
Britten die door Londen rijden krijgen tegenwoordig op vijf verschillende locaties persoonlijk advies over welke motorolie ze in hun auto moeten gieten. Het is een idee van Castrol en werkt met hetzelfde type camerasysteem dat de kentekenherkenning verzorgt bij bijvoorbeeld trajectcontrole of tolheffing.
Een groot reclamebord meldt elke passerende automobilist welke motorolie bij welk kenteken hoort. Dit is geen overbodige luxe, want de helft van de verkochte motorolie in Groot-Brittannië is het verkeerde type voor de motor waarin het uiteindelijk terecht komt. Gevolg: garanties die vervallen, en op termijn mogelijk dure reparaties.
Het slimme oliebord bevindt zich momenteel in een testfase, maar als het aanslaat worden er mogelijk op meerdere plekken in het Verenigd Koninkrijk ladingen van deze dingen geplaatst. Wat vind jij: handige informatie of de zoveelste privacyschending?
Ex-Top Gear presentator Quentin Willson doet uit de doeken hoe het precies werkt. (via adrants)





Te pas en te onpas telefoons aftappen door het OM, dat is privacyschending, dit is gewoon handig. Wanneer alle nietsnutten nu eindelijk eens de juiste olie in hun bolide gooien, scheelt het in kosten, verbruik EN millieu!
Kenteken gegevens zijn op te vragen bij het RDW,dus geen privacyschending. Ik zeg goed reclame idee dit.
Goed idee :)
Erg handig…
En wat nou als je een aangepaste auto hebt? Dan moet er vaak andere olie in dan in een standaard uitvoering van dezelfde auto.
Maar van de andere kant; mensen die in zo’n auto rijden weten meestal ook wel wat er dan wel in moet.
Ben benieuwd welk advies ik dan krijg, want die olie is al 30 jaar uit de handel…
@Laurens: wat rijd jij dan? als het al 30 jaar uit de handel is(=oude auto) is 15w40 prima toch?
@Laue: Sternol 10W/40 of 20W/50 volgens het instructieboekje, als je nog een adresje weet…
Nu idd 15W/40, maar zit te denken over 10W/60 volsyntheet, maar ben bang dat dat er meteen weer uitloopt :-)
@Laurens: LOL, dat staat zon beetje gelijk aan tractor olie. wat rijd je? een ascona diesel?
@Laurens: Dat maakt me erg benieuwd, wat rij je? en watvoor olie moet er in?
vraag me af wat ik dan voor advies krijg… alle handleidingen zeggen dat er 15w40 in moet namelijk… Maar ik heb er veel liever 5W40 in, zolang dat goed blijft smeren en niet lekt :)
Dus Castrol maakt gebruik van middelen van de overheid, door het volk betaald, om datzelfde volk te bereiken? Dat is slim. Ik zal eens met een envelopje geld naar Shell stappen en vragen of ze mij, in ruil voor dat geld, willen vertellen welk Shell-product ik moet kopen.
Ach en wee. Kort door de bocht. Maar leg’t dan eens zó uit dat’t eerlijk lijkt?
(allicht, Castrol zal dit niet gratis krijgen, maar hoe zit’t met oneerlijke concurrentie?)
Ik vind het vreemd dat dit soort gegevens gewoon openbaar onbeperkt toegankelijk zijn. Het feit dat het bij de RDW kan is natuurlijk geen argument voor dat het zou moeten mogen of niet. Ik erger me ook aan al die kenteken opvraag reclames. Waarom moet iedereen weten wanneer mijn auto tenaamgesteld is???
@Laurens,
Je kunt niet zomaar overstappen van gewone olie naar vol synthetisch. Want gewone olie hoopt op in de hoeken en kieren waar ook het vuil blijft hangen. En zolang je gewone olie blijft gebruiken maakt dat ook niet uit. Maar volsynthetisch weekt het los waardoor je motor op een gegeven moment vrij veel “vuil” te verwerken krijgt.
@jack: mijn motor is nog erg schoon, want recent gereviseerd. Heb hem ingelopen op goedkope plunk, nu mag er denk ik wel wat beters in.
Ben een beetje bezorgd over mijn “flat tappet camshaft”, maar dat is volgens mij bullshit omdat een bovenliggende nokkenas ook min of meer hetzelfde werkt, behalve dat de kleppentrein niet zoveel weegt. Maar ik draai toch lage toeren met dat lange slag ding. Het is geen drag racer ;-)
Voordeel vol syntheet kan zijn dat ik verversingsintervallen ook wat langer kan maken. Mits ik maar olie peil.
Dat kunnen ze beter op dat bord zetten, beter verkeerde olie als geen olie :-)
Dit is vooral verkeersonveilig. Je moet eerst wachten tot je kenteken in beeld verschijnt en vervolgens in no time iets als “Castrol Magnatec Diesel 10W-40 B3” aflezen en onthouden. Zo’n bord vraagt veel te veel van je aandacht.
Zeg het maar.
geinig, ook nog ff de eigenaarsgegevens erbij halen en je kunt informatie over cholestorolverlagende- of antirimpelproducten op
een reclamezuil ernaast vertonen.
@Simpson:
goed idee om kentekengegevens te kopelen aan het EPD (Electronisch patienten dossier) ;)
Handig dat dit kan, maar heeft weinig nut.
Als er toevallig twee en daarachter een rij auto’s rijden. Oftewel een drukke weg. Dan moet dat systeem wel heel snel reageren, de kans is groot dat je de informatie ziet van je voorganger.
En in een seconde goed zien wat je nodig hebt lukt ook niet.
Ze kunnen beter zorgen dat mensen zich aanmelden bij Castrol en dat het via de mail of sms binnenkomt als je er langs rijd.
@Laurens,
Bij een net gereviseerde motor maakt het idd niet uit ;)
Castrol wel dure olie!
@Laurens: 20W50 is nog gewoon te koop, zowel in de minerale als de synthetische variant. Mijn Kever uit 1959 rijdt er al jaren prima op (de minerale variant)! Gewoon even bij de betere automaterialenzaken kijken.
@brammutjuh: Sternol? Maar het is geen Kever…
Die olie weet ik wel te vinden overigens, en is een optie.
Is een leuk idee maar wat nou als het druk op de weg is.. Veranderd die dan steeds heel snel.. Je moet al vlug kijken want anders ben je er voorbij en dan helemaal.. Het moet nog wel beter uitgewerkt worden vind ik.
@laue, haha dat lijkt me helemaal leuk.
Beste meneer jansen, waar gaat u naartoe? u hebt een afspraak om 09:00 bij de internist en u hebt uw viagra nog niet opgehaald!
mevrouw de vries, mag u wel rijden met die pillen?
Wie kent de film minority report?
Straks krijg je cookies gekoppeld aan je kenteken, slechte zaak lijkt me.
Castrol geeft aan dat ze dit doen om de consument een dienst te bewijzen. Zo ken ik er nog een.
Wat zij de DSB ook alweer? “Goed voor je geld” oid?
@Laurens: wat is er zo bijzonder aan Sternol? Dat is toch gewoon een merk? Net als Schell, Castrol e.d.??
@brammutjuh: ;-)