Amerikaanse autofabrikant Ford moet van een rechtbank in Miami 61 miljoen dollar betalen aan de familie van een tiener die in 1997 bij een auto-ongeluk in een Ford Explorer om het leven kwam. Volgens de advocaat van de nabestaanden zou Ford hebben geweten dat de Explorer problemen met de stabiliteit had, maar besloot de benodigde verbeteringen pas in 2001 aan te brengen, om de introductie niet te vertragen. Een technicus van Ford had immers al in 1989 aanbevolen om de auto te verlagen en te vebreden om zo meer stabiliteit te krijgen…
De omgekomen tiener zat als passagier in de auto, toen de 17-jarige bestuurder in slaap sukkelde. Toen die wakker werd verloor hij de controle over het voertuig en sloeg vervolgens over de kop. Volgens de advocaat was dat niet gebeurd wanneer de auto voldoende stabiel was geweest en had hij de auto weer terug op de weg kunnen krijgen.
De eigenwijsheid van Ford is op die manier een erg duur geintje geworden. Het is echter niet de eerste keer dat Ford met de Explorer voor de rechter staat. Een lang slepend getouwtrek met bandenproducent Bridgestone pakte voor Ford iets beter uit. Bridgestone betaalde Ford toen 240 miljoen dollar (bron: zibb.nl).
autoblogger zegt
Typisch weer iets wat alleen in de VS kan! Iemand viel in slaap en sloeg met zn auto over de kop… hoe kom je er dan in hemelsnaam bij om een rechtszaak te starten tegen Ford. En dan die rechtszaak ook nog winnen en 61 Miljoen cashen!
Laat iemand even bij Hessing zn auto tegen de vangrail parkeren, kijken of ze hier ook zo gek zijn.
Jan zegt
Weeral een amerikaans koppel dat ook de rijke Hollywood ster wou uithangen en even een rechtzaakje uit de mouw schudde.
Frans Ketelaars zegt
Volgens mij is het met alle Ami’s zo. Rij er voor mijn werk vaker in die barrels en het zijn allemaal boten op de weg. Je ziet in die films vaak de bestuurders steeds met het stuur corrigeren, dan is dus echt zo. Reed een keer met een Grand Cherokee op een KAARSRECHTE weg en ik moest steeds corrigeren. Dacht eerst dat het exemplarisch was, maar bij verschillende andere auto’s was het hetzelfde. En dan hebben we het nog niet eens over het interieur, met al dat harde goedkope plastic en scherpe randen en zichtbare schroeven. Gewoon afschuwelijk.
V8 zegt
@ Frans: een ami is een citroen!
Die auto op het plaatje is dus niks mis mee, want die is van na 2001. Beetje oud verhaal ook is alweer 11 jaar geleden dat dat ongeluk gebeurd is. En als je nou in slaap valt in je baby-benz???? Of in je Daihatsu grand-move, je kan mij niet vertellen dat die stabieler is, zoiezo is in slaap vallen natuurlijk een slecht plan. Maar dat kwam natuurlijk omdat die amerikanen gewoon het beste zitten van allemaal.
Slaap lekker….
2cv13 zegt
@ Frans, ik denk niet dat je een Citroen Ami snel op zn kant krijgt hoor..