Politie: flitsfiles A13 gevolg van boeven vangen

Auteur: , 44 Reacties

"Ga eens boeven vangen" is wellicht de meest gebruikte zin als we praten over flitsers. Naar nu blijkt was dat precies waar de politie mee bezig was tijdens de files op de A13, die tot kamervragen leidden.

Criminelen gezocht door politie

Wat blijkt namelijk: criminelen gaan massaal de weg op tijdens de spits, om zo niet op te vallen tussen het andere verkeer. Mede daarom stond de politie niet alleen op snelheid te controleren, maar was er ook een camera actief die kentekens controleerde. Die camera gaf een seintje als een auto gestolen was of gekoppeld stond aan een bekende crimineel. De A13 is een belangrijke verkeersader voor criminelen omdat deze de twee steden met hoge criminaliteitscijfers (Den Haag en Rotterdam) met elkaar verbindt, aldus het AD.

Dankzij deze techniek kon de politie in 24 weken tijd ongeveer 30 controles uitvoeren met als resultaat dat ze ruim 350 criminelen van de weg wisten te plukken. Daarbij werden grote en kleine successen behaald, zo werden er mensen met belastingschulden van meer dan €100.000 euro van de weg geplukt en werden er 9 mensen aangehouden die in gestolen auto’s rondreden. Dat is slechts het topje van de ijsberg, maar de politie wil er verder niet over praten. Eigenlijk balen ze als een stekker dat dit überhaupt aan het licht is gekomen, aangezien criminelen nu weten wat hun werkwijze is. Ze zijn bij de politie bang dat criminelen nu de snelweg zullen mijden waardoor opsporing lastiger wordt.

Natuurlijk is het vervelend voor de politie dat de criminelen hun werkwijze nu kennen, aan de andere kant vragen wij ons af of de economische schade die de files veroorzaken opweegt tegen de winst die behaald wordt door het arresteren van criminelen. En je kan natuurlijk ook alleen op kentekens controleren vanaf een onzichtbare plek, zodat het overige verkeer er geen last van heeft.



44 reacties

Natuurlijk komt je werkwijze aan het licht als je tijdens de spits gaat flitsen op een drukke weg. Niet zo janken politie. En de grote vissen zijn waarschijnlijk al veel langer hiermee bekend.
@barchetta: grote vissen rijden echt niet in een auto op eigen naam ;-)
@munich: Dit. En waarschijnlijk ook nog niet op Nederlands kenteken.
En ik maar denken dat het allemaal de schuld van Afrojack was….

Crash op de A13, 180km/u op de…, jawel…, A13.
Zijn files echt uit te drukken in economische schade? Bovendien staat het op de a13 sowieso.vaak.vast..
@alassad: nou ja ik hen gisteren 1,5 uur over de brug bij Zaltbommel gedaan. Normaal bezoek ik in die tijd 2 a 3 klanten…. Vrachtwagens die aansluitingen/boot missen of de volgende ochtend pas kunnen lossen. Allemaal economische gevolgen.
@leandro: zonder de gegevens die jij aanlevert blijft het een ruwe schatting natuurlijk.
Het CBP weet niet dat jij 3 afspraken had staan en wat er in die vrachtwagens zit en hoeveel van hen de boot gemist hebben.
Leuk excuus maar een domme werkwijze.
Dubbel innen dus, dat hardwerkende mensen daardoor in de file staan is verder natuurlijk niet relevant.
@munich:
Als ze dubbel willen innen moeten ze een Golf met die apparatuur op de vluchtstrook zetten.
Nu gebruiken ze een groene VW transporter die ze in de berm parkeren. Heel veel mensen kennen dat ding inmiddels wel.
Gevolg is dat mensen gaan remmen, met een Golf op de vluchtstrook krijgt niemand argwaan, dat is immers doodnormaal….
@jrk68: en dan maar hopen dat een vrachtwagenchauffeur niet net een bakkie pleur pakt of in slaap kukkelt…..
@mar10us:
Dat lijkt mij een win/win situatie….
op de paralel lopende s114 (industrie terrein) hadden ze het dubbele kunnen pakken ..
oh ja…nu snap ik waarom ze niet bij scholen staan te controleren….:s

sorry hoor…maar wat een belachelijk slecht verhaal is dit zeg…vooral de laatste alinea van dit artikel dat de boefjes nu onze werkwijze kennen is echt grote onzin… maar mooi…nu de boefjes de werkwijze kennen, zie ik vanaf nu geen flitsers meer op de a13
De economische kosten van een proces, (gevangenis)straf of TBS zijn ook hoger dan de economische kosten het misdrijf. Dit is gelukkig niet het enig weegpunt, ethiek en wellicht het bestaansrecht van rechtstaat in het algemeen zijn veel belangrijker.

En hoe vaak vind er zo’n controle (en dus file) plaats? Juist, sporadisch. Daarbij kosten de activiteiten van deze criminelen ons allemaal belastinggeld en persoonlijk/financieel leed. Bij deze actie moesten er (nergens op gebaseerde schatting) 1000 mensen een uurtje in de file staan…… Help! Laten we met zijn alle niet zo zeiken en eens blij zijn dat de politie criminelen aanpakt.
@consumptieverplicht:
Als jij 3 keer per week “sporadisch” vindt, dan controleren ze daar sporadisch….
Mij hoor je verder niet zeiken.
@jrk68: En dan nog. Op de A12 staan ze elke dag, heb je ook geen files toch? Gezeur over een flitsertje…
@consumptieverplicht: Ben het helemaal met je eens. Hoewel ik het verhaal van de politie een beetje typisch vindt en het met gefronste wenkbrauwen las is het argument “economische schade” in deze flauwekul. Er zal bij het opsporen van criminelen wel een afweging moeten worden gemaakt tussen veiligheid en pakkans. Een stilstaande file veroorzaken om een paar benzinedieven tegen te houden waardoor een onschuldige overlijdt is een voorbeeld waar deze afweging niet goed is gemaakt. In dit geval lijken de risico’s voor de verkeersveiligheid wel mee te vallen.
@pomoek: Ja want bij een file gecreëerd door flitser kunnen geen benzine dieven achterop klappen…
Zal wel aan mij liggen maar welke lul of kut de behanger gaat dan ook op z’n rem staan op een snelweg om een boete te voorkomen? Of je houdt je snelheid in de gaten of je bekijkt vooraf al waar ze staan te flitsen (heb je handige apps voor) of je accepteert een boete.

Maar goed, laten we de verantwoordelijkheid vooral buiten onszelf zoeken. Lekker makkelijk.
@Rick-dos: Die laatste zin geeft wel de heersende mentaliteit weer, ja.
@Rick-dos: verantwoordelijkheid op mezelf nemen gaat bij mij meestal een stuk makkelijker. Dat andere kost juist veel moeite.
@CasperH: “Wij vragen wij ons af of de economische schade die de files veroorzaken opweegt tegen de winst die behaald wordt door het arresteren van criminelen.” Weet je wel hoeveel economische schade criminelen per jaar veroorzaken?

“En je kan natuurlijk ook alleen op kentekens controleren vanaf een onzichtbare plek zodat het overige verkeer er geen last van heeft.” Als men zichzelf boven de wet vindt staan moeten ze gewoon door blijven gassen. Zo niet horen ze zich aan de max snelheid te houden. Ik zou voor de flitscamera een onzichtbare plaatsen, en iedereen die remt dubbel op de bon zetten voor gevaarlijk rijgedrag.

Maar ja, er zijn er tegenwoordig nog maar weinig die vinden dat ze zichzelf aan de wetgeving horen te houden.
@autogek123: “Weet je wel hoeveel economische schade criminelen per jaar veroorzaken? ”
Niet precies, ongetwijfeld veel. Maar het is gelukkig niet zo dat file veroorzakende flitscontroles de énige manier zijn om criminelen op te pakken.

“Als men zichzelf boven de wet vindt staan moeten ze gewoon door blijven gassen.”
Ja hoor, helemaal mee eens. De praktijk leert alleen dat dat niet gebeurt omdat mensen die zichzelf “boven de wet vinden staan” bij het zien van zo’n flitsapparaat toch proberen die acceptgiro uit Leeuwarden te ontduiken. Je verwacht het niet. En laten dat soort remacties in een drukke spits nu een soort file-veroorzakend domino-effect hebben waardoor jij -de onschuldige, brave burger die zich altijd aan de snelheid houdt- ongevraagd in de file plaats kan nemen. En daardoor wellicht inkomsten misloopt of je baas extra uren kost. Hence: economische schade. En dat keer een heleboel auto’s.

En ja, dan vraag ik mij dus af of het doel de middelen rechtvaardigt in dit geval. Ik ben niet tegen het opsporen en bestraffen van criminelen maar er moet wel een gezonde verhouding bestaan tussen de kosten en de baten. In dit geval vraag ik me af naar welke kant de balans uitslaat (zonder daar een oordeel aan te verbinden trouwens).
@CasperH: ik heb liever dat ze deze 350+ criminelen zo pakken met een beetje file (veroorzaakt door andere criminelen die te hard rijden en geen ruggegraad hebben) dat dat eentje daarvan mijn moeder der kop intrapt bij een inbraak of mijn oma het ziekenhuis in ramt omdat ze haar handtas willen stelen.

Maar ja, ieder zijn mening!!!
@autogek123: ik heb een idee: als we nou permanent files maken, dan kunnen die boeven helemaal nooit meer bij je moeder komen om haar kop in te trappen! WIN WIN.
@CasperH:
Als het vangen van criminelen alleen maar gerelateerd moet worden aan economische schade, kun je er beter mee ophouden. Dan zou de politie er beter aan doen alleen maar snelheidscontroles te gaan houden. Die leveren tenminste altijd geld op. Waar je aan voorbij gaat, is de maatschappelijke schade, die deze criminelen veroorzaken of veroorzaakt hebben. Misdaad kan niet worden opgelost zonder economische schade, hoe je het ook bekijkt.
@9000cse: ik zeg niet dat het vangen van criminelen alleen maar gerelateerd moet worden aan economische schade, je legt me nu woorden in de mond. Wel denk ik dat het vangen van criminelen kan met minder economische schade dan die de flitsfiles veroorzaken.
+1 En je kan natuurlijk ook alleen op kentekens controleren vanaf een onzichtbare plek zodat het overige verkeer er geen last van heeft.

En dat haalt het hele boehoe van de Politie onderuit. Hulde Autoblog!
@sketcher: hou nou eens op met dat gezeik op de politie, of wil je je auto niet terug als deze ooit gejat wordt? Of vind je het normaal klappen te krijgen als je uitgaat? Hoeft de politie dat ook niet te handhaven?
@Sciurida: Klappen vangen als je uitgaat heeft hier niet mee te maken dus die opmerking van je parkeer ik maar even en laat verder commentaar achterwegen.

Tuurlijk wil ik dat de verkeerswet gehandhaafd wordt maar in dit geval veroorzaken ze elke keer een file met groot gevaar voor het verkeer dat plots moet vertragen. Het doel heiligt zo niet de middelen zeker niet omdat het ook op een andere manier kan.
Het is een tijdje geleden dat ik in de spits reed in NL (woon er net meer) maar een snelheidsmeting is dat vrij nutteloos aangezien het verkeer toch niet heel snel kan.
@sketcher: In de spits ben ik het met je eens, echter is het toch niet de politie haar schuld dat deze files ontstaan, laten we eerlijk zijn, dat komt omdat er velen gewoon te hard rijden. Mensen kunnen niet aan anderen denken, ze denken alleen aan hun eigen veiligheid omdat ze denken onkwetsbaar te zijn. Er zou eens een campagne moeten komen die laat zien dat snelheidsboetes niet voor het individu belangrijk zijn, maar voor het algemeen goed. Laat ik als voorbeeld de a58 nemen, daar rijden zoveel mensen te hard dat er vaak gevaarlijke situaties ontstaan omdat bejaarden en andere onzekere bestuurders hun auto last minute de linkerbaan opgooien omdat er een vrachtwagen op de rechterbaan rijdt: Gevolg: snelheidsverschil 40 – 50 km/u met achterligger, dat is gewoon gevaarlijk, maar daar denkt de achterligger niet aan, want ‘mij overkomt toch niks’.

Maaaaar, ik vind wel dat de snelheidslimiet op sommige trajecten omhoog kan en moet, en om daar dan te gaan flitsen omdat mensen instinctief 130 rijden op een 5-baans weg is gewoon burgertjes pesten.
Ach gossie, is het dan echt nooit goed? Dat eeuwige getrap tegen de politie. Trekken ze een keer een groot aantal criminelen van de weg is het weer niet goed. Zit iedereen weer te janken over file. Op een stuk waar het nagenoeg altijd vaststaat. Straks weer van die wild west taferelen in Amsterdam en dan zit iedereen weer, ja ze staan alleen maar te flitsen. Ik vind het een goede actie.
De veroorzaker van dit gezeik is de ‘illusion of invincibility’, ofwel mensen zijn geneigd te denken dat hen niks overkomt, en dat boetes alleen bedoeld zijn om hen te pesten. Echter, boetes zijn er voor het algemeen goed, want als iedereen zich aan de regels houdt, zouden er vanzelfsprekend ook geen files staan (freak-accidents daargelaten). Het feit dat er door flitsers een file ontstaat bewijst voor mij kverigens dat er heel veel mensen te hard rijden, of gaan deze aso’s zo hard op de rem dat ze uiteindelijk 80-90 rijden?
We gaan naar een maatschappij waarin iedereen permanent gecontroleerd wordt. Mag ik dat raar vinden? Ja, ik mag dat raar vinden. Ik wil geen auto die elke 30 seconden zijn locatie en snelheid doorgeeft. Ik wil geen ov-chipkaart die exact registreert waar ik in- en uitstap. Ik wil geen telefoon die mijn adresboek deelt met elke willekeurige app-ontwikkelaar (o dat is waar, ik heb een iPhone, dat is alleen op Android).
Maar ik heb niet veel meer te willen.
@dafmaf: gewoon in de kelder blijven zitten. Met je Linux PC blijven internetten en geen websites van Google gebruiken, dan komt alles in orde.
@mashell: Ik gebruik helemaal niets van Google, zelfs de zoekmachine niet. Internetten alleen via VPN en proxyservers.
@dafmaf:
Is dat niet gewoon de tol van de “vooruitgang”?
@9000cse: Nee. Dat is de denkfout die iedereen maakt. Je geeft je autonomie op voor wat? Gratis Facebook, gratis e-mail en gratis navigatie?
Stel je voor dat iedereen elke dag preventief gefouilleerd werd, op meerdere plekken. Dat zou niemand accepteren. Dat is wat er nu digitaal aan de hand is.
De kans dat ik in Nederland omkom in een willekeurig spontaan ongeluk is 10.000 keer groter (en die is al heel klein) dan in een terroristische aanslag. Moeten daarom mijn privacygegevens worden geoogst?
Vooral omdat de it-vaardigheden van de overheid bedroevend slecht zijn.
@dafmaf: Voor een groot deel met je eens, echter zou het in iedereen’s voordeel zijn als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, of je elke auto moet gaan controleren? Tja, je lost er misdrijven wel sneller mee op en ik heb niks te verbergen, en als het wel zo zou zijn zou het in het voordeel van de maatschappij zijn dat ik word gepakt toch? Echter vind ik wel dat er ALTIJD een rechterlijk bevel moet zijn, dus geen NSA praktijken.
@Sciurida: ” Tja, je lost er misdrijven wel sneller mee op en ik heb niks te verbergen.” Ik heb van alles te verbergen. Ik wil niet dat mijn vrouw mijn dagboek leest. Ik wil niet dat iedereen in mijn fotoalbums kijkt en er virtuele snorretjes op tekent. Ik wil niet dat mijn kinderen zien hoeveel spaargeld ik heb. Ik wil niet dat de buren de lege wijnflessen tellen voor ik ze in de glasbak gooi. Ik wil dat dat mijn zorgverzekeraar ziet dat ik tien potten mayonaise koop. Mijn concurrent hoeft geen inzage in mijn btw-aangifte. Dat zijn allemaal dingen die iedereen te verbergen heeft.
Weet je wat zo raar is? Afgelopen 2 dagen hebben ze in de spits (rond 17:00) ook op de A12 gestaan (met lasergun) ter hoogte van tankstation Knorrestein, en daar ontstaat geen file.
Blijkbaar maken mensen op de A13 zich drukken om hun te voorkomen boete dan de mensen op de A12.
@f650csrider:
Het is misschien een idee hoor, maar zou een agentje met een laserpistooltje niet iets minder opvallen dan een VW T4 in de berm met een radarinstallatie op de vangrail….
@jrk68: Hier stond ook een T5 vlak langs de vangrail. Met lasergun EN installatie op/achter/boven de vangrail. (waarschijnlijk zelfde team/auto?)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).