Mercedes F1 heeft bekendgemaakt wat de oorzaak was van de geplofte motor van Lewis Hamilton. Motorenbaas Niki Lauda reageert ondertussen op sabotageclaims.
Het was een drijfstanglager dat de geest gaf, na een plotseling verlies van oliedruk in bocht vijftien. Waarom de oliedruk wegviel vertelt Mercedes niet, maar er was geen enkele waarschuwing en het blok was nog redelijk fris met 618 kilometer op de klok. Het zorgde er in ieder geval voor dat Lewis Hamilton vanaf leidende positie een flinke streep rook en een paar dikke vlammen over het rechte stuk van Sepang blies, afgelopen weekend tijdens de GP van Maleisië. Daarmee gaf hij de dubbel aan Daniel Ricciardo en Max Verstappen, maar erger voor Lewis: teamgenoot Rosberg kon een flink aantal punten pakken op weg naar de wereldtitel.
Mercedes-AMG gebruikt zelfs nog Twitter om dingen uit te leggen:
Our analysis has shown that Lewis’ engine suffered a big-end bearing failure in Malaysia. This happened without warning after 618 km and was preceded by a loss of oil pressure in Turn 15.
Na de race was Hamilton zuur: “Ik ben de enige met Mercedes-motoren die uitvalt met motorproblemen, dat zuigt” was vrij vertaald zijn commentaar naar de pers na afloop. En dat zorgde ervoor dat er gespeculeerd begon te worden. Is Hamilton het slachtoffer van sabotage binnen het Duitse Mercedes team? Probeert men de Duitser Nico Rosberg de titel in de schoenen te schuiven?
Niki Lauda, verantwoordelijk voor het motorisch gedeelte bij Mercedes F1, drukt die geruchten bij meerdere media de kop in. Het zou belachelijk zijn om Hamilton te saboteren. “Hij heeft twee wereldtitels op zak en finishte de meeste races ooit. Het zou bizar stom zijn om hem te saboteren. Ik geloof niet dat deze speculaties bij Hamilton zelf vandaan komen.”, is ongeveer de strekking van zijn verhaal. Hij heeft Hamilton gevraagd met hem naar Japan te vliegen in zijn privéjet, zodat één en ander in alle rust besproken kon worden.
Ondertussen is Lewis Hamilton bezig met een charmeoffensief op Facebook, waarbij hij verschillende onderdelen van het team in het zonnetje zet. De boodschap aan zijn engineers van gisteren kan je op twee manieren lezen: “The Engineers make it all happen on track.“ Pun intended, Lewis?
54 reacties
HAM heeft nog 2 phase 3 motoren (vanaf Spa in gebruik) en 1 phase 2 (wordt alleen op vrijdag gebruikt). ROS heeft nog 3 phase 3 motoren waarvan 1 exemplaar nog nooit gebruikt is (zijn 5e van het seizoen).
Vanwege het defect van HAM afgelopen weekend wordt uit voorzorg niet gereden met Strat-5 modus in Japan (volledige power) bij beide coureurs.
Phase 4 motor (nieuw) tegen inlevering van 6 tokens komt dit seizoen niet meer tot inzet vanwege het kampioenschap. Ze willen geen enkel risico lopen.
Bron: auto-motor-und-sport.de
Beiden hebben daar significant aan bijgedragen. Lil’Lewis als fenomenale coureur, Nikkie als consultant.
Maar blijft natuurlijk toch wel vreemd dat alleen Lewis zulke problemen kent, ik denk dat God gewoon niet wil dat ‘ie dit jaar wint…. ;)
Toen Schumacher zijn titel in 2006 verloor door een gepofte motor zag je een ware kampioen. Liep naar zijn box en gaf alle monteurs een hand/knuffels. Hij besefte als geen ander dat je wint als team en verliest als team.
Verder heeft hij nooit beweerd dat zijn team hem zou saboteren. Maar goed, de media weten er toch weer een sappig verhaaltje van te typen.