Pik een bijna nieuwe Jaguar XJ220 op in Uden

Auteur: , 62 Reacties
Jag

Niet bepaald een parel uit Jaguar's rijke historie, maar ook naar huidige maatstaven een hete supercar die bovendien bijzonder is vormgegeven.

Jaguar sneed zich behoorlijk in de vingers met XJ220. Het merk had beloofd dat de supercar een vette V12 zou krijgen. Dat werd echter een opgefokte zescilinder uit de Austin Metro 6R4. Ook de vleugeldeuren die nog wel op het studiemodel zaten waren spoorloos verdwenen. Investeerders en handelaren voelden zich in het ootje genomen en dus werd de XJ220 niet echt een succes.

Aan de prestaties lag dat echter niet! Met 550 pk en 641 Nm aan koppel vlamde de XJ220 in 3,6 tellen naar 100 km/u. De topsnelheid lag bovendien op een zeer stevige 347 km/u. De prestaties pasten dus prima bij het bijzondere uiterlijk van de Jag, maar eind jaren ’80 en begin jaren ’90 kwam een supercarbouwer gewoon niet weg met een V6.

Jag

De geplande productieaantallen werden dan ook niet gehaald. Daardoor is de XJ220 nu behoorlijk zeldzaam en dat er geen V12 in hangt is allang niet meer zo relevant als bij de introductie in 1991. Nog veel belangrijker: de Sultan van Brunei kocht er destijds ook eentje. Je bevindt je dus in goed gezelschap. Het is qua vormgeving bovendien een echte nineties supercar en dus wordt de superJag intussen aardig gewaardeerd.

Zo vraagt de verkoper voor de occasion in kwestie het bedrag van 565.000 euro. Niet mals, maar de auto heeft er slechts 3.600 kilometer op zitten. De Jag heeft drie eigenaren gehad en het zou zomaar kunnen dat de XJ220 in waarde gaat stijgen. Goeie deal?

Jag



62 reacties

Euh geen parel … wat mij betreft wel hoor. Functionele vormgeving met behoud van merkidentiteit: prima
@por100: wou net zeggen, dit is toch wel een icoon, juist vanwege het verhaal erachter. Bovendien een prachtig ontwerp imho
@posthumus: helemaal mee eens. Er zijn wel wat aparte consessies gedaan, zo bevinden een paar tellers zich niet op het dashboard maar in de rijdersportier, maar nog steeds een indrukwekkende verschijning in z’n geheel.
@drdre1: cool toch. Net als de asymmetrische plaatsing van de zijspiegels. Eén op het portier en aan de andere kant ervoor.
@posthumus: dat hebben wel meer auto’s, bijvoorbeeld een 288 GTO. Zal wel te maken met de a-stijl bij plaatsing vóór het portier. Een Porsche 993 heeft dat ook, en dan ook nog verschillende afmetingen dacht ik…
@posthumus: zekers cool! In dat opzicht… Waarom is alles tegenwoordig zo verantwoord gemaakt?? Regels…. Grmbl….
Ben altijd fan geweest van deze bak, heel fraai ontwerp
En of het een parel is ! De prijs is echter wel een tikje pittig, zeker omdat de markt aan het stagneren is
Ik herinner me een Top Gear test waarbij de autoradio eruitvloog bij acceleratie, maar Top Gear kennende kan dit wel eens gefaked kunnen geweest zijn.
Anyway, wie hem niet moet hebben wegens zijn ontbrekende V12 mag hem aan mijn voordeur komen afzetten, ik repareer die autoradio zelf wel!
@Volvo_440_turbo: in die tijd werd er nog niet zoveel gescript :)
@Volvo_440_turbo: hier een oude Top Gear-dragrace tussen een Pagani Zonda en de XJ220: https://youtu.be/zJkcLY78Cog

Guess what..
Geen parel? Iconische auto!
Die V6 is natuurlijk ook veel beter voor het milieu dan zo’n V12! Dat telt natuurlijk ook zwaar mee!
@banaan7: exactly!! Downsizing met drukvulling avant la lettre :)
Als ik ooit teveel geld zou hebben, dan wil ik hem zeker hebben. Maar ik zet er wel een v12 in
@dunhozzie: koop hem dan maar niet. Deze auto koop om hem orgineel te laten. En waarde zal aardig dalen als hij niet orgineel meer is. Is nog al belangrijk dat alle nummers kloppen.
@raym: lekker interessant ook als je teveel geld hebt
@davelepeef: als je zo denkt wordt je nooit rijk.
@rolov: dat ligt ook niet in de planning
@dunhozzie: je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt, welke V12 zou dat dan worden?
@rhellema: liefst een Jaguar motor, maar Don Law Heeft er wat gedaan. Dus die zou ik vragen
Wat mij betreft echt een parel, vind het een schitterende machine.

Het erge is dat de auto 3 (DRIE!!) eigenaren heeft gehad en maar 3600 kilometer op de teller heeft staan.
Aantal jaar geleden stond er op autoblog een zeer geslaagde restomod van dit ding
Dit object wordt kunst heren! Als het het überhaupt al niet is.
Binnen 20-30-40 en zelfs 100 jaar is dit nog een gewild verzamellaarsobject …al is het dan waarschijnlijk niet meet straatlegaal maar enkel om in de living te plaatsen. Daarom catalogeren we dit bij kunst.
De Sultan van Brunei kocht er destijds ook ééntje???
In de door jullie gepubliceerde chassisnummer lijst, tel ik sowieso al 16(!) Jaguar XJ220’s.
Echte auto liefhebber zou dit wel als een pareltje moeten zien. Ik meen dat ze zelfs in Engeland Jag een garage hebben waar ze alle xj220 onderhouden
@elemento: Inderdaad. Omdat het , zoals al vermeld, niet zo’n succes was bleven er nogal wat winkeldochters bij Jaguar achter. Uiteindelijk heeft Jaguar alles, maar dan ook echt alles mbt de XJ220 verkocht aan Don Law Racing. En met alles bedoel ik dus de nog onverkochte auto’s, reservedelen, productieplannen, tot en met de naamrechten aan toe. Deze Don heeft de ontwikkeling van de auto voortgezet, op een laag pitje natuurlijk, en onlangs nog met Bridgestone een nieuwe band ontwikkeld: de oude waren namelijk op! En geen andere fabrikant levert deze maat.
https://www.youtube.com/watch?v=qKWcZ3NJdw0
Als je een XJ220 hebt, is hij eigenlijk de enige specialist ter wereld.
https://www.youtube.com/watch?v=n8voAi1z3bQ
@ghengiskhan: Die naam Don Law lees ik ook regelmatig in de posts van deze man. https://www.instagram.com/jasdhillon67/ Man is o.a. eigenaar van een XJ 220 S en een XJR-15.
@hartman: sterker nog heeft hij niet een XJ220S? zoiets stond mij bij altijd…
@spykerboy: sorry, over de S in je comment achter XJ220 gelezen…
@hartman: Die schijnt hij inderdaad te hebben. Hij schrijft er ook leuk over (die 220, niet de 15): https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&f=47&t=1619602
Ben je wel een paar uurtjes mee zoet.
@elemento: Don Law als ik me niet vergis. Die heeft er samen met Bridgestone zelfs voor gezorgd dat er wederom banden in de juiste maten te krijgen zijn.
@stradale888: bij Jaguar Classic heb ik er 5 bij elkaar zien staan. Stond ook op Autoblog een tijdje geleden.
Laatst eentje zien rijden. Wat een gave bak. Zeker een parel!
Overigens staat er een prototype van de XJ220 mét V12 in het British Motor Museum in Gaydon.
Dat museum is echt de moeite waard, vind ik. Daarbij ligt het naast een testtrack van JLR en het hoofdkantoor van Aston Martin.
Need for speed 💪🏻
Duur pareltje dit zeg
@thomassnelweg: Duur? Vergelijk het eens met de McLaren F1. Wat doet een zgan F1 tegenwoordig. (Was vorige week nog een topic over)

Eerlijk is eerlijk, is de F1 nou echt zó veel gaver dan de XJ220?

Misschien ben ik iets bevooroordeeld met een voorliefde voor de XJ220 (idd Need for Speed, maar ook de Maisto modelauto’s die je toen bij Shell kon sparen). En in het rijtje mag een EB110 eigenlijk ook niet ontbreken.
@posthumus: ik vind de XJ220 ook gaver dan een F1 hoor, de F1 heeft mij eerlijk gezegd nooit echt iets gedaan (komt mede omdat iedereen erop geilt, en ik toch wel van iets aparts houd als ik zoveel geld zou hebben).
Parel. Xj220 zal zeker in waarde stijgen alleen als ik hem zou kunnen kopen dan…… niet want er zouden KM’s mee gemaakt worden tot hij zoals het bij een engelse auto heurt uit elkaar valt. Mijn altcoin wallet is nog niet genoeg gestegen haha.
Hebben!!
De Jaguar XJ220 is niet één van de mooiste jaguars ooit maar qua prestaties deed hij nauwelijks onder voor zijn concurrenten in die tijd. Ook motorisch niet trouwens, zijn twee tijdgenoten die hij het leven zuur moest maken waren de Ferarri F 40 en de Porsche 959 die beiden een 3 liter motor hebben.
De F40 een V8 met twee turbo’s en de 959 een 6 cilinder boxer ook met twee turbo’s.
De 959 was trouwens ook niet de mooiste Porsche uit die tijd maar met 450 pk aangedreven op vier wielen was het wel een kanon, en daar ging het toen om.
Toch zijn het alle drie pareltjes die ruim over de 300 lopen en het vele sport auto’s van nu nog behoorlijk moeilijk kunnen maken.
Kortom, de XJ 220 is een prachtig stukje techniek en prestatie uit die tijd, een auto waar Jaguar trots op mag zijn en die kleur geeft aan de rijke historie van automobielen.
@dirkv: de 959 is imho poeplelijk naast deze twee toppers
220 staat eigenlijk voor 220mph alleen die top heeft de auto nooit gehaald met de V6….
Nog niet eens zo heel lang geleden kon je een XJ220 voor € 160.000 oppikken in Nederland. Worden ze dan nu eindelijk weer een beetje op waarde geschat ?
@jochen: nee, de handelaar probeert mee te liften op de investeringshype in klassieke sportwagens die er is. Probleem alleen dat het een XJ220 is, die werd nieuw ook al vooral als investeringsobject gekocht met als gevolg dat er al jaren overal XJ220 te koop staan. Het aanbod is dus hoog, de vraag laag, als investeringsobject is dit geen goede kandidaat. Met een oudere Porsche of Ferrari zit je zekerder.
@mashell: XJ220 zit al weer een tijdje op 3-5 ton, afhankelijk van staat, uitvoering en kilometers. Destijds was het een enorme flop. Tegenwoordig is er meer animo voor. De jongere die hem toen wel cool vond, kan hem nu (in sommige uitzonderlijke gevallen) betalen. Hetzelfde geld voor de Bugatti EB110. Aanbod van nog geen 200 auto’s is vrij laag. 10-15 jaar geleden kon je slag slaan. Toen zat er niemand op te wachten.
Zo’n wagen waar ik als kind een poster van op m’n ka. Er had hangen. Net als de Bugatti EB110.
@borrelnoot: *kamer
@borrelnoot: Idd, waarde was nog niet zo relevant toen deze auto als poster aan de muur hing, maar zeker zo iconisch als de EB110, zelfs met die mondeo achterlichten :)
@borrelnoot: ik ook. Een poster met een blauwe EB110 met in een venster een shot van het dashboard waarbij de snelheidmeter opliep tot … 400
3600 km, meer dan 25 jaar oud, het is eigenlijk ongelooflijk….
Grappig dat Jaguar’s grootste scam ooit zo geliefd schijnt te zijn.
Jaguar, dat ooit onder Sir Wiiliam Lyons auto’s bouwde die echt hun prestaties wisten waar te maken als de XK 120 (mph), 140 & 150, daarbij is dit een dillitant waarbij vele uitverkorenen, die een grote som geld hadden gedeponeerd bij Jaguar om maar op de shortlist te mogen staan kwamen van een koude kermis thuis : een van origine Cosworth Drv6 ipv een V 12, een lagere topsnelheid dan de beloofde 220 mph, ja Johnnie Herbert heeft de top weten te behalen met een gemodificeerd exemplaar en een hogere verkoopprijs op de koop toe.
De potentiële kopers rolden over de grond in gevecht met Jaguar om maar onder het verkoop contract uit te komen.
Eigenlijk is deze wagen een brevet van onvermogen en een koddige klucht geweest want iedereen verwachtte een spirituele nazaat van de Jaguar XJR-9, de legendarische winnaar van de 1988 Le Mans, waar ene Jan Lammers één van de rijders van was.
Een gerucht dat Jaguar destijds zelf mede had weten te verspreiden.
Na al die jaren kan ik nog steeds niet iets anders zien dan die Rover achterlichten…
Nieuw kocht je hem voor een miljoen.Eigenlijk de enige supercar die in waarde is gedaald uit die tijd.
@Alfarobert: miljoen in guldens? Dan is hij nog steeds meer waard geworden😉
Toch mooi dat je toen als supercar bouwer niet echt geaccepteerd werd met een V6… waar is het toch fout gegaan dat we zulke dingen nu wel accepteren 😭😭
@spykerboy: Ja, denk aan de nieuwe Ford GT. 650pk uit een V6je… Weet je, als het geluid en de prestaties meer dan ok zijn, net zoals bij deze XJ220, kan ik er alleen maar blij van worden.
@cossiekiller: tja, ik vind het helemaal niks, in dergelijke autos horen in mijn optiek echte motoren, veel cylinders en GEEN turbo’s, call me old fashioned, maar ik vind het gewoon niks. en met name het geluid van die turbo motoren vind ik echt super tegenvallen altijd…
Een parel van een auto! Waanzinnig mooi en zijn tijd ver vooruit.
Je moet toch wel een regelrechte mafkees zijn als je in het bezit bent van een XJ220 en er niet mee rondrijdt.
Ik ben al helemaal gek op deze auto sinds ik de foto’s zag in het spel Need For Speed 2 en er daadwerkelijk mee kon rijden daarin.

Bij Ferrari Munsterhuis te Hengelo (Ov) stond een aantal jaar geleden een groen exemplaar te koop. Heb er in gezeten en een testrit mogen maken (altijd leuk om medewerkers van zo’n concern in je vriendengroep te hebben). Wát een geweldige bak om te rijden overigens en het doet weinig onder, qua parkeren en rijden an sich, ten opzichte van bijvoorbeeld een verlengde A8.

Ooit .. als ik het geld heb, wil ik er sowieso eentje hebben. Liefst dat mooie rode exemplaar.
de eigenaar die m verkoopt heeft er meer dan 1 ;-) en nog enkele pareltjes in zn collectie zitten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).