ‘iChange,’ which is much further removed from production, he wants to nudge the automotive as well as the tuning industries in a new direction, to leave well trodden paths and creatively look for new ones: “I don’t believe in eco tuning. Many drivers are not willing to miss out on driving fun and don’t want to drive a something that announces to the world that they do without. But the number of people who want to use our energy supply responsibly not in the least because they want to protect our environment will grow quickly.”

Ook interessant!

  • Koop de Abarth 500 met Novitec spul van een Autobloglezer
  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

500, abarth, concept, Fiat, geneve-2009, rinspeed, tuning

Vorig bericht: « Obama denkt dat Amerika de auto heeft uitgevonden
Volgend bericht: Lumma BMW CLR X 650 GT (incl spoiler) »

Lees Interacties

Reacties

  1. arokh zegt

    25 februari 2009 om 11:01

    eigenlijk is het maar een raar klein autootje, vooral de voorkant vind ik raar.

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    25 februari 2009 om 11:02

    Zouden mensen die een extra snelle 500 willen in de stad opeens met minder genoegen nemen? Ik denk het niet…

    Login om te reageren
  3. Olle zegt

    25 februari 2009 om 11:02

    7 liter per 100 kilometer is ook al netjes voor een 160pk motor..

    Login om te reageren
  4. Bennink zegt

    25 februari 2009 om 11:02

    Leuk kleurtje!

    Login om te reageren
  5. tim zegt

    25 februari 2009 om 11:03

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. The_Godfather zegt

    25 februari 2009 om 11:11

    @Citrofiel
    als ik een die rinspeed E2 en in de fille zit, neem ik zeker genoegen met 60pk. Als de rinspeed dan ook niet veel mer kost als een gewone Abarth, neem ik liever de E2

    Login om te reageren
  7. smaakversterker zegt

    25 februari 2009 om 11:27

    ook toepasbaar op de Bugatti Veyron? knoppie indrukken … voila==> 60pk

    Login om te reageren
  8. GH zegt

    25 februari 2009 om 11:35

    Lekker dan, in een drukke stad… Gaat je vermogen om even je wagentje ertussen te gooien.

    Ik persoonlijk vind het juist fijn om snel aan te kunnen passen aan snelheden, dit is juist andersom.h

    Login om te reageren
  9. peppie zegt

    25 februari 2009 om 11:41

    hoe wordt de co2 uitstoot gemeten bij deze auto?
    Dit is de oplossing!

    Login om te reageren
  10. sander zegt

    25 februari 2009 om 11:51

    Ziet er een stuk minder “gevaarlijk” uit dan de Abarth, maar wel een mooie kleur en leuke velgen

    Login om te reageren
  11. Bert zegt

    25 februari 2009 om 11:56

    Leuk verzonnen en helemaal niet onhandig als je veel van stad naar stad rijdt.
    Eindelijk eens een tjoenert met visie.

    Login om te reageren
  12. Larrs zegt

    25 februari 2009 om 12:22

    Ik dacht even een onherkenbare Fiat te zien, maar nu hebben ze eens de techniek flink aangepast.

    Als zijn idee echt goed werkt, is het ideaal voor de meeste auto’s.

    Login om te reageren
  13. Mika_Hakkinen zegt

    25 februari 2009 om 13:31

    Best slim idee.. bmw heeft het al een beetje in de m5/m6 zitten maja daar gaat maar van 400 na 507pk haha helpt ook niet veel kwa verbruik denk ik haha..

    Login om te reageren
  14. Peter zegt

    25 februari 2009 om 13:41

    De uitspraken van Frank M. Rinderknecht bevestigen eens te meer dat Rinspeed het begrepen heeft. Een creatief bedrijf dat de eco-tuners laat zien dat het beter kan.

    Login om te reageren
  15. XytraS zegt

    25 februari 2009 om 14:05

    Helemaal geen slecht idee, in de stad kom je toch niet vooruit, dus daar ben je geen zak met je 160pk.
    En voor diegfenen die denken dat ze zich nergens met 60pk kunnen tss ‘smijten’, dat gaat ook jongens, geen probleem ;).
    Uiteindelijk bespaart het brandstof en kan je naargelang je ‘mood’ zelf kiezen hoe je je wagen wil, bring it on zou ik zeggen :p

    Login om te reageren
  16. Erik zegt

    25 februari 2009 om 14:49

    De 500 gaat toch nooit de stad uit? :P Dus waarom zou je dan variabele PK’s willen hebben. Anders had je net zo goed een dualogic 1.2 kunnen nemen.

    Misschien is dit wat voor de vrouw die doordeweeks boodschappen gaat doen met het karretje en voor de man die in het weekend los wil gaan.

    Login om te reageren
  17. gogogomagazine.com zegt

    25 februari 2009 om 14:49

    Wat een onzin, 60 pk in de stad en dan opeens 160 op de snelweg. Wat gaat dat nou voor nuttig verschil maken. probleem is de rechtervoet en uiteindelijk de bovenkamer van een bestuurder, niet zozeer een motor van een auto

    Login om te reageren
  18. Mean Green zegt

    25 februari 2009 om 15:20

    Wat een klein vrouwtje zeg, op die laatste foto! :shock:

    Login om te reageren
  19. E220Cdi zegt

    25 februari 2009 om 16:25

    @gogogomagazine.com

    Je kan met bijvoorbeeld een Golf R32 zuinig rijden wat je wil in de stad maar veel beter dan 1 op 7 ga je niet halen met zo’n dikke motor , behalve als je hem ”tijdelijk terugtuned” dus. nog een stop en move dinges erop en het word steeds leuker om in de stad stil te staan :D

    Login om te reageren
  20. Guido zegt

    25 februari 2009 om 17:16

    Neem dan een gave opel corsa 1.2 injectie met een enorme pot eronder :L die is ook stoer :L

    Login om te reageren
  21. Jan Rap zegt

    2 maart 2009 om 16:11

    kosda?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North