
Een Picanto is niet alleen gevaarlijk voor een vegetarisch dieet, maar ook voor een politieauto op zijn kant.
Politieauto’s moeten tegen een stootje kunnen. En dat is niet alleen omdat sommige agenten zo hard in hun Audi A6 rijden dat ze al ondersturend een klaverblad afgelijden.
Vanochtend gebeurde iets waar de agenten in kwestie niet veel aan konden doen. Het voorval gebeurde in Amersfoort, op de Radiumweg, ook wel de N199 genoemd. Dat is een vierbaansweg binnen de bebouwde kom waar je 50 km/u kan rijden.

Politieauto op zijn kant
Het is ook een stuk waar je flink harder kunt rijden. ’s Ochtends om 07:10 (het tijdstip van het ongeluk) is het er rustig. Daarbij is het vrij breed en overzichtelijk.
Vandaar dat twee agenten in een Mercedes-Benz B-Klasse surveillanceauto iets harder reden dan de adviessnelheid. De auto was namelijk met spoed op weg naar een melding.

Een Kia Picanto zag deze auto over het hoofd, of kon de snelheid niet juist inschatten. De bestuurder reed zijn Koreaan de weg op, waardoor de politieauto geen kans zag om de Kia te ontwijken. Een flinke crash was het gevolg.
Onderzoek, plus weg afgezet
Daarbij raakte de politieauto op zijn kant. Beide agenten raakten daarbij gewond. Een van de agenten moest naar het ziekenhuis om zich te laten behandelen aan zijn verwondingen. De bestuurder en bijrijder van de grijze Kia bleven ongedeerd.

De politie is op dit moment een onderzoek gestart om te zien wat er precies gebeurd is tussen de Picanto en Mercedes-Benz politieauto. Op dit moment is de N199 afgesloten bij de Radiumweg en Nijverheidsweg.
Fotocredits: Marnix Manschot Fotografie (News United)
Alternatieve titel; Politieauto KIA na crash met KIA
‘Killed In Action’. Jij wint vandaag het internet!
Bam. Dikke dubbele punten inderdaad 🥳
Ach ja dat gebeurd… zitten vaak niet de beste piloten achter het stuur van zulke (Koreaanse) gebakjes.
Maw,wil je een veiligerre auto dan een Mercedes? Koop een Kia.
Blijft me toch altijd verbazen dat mensen blijkbaar die sirenes niet horen. Zo geweldig is de geluidsisolatie van een Picanto niet, toch? En anders vallen die blauwe zwaailichten in het donker ook best wel op.
Met de Up!’jes, de 108’jes, Aygootjes en C-eentjes vergeleken krijg je dus veel meer auto bij KIA, met onder andere volledig bekleed interieur en daarmee ook de nodige geluidsdemping. De term “koekblik” gaat niet helemaal op bij de Picanto en de i10. Zelfs de B-klasse moet het afleggen tegen deze A-segmenter.
Ja en dat is dus onzin. Als je een zware pickuptruck op het juiste plekje raakt met een Eend zal ie ook kantelen. Iets met natuurkunde slimmerik.
Een frontaaltje tussen deze B en de Kia zal doorgaans een stuk slechter aflopen…
nou denk eerder dat ‘het eendje’ z’n snavel dr compleet af heeft liggen
Het gebeurt helaas heel vaak dat de politie de sirene niet aan heeft terwijl ze door rood rijden, veel te hard rijden, etc. Potentieel heel gevaarlijk als een argeloze andere weggebruiker dit niet opmerkt.
de Radiumweg, ook wel de N199 genoemd. Dat is een vierbaansweg binnen de bebouwde kom waar je 50 km/u kan rijden.
Zonder Picanto’s in de buurt kan je ook wel harder lijkt me.
Of het mag is een andere zaak.
B-klasse vs Picanto 0-1.
. Ik hoop dat de inzittende er goed vanaf zijn gekomen.
Ondanks het zogenoemde ‘overzichtelijke kruising’ is het vrij vaak raak op dat kruispunt. Niet lang geleden ook letterlijk een fietser gesneuveld.
Ondersturende Audi’s, bejaardenbenzen die op hun kant gaan.
Sommige merken komen maar lastig van hun stigma af. Maar zou men zulke tests niet aan Autoweek over moeten laten ipv de popo?
Welke tests?
Scandinavië heeft de elandtest, wij hebben de KIA Picanto test…
Artikel zegt dat de Kia het niet goed inschatte, maar is dat ook zo? Als de agenten -ook met waarschuwings lichten en geluid aan- door rood willen rijden mogen ze dat alleen doen als ze zeker zijn dat dat veilig kan. Dat kon hier blijkbaar niet veilig. ipv 15 seconden tijdverlies door de situatie goed te lezen, nu veel meer verlies dan alleen tijd.