• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Iedereen mag nu in China auto’s bouwen!

Auteur: willeme, gepost 28 december 2021 om 14:58 – 7 Reacties

China

En dat gebeurde al zo weinig in China.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: ook jij kan binnenkort in China auto’s gaan bouwen. Dat is bijzonder goed nieuws. Dat niet alleen, het is ook buitengewoon opmerkelijk. Want zoveel buitenlandse merken zijn er niet in China.

Ja, je hebt Volkswagens, Buicks en Peugeots in China, maar die worden niet zomaar daar gebouwd. Het was namelijk verplicht om dit in combinatie te doen met een Chinese autobouwer. Zo bouwde PSA zijn auto’s via Dongfeng, BMW via Brilliance en Volkswagen via FAW en SAIC. Dat is al sinds 1994 het geval.

Eigen fabriek in China

Maar vanaf 1 januari 2022 (over een paar nachtjes dus) is dat verleden tijd. Dan is het mogelijk voor een autofabrikant om zijn eigen fabriek daar neer te zetten en zelf auto’s te gaan bouwen. Deze regeling werd in 2018 al ietsje soepeler: minimaal 30% moest toen in handen zijn van een Chinees autobedrijf. Een uitzondering was Tesla, dat volledige controle heeft over de Gigafactory in Shanghai.

De verwachting is dat veel fabrikanten hun partners gaan ‘uitkopen’. Ook is de verwachting dat er meer buitenlandse merken naar China komen om een fabriek uit de grond te stampen en auto’s te gaan produceren.

Meegroeien

Het idee van de joint ventures was dat de Chinese autoindustrie kon meegroeien op de enorme groei op de Chinese automarkt. Niet alleen in financieel opzicht, maar ook om extra snel te leren op het gebeid van ontwikkeling en fabricage. Uiteraard was het ook wel lekker dat 50% van de opbrengsten in China bleven uiteraard.

Het heeft op zich zijn uitwerking gehad. De Chinese automerken hebben in zeer korte tijd enorme stappen gemaakt. De Chinese overheid zal er ook blij mee zijn, want de grootste Chinese fabrikanten (denk aan FAW, Dongfeng, SAIC en dergelijke) zijn allemaal eigendom van de Chinese staat.

Via: Forbes.

Ook interessant!

  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
  • F1 2022
    BREEK: De Formule 1 auto voor 2022 is officieel
  • Mercedes verwijdert reclame na ophef in China
  • China is bang voor spionerende Tesla's

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

China

Vorig bericht: « Mansory Cullinan UAE is schrik van arme mensen
Volgend bericht: Introductie Alfa Romeo Tonale nadert met rasse schreden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dieseltor zegt

    28 december 2021 om 15:48

    Zo, genoeg kennis in huis. Laat ze nu maar hun eigen gang gaan.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      28 december 2021 om 19:55

      En aan ons of we mee in hun verhaal (tr)(st) appen.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    28 december 2021 om 16:22

    Misschien moeten we juist níet nog meer kennis verloren laten gaan in China…

    Login om te reageren
  3. flutterby zegt

    28 december 2021 om 16:27

    Westerse fabrikant koopt Chinese partner uit en over een paar jaar wordt de westerse fabrikant genaaid. Ik heb niets tegen het Chinese volk, maar vertrouw het regime daar totaal niet. Er gebeuren daar mij teveel mensonwaardige zaken en helaas is dat niet beperkt tot “hun” landsgrenzen, ook daar heb ze letterlijk schijt aan.

    Login om te reageren
  4. vpowert zegt

    28 december 2021 om 16:40

    Precies op het moment dat fabrikanten nog eens nadenken over hun productie locaties, nu ze de uitdagingen kennen van chip tekorten en gestegen prijzen voor transport.

    Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    28 december 2021 om 18:48

    Dit klinkt meer als een goedmakertje vanwege COVID.. toen de crisis begon merkte alle fabrikanten opeens dat het misschien toch niet zo’n goed idee was om enkel en alleen in China te produceren, maar ook in eigen land of elders door allerlei supply chain problemen. Niks tegen de Chinezen, maar ze hebben het (in het verleden) goed gezien. Eerst alles kopiëren en nu nog geld vragen ook! Ze hebben tegenwoordig overal een vinger in en zijn de Amerikanen al op de meeste vlakken voorbij gestoken. Als China de wereldleider van AI weet te worden is het hek helemaal van de dam..

    Login om te reageren
  6. raoufff zegt

    28 december 2021 om 19:43

    Ik heb van insiders vernomen dat Sywert van Lienden samen met Victor Muller een fabriek in Wuhan gaan neerzetten waar de elektrische Spyker wordt geproduceerd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North