• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BOVAG: bijtelling verhogen slaat nergens op!

Auteur: Loek, gepost 21 september 2021 om 17:38 – 29 Reacties

Arrogant Tesla onderuit

“Verhogen bijtelling EV rijdt klimaatambitie in de wielen”, aldus BOVAG als reactie op de plannen voor bijtelling die vandaag gepresenteerd werden.

Het is weer Prinsjesdag en dus mogen we genieten van hoe ons land er financieel uit gaat zien. Ook voor de automobilist, daarom vroegen we jullie vanmorgen al hoe de automobilist geholpen kan worden. Het was geen prijsvraag, maar als dat wel zo was dan ging niemand voor de hoofdprijs. Het antwoord ‘de bijtelling gaat nog verder omhoog’ is namelijk nergens gegeven.

Bijtelling omhoog

Want dat is wel wat er gaat gebeuren. Nou hebben we dit net uitgebreid uitgelegd aan de hand van wat er is gepresenteerd en het is erg simpel: het percentage gaat omhoog (van 12 procent naar 16 procent) en het maximumbedrag gaat omlaag (van 40.000 euro naar 35.000 euro). Lekker dan: doet elke fabrikant hun best om een goed pakket aan te bieden voor precies 44.995 euro, is het allemaal voor niks geweest. Daar gaat je IONIQ 5.

BOVAG: verhoging bijtelling is slechte zaak

We hebben ook al een reactie van BOVAG: die vinden dit niet een stap in de goede richting. Als de overheid wil dat de autosector bijdraagt aan de klimaatakkoorden, moet het tegenovergestelde gebeuren van wat er nu gebeurt. Dan moet een elektrische auto interessanter worden, en niet moeilijker te verkrijgen. BOVAG stelt dan ook op aan de overheid om dit ongedaan te maken, zodat een elektrische auto sneller interessant wordt.

Beter subsidiëren

Ook herhaalt BOVAG naast het pleidooi voor betere bijtelling, dat het subsidiepotje verbeterd moet worden. Dat potje krijgt iets meer geld, maar wordt niet meer gebruikt voor particulieren. Ook wordt er nu gewerkt met ‘jaarschotten’, waar er een totaalbedrag is wat in stukjes van steeds een jaar wordt verdeeld tot en met 2025. BOVAG opperde eerder al samen met andere belangengroepen om dit geld al beschikbaar te stellen wanneer het kan: des te eerder er meer EV’s worden verkocht, des te beter.

Niet louter positief dus vanuit BOVAG als het gaat om bijtelling.

Ook interessant!

  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Bijtelling voor 2022 gaat omhoog!
  • Lezersvraag: wat moet Prinsjesdag de automobilist brengen?
    Lezersvraag: wat moet Prinsjesdag de automobilist brengen?
  • 'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
    'Niet registratie, maar koopdatum zou bijtelling moeten bepalen'
  • Bijtelling 2023: dit zijn alle regels!

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, bovag, geld, prinsjesdag

Vorig bericht: « Porsche uit Risky Business bracht bizar veel geld op
Volgend bericht: Chinees: eindelijk beter dan Japanse motoren? »

Lees Interacties

Reacties

  1. waterisnat zegt

    21 september 2021 om 17:41

    “Rijdt klimaat ambitie in de wielen” :-)
    Zullen ze bij de Bovag echt geloven dat er een klimaatcrisis en klimaatambitie is? LOL

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      21 september 2021 om 18:42

      @waterisnat: uh, ze moeten wel he?

      Login om te reageren
  2. MrHyde zegt

    21 september 2021 om 17:49

    De BOVAG: die partij die het alleen te doen is om consument en overheid zoveel mogelijk geld uit hun zakken te kloppen. Ze hebben nog nooit goede evenwichtige plannen gepresenteerd, en roeptoeteren maar wat zonder inhoud om hun achterban tevreden te houden.
    Het enige wat er met die EV subsidie gebeurt, is dat de BOVAG dealers hun prijzen met datzelfde bedrag kunnen verhogen.
    Hetzelfde met de bijtellingsgrens: die willen ze alleen maar hoger, omdat ze zo meer kunnen vragen aan de leaserts.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      21 september 2021 om 19:52

      Volgens mij zijn ze ook de organisatie achter die 30cm hoge paaltjes en stoepranden in wegbermen die zogenaamd het parkeren moeten tegengaan maar vooral de werkgelegenheid bij hun clan -uhm- achterban veilig stelt.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    21 september 2021 om 18:07

    Hier wordt ik toch wat ongemakkelijk van, ik moet de Bovag gelijk geven.

    Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    21 september 2021 om 18:15

    Zie je wel, echt r*tten zijn het, gewoon harken om maar zoveel geld binnen te krijgen, niks EV stimuleren, ja met de mond, ja hoe dan. Ik schreef het al eerder, net als de Opel Ampera en Mitsubishi Outlander, ook de gebruikte EV verdwijnt na gebruik de grens over. Kom op dames en heren politici, maak het nou eens gunstiger, op deze manier kopen bedrijven weer zuinige diesels. Tjonge jonge, ik maak mij er nog druk om ook. Hup nieuwe verkiezingen en Pieter Omtzigt aan het roer.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 september 2021 om 00:21

      Rotten?

      Login om te reageren
    • v60germany zegt

      22 september 2021 om 00:34

      @marcomanta: Omtzigt is de aanstichter van dit bijtellingscategorie drama.
      In ‘18 en eerder pleitte hij al voor een versobering en de export blokkade. Dat eerste is hem gelukt, dat tweede verre van. Beter gezegd; 2x gefaald.

      Dat iemand goed presteert op zijn onderzoeksvaardigheid zoals de kinderopvangtoeslag is mooi. Maar met vader-bijtelling bleek het een halfbakken werk!

      Dankjewel Pieter is het vandaag…

      Login om te reageren
  5. RiKe zegt

    21 september 2021 om 18:24

    Wat maakt het uit? Al die gesubsidieerde EV’s gaan toch naar het buitenland omdat ze hier tweedehands nog steeds veel te duur zijn.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      21 september 2021 om 18:38

      @rike: waar gaan ze heen dan..? Nederlanders besteden vrij veel aan auto’s.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        21 september 2021 om 19:56

        @flutterby: Ja, dat vraag ik me ook af. In Roemenië, Polen en Albanië zitten ze vooralsnog niet op EV’s te wachten.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          22 september 2021 om 08:05

          @frank2b: nee en daar zitten ze vast niet te wachten op onze EVs die wij te duur vinden. Overigens vind ik de Zoë, eGolf, i3 en Kona’s helemaal niet duur gebruikt. Ampera-e kost ook niet veel, maar vind het duur voor wat je krijgt. Een EV is meer dan een batterij.

          Login om te reageren
  6. retsok zegt

    21 september 2021 om 18:38

    Laten we miljarden in nutteloze EV’s pompen. Een miljardje voor de overhitte woningmarkt is eerst wel weer even genoeg…

    Login om te reageren
  7. Jesko zegt

    21 september 2021 om 18:59

    Ik moet wel lachen om de massale verontwaardiging, hoor. We weten toch allang dat de Heilige Koe belangrijk is voor de staatskas? Dat is altijd zo geweest.

    We hebben jaren mogen profiteren van een voordeeltje en dat wordt nu afgebouwd. En terecht. We kunnen niet zonder de inkomsten van duizenden EV’s.

    Ik vind dat iedereen uit zichzelf een elektrische auto moet willen rijden, ook zonder financieel voordeel. Het is namelijk beter voor de planeet of in ieder geval voor de uitstoot ter plaatse. Wij hebben de daad bij het woord gevoegd door privé nu een elektrische auto de leasen. Zodra mijn Passat eruit gaat, zal ik zakelijk ook elektrisch gaan rijden, ongeacht de bijtelling.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      21 september 2021 om 19:57

      Precies dat dus.

      Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      21 september 2021 om 20:49

      Inderdaad. Trump zou je een ‘loser’ noemen als je een EV rijdt voor de bijtelling.

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      21 september 2021 om 21:26

      @jesko: hoe wordt electriciteit opgewekt? Gezien dat we massaal weer kolen stoken in de centrales?
      Als je echt gaat rekenen is EV echt niet schoon, zeker niet emissievrij.

      Login om te reageren
      • Jesko zegt

        21 september 2021 om 22:17

        @bischero: het is in ieder geval schoner dan brandstof verrijzen. En ik wek mijn stroom wel schoon op, met mijn eigen zonnepanelen.

        We zitten in een transitie, althans we moeten behoorlijk aan de bak met de transitie. Het blijven roepen dat elektrisch rijden ook niet schoon is “want opwekken vergt ook emissie” komt op mij over als een laatste stuiptrekking van een stervend hert.

        Een betere en schone wereld begint bij jezelf.

        Login om te reageren
  8. potjak zegt

    21 september 2021 om 19:27

    Diegenen die een electrische leaseauto mogen uitzoeken hebben nog steeds voordeel in vergelijk met benzine of diesel. Dus Bovag, maak je niet zo druk!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 september 2021 om 19:40

      Is dat wel zo? Een EV heeft een hogere aanschafprijs waarover de bijtelling berekend gaat worden. Als die bijtelling te hoog wordt dan kan een ID.3 netto duurder worden dan een Golf. Als de mensen dan voor de Golf gaan kiezen dan werkt het stimuleringsbeleid dus niet meer.

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        21 september 2021 om 21:13

        @mashell: daar heb je gelijk, ligt er aan voor welk budget je kan leasen. Op de 35K zit je inderdaad zo.

        Login om te reageren
  9. Robert zegt

    21 september 2021 om 20:19

    Laten ze zich in vredesnaam liever druk maken over de uitstroom van schone occasions naar het buitenland. Dat is van veel grotere invloed om het al dan niet haalbaar maken van klimaatdoelen.

    Vanochtend stond er een ontluisterend stuk over in de Volkskrant:
    http://digitalekrant.volkskrant.nl/volkskrant/1365/article/1449453/10/1/render/?token=96df338460176435c7bbed3c0001b7d5&vl_app_id=be.persgroep.red.mobile.android.vkn&vl_app_version=5.0.3&vl_platform=android

    Login om te reageren
  10. jpoers zegt

    21 september 2021 om 20:28

    -edit: check!-

    Maar laat de bovag inderdaad lekker herrie maken :) En laat de mia-regelaanpassing dan wel staan :)

    Login om te reageren
  11. roadster zegt

    21 september 2021 om 21:06

    Mensen leasen (volgens eigen zeggen) een elektrische auto om de volgende redenen:
    1. Het rijdt veel fijner dan een ouderwetse ICE (vergelijkbaar met de overstap van paard en wagen naar een auto destijds);
    2.Voor het milieu, anders verdrinken onze kinderen en kleinkinderen later door de opwarming van de aarde;
    3. Omdat hun werkgever dit voorschrijft;

    Bijtelling heeft er helemaal niets mee te maken. Ik ben nog niemand met een EV tegen komen die vertelde het daarom te doen. Bovendien zijn, volgens de experts, EV’s binnenkort goedkoper dan een vergelijkbare ICE.

    Dus, niets aan de hand, paniek om niets.

    Login om te reageren
  12. vpowert zegt

    21 september 2021 om 21:19

    Laten we de BOVAG gewoon weer ‘BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders’ noemen. Dan is meteen weer even helder welke belangen ze behartigen. Van de belangenclub van de autobranche verwacht je niet anders dan dat ze tegen maatregelen zijn die auto’s duurder maken en dat ze juist pleiten voor aankoopsubsidies – whatever helps de verkoop! Zo kun je ook de uitspraken in dit artikel dan lezen: ‘Verhogen bijtelling is een slechte zaak’ …voor de verkoop. ‘Niet een stap in de goede richting’ …voor de verkoop.

    Login om te reageren
  13. bitd zegt

    21 september 2021 om 21:19

    De hele opzet van de huidige bijtelling is oneerlijk en is daardoor niet geschikt voor stimulering die duurzaam is:
    1. Het voordeel is slechts van relatief korte duur, max 5 jaar. Dit geldt bij stimuleringsmaatregelen, zoals elektrische auto’s.
    2. De waarde van de bijtelling is niet op basis van de dagwaarde. Dit zorgt voor export van oa elektrische auto’s.
    3. Er zijn geen manieren om prive gebruik af te kopen naar werkelijk gebruik, er zou bijvoorbeeld makkelijk 1 factuur naar de zaak kunnen en 1 naar prive indien je het werkelijke gebruik meet, zie het als een deelauto waarbij je iedere maand naar rato betaald.

    Al het bovenstaande zorgt ervoor dat het heel aantrekkelijk is om een youngtimer te rijden, zeker als je niet veel zakelijk rijdt.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      21 september 2021 om 21:47

      Daarom is men de regeling des Nederlands stapgewijs aan het afbouwen.
      De Investeringsaftrek loopt daarentegen wel op. (subsidie op aanschaf neemt toe)

      Of te wel klassieke korte termijnvisie door de aankoop aan te moedigen en het gebruik te bestraffen, Zodat wanner de fiscale regels helemaal afgenomen zijn de auto’s vrolijk naar het buitenland kunnen vertrekken.

      Login om te reageren
  14. nijhofp zegt

    22 september 2021 om 08:24

    De reactie van de BOVAG is niet geheel sluitend. Het alternatief, de verbrandingsmotor, heeft over het hele bedrag 22% bijtelling en dus nog steeds minder interessant.
    Daarnaast weet de BOVAG natuurlijk ook dat er steeds meer ev verkocht worden en dat scheelt jaarlijks veel geld aan bijtelling voor de staatskas. Die gelden zijn gewoon nodig om financieel sluitend te zijn.
    Daarnaast is het natuurlijk ook een oneerlijke regel. Een auto van de zaak is nog steeds loon in natura en mijn inziens zou iedereen daar dezelfde bijtelling over moeten betalen. De compensatie (minder bijtelling) zou bij bedrijven moeten liggen en niet bij personeel zoals dat nu ligt. Alleen al omdat niet iedere werknemer binnen dezelfde organisatie de kans krijgt (budget) om nu al een ev te rijden.

    Login om te reageren
  15. Abdelaziz zegt

    22 september 2021 om 23:52

    Nooit mee gemaakt dat we elk jaar hard worden gepoept

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North