• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Prinsjesdag: meer geld voor asfalt en autonoom spul

Auteur: Author, gepost 20 september 2016 om 17:44 – 29 Reacties

Prinsjesdag: meer geld voor asfalt en autonoom spul


De jaarlijkse poppenkast zit er zo’n beetje op en dus gaan we kijken wat Prinsjesdag 2016 voor autorijdend Nederland betekent.

Geen heel verrassende zaken dit jaar. Volgend jaar wordt 5,9 miljard euro gereserveerd ter financiering van ’s lands infrastructuur. Daaronder vallen dus niet alleen wegen, maar ook waterwegen en spoorlijnen. Nederland is fier op de “uitstekende infrastructuur” (niet onze woorden) en dat wil de regering graag in stand houden. Om die reden is ook de duur van het Infrastructuurfonds met twee jaar verlengd, van 2028 naar 2030.

Ook is Nederland al een poosje bezig om zich te profileren als proeftuin voor autonoom wegverkeer. Dat boeit hier waarschijnlijk helemaal niemand, maar het ministerie van Infrastructuur en Milieu zet in op “slimme mobiliteit”. Denk daarbij aan verkeerslichten die met voertuigen communiceren om zo de doorstroom te vergroten. Audi is daar trouwens ook mee aan het testen in Amerika.

Dan nog effe het goede nieuws en eigenlijk het enige dat je hoefde te weten: er komt deze kabinetsperiode nog voor 717 kilometer aan rijstroken bij. Voor de extra leuk: vorig jaar maakten we ons nog druk om administratiekosten die met twee euro per prent omhoog gingen.

Foto: @crnl via Autojunk

Ook interessant!

  • Lezersvraag: wat moet Prinsjesdag de automobilist brengen?
    Lezersvraag: wat moet Prinsjesdag de automobilist brengen?
  • bezuinigen op asfalt
    Minister: bezuinigen op asfalt is onverantwoord
  • Tesla slechte verliezer
    BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, geld, melanie-schultz-van-haegen, prinsjesdag, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Dit beestachtige duo staat te koop in Nederland
Volgend bericht: Het aantal verkeersboetes steeg explosief! »

Lees Interacties

Reacties

  1. 't Peugje zegt

    20 september 2016 om 17:50

    Eigenlijk toch apart dat men nu pas begint over communicatie tussen voertuigen en verkeerslichten. Stel het vanaf volgend jaar verplicht in. De techniek is al lang en breed aanwezig. Nu kom ik iedere keer aanrollen en pas als ik bijna stil sta springt hij op groen waardoor ik geïrriteerd volgas mijn weg vervolg zodat ik voor mijn gevoel geen tijd heb weggegooid. Kortom het zou bijzonder goed voor het milieu zijn als dit er komt!!

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      20 september 2016 om 18:07

      @straatzakelijk: Nou ik weet niet of de techniek echt af is.

      Audi test ermee in Amerika, Toyota test er mee in Japan. En wat je echt wil is een standaard.

      En oja, iets wat volwassen is. Geen beta dingen.

      Login om te reageren
      • 't Peugje zegt

        20 september 2016 om 19:51

        @fanboy: en stadsbussen hebben het al jaren?

        Login om te reageren
        • aambei zegt

          20 september 2016 om 20:37

          @straatzakelijk: die klikken volgens mij op een knoppie als ze er aan komen

          Login om te reageren
  2. Edge zegt

    20 september 2016 om 17:51

    Die “uitstekende infrastructuur” is natuurlijk ook maar afhankelijk van je perspectief. Vergelijk ons openbaar vervoer met dat van Japan, en je ziet alleen maar ruimte voor verbetering. Vergelijk ons wegennet met dat van een derdewereldland als België en we hebben spontaan “uitstekende infrastructuur” in handen.

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      20 september 2016 om 18:00

      @edge: Gek dat iemand mijn middag goed maakt door België een derdewereldland te noemen.

      Login om te reageren
    • badmat zegt

      20 september 2016 om 18:05

      @edge: het klopt dat de infrastructuur voor het ov hier verre van perfect is, maar de illusie die mensen over Japan hebben wil ik bij deze even de wereld uit helpen. Die ‘zwevende’ treinen heb je ook echt maar in de grote steden als Tokyo, binnenland moet je daar niet eens proberen om te komen.

      Login om te reageren
  3. peug206 zegt

    20 september 2016 om 17:58

    En die administratie maak ik me nog steeds boos om hoor! Is soms net zo duur als de boete….

    Login om te reageren
    • hans75 zegt

      21 september 2016 om 08:14

      @peug206: Dan moet je harder rijden… daalt het percentage administratie behoorlijk hard

      Login om te reageren
  4. autogedrocht zegt

    20 september 2016 om 18:01

    Jammer dat we gelderland voor een klein stukje asfalt tol moeten gaan betalen… Budget zat zou je zeggen!

    Login om te reageren
  5. ThomasBol zegt

    20 september 2016 om 18:01

    Yeah, uiteindelijk kan het kabinet met het autonoom rijden weer een stukje privacy van ons afnemen :-)

    Login om te reageren
  6. lekkaah zegt

    20 september 2016 om 18:04

    200 miljoen naar onderwijs
    200 miljoen naar defensie
    5900 miljoen naar infrastructoer

    Zo is natoer?

    Maw, ken je nagaan wat het op korte termijn oplevert, de automobilist :)

    Login om te reageren
    • badmat zegt

      20 september 2016 om 18:06

      @lekkaah: hou eens op met die Dumpert taal joh!!1!1!11!!!!
      ;)

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        20 september 2016 om 18:08

        @badmat: dat is geen dumperttaal, dat is mijn moedertaal, heb jij wat tegen mijn dialect? Ik vind helmaal mooi..

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          20 september 2016 om 18:16

          @lekkaah: ik vind t triest

          Login om te reageren
    • phaeton zegt

      20 september 2016 om 23:54

      @lekkaah: Misschien kost het aanleggen van wat spoor en de verbouwing van een aantal stations een enorme klap geld en valt het grootste gedeelte er van in het komende jaar? Zelf zou ik het niet weten, maar pas als het uitgavenpatroon structureel zo is, heb je een punt.

      Login om te reageren
  7. e1000bmw zegt

    20 september 2016 om 18:09

    (…) “slimme mobiliteit”. Denk daarbij aan verkeerslichten die met voertuigen communiceren om zo de doorstroom te vergroten.</i.

    Voor de stads- en streekbussen is dit al lang beschikbaar sinds de jaren ’90 (misschien zelfs al langer?). Ik juich het alleen maar toe als ik m’n eigen auto er ook mee uit kan rusten…

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    20 september 2016 om 18:11

    Nederland is het land geworden waar de normale mens zich geen fatsoenlijke auto meer kan veroorloven maar zich moet behelpen met rijdende staafmixers à la Aygo, Twingo, Picanto, Note, Micra, Ka of Panda.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      20 september 2016 om 18:23

      @desjonnies: staafmixers? Oude koffiemolens!

      Login om te reageren
  9. michaelb zegt

    20 september 2016 om 18:42

    Meer geld naar autonoom spul? De trein dus?

    Login om te reageren
  10. baklava zegt

    20 september 2016 om 18:46

    Tijd voor een hogesnelheidslijn naar Groningen!

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      20 september 2016 om 19:18

      @baklava: Zoveel mensen gaan er nu ook weer niet richting het noorden, in elk geval niet genoeg om een hsl winstgevend te krijgen.

      Nee, de huidige hsl zal ook niet snel winstgevend worden, maar laten we niet nogmaals aan zo’n miljardenfaal beginnen.

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        20 september 2016 om 19:31

        @metalmike:

        Er is ooit wel een plan geweest om hem door te trekken naar Bremen/Hamburg. Dat zou wel winstgevend kunnen zijn lijkt me.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          20 september 2016 om 23:58

          @baklava: Da’s war einmal. De Betuweroute was ook al zo’n geniaal idee op het gebied van samenwerking. Bovendien: Groningen als hotspot voor de HSL? Er gaat uit m’n hoofd vier keer per uur een intercity. Ik vind het al irritant dat een Thalys in het kleine stukkie Nederland meer stopt en uitrolt dan doen waar ie voor gemaakt is, namelijk naar Parijs blazen.

          Login om te reageren
          • phaeton zegt

            20 september 2016 om 23:58

            @phaeton: En das war ook de autocorrect.

            Login om te reageren
  11. Joerek zegt

    20 september 2016 om 19:28

    En weten we inmiddels al wat de bpm in 2017, dus over 3 maanden gaat doen? Volgens mij nog niks over co2 schijven en prijzen. Links zijn welkom

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    20 september 2016 om 21:09

    Onze infrastructuur is de 2e van de wereld. Lang niet gek dus. Maar helaas hoort wel Prorail maar NS niet bij de infrastructuur. Als dit wel zo was zouden we aanzien lager uitkomen…

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      21 september 2016 om 00:01

      @dutchdriftking: Als er een bovenleiding uit ligt, of de wissels bevroren zijn, dan is dat toch echt het pakkie an van ProRail waardoor de treinen van de NS niet kunnen rijden. Maar hé, op de vertraagde trein staat een NS logo dus die sukkels zullen wel iets verkeerd doen.

      Login om te reageren
  13. dunhozzie zegt

    21 september 2016 om 08:14

    En de 19ct? Gaan ze die eens op niveau brengen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North