De politie bekeurt onverlaten die met sneeuw op de ruit aan het verkeer deelnemen.
Nederland is niet een typisch sneeuwland. Dankzij het heersende zeeklimaat zijn de zomers relatief koel en de winters relatief mild. Kijk, toch nog wat opgestoken van Aardrijkskunde! Mocht Meneer Dijkstra van Aardrijkskunde meelezen: bodemerosie is een bestaand woord en de staat Washington ligt aan de andere kant van de VS dan de stad Washington. We hebben opgelet in de klas.
Omdat het in Nederland niet vaak vriest en niet vaak sneeuwt, zijn er niet-wintersporters die een enorme antipathie hebben jegens winterbanden. Dat wordt dan ook op emotionele wijze kenbaar gemaakt. Nu is het in Nederland niet illegaal om met zomerbanden te rijden tijdens de winterdagen. Sterker nog, een setje semi-slicks zijn weliswaar af te raden, maar zijn niet expliciet verboden.
Wat wel expliciet verboden is, is rijden met slecht zicht. Op dit moment zijn waarschijnlijk alle buiten geparkeerde auto’s voorzien van een vers pak sneeuw. Het krabben kan soms een klusje zijn, waardoor mensen liever het hoognodige aan de kant halen en de verwarming de rest laten doen. Als je dat rijdend doet, kun je te maken krijgen met een financiële tegenvaller.
De politie heeft namelijk aangegeven te gaan controleren op sneeuwvrije voorruiten. Via Twitter sturen De Hollandse Hermandad in elk geval een waarschuwing de deur uit. Nou ja, waarschuwing: voor ons wel, voor de bekeurde persoon niet.
De boete voor besneeuwde voorruit is 259 euro. Het geldt overigens niet alleen voor de voorruit, óók de voorste zijruiten dienen sneeuwvrij te zijn. In het geval van de twitter-foto werd de persoon in kwestie gesommeerd om de ruiten alsnog sneeuwvrij te maken. Mooi woord, ‘gesommeerd’. Tot zover de winter-update.
vincentmiata zegt
En terecht!
donvincenzo zegt
Wist je dat Echt een plaats in Limburg is? Als ik politieagent was zou ik toch minstens één keer in mijn loopbaan in het proces-verbaal willen noteren: de automobliist werd ter Echt bekeurd.
slowland zegt
Ja, en in Nederland ligt een plaatsje dat Canada heet, maar in Canada ligt geen plaats dat Nederland heet….
DaveB zegt
@slowland: of een bekeuring in America uitschrijven.
MrHyde zegt
Daarbij: ook je lampen en kentekenplaat moeten sneeuwvrij zijn, en als je schade berokkend doordat er ijsplaten/sneeuwbergen van je auto vallen tijdens het rijden, ben je aansprakelijk. (vrachtwagenchauffeurs, ik kijk naar jullie!)
Om het dan compleet te maken.
Ofwel: maak je Hele auto sneeuwvrij voor je de weg op gaat.
Dutchdriftking zegt
@MrHyde: sneeuwploeg ingezet om onze 80 trucks morgen ijsvrij de weg op te sturen. U vraagt, wij draaien.
MrHyde zegt
Samen aan een veilige weg, iedereen weer veilig thuis. 👍Top!
HZW zegt
Er zouden ook eens dikke bekeuringen uitgedeeld moeten gaan worden voor rond rijden met een pak sneeuw op het dak.
Het schijn toch heel moeilijk te begrijpen zijn, voor heel veel automobilisten, dat zo’n pak sneeuw bij plotseling remmen over de voorruit kan glijden naar mate het warmer in de auto wordt en dat pak sneeuw los dooit.
Je bent dan vervolgens compleet je gezicht veld kwijt, en zo’n pak sneeuw wis je niet zomaar weg met je ruitenwissers.
Er zou een regel moeten komen dat de auto boven de onderkant ramen geheel sneeuw vrij moet zijn, dus ook het dak, voor te gaan rijden.
eMbe zegt
Hetzelfde geldt voor sneeuw op de motorkap. Door de warmte van je motorblok komt dat los, waardoor het op de snelweg opeens op je vooruit terecht kan komen…
faalhaas zegt
@HZW: Ja! En alleen sneeuwballen van tenminste 8 cm en max 12cm gooien binnen 1 huishouden tussen 08.30 en 17.30 !
mashell zegt
Het kan zijn dat ik Duitse met Nederlandse regels verwar maar voor zo ver ik weet is dat de regel. Sneeuwvrij ook het dak, ook als het een SUV of vrachtwagen is.
baserace zegt
Tip van flip: pak een stuk karton om de ergste sneeuw eraf te schuiven voor je met de ijskrabber aan de gang gaat!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Daar gebruik ik een zachte handveger voor. Minder kans op krassen
dailydriver zegt
@baserace: pak een bladblazer en blaas er alle sneeuw ervan af. Het is leuk en met5 min alles sneeuwvrij.
Albert zegt
@dailydriver: ik den niet dat de Rest van de straat daar vrolijk van wordt als ik om half in de ochtend maar mijn werk ga
kniesoor zegt
Lijkt me prima, dat er voortvarend wordt opgetreden tegen niet goed ontsneeuwde ruiten. Rijden met halfdichtbesneeuwde ruiten kan knap gevaarlijk zijn.
Ben het verder met andere reageerders hier eens, dat auto-/bus-/vrachtwagen-/opleggerdaken in belangrijke mate sneeuwvrij dienen te zijn om ellende voor achteropkomend verkeer door vallende brokken sneeuw/ijs te voorkómen.
AMG zegt
Geldt ook voor beslagen ruiten, veel mensen kunnen niet met verwarming ermee omgaan.
Arnoud zegt
Hoeveel auto’s ik dagelijks zie rijden met half beslagen ruiten. Ventilatie natuurlijk op recirculeren dus het vocht wordt niet afgevoerd.
Ik heb juist daarom altijd de airco aan en de knop voor recirculatie zou ik niet eens weten te vinden.
mashell zegt
Als je de ruiten nooit schoonmaakt dan helpt ook de verwarming niet meer.
Arnoud zegt
Mee eens. Ik veeg dan ook nooit met de hand condens van de binnenkant van de ruiten. Dan zie je in het donker bij tegenliggers geen reet meer. Regelmatig even een doekje met warm water en ammonia over de ruiten en daarna met een schone theedoek droogpoetsen.
Ot92 zegt
Wat een mafketel. Zo zie je toch helemaal niks. Terecht bekeurd.
spidermann zegt
Net circa 80 km gereden met winterbanden en 4WD. Doet me denken aan carnavalsvakantie waar met caravan op wintersport 💪
Dutchdriftking zegt
15 min warm draaien op de oprit doet wonderen👍
slickrick zegt
@dutchdriftking: webasto doet wonderen
Pascal zegt
De Tesla kijkt in m’n agenda en zorgt dat de auto voorverwarmd is zodra ik ergens naartoe moet.
vegelien zegt
Toevallig Dijkstra van het Groen van Prinsteren :)
ronaldotour zegt
Inderdaad ook de verlichting sneeuwvrij maken. En dan ook nog handmatig aandoen en niet zoals 90% van de bestuurders op automatisch laten staan en dan zonder achterlampen rondrijden
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Vanaf een bepaald bouwjaar was ’t volgens mij verplicht dat bij dagrijverlichting ook de achterlichten branden. Op mijn BMW branden ze achter in ieder geval ook als de drl’s aan staan. Overigens zie ik regelmatig personen (kuch, vrouwen) rijden in ’t donker met alleen drl aan.
RobTWo zegt
Even een halfuurtje voor je de weg opgaat de standkachel aanzetten met de app, dan veeg je dat restje sneeuw er zo af.
Klojum zegt
Net iemand de straat zien uitrijden: alle ruiten glanzend schoon, maar met de achterlichten nog totaal dichtgesneeuwd… Sommige mensen hebben echt het verstand van een lege thermosfles.
frank2b zegt
Was het je vrouw?
unknown32 zegt
Vergeet de voor- en achterlichten niet… Ik vind het bedrag nog meevallen, je zou nog een kind omver rijden met je luiheid
cossiekiller zegt
Als dat een blinde chauffeur was maakte dat beetje sneeuw toch ook niet meer uit.