• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook BMW legt de productie stil

Auteur: autoblogger, gepost 3 november 2008 om 21:37 – 30 Reacties

100.000 BMW 3-serie E90 in Leipzig


In september verkocht BMW (incl Mini en Rolls-Royce) een afgeronde 15 procent minder. Het lijkt er niet op dat deze daling gaat stoppen, daarom mogen zo’n 40.000 werknemers van BMW in München, Regensburg en Dingolfing komende week gewoon eens thuis blijven. Eindelijk tijd om een beetje te gamen, vieze filmpjes te kijken of gewoon kwalitatieve reviews te checken.

Afgelopen week lag de productie in Leipzig ook al vier dagen stil, en in Berlijn een dag. Met deze pauzes wil BMW dit jaar 25.000 wagens minder produceren. De Duitse fabrikant is geen uitzondering, dit weekend liet ook Porsche weten dat de fabriek in Zuffenhausen een paar extra daagjes dicht doet.

Ander BMW-nieuws van vandaag: Susanne Klatten (46), Duitsland’s rijkste vrouw, is voor miljoenen gechanteerd door haar Zwitserse ex-minnaar. De BMW-erfgename deed afgelopen jaar aangifte van afpersing en chantage, zo schrijft Bild. Ook andere miljonairsvrouwen zouden slachtoffer zijn geworden van de misleidende praktijken van de Zwitser. Hij beweert Klatten te hebben afgeperst vanwege haar ’nazifortuin’.

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: BMW M3 CS op de Nordschleife

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW

Vorig bericht: « De Porsche Boxster krijgt een viercilinder
Volgend bericht: Tesla krijgt 40 miljoen extra kapitaal om te overleven »

Lees Interacties

Reacties

  1. JOnas zegt

    3 november 2008 om 21:40

    de crisis is overal, metaal sector moest er al aan geloven en dit zal er zkr aan bijdragen

    Login om te reageren
  2. GekkeHenkie zegt

    3 november 2008 om 21:40

    En wat betekend dit nou voor de levertijd? Of gaat dit alleen om auto’s die als het ware nog niet verkocht zijn?

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    3 november 2008 om 21:47

    En een paar weken/maanden geleden werd er nog geroepen dat BMW het zoveel beter deed dan de rest en werd iedere suggestie dat hun beurt ook nog wel zou komen nog weggelachen door enkelen hier…. Guess again.

    Login om te reageren
  4. MrSelected zegt

    3 november 2008 om 21:59

    Ze hadden al precautions genomen door wat contracten niet te verlengen en gepensioneerden niet te verlengen, maar dit is volgens mij gewoon inevitable.

    Niet dat BMW zich nu zorgen moet maken, maar het is geen positief bericht.

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    3 november 2008 om 22:13

    Als je een paar maanden geleden al kon zien aankomen dat we in deze economische malaise terecht zouden komen dan moet je wel een glazen bol hebben gehad…

    Login om te reageren
  6. segura zegt

    3 november 2008 om 22:17

    Klatten moest da nie klanten zijn

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    3 november 2008 om 22:20

    “Dingolfing”? Is dat een bestaande naam, of heb je het voor de grap gestolen uit ‘Sjakie en de chocoladefabriek’? Krijg nou wat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dingolfing , zelfs een wiki-entry! Eigenlijk is het maar een dorpje, dus niet zo gek dat ik het niet kende, zullen we maar zeggen.

    Anyhow, on-topic; BMW mag dan goed zijn ingesprongen op de milieu’crisis’, met efficient dynamics, aan de financiele zooi ontkomen ze niet. Daar valt weinig tegen te beginnen. Toch, ik denk dat ze het iets langer uitgehouden hebben door Efficient dynamics. Dat maakt het goedkoper in het gebruik tenslotte. Maar oke, nu moeten ze even pas op de plaats. Komt goed.

    Login om te reageren
  8. willie zegt

    3 november 2008 om 22:22

    goed nieuws, wordt het een stuk mooier op straat.

    Login om te reageren
  9. autoblogger zegt

    3 november 2008 om 22:26

    @segura: hoe kom je daarbij? waarom zou daar “klanten” moeten staan?

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    3 november 2008 om 22:28

    @rick dos: weet bijna zeker dat het augustus was en dat is dus ook echt twee maanden geleden. Heb trouwens meer dan 4 maanden geleden de meeste beleggingen verkocht met een leuke winst en dat scheelt me nu tientallen procenten verlies, dus heb ik het goed ingeschat zonder het zeker te weten in beide gevallen.

    Login om te reageren
  11. segura zegt

    3 november 2008 om 22:31

    Hij beweert Klatten te hebben afgeperst vanwege haar ’nazifortuin’
    kijk en lees die zin es goed autoblogger

    Login om te reageren
  12. Rick dos zegt

    3 november 2008 om 22:41

    @W0o0dy

    De grote klap is pas in september met het faillisement van Lehman brothers begonnen. Daarvoor kende BMW nog kleine plusjes in verkopen.

    Ik had nog wel wat uitstaan in de markt. Ook daar heb ik wat verliezen moeten incasseren. Gelukkig geen grote aangezien ik begin dit jaar de grootste gedeelte heb verkocht. Ik verwachtte wel een correctie maar niet zo’n grote. Ik ben echter wel weer van plan om in te stappen. Want de koopjes zijn nu voor het oprapen. Eerst nog even de kat uit de boom kijken…

    @segura

    Je hebt wel door dat haar naam Klatten is?

    Login om te reageren
  13. Rick dos zegt

    3 november 2008 om 22:42

    *het grootste gedeelte*

    Login om te reageren
  14. BOL zegt

    3 november 2008 om 22:46

    Die tang in de tang door een Zwitserse gigolo :?

    Login om te reageren
  15. segura zegt

    3 november 2008 om 22:53

    azo sorry

    Login om te reageren
  16. Kees zegt

    4 november 2008 om 01:14

    Eigenlijk is het simpel: degene die het minst verliest is de winnaar :)

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    4 november 2008 om 07:11

    @rick dos: ben al weer voorzichtig op koopjesjacht geweest en so far 10 tot +15% in de plus. Maar in feite is dit een goed moment voor instappen voor 10 jaar of meer. Korte termijn ligt bijna alles nog open, zo instabiel als de markten nu zijn.

    Toen de cijfers over juni/juli bekend werden zag ik het drama op de automarkt zo snel naderen dat ik er vanuit ging dat alle spelers het lastig zouden krijgen. Als er 6 van de 15 grootste spelers (met een redelijk modern en niet onaantrekkelijk modellenprogramma) dramatische cijfers (zeg maar -20% op sommige markten) laten zien dan wordt het zwaar weer voor (vrijwel) iedereen.

    Login om te reageren
  18. Guz zegt

    4 november 2008 om 07:49

    Weg stil leggen?
    Ik moet nu al 10 weken wachten op mijn 120d!

    Login om te reageren
  19. Bert zegt

    4 november 2008 om 08:43

    Kunnen ze niet dichtblijven gewoon?
    Zou op lange termijn een winwin situatie veroorzaken zonder al die gedrochten op de weg. Of ze moeten de slavenarbeid weer terug in het leven roepen.
    De Fam. Quandt weet heus nog wel hoe dat moet, maar dan moeten ze die korting wel doorberekenen.

    Login om te reageren
  20. B100 zegt

    4 november 2008 om 08:52

    @segura – jammer, weer de spelfout niet gevonden. Nog even volhouden op school.
    @guz – respect!
    @Bert – vind je een BMW nou niet mooi of kun je er geen betalen?

    Login om te reageren
  21. Rick dos zegt

    4 november 2008 om 09:22

    @w0o0dy

    Kijk, dat is het betere nieuws. Ik persoonlijk hou de boot nog heel even af. Door de instabiliteit heb ik het gevoel (dus niet op feiten gestaafd) dat er nog wat lucht in de markt zit. Blijft het echter de komende weken stabiel (dus niet meer van die grote schommelingen zoals afgelopen weken) dan ga ik zeker wel kopen. In ieder geval voor december want ondanks de slechte cijfers heb ik de hoop dat veel koopjesjagers de aandelenmarkten zullen beïnvloeden.

    Iedereen zag natuurlijk dat het slecht ging met de autoindustrie. Maar in juni en juli waren andere factoren daar debet aan. (hoge olieprijs, lage dollarkoers, hypotheekcrisis, Amerikaanse conjunctuur) Het was toen nog een balancing act die, mits de juiste strategie, minder hard hoefde aan te komen voor sommige bedrijven. Je zag bij BMW bijv. nog in juli een stijging van 2,2% in de verkopen. Echter, de genadeklap was toch wel het faillisement van Lehman brothers en de verkoop van Merrill Lynch. Het vertrouwen in de markt was al niet groot, maar na dat was die vertrouwen die er nog was al helemaal verdwenen. Het zakte toen pas écht als een plumpudding in elkaar. En dat had vrijwel niemand zien aankomen.

    Login om te reageren
  22. Laurens zegt

    4 november 2008 om 09:39

    Off topic: is er een goede weblog met discussies over de aandelenmarkt? Vind het zelf wel interessant om daar meer over te lezen. Maar misschien juist niet op autoblog.

    Login om te reageren
  23. Bert zegt

    4 november 2008 om 09:42

    @B100, ik vind ze vaak niet mooi op enkele modellen na en ik vind het merk zelf met hun zeer foute nazi verleden ook niet mooi. Staat even los van hun motoren en aandrijvingstechniek wat ik wel kan waarderen.

    En ook al ben je 15 jaar oud mag je ook een mening hebben over een merk, dat hoeft niet perse met je financiele situatie te maken te hebben. Wist al op vrij vroege leeftijd dat ik wel graag een Ferrari zou willen kopen (Een heel mooi merk wat ik helaas niet kan betalen) en wist toen ook al dat ik zeker geen passie voor BMW had, alhoewel de BMW van die bekende duitse rechercheur wel de coolste autotelefoon ever had!

    Maak je om mijn financiele situatie dan ook maar niet druk, ik heb geen last van de crisis iig.

    Login om te reageren
  24. autoblogger zegt

    4 november 2008 om 09:51

    @Laurens: deze misschien? http://www.blikopdebeurs.com

    Login om te reageren
  25. laurens zegt

    4 november 2008 om 10:26

    tja, het gaat goed met BMW!!!
    http://www.audi.de/audi/de/de2/unternehmen/karriere_bei_audi/stellenangebote/Haeufige_Fragen___Direkteinstieg.html

    Login om te reageren
  26. bmw zegt

    4 november 2008 om 10:53

    Op lange termijn moeten volgens mij net de luxe-merken zich zorgen maken, aangezien zij hun dure auto’s niet meer kwijt gaan raken aan de grote massa. Efficient dynamics zal daar niet veel aan veranderen, je moet al 0,00001 liter verbruiken wil je die hoge aanschafprijs eruit halen.

    Ik denk dat de wereld van de massaverkoop aan Skoda, Dacia, Fiat, Seat, Citroën, Tata, Kia, enz. is. Geef toe: deze gekte kon toch niet blijven duren?

    Positief punt: niemand gaat ongelukkig worden, een basis-auto is niet onbetaalbaar, hoor!

    Login om te reageren
  27. Laurens zegt

    4 november 2008 om 11:50

    @autoblogger: dank.

    Login om te reageren
  28. segura zegt

    4 november 2008 om 12:03

    @B100 sorry ik ga niet naar school ik ga gaan werken maar momenteel zit ik thuis knieschijf gebroken

    Login om te reageren
  29. Mr_R zegt

    4 november 2008 om 15:06

    Maakt dit het een interessant moment om een BMW te kopen? Zouden de dealers wat meer korting durven geven?

    Login om te reageren
  30. Brian zegt

    4 november 2008 om 16:27

    BMW heeft intern een gentlemans agreement. Landelijk vaste korting voor de burgerman. Echt weken drijnen voor er meer af gaat, dan dat ze landelijk hebben afgesproken. Ook nu nog.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North