Het racen in de groene hel zit er weer op en na 24 uur rondjes rijden is het de Porsche 911 GT3 RSR van Manthey Racing die als eerste over de finish komt. En dat ook nog eens met een nieuw afstandsrecord.
De rest van het podium wordt bezet door BMW Motorsport met een BMW M3 GT op iets meer dan 4 minuten en op de derde plaats vinden we Audi Sport Team Phoenix met een Audi R8 LMS. Deze overwinning van Manthey is overigens al de vijfde overwinning van Manthey op de Nürburgring. De vorige 4 overwinningen van Manthey waren in 2006 tot en met 2009 en vorig jaar ging BMW er met de winst vandoor.
Achter het stuur van de winnende Porsche zaten Marc Lieb, Lucas Luhr, Timo Bernhard en Romain Dumas. De hybride Porsche had minder geluk en wist uiteindelijk niet mee te strijden voor de overwinning. De P4/5 Competizione van James Glickenhaus is uiteindelijk als 40e over de finish gekomen. Best een goed resultaat gezien de technische pech die ze hadden.
1. Lieb/Bernhard/Dumas/Luhr (D/D/F/CH), Porsche 911 GT3 RSR, 156 laps
2. Müller/Farfus/Alzen/Lamy (D/BRA/D/P), BMW M3 GT, +4:23.7 seconds
3. Basseng/Fässler/Piccini/Stippler (D/CH/I/D), Audi R8 LMS, – 1 lap
4. Stippler/Hennerici/Haase/Winkelhock (D/D/D/D), Audi R8 LMS, – 1
5. Ekström/Scheider/Werner/Abt (S/D/D/D), Audi R8 LMS, – 2
6. Heyer/Jäger/Bleekemolen/Seyffarth (D/D/NL/D), Mercedes-Benz SLS, – 3
7. Arnold/Margaritis/Brück/Frankenhout (D/D/D/NL), Mercedes-Benz SLS, – 3
8. Farnbacher/Simonsen/Seefried/Melo (D/MC/D/I), Ferrari F 458, – 4
9. Abbelen/Schmitz/Kentenich/T. Bergmeister (D/D/D/D), Porsche 911 GT3 R, – 4
10. Weiss/Kainz/Jacobs/Krumbach (D/D/D/D), Porsche 911 GT3 R, – 5
Gaat Norge nu beweren dat eigenlijk een Volkswagen de 24h heeft gewonnen, net zoals in Le Mans ? ….
@rechercheur: Ga jij nog andere reacties posten dan alleen commentaar op Norge?
@Yeelen:
Norge fanboy?? @rechercheur heeft gewoon gelijk die gozer heeft kennelijk haat tegen alles wat VAG is en heb geen idee waarom maar wel altijd afkraken.
@zakar36 @Yeelen @rechercheur: Is het jullie al eens opgevallen dat mensen nergens zo op happen als op VAG-kritiek? Als je zoiets mompelt over GM (Corvette / Chevrolet Matiz zou moeten werken) of over Ford, hapt er geen hond.
Overigens werkt het bij VAG het mooist bij Audi – al is Porsche een goede tweede.
@zakar36: Oké, maar om onder elk artikel dat met VAG te maken heeft een reactie te plaatsen nog vóór dat Norge de kans heeft gekregen iéts te zeggen al er over te gaan klagen vind ik wat overdreven.
@Yeelen:
Typisch gevalletje van “de pot verwijt de ketel die ‘ie zwart ziet” ….
@zakar36: Nee hoor ik heb niks tegen VAG,alleen wat tegen Audi ;) OT Gefeliciteert Porsche,volgende keer met een diesel?
@norge:
Oh oke en wat heb je dan precies tegen Audi :P ?
@ mout :
Dat komt door het feit dat de meeste altijd klagen over Vw, Audi enzo. dat ze altijd maar de zelfde familie gezicht hebben en dat het saaie auto’s zijn maar het toch grappig is dat bijna iedereen er mee rond rijdt. ;)
@zakar36: Op zich niks tegen de auto’s maar ik vind dat er gewoon VW op de neus van die auto’s had moeten staan .
A5 en de oude A8 reken ik zelfs tot mijn favoriete auto’s .A1 en A3 zijn gewoon te VW en de A4 vind ik te weinig meerwaarde tonen in verhouding tot een Passat of Mondeo om zogenaamd premium te zijn .A6 vind(t) ik een beetje saai.R8 is grappig en de cabrio’s lijken wel badkuipen .Nog meer ? oh ja de TT vind ik wel aardig maar wel duur voor wat je eigenlijk krijgt.
@norge:
Best knap om deze conclusies te trekken, zonder zelf ook maar ooit een meter gereden te hebben in het gros van de auto’s welke je hierboven tracht te omschrijven.
Inderdaad, een Hyundai i30 CW rijdt immers ook fantastisch, ….
@rechercheur: Best knap om deze conclusie te trekken zonder mij persoonlijk te kennen ,maar ga zo door kerel.
@norge:
Het is nu eenmaal zo, dat weet jij ook. Ga eerst eens een paar uurtjes (of liever nog een weekendje) rijden in wat verschillende Audi’s en kom dan met een goed onderbouwd verhaal terug. Je afgunst begint ondertussen een beetje kinderachtige vormen aan te nemen …
@rechercheur: Over kinderachtig gesproken ,je lijkt wel een stalker .
@norge:
nogmaals: “de pot verwijt de ketel dat ‘ie zwart ziet” …
Gedraag je en probeer eens inhoudelijk te reageren, in plaats van je afgunst op deze manier te uiten.
En welk is dan het nieuwe afstandsrecord?
@dbonline: 156 rondjes
Allemaal duitse degelijkheid:)
@dragspert: Idd, ben er een heel weekend heen geweest. Maar als je die Duitse bakken ziet, bohhh!!
@Peer88: Oja, en hoort!
Is er ergens een lijst met de uitslag van alle auto’s en hun klassen?
Speed is not everything! De Bmw’s, Ferrari’s en Mercedessen mogen dan wel sneller geweest zijn, degelijkheid wint een langeafstandsrace. Net zoals Le Mans vorig jaar met de snellere peugeots en dan toch winnende audi’s.
Hmm BMW heeft het ook niet zo slecht gedaan. Waar is Mercedes ergens gebleven?
de wrx sti is 21 ! goed gedaan lijkt me :)
@bpc: oké….jij legt de lat niet errug hoog voor jezelf ? ;-)
@Megakix: pasop !alls je het in cijfers bekijkt , 90% van het veld eindigde onder hem , en kijk is hoeveel ,posches , v8 6 cyl’s etc onder hem zijn geëindigd met zijn 4 cyl!
Ohjaa en wat hebben de astons gedaan?
@porsche911turbo2: V12 Zagatos finished 5th & 6th in SP8 class, V8 Vantage 5th in SP10
@k0ert: Thanks. Daar was ik ook benieuwd naar.
@porsche911turbo2: Dat vroeg ik me ook af!
Thx K0ert!
@porsche911turbo2: dit soort wedstrijden heeft niks meer te maken met het merk. Ook Duitse merken hebben vaak verloren van de in hun ogen ‘de mindere merken’. Citroen heeft volgens mij vrij vaak de WRC gewonnen, in het vroegere Parijs-Dakar of alleen Dakar hebben de Franse en Japanse merken ook wel laten zien dat ze wat kunnen presteren.
Met dit soort wedstrijden zit er ook een flinke dosis geluk bij. Maar ik ben blij met de overwinning van Porsche.
@rufctr01: Neenee daar doel ik ook niet op, toevallig dat dat voorbeeld met audi en peugeot was (zelf ben ik voor peugeot). Ik wouw alleen maar even aangeven dat het niks meer met snelheid te maken heeft ;) k0ert: Thnx :)
hoeveel porsches reden er wel niet mee?
Het zijn niet allemaal fabrieksteams hoor…
Was weer geweldig om mee te maken. Donderdag, vrijdag en zaterdag was het gewoon rotweer en vanmorgen begon godzijdank de zon te schijnen. Ergens heb ik de Ring altijd veel leuker gevonden dan Le Mans ondanks de grote merken en de sports prototypes. Die zouden op de Nordschleife helemaal niet op hun plaats zijn; Maserati heeft het ooit eens geprobeerd met een MC12, maar die crashte na een harde landing bij een van de sprongen in het parcours.
Dit jaar was vooral de openingsfase een rommeltje. Ferrari, Mercedes, Porsche, Audi. Iedereen reed wel een keer aan de leiding. Team Farnbacher doet pas voor het tweede jaar mee, maar zijn ALMS-veteranen die wel het een en ander weten over dit soort races. Helaas vielen ze door problemen met de ophanging vér terug (plaats 78 toen Jaime Melo de box weer uitkwam) en dat ze dan toch op 8 uitkomen is een hele prestatie. Mercedes deed het heel goed voor een debutant met allemaal prive-teams. Dankzij Jeroen Bleekemolen en Christiaan Frankenhout zat er ook een Nederlands tintje aan. Bleek reed een tijdlang op 3, maar viel terug na pech en kwam op zes uit. Frankenhout en zijn team hadden een ongelukje waarbij ze de diffuser kwijtspeelden, maar reden lang om het podium mee. Helaas ging de SLS in het laatste uur stuk en vielen ze terug naar plaats zeven. Doodjammer, maar goed gedaan.
BMW haalde er een tweede plaats uit, maar het was vooral aan een ongeluk in Karussel te danken dat een titelprolongatie niet lukte. Pedro Lamy knalde op een achterblijver, spinde, zette zijn race voort. Maar hij kreeg later een cruciale tijdstraf van drie minuten. De zusterauto haalde het einde niet, oververhitte motor
Manthey had een aparte strategie: de haas. De bezetting van de winnende auto (18) reed nl. de eerste twee uur afwisselend ook in een Gt3 Cup Porsche (met nr 11). Toen iedereen ‘warmgedraaid’ was, werd de #11 in de garage geparkeerd en maakten ze de #18 de klus af. Goed gedaan jongens, tevens de vijfde overwinning met dezelfde bezetting!
@Alex_79: dat met die 3 minuten tijdstraf voor de BMW heb ik niet mee gekregen. Was toch niet voor die botsing bij de Karussel mag ik hopen. Kon Lamy ook vrij weinig aan doen.
Die langzamere deelnemer zag hem niet en drukte Lamy van de weg af. Als je in de top rijd dan ga je er van uit dat ze aan de kant gaan. Ze hebben ook niet voor niets zon blauw lampje.
Jammer maar helaas voor BMW ze reden over de hele 24 uur gezien hele strakke tijden. Zelfde verhaal voor de 458 Italia, ook hele strakke tijden, zat zoveel meer in.
Zo waren er nog een paar die door pech minder hebben gekregen dan ze verdienden. Maarja dat is altijd zo met zulke races.
Was weer een leuke 24H.
Enige jammere aan de 24H Nurburgring is dat er te weinig media aandacht aan word besteed. Veel te weinig camera’s en als het donker is alleen de camera op de pit gericht.
Ook veels te weinig onboard beelden. Ook de live timing is bagger. Maarja mag verder niet klagen ik heb me wel vermaakt.
@GOD: De tijdstraf kreeg BMW #1 voor de nasleep van die botsing in Karussel. Lamy werd eerst van de weg gedrukt, maar ramde daarna die andere BMW nog een keer. Beiden gingen in de rondte en omdat Lamy zo ongunstig stond, reed hij heel even tegen het verkeer in. Daarvoor kreeg hij dus drie minuten aan zijn broek
@Alex_79: ok thx.
@Alex_79: Gluhwein was verkrijgbaar om de kou te verdrijven! Gelukig voelde het zaterdag nacht minder koud en was het zondag weer lekker weer!
@porsche911turbo2: gelukkig maar dat jij ook voor Peugeot bent! Ik dacht dat ik de enige Porsche liehebber was die dat ook heeft.
Het heeft idd niets meer met snelheid te maken. Wel met taktiek en een flinke dosis geluk. Audi had de pitstops gewoon beter gepland(helaas).
@rufctr01: Bij Audi kon toch anders niet echt van geluk gesproken worden of wel?
waarom hebben die raceauto’s eigenlijk altijd gele koplampen?
@Stopwearingpants:
In geval van mist of spray bij regenval zijn gele koplampen beter zichtbaar. Daarom waren/zijn gele koplampen in Frankrijk verplicht.
On-topic: 24 uurs racen met deze auto’s is nog een echte onversneden slijtageslag. Als je deze race wint, kan je als merk echt trots zijn op je materiaal.
@Stopwearingpants: heeft te maken met felheid.
@Stopwearingpants: Classificering! Enige juiste antwoord. Het zijn niet alleen gele koplampen die in het raceveld voorkomen. Ook andere kleuren zijn aanwezig, alles is ter identificatie in welke raceklasse de auto zich bevind.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Toch wel knap van BMW om met een coupe het snot voor de ogen te rijden van een SLS, R8 en de 458…
whatever… beste boven! Alleen jammer dat t niet de hybride is ;-)
Netjes gedaan van die porsche:), had niet de makkelijkste concurrentie. Mooie prestatie ook van die Impreza, 21e! Mooi gedaan hoor:)
@gerard1710: zeker kun je wel van geluk spreken. Je rijdt volgens mij niet alleen op het circuit. Anders is het geen race. Iemand anders kan toch ook in je auto knallen, volgens mij is het dan gauw afgelopen. Zelfs met een Audi…
@rufctr01: Wacht even we praten even langs elkaar heen volgens mij… Ik heb het over de 24u van Le Mans, aangezien jij het over Peugeot had..
Ook niet de 1e keer voor Manthey.
Goed bezig, die lui.
Dat doen ze mooi.
Porsche!
Porsche the best !
( waar is ie eigenlijk naartoe? )
Top prestatie van STI, 1ste in de klasse… en een nederlander achter het stuur!!
Zo hé, dan heb je echt goed materiaal! Tja als de basis al goed is…
@Ferdinand1: Precies daar gaat het eigenlijk om!
Leuk bericht echt leuk die overwinning van Porsche :)