Even leek Max gisteren op weg te gaan naar zijn tweede zege van het jaar, maar uieindelijk trok teamgenoot Ricciardo aan het langste eind. Wat vonden de internationale media van het optreden van Max?
De Grand Prix van Maleisië werd gisteren onverwacht een spannende affaire. Vóór het weekend leek het nog alsof er geen vuiltje aan de lucht zou zijn voor Mercedes. Twee lange rechte stukken vlak voor en na start/finish zouden er garant voor staan dat ze hun dikke Power Unit weer optimaal konden benutten.
Maar het liep even anders. Rosberg werd in de eerste bocht in de rondte getikt door een steeds meer fouten makende Vettel. Koren op de molen van Hamilton, ware het niet dat de motor van LH44 twaalf ronden voor het einde van de race in vlammen opging. Een zeldzaamheid in deze tijd van toerenbegrenzers.
Max leek na dit voorval even de beste kaarten in handen te hebben. Hij reed op de tweede plaats, maar vlak achter zijn teamgenoot die hij luttele momenten daarvoor al bijna verschalkt had. De Virtual Safety Car die werd ingezet door de wedstrijdleiding én de beslissing van het Red Bull team om op zeker te gaan voor de 1-2 gooide echter roet in het eten.
In tegenstelling tot de race in Spanje waarbij het team besloot Max door te laten rijden op zijn banden terwijl ze Ricciardo wel naar binnen riepen voor een extra stop, haalde het team nu wel beide coureurs naar binnen. Dat terwijl Max op de harde band wellicht het einde van de race had kunnen halen zonder extra stops. Ditmaal was het voordeel hierdoor aan Ricciardo. Niet alleen kon hij zijn oudere banden wisselen voor nieuwe exemplaren, maar omdat Max achter hem plaats moest nemen won hij een seconde of twee. Plus, hij had nog steeds ‘track position’ ten opzichte van onze landgenoot die bovendien ook nog eens geen hagelnieuwe softs meer had klaarliggen.
Max leek het gat nog even dicht te rijden, maar uiteindelijk had Daniel hem toch in de tas. Wat hadden de internationale journo’s te zeggen over de enerverende race?
Formula1.com zegt dat Max hard chargede:
Ricciardo beats Verstappen as Red Bull finish one-two in Malaysia. Red Bull’s Daniel Ricciardo held off hard-charging team mate Max Verstappen to win an incident-filled 2016 Formula 1 Petronas Malaysia Grand Prix on Sunday. (…) That drama seemed to pave the way for a real fight to the finish between the Red Bulls. Instead, their demonstration run led to lots of ‘shoe-drinking’ on the podium, where an elated Ricciardo handed out bootfulls of champagne to team boss Christian Horner, a cheerful Verstappen and even Rosberg, who may have been the happiest of them all after one of the luckiest days of his career
Die Welt heeft het vooral over Verstappen’s bericht over Vettel op de boordradio:
Max Verstappen, die door zijn tweede plaats de dubbelzege van Red Bull perfect maakte, bekritiseerde tijdens de race Vettel scherp. ‘Vettel is gestoord, hij schoot als een idioot tegen Rosberg aan’ zei hij.
Auto-Motor-und-Sport zegt dat Verstappen zich opstelde als een goed verliezer:
Ricciardo houdt Verstappen onder controle. Daniel Ricciardo haalde in Maleisië de vierde F1-overwinning uit zijn carrière. Verstappen toonde zich een eerlijk verliezer na een spannende tweestrijd. Door de dubbelzege is Red Bull Ferrari voorbij gestoken in het constructeurs kampioenschap.
Het Franse autohebdo vindt het tof dat VES geen instructies van het team kreeg om achter RIC naar de finish te rijden:
Verstappen bevestigt dat hij geen instructies van het team heeft gekregen in Sepang waar hij aan het einde van de race met teamgenoot Ricciardo vocht om de overwinning.
L’Équipe looft Ricciardo:
Ricciardo heeft het Indische teken overwonnen. Na twee jaar zonder overwinning wint Ricciardo in Maleisië na pech van Mercedes. Verstappen eindigt als tweede, voor Rosberg. Om te winnen moest de Australiër zijn ambitieuze jonge teamgenoot Verstappen van zich afschudden.
Het Australische ABC is uiteraard in zijn nopjes met de overwinning van Ricciardo:
De overwinning van Ricciardo voelt als een frisse wind in de Formule 1. Hij wint pas de tweede race in de laatste 22 races die niet gewonnen is door een Mercedes coureur. Op tweederde van de race ging Ricciardo wiel-aan-wiel met Verstappen een aantal bochten door.
Het Amerikaanse Jalopnik heeft het over Max’ drankje na de finish en was blij dat Webber niet meedeed met de waanzin:
…teamgenoot en man op de tweede plaats Max Verstappen, Red Bull teambaas Christian Horner en Mercedes coureur Nico Rosberg deden allemaal mee in het drinken van de schoenpagne van de de ‘Honey Badger’. Gelukkig kwam daarna Mark Webber op het podium, die na een grap over multi-21 claimde ‘ik drink dit niet’ en de schoen het podium af wierp.
De Britse media focussen vooral op hun held Hamilton en zijn claim dat het raar is dat alleen zijn motoren stuk gaan. Over de race zelf hebben ze het minder. De Daily Mail schrijft:
Ricciardo draagt winst in Maleisië op aan Jules Bianchi nadat hij Verstappen van zich af vecht.
Het Spaanse Motor.es tenslotte schrijft:
Ricciardo behaalt zijn eerste overwinning van het jaar na de pech van Hamilton en het afslaan van de aanvallen van Verstappen. Verstappen maakte gebruik van een andere strategie tijdens de Virtual Safety Cars alvorens een machtige aanval op Ricciardo in te zetten.
Resumé Overflakkee: iedereen is blij dat er weer eens iemand anders wint dan een Silberpfeil en prijst Verstappen. Tegelijkertijd steelt Ricciardo de show als degene die Verstappen van zich af heeft weten te vechten. Iets wat we in de toekomst (graag) andersom (gaan) zien.
46 reacties
Denk dat de hogeropgeleide daarom tegen waren ..
Voorheen gebeurde dat nooit nml ..
Lees voor het vermaak ook de comments door.
Een X-aantal jaren geleden zaten we voor de buis voor ene Jos Verstappen. Zagen we hem een keertje een P3 en dus podium pakken en een andere keer een onofficiële podiumplek pakken. Dat was het dan. Vonden we mooi. De jaren die volgden moesten we het doen met Christian Albers, Robert Doornbos en Giedo van der Garde. Bakten er allemaal niet heel erg veel van.
Maar nu eisen we van een, nogmaals, 19-jarige snotneus dat hij 1e wordt. 2e is al niet goed genoeg meer en als hij buiten het podium finished bakt ‘ie er niks van.
Kort samengevat: of het nou teamorders waren of niet, laten we genieten van het feit dat we zo’n getalenteerde Nederlander op zo’n leeftijd al zo weet te presteren. In nog geen twee jaar heeft hij al meer bereikt dan de meest succesvolle Nederlandse F1 coureur ooit heeft bereikt.
Hoe hij gisteren in de eerste ronden snel de plekken terug pakte die hij in bocht 1 verloor door de actie van Vettel was geweldig.
Nee hij won niet, maar voor RBR was dit een super dag en beide heren hebben laten zien te kunnen vechten met elkaar zonder dat het eindigt in een tranendal.
Maar je hebt ergens wel gelijk we moeten blij zijn met zo’n getalenteerde sportman! Alleen de ‘verwende kritische en de beste willen zijn’ cultuur van de Nederlander laat dat niet toe!
Het punt is gewoon dat wij Nederlanders altijd vinden dat iemand moet winnen en anders bakt hij er niks van.
Maar dan komt het; de rondjes van zowel Verstappen als Ricciardo waren op de zachte band gemiddeld 2 seconden per rondje sneller dan de tijden op de harde band. Als Max buiten was gebleven was hij dus na een rondje of 10 Ricciardo tegengekomen. Tel daarbij op dat Max’ tijden door bandenslijtage waarschijnlijk nog wel wat langzamer zouden zijn geworden, en het had zomaar gekund dat Ricciardo er zelfs na 8 rondjes al voorbij kwam gevlogen.
We moeten gewoon blij zijn dat Max er het maximale uit heeft gehaald. Dit keer was dat een tweede plaats, nou en? Natuurlijk, je kunt je altijd blijven afvragen wat er was gebeurd als hij in de eerste bocht niet had hoeven uitwijken, maar daar bereik je niks mee. Zoals je al zegt: Max is pas net 19. Hij heeft nog meer dan genoeg tijd om mooie dingen te laten zien, overwinningen te pakken en om titels te strijden.
Wat het grote publiek (de meesten hier gelukkig niet!) ook vaak lijkt te vergeten is dat de Formule 1 een mechanische sport is. Al ben je onze lieve heer himself, als je auto niet goed genoeg is ben je nergens. Mercedes is op dit moment zo ongrijpbaar dat de enige kansen op niet-Mercedes overwinningen ontstaan zodra Mercedes pech heeft. Hebben die een normaal weekend, dan mag Red Bull met Ferrari vechten om die ene overgebleven podiumplek. En dan zit je ook nog eens met de karakteristieken van de baan, sommige liggen Red Bull, sommigen niet. Dan moet je niet gaan mekkeren als Max een keertje vijfde wordt achter de Mercedessen en Ferrari’s, of als zijn teamgenoot beter dan hem is.
En wat mensen sowieso lijken te vergeten: Het plan was om Max Verstappen volgend seizoen pas over te hevelen naar Red Bull. Dit seizoen zou hij eigenlijk gewoon naast Sainz bij Toro Rosso rijden. Dat hij na een par races al overgezet is geworden en sindsdien mooie dingen laat zien, is alleen maar extra en mooi meegenomen.
Als we wat jaartjes verder zijn en Max een zo dominant als de Mercedessen heeft mogen we kritischer zijn en overwinningen eisen. Voorlopig moeten we vooral genieten van het feit dat we een F1-coureur hebben die het veel eerder dan verwacht al zo goed doet.
En inderdaad, we lijken allemaal vergeten te zijn dat hij begin dit seizoen nog teammaatje was van Sainz en volgend jaar pas in een Red Bull zou gaan rijden. Ik kan me nog interviews herinneren van Max van vorig jaar. Werd hem gevraagd wat de doelstelling was voor volgens jaar. Zo veel mogelijk punten pakken en een keer een podium pakken. Let wel, dat was nog in zijn Toro Rosso tijd.
En nu mekkeren we dat hij tweede word in plaats van eerste…
Dit was duidelijk te zien in de ene keer dat Verstappen Ricciardo probeerde in te halen. Ricciardo verdedigde fel en stevig, en Verstappen deed het vervolgens een paar ronden rustig aan. Ricciardo liet duidelijk merken dat hij héél ver wilde gaan om Verstappen achter zich te houden. Wellicht had Verstappen hierna nog wel een kans gewaagd maar toen viel Hamilton uit en was het hele verhaal over.
Sterker nog: meer bereikt dan ALLE Nederlandse F1 coureurs SAMEN…
Verder heeft Bottas 27 ronden op de medium band gereden (1 stopper), dus ongeveer dat aantal ronden moet wel mogelijk geweest zijn.
Of hij de race dan had gewonnen, blijft een vraagteken natuurlijk, dan speelt misschien de overweging dat de 2e plaats zo goed als zeker was, dus: 2e heb je, 1e kun je krijgen.
Maargoed, zoals gezegd was het bijna een gratis pitstop en je weet nooit wat er nog gebeurt (safetycar o.i.d.) dus dan maar op safe met nieuwe banden. Al met al begrijpelijk van Red Bull en de juiste call.
Ricciardo heeft de race gewonnen doordat hij, vlak voor de Virtual Safety car, zich zeer strak verdedigde tegen een aanval van Verstappen. Terecht dus dat hij de race gewonnen op basis van dat moment. Verstappen deed verder weinig verkeerd, als hij de winst naar zich had toegetrokken was daar weinig op af te dingen geweest.
Vettel laat zich wederom van van zijn slechte kant zien. Hij refereert inderdaad naar het vermeende rijgedrag van Verstappen, maar daar lijkt hij zeker nu echt geen gelijk in te hebben. Tijd voor een kletsje met Charlie Whiting?
http://imgur.com/V5u3NlP.gif
je hebt gelijk “Einstein”
Was dat niet vanaf 2007 19000 rpm en 2009 18000 rpm? In de 2.4l V8 tijd.
Tegenwoordig zijn ze ook begrenst, maar komt er niemand in de buurt van de begrenzing omdat dat te veel benzine kost.
Wel mooi dat iedereen Ric looft. Hij vocht Verstappen van zich af… en als je Max dan hoort… “jammer dat m’n banden ouder waren. Daardoor werden ze binnen de 1 sec regel te heet om het te doen.. maar ik kon hem hendig hebben..” Denk eerder dat Ric geluk heeft gehad.