• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook autobanden schuldig aan fijnstof

Auteur: autoblogger, gepost 6 juli 2005 om 17:14 – 3 Reacties

Autobanden

Ok, die roetfilter is belangrijk om de boel een beetje schoon te houden, maar deze week bleek dat ook de vooral de autobanden bijdragen aan de vervuiling. Bijna een kwart van het gevaarlijke fijnstof dat het wegverkeer produceert, is afkomstig van slijtresten van banden, remmen en het wegdek. Die resten zijn niet weg te filteren…
In Nederland zijn banden en remblokken, aldus het MNP (Milieu en Natuur Planbureau), goed voor 1,6 miljoen kilo fijnstof. Asfalt brengt nog eens 1,4 miljoen kilo in de lucht, en uit de uitlaten van dieselauto’s komt 8 miljoen kilo!

Bandenfabrikanten reageren uiteraard verrast op de gegevens over fijnstof. Uhh, “Dit is ons niet bekend”, aldus Pirelli. Volgens Michelin Nederland wordt het probleem veroorzaakt door het gebruik van bepaalde aromatische oliën en “Er wordt met man en macht aan een oplossing gewerkt”. Vanaf 2009 is het gebruik van deze olie sowieso verboden en het werken aan een oplossing lijkt me daarom niet meer dan logisch (bron: AD.nl).

Ook interessant!

  • Van Brienenoordbrug
    Van Brienenoordbrug zorgt voor lekke banden vrachtwagens
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, roetfilter, Verkeer

Vorig bericht: « Mercedes A-Klasse 200 Turbo
Volgend bericht: Landwind arriveert in Europa, maar belooft niet veel goeds »

Lees Interacties

Reacties

  1. estingo zegt

    8 mei 2007 om 11:14

    Wat leuk ik kom altijd op autoblog maar dit stukje had ik nog nooit gelezen, wat wel grappig is want mijn afstudeerproject gaat precies over dit onderwerp.

    De volgende dingen heb ik al min of meer uit gezocht:

    Zink (banden en wegmeubilair) zinkoxide is een hulpmiddel bij het vulkanisatieproces

    Koper (remschijven)

    Molybdeen (remschijven, voornamelijk van motoren)

    Cadmium (banden van de banden slijtage)

    Lood (bezine vroeger en stabilisatie stukjes voor de wielen)

    Nikkel (bandenslijtage)

    PAK pyreen en fenanthreen (bandenslijtage & verbranding)

    nou goed grappig iig

    Login om te reageren
  2. autoblogger zegt

    8 mei 2007 om 11:30

    @estingo: misschien leuk om een samenvatting van je afstudeerproject naar ons te mailen? misschien kunnen we er dan een kort artikel van maken?

    Login om te reageren
  3. estingo zegt

    8 mei 2007 om 12:27

    Ik zal wat leuks maken, want over het algemeen hebben we het over erg minimale waardes want ik heb ze ook laten analyseren in een laboratorium. mochten het echt schokkende berichten zijn, dan horen je d’r zeker van.
    alvast bedankt voor de interesse.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North