• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Roken met kinderen in de auto, wel of niet verbieden?

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 februari 2014 om 21:21 – 94 Reacties

Geen kinderen, dan mag het


Over het al dan niet verbieden van roken in de auto wordt al een decennium of langer gediscussieerd, maar het Verenigd Koninkrijk zet nu de eerste stappen. Het Lagerhuis stemde met grote meerderheid voor het verbieden van roken in de auto….met kinderen.

Dit laatste is essentieel. Als je als volwassene je auto blauw zet maakt het niet uit, maar heb je een kind bij je, dan is er stront aan de knikker. Dit geeft aan dat de motieven niet in het voorkomen van afleiding worden gezocht, maar in de bescherming van de gezondheid van minderjarigen. Overigens is het nu aan de minister om de beslissing te nemen het in wetgeving om te zetten of niet.

Los van de handhavingsvraag is dit een vrij willekeurige grens te noemen die aardig in de persoonlijke levenssfeer ingrijpt. Per slot van rekening wil de wetgever wel roken in de auto strafbaar stellen, maar als een ouder zijn/haar kleine huiskamer blauw zet of rookt tijdens de zwangerschap zou dit wel ongestraft kunnen. En zou het voor de strafmaat ook uitmaken of je je ramen openzet of niet?

Betutteling?

Wetgeving op dit gebied is de eerste stap op een hellend vlak. Gaan we richting een maatschappij die ouders straft omdat ze hun kinderen niet genoeg groente en te veel junkfood voeren en ze niet stimuleert te bewegen? Dat is per slot van rekening ook slecht voor de gezondheid van het kind. Dit soort wetgeving zet de sluizen der discussie open, net zoals de ‘corrigerende tik’ van Donner destijds. In hoeverre wil je, moet je, en kán je als overheid in de persoonlijke levenssfeer van mensen binnendringen?

Rokende vrouw - foto: alicetragedy.org

Ik heb sowieso het idee dat er veel minder in de auto gerookt wordt dan toen ik zelf nog een kind was, misschien is dit onderdeel van een algeheel minder rokende bevolking, misschien zijn we tegenwoordig wat bewuster van de stank die het oplevert. In mijn oude Ibizaatje rookte ik op lange ritten nog vrolijk, maar dat was toch al een uitgewoond hok; als daar een schroeiplek in de bekleding kwam hinderde dat niks. Met een duurdere/nieuwere auto die je ooit nog moet inruilen zou je het misschien minder snel doen.

Een interessante vraag in dezen is: hoeveel procent van de rokers rookt in de auto, en doen ze dat ook als er kinderen bij hen inzitten? Deze cijfers hebben we niet voorhanden, maar we kunnen een beginnetje maken. Ben je a) roker en zo ja b) rook je ook als er zich kinderen in je auto bevinden?

Foto credit (2e): Alice Tragedy

Ook interessant!

  • Rookverbod in auto met kinderen, aldus kinderartsen
    Rookverbod in auto met kinderen, aldus kinderartsen
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

kinderen, roken-in-auto

Vorig bericht: « Parajet Skyrunner: half buggy, half vliegmachien
Volgend bericht: Video: ‘Jettamino’, van de makers v/d zero f*cks given RX-7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. resulutionNL zegt

    11 februari 2014 om 21:24

    A) Ik ben geen roker.
    B) Er mag never nooit gerookt worden in mijn auto.

    Roken verbieden met kinderen in de auto heeft geen zin. Hetzelfde gezin rookt hoogstwaarschijnlijk ook gewoon thuis in de woonkamer. En dat ademen de kinderen ook in.

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      11 februari 2014 om 22:51

      @VWTouran75: Een woonkamer is doorgaans wel een stuk groter dan een auto, ik ben geen roker en ik zit vaak met rokers in de auto, er is een groot verschil tussen een auto en een woonkamer. Zeker als je s’winters lekker de raampjes dicht hebt, airco op in de auto circuleren omdat je in de file staat en de uitlaatgassen buiten wilt houden.
      Ik vind het niet meer dan logisch dat roken in de auto met kinderen er bij verboden zou moeten zijn. Eerlijk gezegd zou ik het vreemd vinden als mensen hun eigen kinderen dat aan doen.
      En maar raar kijken als hun kinderen op hun 12e ook beginnen met roken, goh hoe zou dat nou komen? Misschien dat de onvrijwillige nicotine inhalatie er iets mee te maken heeft. (gokje)

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        12 februari 2014 om 07:21

        @MrSkyline: Hahaha, airco op circuleren im uitlaatgassen buiten te houden, maar wel lekker doorroken……

        Login om te reageren
        • MrSkyline zegt

          12 februari 2014 om 11:06

          @roppp: Je kan er om lachen, maar ik ken helaas daadwerkelijk mensen die zo denken.

          Login om te reageren
          • ropbp zegt

            12 februari 2014 om 21:16

            @MrSkyline: het beste wat je gezondheidstechnisch kunt doen, is met mooi weer in de file met het raam open lekker roken. En alle schadelijke stoffen van je peuk en longen vol met fijnstof. Beter kan het bijna niet :-D

            Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    11 februari 2014 om 21:26

    Ja, ik ben een roker. B, kinderen komen er bij mij niet in.
    Mijn auto is zo’n beetje de laatste plek waar ik mag roken zonder dat er een of andere fundamentalist aan mijn kop zeikt.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      11 februari 2014 om 21:50

      @tupperware: In de Volvo en Caddy rook ik natuurlijk wel ..

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        12 februari 2014 om 08:29

        @norge:
        Toch wel sigaren in de Volvo hoop ik, in de Caddy kan je rustig shagjes rollen.

        Login om te reageren
    • julez zegt

      11 februari 2014 om 23:04

      @tupperware: sorry (niet persoonlijk aan jou gericht), maar ik vind roken al een domme en vreselijke gewoonte, maar roken in een auto is dom tot de macht 10! Je verpest de auto, die is zometeen gewoon niks meer waard, niemand die een auto met stinkend, goor interieur meer wilt hebben. Ik zie soms mensen roken in een gloednieuwe dikke bak, ongelofelijk! Die zou ik echt gewoon uit de auto willen sleuren en er in rammen hoe dom ze zijn én hoe erg zonde het is van die auto. Ik heb zo’n vreselijke afkeur voor roken, kun je het merken?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        12 februari 2014 om 08:22

        @julez:
        Zoals @norge in een andere comment al aangaf, ben ik ook van een generatie waarin roken nog heel gewoon en sociaal geaccepteerd was.
        Op verjaardagen stonden er gewoon glaasjes met sigaretten van diverse merken op tafel, net zoals je nu rekening houdt met de drankwensen van je visite.

        Al dat gejank over ongezond mag je in mijn petje gooien.
        Face it, het hele leven is ongezond. Als je nergens last van wil hebben kan je beter maar niet buiten komen, je sociale leven beperken tot een schermpje en een cleanroom aanschaffen.

        Login om te reageren
        • caterpie zegt

          12 februari 2014 om 09:03

          @tupperware: Van roken word je alleen godsgruwelijk lelijk, dat probleem moet je dan alvast accepteren. Daarnaast veroorzaakt roken dan nog wel wat ergere problemen, maar die ken je natuurlijk al.

          Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        12 februari 2014 om 13:23

        @julez: Lol, anders laat je mensen gewoon met hun spullen/leven doen wat zij willen? Mafketel…..

        Login om te reageren
      • sprankel zegt

        12 februari 2014 om 14:34

        @julez:

        Het is niet zozeer het roken zelf dat een probleem vormt in de auto maar de asbak, die verspreid een stank dag en nacht in de auto waarna je het er niet meer uitkrijgt.
        Als men rookt met de venster open gaat de rook bijna volledig meteen naar buiten en als men de peuk buiten gooit (ja dat is dan weer een andere discussie) word de auto maar enkele minuten blootgesteld aan de stank. De dag zelf zal je het nog wel ruiken maar een paar dagen later merk je er niets meer van. Valt mij ook op dat stoffen zetels sneller de stank opnemen dan lederen zetels. Zit je wel nog altijd met een vettige binnenruit.

        Login om te reageren
  3. Vincegail zegt

    11 februari 2014 om 21:27

    Toen ik nog rookte (pakje of 4-5 Zware van Nelle per week) rookte ik altijd en overal, dus ook in de auto. Maar dat is mijn eigen vrije keuze.

    Kinderen kiezen er niet voor om geboren te worden, laat staan opgescheept te zitten met ouders die roken. Dat doe je maar in de tuin of onder de afzuigkap. Dus niet met je kinderen in de auto.

    Met volwassen passagiers had ik minder compassie ;)

    Maar ik ben het er ook wel mee eens dat het ‘Nanny-State’ gehalte wel steeds groter en groter wordt overal. Dat gaat de verkeerde kant op….

    Login om te reageren
  4. axel zegt

    11 februari 2014 om 21:27

    (A)
    (C) rook gewoon niet als er mensen in de auto zitten die niet roken, kinderen of volwassenen geen verschil.

    Login om te reageren
  5. mevipp zegt

    11 februari 2014 om 21:29

    Ik vind dat het verboden moet worden. In de VS is het al verboden om te roken met een minderjarige in de auto. Elke (verantwoordelijke) ouder zou hier eigeijk niet eens een wet voor nodig moeten hebben!

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    11 februari 2014 om 21:33

    Ook al ben ik redelijk stevige roker, in huis en in de auto wordt onder geen beding meer gerookt. Een tweedehands auto waarin is gerookt laat ik ook zeker staan.

    Tja, en voor wat betreft roken in het bijzijn van kinderen, dat vind ik echt not done.

    Login om te reageren
  7. azenomei zegt

    11 februari 2014 om 21:34

    Dat mag hier ook per direct verboden worden. Die vieze rokers die alleen aan zichzelf denken.
    Misschien is het ook eens een idee om roken in pretparken te verbieden, als we dan toch aan de kinderen aan het denken zijn.
    Het blijft me verbazen dat die zielige junks, ja zo noem ik rokers, zich niet een paar uurtjes in kunnen houden als ze met niet-rokers ergens zijn.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      11 februari 2014 om 21:57

      @azenomei: Ik was in Hong Kong eens in Ocean World, een groot pretpark, waar het inderdaad verboden was om te roken. Stond er wel even van te kijken.

      Geloof dat er wel ergens een rookzone was, maar dan nog. Als je in de open lucht staat verwacht je zoiets niet.

      In Zwitserland mag je gewoon op treinstations (met overkapping en in de tunnels) roken. Ook apart.

      Login om te reageren
    • stannl43 zegt

      11 februari 2014 om 22:33

      @azenomei: doe toch niet zo moeilijk man. Alsof jij het merkt als iemand buiten op een paar meter afstand een sigaretje rookt.

      Login om te reageren
      • azenomei zegt

        11 februari 2014 om 23:42

        @stannl43: Ja, dat merk ik inderdaad. Bovendien vind ik het gewoon asociaal dat mensen zich niet een paar uurtjes in kunnen houden. Kennelijk ben jij er daar één van.

        Login om te reageren
        • Nv zegt

          12 februari 2014 om 11:44

          @azenomei: Asociaal, zegt de persoon die rokers afzeikt en ze overal wil buitensluiten omdat ze een andere gewoonte hebben dan hemzelf… De pot verwijt de ketel?

          Login om te reageren
      • vyil zegt

        12 februari 2014 om 07:30

        @stannl43: Uhmm… ja, een niet roker kan dit al van een behoorlijke afstand ruiken…

        Login om te reageren
  8. newguy92 zegt

    11 februari 2014 om 21:34

    A) geen roker.
    B) zie a.
    C) in mijn auto mag niemand roken, dat doe je maar lekker ergens buiten.

    Login om te reageren
  9. fejjie zegt

    11 februari 2014 om 21:40

    Ben geen voorstander van roken in de auto als er kinderen bij zitten. Maar ben ook geen voorstander van een overheid die zich met elke scheet bemoeit. Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat je niet rookt als je kinderen bij je in de auto zitten.

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      11 februari 2014 om 23:33

      @fejjie: Mee eens. Je zou dan eerder de kinderen uit huis … uit auto moeten plaatsen.

      Login om te reageren
  10. Think-Tank zegt

    11 februari 2014 om 21:43

    Ik rook wel eens in mijn bestelwagen. Ben er zeker niet trots op maar het is zo. In onze “gewone” auto wordt NOOIT gerookt ( heb een dochter van bijna 4) en thuis idem dito, er wordt nooit gerookt en alle vrienden op bezoek respecteren dit. Welke eencellige wandluis moet je zijn om te roken met kinderen in de auto? Langs de andere kans roken die mensen ook gewoon thuis, dus veel verschil zal het niet maken voor die kids. Gezien de reacties hebben jullie blijkbaar een gezond verstand.

    Login om te reageren
  11. reactief zegt

    11 februari 2014 om 21:44

    A) Roker
    B) Tuurlijk roken in de auto, snap de mensen niet die wel roken, maar niet in de auto! Niiks lekkerder als cruisen met raampje open en een peukie erbij! En gewoon aftikken in de asbak, want peuken uit het raam gooien vind ik not-done!
    C) Ook roken met volwassen passagiers in mijn eigen auto, tenzij ik weet dat ze er echt last van hebben. En zeikerds gaan zelf maar lekker rijden als ze er last van hebben.
    D) Rook niet in andermans auto, tenzij deze zelf rookt, en nadat ik het alsnog gevraagd heb.
    E) Tuurlijk rook ik niet met kinderen in de auto.

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    11 februari 2014 om 21:44

    Is hier al verboden om bij kinderen in de buurt te roken.

    Login om te reageren
  13. robert110 zegt

    11 februari 2014 om 21:49

    Als je kinderen hebt moet je gewoon niet roken, klaar.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      11 februari 2014 om 21:51

      @robert110: Maak jij dat uit?

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        11 februari 2014 om 22:03

        @norge: Nee uiteraard niet, maar ik vindt het niet normaal als ouders roken. Ik ga er niet te diep op in (familie) maar ik ben geschokken van wat er kan gebeuren, en ja het is zeker dat het hoofdzakelijk door een rokende ouder komt.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          11 februari 2014 om 22:13

          @robert110: Ik rook nooit bij mijn kinderen in de buurt..

          Login om te reageren
    • roppp zegt

      12 februari 2014 om 07:29

      @robert110: het zijn je eigen kinderen, dus moet je het zelf weten. Bovendien hebben ze er pas meestal veel later een keer last van ;-)
      En om even de knuppel in her hoenderhok te gooien. Wel eens van fijnstof gehoord? Dat is pas erg. Voor iedereen!!!

      Login om te reageren
      • Themerc zegt

        12 februari 2014 om 10:49

        @roppp: jij bent tot nu toe de enige die zoiets durft te zeggen. Anderen die wel in de auto roken durven dat hier zeker niet te posten omdat ze gelijk worden afgeschoten.

        Dit is trouwens niet mijn mening maar mijn bevinding.

        Mijn mening houd ik voor me want gezien de vele infantiele reacties is een discussie over dit onderwerp bij voorbaat al tot mislukken gedoemd.

        Login om te reageren
  14. henk_he zegt

    11 februari 2014 om 21:49

    a) Niet roker
    b) Kinderen zijn verboden in mijn auto

    Login om te reageren
  15. ronaldddvos zegt

    11 februari 2014 om 21:55

    A) roker.
    B) me ouders roken ook.
    C) ook in de auto. (Alleen Lange afstanden)
    D) ja ik ben 16.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      11 februari 2014 om 22:05

      @ronaldddvos: stoer.
      – want een andere reden kan ik niet bedenken om te gaan roken (ben 19) –
      Hoewel het eigenlijk niet cool is maar gewoon hardstikke pauper, lekker je longen en je portemonnee naar de tering helpen voor een lekker smaakje in je mond.

      Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      11 februari 2014 om 22:28

      @ronaldddvos: Wil je dan wel lekker de ziekenhuis rekening voor longkanker behandeling zelf betalen als je 60 bent….

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        12 februari 2014 om 06:29

        @eelco74: iemand die overlijdt aan longkanker sterft over het algemeen sneller en vroeger dan een niet- roker. Hoe gek het ook klinkt, als het gaat om de totale ziekte- en zorgkosten dan zijn we als maatschappij vrij goedkoop van rokers af.

        Login om te reageren
        • eelco74 zegt

          13 februari 2014 om 09:12

          @escort77: Jammer alleen dat de behandeling voor overlijden eerst 120.000 Euro heeft gekost.

          Login om te reageren
    • volvov70 zegt

      11 februari 2014 om 23:16

      @ronaldddvos: Meeloper!

      Login om te reageren
  16. E34M5Touring zegt

    11 februari 2014 om 21:55

    A) Roker
    B) Wel in de auto, maar enkel als ik er alleen in zit of met mensen die ook roken. Anders niet. Idem thuis. Alleen als er mensen zijn die ook roken en nooit als er kids of niet rokers komen. Zeker kids moet je er niet mee opzadelen.

    Login om te reageren
  17. autogedrocht zegt

    11 februari 2014 om 21:59

    Ik rook graag in de auto, maar niet met kinderen erbij.

    Volgende auto hoop ik rookvrij te houden, in ieder geval de eerste paar weken…

    Login om te reageren
  18. Think-Tank zegt

    11 februari 2014 om 21:59

    @ Robert 110 Neen, dat heeft het Britse Parlement gedaan.

    Login om te reageren
  19. gtwillem zegt

    11 februari 2014 om 22:00

    A. Gelegenhedsroker (de ergste soort roker eigenlijk, op de mensen die gestopt zijn :-)
    B. Nee. Nooit bij mensen die niet roken, in het algemeen. In de auto roken doe ik al helemaal nooit. Ik rook alleen als ik naar de kroeg ga wel eens, en met alchohol achter het stuur is nog erger. En rooklucht in een auto is zwaar vervelend en er lastig uit te halen.

    Login om te reageren
  20. Hubert zegt

    11 februari 2014 om 22:10

    Ja en ja.
    Maar wel altijd met dak of raam open.

    Login om te reageren
  21. SimonMc zegt

    11 februari 2014 om 22:13

    Over roken in de auto van een werkgever: Heb ooit eens gehoord, dat een agent bij een standaard controle, vroeg aan de rokende bestuurder, of het toevallig een auto betrof van het bedrijf ( bestelwagen bv ).

    Bestuurder zegt ja, en krijgt daarop een boete van €100, omdat bedrijfswagens worden beschouwd als werkvloer, en roken op de werkvloer is verboden.

    Ik ben een Belg, en weet niet hoe het zit in Nederland, maar wou het maar even vermelden.
    Persoonlijk denk ik nu wel, dat er iets meer aan de hand was, en dat de bestuurder bijzonder bijdehands was, om zo’n boete te krijgen bv.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 februari 2014 om 09:36

      @SimonMc:
      Zoiets doet het natuurlijk goed aan de bar, maar helaas niet waar.
      Zijn meerdere discussies over geweest (ook bijv. truckchauffeurs zouden dan niet meer mogen roken), maar hiervoor zijn uitzonderingen gemaakt.
      Want je bent dan een soort zelfstandige zonder personeel op een (mobiele) werkplek die voor slechts één persoon geschikt is.

      Login om te reageren
  22. burninrubber zegt

    11 februari 2014 om 22:15

    Rook zelf wel maar nooit in de buurt van kinderen, zelfs als er kinderen op straat voorbij komen doe ik altijd wat stappen opzij of blaas ik niet uit. In de auto rook ik wel maar daar zitten nooit kinderen in.

    Login om te reageren
  23. MetalLaires zegt

    11 februari 2014 om 22:19

    A) Tellen jointjes ook mee?
    B) Nooit in de (bestel)auto want het blijft in mn kleren hangen.

    Maar wat ben ik blij dat ik in het vrije westen woon zeg! Nadat men jarenlang sigaretten door mijn strot probeerde te duwen via elke film (101 dalmatiers) mogelijk mag ik het nu ineens niet meer. En niet dat het oa. nergens met dikke koeieletters op pakjes wordt aangegeven hoor. Maar natuurlijk is dat niet genoeg, ook nog verbieden want (LOI, de mens wordt steeds slimmer???) de mens begrijpt het anders niet.
    Voor zover ik mij kan herinneren is de enige keer dat mensen in een auto roken met ramen dicht als ze een joint aan het smoken zijn. Verder wordt/werd de sigaret zo dicht mogelijk bij het raamgleufje gehouden, merk je niks van joh!
    Ach ja, ik rol wel ff een kegeltje…

    Login om te reageren
  24. stannl43 zegt

    11 februari 2014 om 22:30

    A) ik rook
    B) Heb geen kinderen, rook wel in de auto, maar alles gaat linea recta het raam uit.

    Login om te reageren
    • stannl43 zegt

      11 februari 2014 om 22:39

      @stannl43: behalve de peuk zelf natuurlijk, die gaat netjes in het blikje in de bekerhouder

      Login om te reageren
    • fordnut zegt

      12 februari 2014 om 08:30

      @stannl43: Waarom niet het raam dicht en de ventilatie uit? Heb je veel meer aan je sigaret. Maar ja, niemand wil in die smerige rook zitten.

      Login om te reageren
  25. toyotafortuner zegt

    11 februari 2014 om 22:31

    Ben dan wel een bijna 21-jarige niet-roker zonder auto/rijbewijs, in mijn toekomstige auto wil ik dat er verdulleme NIET gerookt wordt! Dit toont respect tegenover eventuele niet-rokende passagiers. Als er dan zonodig gepaft moet worden, doe dat dan buiten de auto. En al HELEMAAL NIET in het bijzijn van (kleine) kinderen. Als er ook maar een beetje inhoud is in je hersenpan en een neuq geeft om (je) kind(eren), dan weet je dat roken in het bijzijn van (kleine) kinderen NOT DONE is. Gewoon common sense, waar imo niet echt een wet voor nodig is.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 februari 2014 om 09:38

      @toyotafortuner:
      Hahaha…
      Een echte toekomstige Toyota prius rijder.

      Login om te reageren
  26. Arnoud zegt

    11 februari 2014 om 22:34

    Ik snap sowieso niet wat mensen beweegt te gaan roken. Het is zelfs in kleine hoeveelheden alleen maar ongezond. Iets wat met drank anders is.

    Ik heb in mijn 33 jaar nog nooit door een brandende sigaret adem gehaald en zal het ook nooit gaan doen. Ik ga nog meemaken dat roken in NL verboden gaat worden.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      11 februari 2014 om 22:40

      @Original_Arnoud: Toen ik begon was het nog gezond, net als benzeen en Asbest..

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        11 februari 2014 om 22:48

        @norge:
        Toen was nog niet bekend dat het ongezond is. Dat is iets heel anders.

        Login om te reageren
  27. kapiteinaudi zegt

    11 februari 2014 om 22:53

    Roken is gewoon verschrikkelijk vies. Het enige wat je er van krijgt zijn slechte adem, gele tanden, vieze nagels en je stinkt uren in de wind. Of je nu rookt of niet is natuurlijk ieder zijn eigen keuze, maar doe het dan alsjeblieft niet waar anderen bij zijn.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 februari 2014 om 23:17

      @kapiteinaudi:
      Hetzelfde heb ik met alcohol.
      Met als bijkomend probleem dat ze niet meer kunnen autorijden en alleen maar rotzooi trappen.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        12 februari 2014 om 07:42

        @Hubert:
        Het ergste is nog dat je die antirookfundamentalisten altijd hoort janken over de kosten van de roker, het is echter allang bewezen dat een roker over de tijd meer oplevert dan dat hij/zij de maatschappij kost.

        Heel anders ligt dat bij alcohol. Het arbeidsverzuim door dat goedje neemt bijna epidemische vormen aan en over de medische/psychische kosten mag je het ook niet hebben.

        Helaas weten de meesten hier niet dat een tevreden roker geen onruststoker is.
        Mocht ik de pijp uitgaan door mijn ongezonde gewoonte, dan heb ik een mooi leven gehad.

        Ik hoef geen 100 te worden op kosten van de maatschappij..

        Login om te reageren
  28. azenomei zegt

    11 februari 2014 om 23:47

    Wat ik trouwens ook altijd apart vind aan rokers. Is dat ze het doodnormaal vinden om hun peuk op straat te flikkeren. Zo uit het raampje van de auto of gewoon als ze aan het lopen zijn.
    Rokers (de meeste) zijn zeer sociale mensen die altijd aan anderen denken -_- maar niet heus.
    En voordat je als roker gaat gillen van: “het is maar papier met tabak, dat is natuurlijk en afbreekbaar”. Nee, je filter is niet afbreekbaar en al was dat wel zo, heb het fatsoen je zooi normaal weg te gooien.

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      12 februari 2014 om 21:22

      @azenomei: daarom reis jij enkel lopend of met de fiets. Alle andere vervoersmiddelen hebben immers uitstoot van schadelijke stoffen en dat is asociaal en daar doe jij niet aan. Dus…..

      Login om te reageren
      • azenomei zegt

        13 februari 2014 om 18:33

        @ropbp: Wat heeft de uitstoot van een auto te maken met als een asociaal zooi op straat gooien? Leuk dat je probeert een verband te leggen, maar je slaat de plank mis.

        Login om te reageren
  29. dutchneon zegt

    11 februari 2014 om 23:52

    Super idee, de twee keer dat ik het heb zien gebeuren waren het dergelijke imbeciele schepsels die absoluut lak aan alles hebben dat die absoluut bekeurd moeten worden.
    De laatste keer reed ik zelf en heb ik de auto er dwars voor geparkeerd en ze gevraagd waar ze mee bezig waren, het enige wat ze konden stamelen was dat ze verkeerd stonden….. ze beseften niet eens dat ze wat verkeerd deden!

    Login om te reageren
  30. dutchneon zegt

    11 februari 2014 om 23:57

    Ik ben principieel tegen al dat gedoe met regeltjes in nederland, maar desondanks denk ik toch dat er ook een toets moet komen alvorens je je kinderwens in vervulling mag laten komen, want als ik toch af en toe zie wie er rond lopen met kinderen en hoe ze in het openbaar behandeld worden….. dan vraag ik me ernstig af hoe het is als er niemand meekijkt!
    Zo gaan we langzaam naar een maatschappij waar de zwaksten zich voortplanten en het bij de sterkeren niet meer lukt omdat ze te lang streven naar het ideaalbeeld wat overal geschets wordt.

    Login om te reageren
  31. samoht zegt

    12 februari 2014 om 00:07

    Roken mag niet . Maar een oude Lamborghini of een oude Ferrari die voorbij rijd is meer vervuilend dan 1 sigaret . En btw met al die atoom en kern bom testen vroeger en nu, plus al die radioactiviteit ? Wat maakt nu uit dat je een sigaret rokt in een auto dan nog ? Komaan !!!

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      12 februari 2014 om 00:18

      @samoht:
      Er rijden ook zoveel van die oude Ferrari’s en Lamborghini’s rond!

      En iedereen is natuurlijk in the valley of the giant mushrooms geweest…

      Login om te reageren
      • samoht zegt

        12 februari 2014 om 00:21

        @Original_Arnoud: U IQ is denk ik ook niet zo hoog . ;)

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          12 februari 2014 om 00:26

          @samoht:
          Het is uw IQ.

          En persoonlijk aanvallen interpreteer ik als niet capabel zijn een fatsoenlijke discussie te kunnen voeren met redelijke argumenten.

          Login om te reageren
          • samoht zegt

            12 februari 2014 om 00:31

            @Original_Arnoud: Euhm pardon, u beantwoorde mijn reactie. Dus u was persoonlijk tot mij, en wat ik bedoelde was een doordenker ;). En als jij dat niet snapt oké, maar dan moet je geen reactie geven of kom je aandacht te kort thuis ?

            Login om te reageren
            • Arnoud zegt

              12 februari 2014 om 00:54

              @samoht:
              En weer probeer je mij te kleineren met die laatste opmerking en ga je niet inhoudelijk in op de eigenlijke discussie. Het enige dat ik deed met mijn eerste antwoord is aantonen dat het argument over de oude Ferrari’s en Lamborghini’s geen steek houdt. Evenmin het argument over kernproeven. Ik viel je niet persoonlijk aan.

              Login om te reageren
              • samoht zegt

                12 februari 2014 om 00:56

                @Original_Arnoud: Slaapwel jongen ;).

        • azenomei zegt

          12 februari 2014 om 08:21

          @samoht: Mensen die excuses maken voor roken en vervolgens het over IQ hebben…….

          Login om te reageren
  32. dakloos zegt

    12 februari 2014 om 00:40

    Er mag gerookt worden zolang je dakloos rijdt.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      12 februari 2014 om 07:49

      @dakloos:
      Dat doe ik dus ook meestal, probleem is dat ze dan weer gaan janken dat de rook rechtstreeks de openbare ruimte ingaat..

      Login om te reageren
      • dakloos zegt

        12 februari 2014 om 10:08

        @tupperware: ’t Is nog nooit bij me opgekomen om in de buurt van een school dan maar niet, maar ik geloof ook niet dat ik daar in de buurt kom.

        Login om te reageren
  33. bayernmunchen zegt

    12 februari 2014 om 01:16

    In al die jaren dat ik auto rijd,is er in geen enkele auto gepaft die ik gehad heb.Rook zelf niet.In het bijzijn van de kinderen en er wordt gerookt,gebeurd dit of onder de afzuigkap,of veelal buiten onder het afdak.In de woonkamer word er ook niet gerookt.Mensen die op bezoek komen weten dit en houden rekening ermee dat er binnen niet gerookt mag worden,uitgezonderd onder de afzuigkap,dit i.v.m.de kinderen.In de auto is het helemaal taboe.Zit nu ook een -niet rokers-pakket in.En zelf vind ik roken in de auto zeer smerig.Als kind zijnde zat je dan in die damplucht van je ouders,achterin stijf van de walm.Alles gaat er naar stinken,en een ware ‘aanslag’letterlijk op het interieur.en op jezelf.
    Als kind rook je passief mee als er gedampt word in de auto.En dat is niet goed.

    Login om te reageren
  34. escort77 zegt

    12 februari 2014 om 06:43

    Het idee achter zo’n regel vind ik goed, maar ik denk dat het niet te handhaven valt en daarom hoop ik dat de regel niet wordt ingevoerd.

    – mag je wel in een cabriolet roken?
    – stilstaand op een parkeerplaats met de deuren open?
    – mag je wel roken vlak voor dat de kinderen instappen? (in je ritje naar het kinderdagverblijf om de kids op te halen)
    – lijkt me lastig te constateren voor agenten, of vragen ze dan net als bij het handheld bellen om het merk van je sigaretten?

    Niet doen dus, en dat geldt voor zowel het roken als de invoering van verdere antirookwetgeving.

    Login om te reageren
  35. escort77 zegt

    12 februari 2014 om 06:47

    Blijft natuurlijk wel grappig dat dit stukje is geschreven door uitgerekend iemand met de naam @sir_smokalot

    Login om te reageren
  36. tweetyv6 zegt

    12 februari 2014 om 07:49

    a) Geen roker (meer, 13 jaar geleden gestopt)
    b) Nee, geen kinderen, geen plaats voor :-)

    En toch ben ik tegen het verbod want:
    a) niet te handhaven, of komt er dan in iedere auto een inspecteur/agent zitten?
    b) de mensen moeten het zelf weten. Iedereen is tegenwoordig op de hoogte van de gevolgen van roken en kan een weloverwogen beslissing maken.

    Login om te reageren
  37. fordnut zegt

    12 februari 2014 om 08:25

    Alle rokers zijn in mijn ogen sukkels. Als ze in de auto roken moet er altijd een raam op een kier gezet worden omdat de rook eruit moet. Als het dan toch zo lekker is hou dan het raam dicht en zet de ventilatie uit.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      12 februari 2014 om 10:13

      @fordnut:

      Prima idee.
      En dan ook meteen alle auto-liefhebbers de uitlaat terug het interieur in.
      Want ik heb behoorlijke last van uitlaatgassen.

      Login om te reageren
      • fordnut zegt

        12 februari 2014 om 10:18

        @Hubert: Als je last heb van uitlaatgassen moet je niet op autoblog zijn. Zoek dan een een of ander “groen” blog. Zeker roker, hè?

        Login om te reageren
        • fordnut zegt

          12 februari 2014 om 10:19

          @fordnut: heb = hebt

          Login om te reageren
        • Hubert zegt

          12 februari 2014 om 11:22

          @fordnut:
          Ik ben gek op auto’s en heb er beroepsmatig al 18jaar mee te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik er door vergiftigd wil worden.

          Login om te reageren
  38. potver7 zegt

    12 februari 2014 om 11:10

    Pure symboolwetgeving volgens mij.

    Als je er nou zo van overtuigd ben dat roken vrij ongezond is, dan verbied je het toch gewoon helemaal? Maar dat durft zo’n overheid dan weer niet, omdat ze daarmee miljoenen of miljarden aan accijnsinkomsten mislopen.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 februari 2014 om 13:15

      @potver7:

      Nuja als ze roken zouden verbieden zou er gewoon een zwarte handel in sigaretten ontstaan. Je criminaliseert het en je criminaliseert de rokers.

      Login om te reageren
  39. Hupke zegt

    12 februari 2014 om 13:14

    Mensen die roken met kinderen in de auto zijn op z’n minst onatent te noemen, om er geen andere woorden voor te gebruiken.

    Maar waarom altijd dat verbieden? Het is nutteloos, klein-geestig en ronduit gevaarlijk die gedachtegang van politici om alles maar te willen gaan verbieden.

    Login om te reageren
  40. lekkaah zegt

    12 februari 2014 om 13:19

    Over dictatuur gesproken.. Als we dan toch bezig zijn; ook een IQ test en een financiële “scan” alvorens aan koters te beginnen.

    Login om te reageren
  41. opgooier zegt

    12 februari 2014 om 18:27

    Niet roken in de auto, maar vervolgens wel met de kindertjes ‘dineren’ bij restaurant De Gouden Boog.
    Grote onzin natuurlijk deze regeltjes! Dan kun je half Nederland ook gaan verbieden om snacks te eten. Wat kosten de ‘dikkertjes’ die ongezond eten de maatschappij?
    Daar hoor je nooit iemand over, terwijl half nederland te zwaar is…

    Login om te reageren
  42. sabrerator zegt

    13 februari 2014 om 20:26

    A) ja, sigarenroker.
    B) Ja. Ik rook in de auto. Heb niet voor niks een schuifdak besteld. Restwaarde boeit me niet, is een leasebak. Overigens ruikt de auto niet naar rook. Een verse sigaar is heerlijk, maar verschraalde rook is erg smerig.
    Sigarenpeuken zijn niets meer als dorre bladeren zonder de chemicaliën die in een sigaret zitten en er zitten geen filters aan. Dus die kunnen bij de andere blaadjes die er in de herfst ook afvallen. De asbak blijft schoon.

    Af en toe heb ik een klein kind als meerijder

    Login om te reageren
  43. sabrerator zegt

    13 februari 2014 om 20:35

    En dan is roken strikt verboden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North