• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Chinese banden onder de maat

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 juni 2007 om 11:01 – 41 Reacties

Doorsnede band

Na de laatste episode omtrent ondeugdelijke Chinese producten zijn we nu toegekomen aan hoofdstuk 68. Dit keer gaat het niet om auto’s, maar om autobanden. In de VS wordt een Chinese bandenfabrikant aangeklaagd vanwege
een reeks banden waarmee iets grondig mis is. Er is geen extra laag rubber tussen de verstevigende lagen staal in de band aangebracht, waardoor
oververhitting ontstond en de banden er, door middel van ‘tread separation‘, aan gingen. Bij een ongeval in Pennsylvania is hierbij een dode gevallen.

Je banden zijn een zeer belangrijk onderdeel van je auto, slechte banden zijn funest voor je wegligging, met name bij nat weer, terwijl goede banden veel meer zekerheid geven en prettiger rijden (zie ook het item in Jeremy Clarksons ‘no limits’ waarin Jonathan Palmer met behulp van een Clio het verschil tussen goedkope en dure banden demonstreert->helaas geen video beschikbaar). Daarom geef ik zelf liever iets meer uit aan een goede set banden en check ik regelmatig mijn bandenspanning. Je moet er per slot van rekening niet aan denken op een volle snelweg een klapband te krijgen.

Ik vraag me echter af of er geen veiligheidskeuring is dat een bandentype eerst moet doorstaan voordat het op de markt gebracht mag worden. Dit is kennelijk niet het geval, want anders mochten banden met serieuze defecten (of die mooie houten exemplaren) nooit verkocht worden.
Het hele verhaal is te lezen op de site van de New York Times (via).

Ook interessant!

  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, China

Vorig bericht: « Skoda in de lift
Volgend bericht: Range Rover Sport Stage 3 by Project Kahn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Félix zegt

    26 juni 2007 om 11:08

    ik snap ook niet dat zo’n fabrikant zijn banden die niet deugen zonder problemen zijn product alsnog op de markt kan brengen, zonder dat iemand aan de bel trekt.
    Maar ja, wie ben ik :P

    Login om te reageren
  2. PieterA zegt

    26 juni 2007 om 11:09

    Niets deugd dat daar onder Chinees commando geproduceerd wordt, verbieden die handel!

    Login om te reageren
  3. slr722 zegt

    26 juni 2007 om 11:11

    Als ze zo doorgaan (de chinezen), zal het nog wel even duren voordat ze onze automarkten inpalmen…

    Login om te reageren
  4. Murrrphy zegt

    26 juni 2007 om 11:15

    Een klapband op een volle snelweg? In Nederland betekent dit dat je in de file staat, geen slechte plek als je toch een klapband moet hebben.

    On topic: een type goedkeuring voor banden is geen slecht idee. Ik heb er, eerlijk gezegd, nooit aan gedacht dat zoiets niet zou bestaan.

    Ik vraag me af wat de meningen op Autoblog zijn over gebruik van winterbanden. Mmmhhhhh, al gevonden

    Login om te reageren
  5. Mark996 zegt

    26 juni 2007 om 11:17

    Ik denk dat het met dit soort chinese aanfluitingen het niet lang meer kan duren voordat er strenge kwaliteitscontroles worden ingesteld voor allerlei soorten van producten die afkomstig zijn uit china.
    Ik betaal wel iets meer voor een product dat wél degelijk is en naar behoren functioneert.

    Login om te reageren
  6. Julian zegt

    26 juni 2007 om 11:19

    @Murrrphy

    een klapband ontstaat bij een te lage bandenspanning in verhouding tot de snelheid, als je stilstaat zul je dus praktisch nooit een klapband krijgen…

    Login om te reageren
  7. smoke zegt

    26 juni 2007 om 11:22

    @Murrrphy

    Da’s een overvolle snelweg!
    En verder: what Julian said :)

    Login om te reageren
  8. Murrrphy zegt

    26 juni 2007 om 11:27

    Jongens, het is Ironisch bedoeld.

    Login om te reageren
  9. 666 zegt

    26 juni 2007 om 11:27

    wie in godsnaam koopt er nu een band van een merk dat je niet kent. Ik deel mijn medeleven met de familie van het slachtoffer.
    Ik vind het soms onnozel dat jongeren velgen van 18″ op hun auto leggen en er dan banden op leggen met volledig ongekende merknamen. Een band is het enige contact dat je hebt met de weg, als je daarvoor geen kwaliteit gebruikt, dan vraag je om ongelukken.

    Runflats zijn echt wel de toekomst, maar alleen de gekende merken gebruiken deze ietwat duurdere maar o zoveel veiligere techniek. Hiermee is geen klapband meer mogelijk.

    Login om te reageren
  10. PeterVanHteV zegt

    26 juni 2007 om 11:45

    Verbaast me niks, wanneer je slaven banden laat maken (of bakstenen) moet je niet gaan huilen als de kwaliteit niet overhoud.

    Login om te reageren
  11. eenpuntnul zegt

    26 juni 2007 om 12:05

    666: geen klapband meer mogelijk? Ga eens opzoeken wat het runflat principe nu eigenlijk inhoudt..

    Login om te reageren
  12. Bisazza zegt

    26 juni 2007 om 12:33

    *waarschuwing*

    Graag maak ik van de gelegenheid gebruik mijn persoonlijke ervaring met jullie te delen.
    Ik was tot een paar weken geleden in het bezit van een Golf V6 4Motion.
    Ik ben een flauwe bocht ingereden welke zonder dat ik dat vooraf kon beoordelen steeds scherper werd.
    De bocht insturende werd deze steeds scherper en scherper totdat de achterkant uitbrak ondanks de 4wielaandrijv, en erg veel rijervaring. (totaal 120.000 km per jaar over 2 auto’s verdeeld.)
    Dit (4motion systeem of soortgelijke) heeft dan ook echt geen toegevoegde waarde meer.
    Vervolg een gigantische aanrijding frontaal op de vangrail. Ik ben er wel achtergekomen dat de Golf een enorm veilige auto is. Gelukkig zonder kleerscheuren eruit kunnen stappen en letsel zo ook mijn passagier.
    Ik zou er niet aan moeten denken dat hem iets was overkomen en mij niets…
    Voor de politie en berger was het ongelofelijk dat wij zo uit de auto konden stappen.
    Zonder de Chineze flutbanden banden (reacties waarom ik zo’n dure auto rijdt en bezuinig op banden svp achterwege laten! Ik heb mijn les geleerd) was dit ongetwijfeld nooit gebeurd. (8mm profiel)

    Ik wil iedereen met mijn oproep dan ook echt met klem behoeden voor deze enorm gevaarlijke banden.
    Indien je ten alle tijde een zondagrijstijl hebt en rustig rijdt kan je dit misschien overwegen.
    Voor iets sportiever gebruik. Begin er niet aan! De gevolgen kunnen erger zijn dan je je kan voorstellen.

    Groet,

    Pieter vd Burg

    Login om te reageren
  13. Kevski Style zegt

    26 juni 2007 om 12:44

    Als het goed is is er wel een keuring voor banden. Zowiezo de DOT (Department of transportation) en ook de EU keuring. Heb dan ook geen idee of die erdor zijn gekomen.

    Offtopic: Over een week of 3 zijn mijn Yokohama Advan A032R binnen! Het slijt hard, is slecht met regen, maar als het droog is: Wat een ongelofelijk grip hebben die dingen….

    Login om te reageren
  14. DeAutogids.nl zegt

    26 juni 2007 om 12:46

    “wie in godsnaam koopt er nu een band van een merk dat je niet kent”: Mensen die denken dat banden een dure uitgave zijn. Wellicht uitkeringstrekkers, mensen die een slecht betaalde baan hebben, of mensen die gewoon niet snappen dat een band een van de belangrijkste dingen is voor je veiligheid.

    Belangrijk ook is je banden op spanning houden (ook goed voor je portomonee). Overigens, over onbekende namen, ik denk dat er vast wel mensen zijn die niet weten dat bijvoorbeeld Kleber of Englebert een merk is van Michelin. Is dat dan een merk dat je niet kent?

    Login om te reageren
  15. joejojo zegt

    26 juni 2007 om 13:09

    In de winter rijd ik op goede Dunlops (woonachtig in Roemenie dus wel degelijk winterbanden nodig)

    Nu rijd ik op Debica’s, volgens mij een Pools merk, zegt me dus ook niet zo veel. Voor volgend voorjaar verwissel ik ze met een goed merk, waarbij ik dan zo min mogelijke afrolgeluiden hoor. Want dat laatste vindt ik ook een belangrijk aspect……na veiligheid natuurlijk!! :)

    Login om te reageren
  16. silly zegt

    26 juni 2007 om 14:10

    Ik heb laatst een setje” interstate” banden aangeschaft bij ”profile”!!
    Dit zijn Chineze banden geloof ik,dus ik moet ermee terug??
    Als er daad werkelijk iets mis mee is,moeten ze dit vergoeden ook.

    Login om te reageren
  17. silly zegt

    26 juni 2007 om 14:17

    sorry,sorry

    Profile Tyrecenter en Interstate Europe werken in een uniek samenwerkingsverband aan de ontwikkeling en productie van Interstate Tires, een nieuwe Nederlandse autoband. De band wordt in Azië geproduceerd, maar de regie over de ontwikkeling en het eigendom van de productiemiddelen liggen nadrukkelijk in Nederlandse handen.

    Login om te reageren
  18. 666 zegt

    26 juni 2007 om 14:21

    @eenpuntnul: een runflat heeft quasi geen kans meer op klapband, nu goed? Het principe van een runflat ken ik naderhand wel, maar je gaat me nu toch niet beweren dat de kans op een eventuele klapband met dit soort banden even groot is als bij een gewone.

    @de autogids.nl: Kleber is goede kwaliteit, maar het heeft nog steeds een reden dat Michelin hun eigen naam er niet opplakt. Englebert is wel al oud, maar betrouwbaar???

    Login om te reageren
  19. Che zegt

    26 juni 2007 om 15:29

    Bandenspanning is idd heel erg belangrijk… Hier een zeer bruikbare site die ik vaak gebruik met informatie over de mogelijke bandenmaten onder je auto en de bijbehorende spanning:

    http://www.houddespanningerin.nl

    Login om te reageren
  20. Supreem zegt

    26 juni 2007 om 15:35

    “Het hele verhaal is te lezen op de site van de New York Times”

    Moet dit niet Wall Street Journal zijn?

    Login om te reageren
  21. joejojo zegt

    26 juni 2007 om 15:42

    Is het niet: Run-on-flat tyres???? Meen ik hoor.

    Login om te reageren
  22. DeAutogids.nl zegt

    26 juni 2007 om 15:48

    @666: Ik denk dat je wel begrijpt dat die banden een tikje beter zijn dan hierboven in het stukje beschreven ;-)

    Login om te reageren
  23. huub Vanderlubbe zegt

    26 juni 2007 om 16:18

    Bij, bijna alles(behalve bij Kroepoek en de rest), waarop ergens te lezen staat: MADE IN CHINA, moet het verwachtingspatroon bij voorhand ver naar beneden worden bijgesteld. Dit om woede aanvallen en/of hartkloppingen te voorkomen.

    Login om te reageren
  24. christian zegt

    26 juni 2007 om 16:40

    @slr722: dan hoop ik dat ze nog ff zo door gaan ;)

    Login om te reageren
  25. Hans zegt

    26 juni 2007 om 16:48

    @ Huub, volkomen mee eens!!!

    Login om te reageren
  26. DeAutogids.nl zegt

    26 juni 2007 om 16:51

    Wie hier modelauto’s verzameld weet dat alles uit China komt. De kwaliteit is daarbij duidelijk omhoog gegaan. Meer oog voor detail, bijvoorbeeld.

    Ook is de meeste kleding in Zuid Oost Azië gemaakt, wat voor een daling in prijs en een stijging in kwaliteit zorgde.

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    26 juni 2007 om 17:15

    nou . nou .. er is een dode gevallen in amerika, dus alles uit china word weer eens verketterd ..
    en voor alle wereld vreemden onder ons .. 3/4 azie rijd inmiddels op chineese banden .. waarvan de meeste nog leven.

    Login om te reageren
  28. m5 zegt

    26 juni 2007 om 17:49

    nou ik hoef goedkope die troep daar vandaan niet gewoon frans rubber onder een duitse auto ;)

    Login om te reageren
  29. 666 zegt

    26 juni 2007 om 18:19

    @DeAutogids.nl: dat is inderdaad zo.

    @Lincoln: ben je ooit al in Azie of zelfs in China geweest? Ik ben daar geregeld voor mijn werk, en de grootverdieners, rijden daar met Pirelli, Michelin, Goodyear, etc… Die gaan echt wel op hun Mercedes, BMW en zelfs Rolls, geen Chinees autobandje leggen. 3/4 van de Chinezen wonen in dorpen, en zijn zo arm, dat ze idd. geen beter materiaal kunnen kopen. Ze rijden daar ook niet zo snel als hier, laat staan zo veilig. Op de meeste grote kruispunten buiten de grootsteden, staan zelfs geen verkeerslichten. Degene die er het erste is, heeft voorrang.
    Rij jij maar rustig, met je Chinese banden, ikzelf hou het liever op kwaliteit, voor amper 150 euro duurder per band. Mijn leven en dat van omstaanders is me meer waard.

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    26 juni 2007 om 18:37

    @666 .. azie is groter dan china .. en er zijn ook mensen die zich geen rolls kunnen permiteren .. de wegen zijn over het algemeen veel beroerder dan hier .. het verkeer vereist daar idd meer persoonlijke aandacht.

    en iemand in amerika heeft een goedkope k-mart band gekocht dus daarom een stille tocht .. 5 minuten stilte .. en een collectieve china-haat .

    Login om te reageren
  31. sven zegt

    26 juni 2007 om 18:54

    je moet je voorstellen dat het raakvlak van een doorsnee band 20 cm op 10 cm is , dus je hele wagen kleeft aan de weg op 4 strookjes rubber met de afmeting van een postkaart !

    Dus zijn goeie banden wel een must , want die vier strookjes zorgen ervoor dat de wagen op de weg blijft , goed remt , niet slipt enz..

    Bespaar dus aub niet op banden , want je mag nog esp , abs , asr enz hebben , zonder goede banden is dit weggesmeten geld .

    Login om te reageren
  32. FlorisFerrari zegt

    26 juni 2007 om 19:07

    Jongeren kopen dus zulke banden.
    Op alles wat zij iets kunnen besparen doen zij het.

    Login om te reageren
  33. Kevski Style zegt

    26 juni 2007 om 19:36

    @ florisFerrari:

    Das echt het grootste gelul wat er is! Leeftijd speelt in deze geen rol. Het gaat in eerste instantie om inkomen, en ten 2de om hoe belangrijk de auto is voor de personen die er gebruik van maken. iedereen die het puur als vervoermiddel ziet wil liever zo goedkoop mogelijk uit zijn. daar speelt kwaliteit een minder grote rol. Maar dat heeft geen reet met leeftijd te maken. Om een voorbeeld te geven:

    Ik ben zelf 24, waarmee ik naar mijn idee nog in de generatie jongeren val. Toch koop ik de duurste banden die voor mijn velgmaat beschikbaar zijn, die ook nog eens he hardste slijten….

    Login om te reageren
  34. Grippen zegt

    26 juni 2007 om 21:00

    Iemand die weet of ze ook hier verkocht worden en onder welke naam?

    Login om te reageren
  35. bmw6cyl4live zegt

    26 juni 2007 om 21:48

    ik zet gewoon frans kwaliteit rubber oner mijn auto. is het beste en gaat lang mee

    Login om te reageren
  36. silly zegt

    27 juni 2007 om 13:50

    Ja,het is toch niet zo raar dat jongeren daarop besparen.
    De prijs voor een paar bandjes is toch achterlijk hoog of niet??
    Stel,je koopt een setje 205 50 16 van 160!! per stuk,en je rijd ereen lek.

    Login om te reageren
    • marc zegt

      26 november 2009 om 18:10

      @silly:
      ik weet niet waar je de banden koopt maar bij mij kost zo een band maar bv firestone 107€/stuk uniroyal rainexpert 112€ all in

      Login om te reageren
  37. silly zegt

    27 juni 2007 om 14:03

    Als ik een klapband krijg met die interstates,ga ik persoonlijk een paar banden uit hun magazijn jatten.

    Login om te reageren
  38. guus164 zegt

    5 juli 2007 om 14:04

    Als je als hoogbejaarde sukkelaar in je opa kadett/astra, of nissan rambam glx altijd met een slakkegang door het verkeer heen kruipt en de snelweg nooit gebruikt,dan kun je rustig doorkachelen op je chinese banden.
    In alle andere gevallen zijn die dingen gewoon levensgevaarlijk,je hebt immers niet de garantie dat het droog blijft en juist in de regen vallen dergelijke banden gruwelijk door de mand.
    Koop gewoon iets beters,banden zijn je enige contact met de weg.

    Login om te reageren
  39. sakke zegt

    6 januari 2012 om 15:12

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-HtxHhKwVFI#t=73s

    Login om te reageren
  40. bierbuik zegt

    26 juli 2012 om 08:54

    jammer om te zien dat veel mensen luisteren naar reacties van mensen die totaal niks van banden afweten.
    zelf werk ik al jaren bij een profileconcurrent.
    onbekende merken zijn niet per se slecht, denk hierbij aan kuhmo, yokohama, kleber, firestone, blackstone, uniroyal etc. tuurlijk zijn michelin, conti enz beter, maar je betaald vooral meer voor de naam.
    je betaald zo 20-50% meer voor een ‘A-merk’ terwijl ze soms minder goed uit de test komen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North