• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Running costs Bugatti Veyron

Auteur: Wouter, gepost 18 augustus 2009 om 18:22 – 74 Reacties

Bugatti Veyron grindbak Perridon


Voordat jullie allemaal Zomoto afstruinen naar tweedehandsjes, lijkt het me verstandig jullie even goed voor te lichten.

Zelfs voor een multi-miljonair schijnt een Veyron een nogal duur beestje te zijn. Zo kost de eerste beurt ruim 15.000 euro. Alle systemen moeten namelijk worden gecheckt, omdat de meeste eigenaars in de eerste weken van eigenaarschap proberen de topsnelheid van 407 km/u te halen. Nu is de 1001 pk sterke aandrijflijn van de Veyron met zijn batterij aan radiateuren, turbo’s en andere appendages niet echt de minst complexe motor die je kunt vinden en vanwege de omvang ook niet de meest toegankelijke. Vandaar dat de volgende beurt ook 23 mille kost.

En dan zijn we er nog (lang) niet. Vanwege de ontstellende krachten en prestaties die geleverd worden, moeten de banden iedere 4000 km vervangen worden. Per stuk kosten de bandjes 7350 euro. Veel goedkoper zal je niet vinden, want de fastfitter om de hoek kan ze niet leveren. Je zult er voor naar de Bugatti fabriek in Frankrijk moeten. Als je dan toch bent, calculeer dan meteen 35 mille voor een nieuw setje velgen. Ook die moeten om de 12.000 km vervangen worden. Zou je een jaartje of vier in je Veyron rijden dan kost dat 65 mille aan onderhoudskosten en nog een ton aan banden en velgen.

Heftig toch? En dan moet je ook geen schades rijden (zoals het 118.000 euro kostende grindbakavontuur van Perridon) of een lekke band krijgen. (via driving-fun.com)

Ook interessant!

  • Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
    Video: Bugatti Veyron neemt het op tegen Suzuki GSX-R
  • Bugatti komt met programma voor onderhoudsbeurt
  • eerste Bugatti met okazielabel
    Eerste Bugatti met Okazielabel is klaar!
  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, michel-perridon, onderhoud, veyron

Vorig bericht: « Top 10 best verkochte auto’s in Europa in juli
Volgend bericht: Maken miljoenen dom en hardleers? Miljonair raakt zijn rijbewijs + Ferrari kwijt en mag gaan zitten »

Lees Interacties

Reacties

  1. y.master zegt

    18 augustus 2009 om 18:25

    Das een dure auto. Maar ja, voor een multi- miljonair zal dat niet zo veel uitmaken.

    Login om te reageren
  2. Jos zegt

    18 augustus 2009 om 18:26

    geef mij maar een M5 of dergelijke, iets minder plezier op de weg maar zohard evenveel plezier in totaal.

    Login om te reageren
  3. Matthijs zegt

    18 augustus 2009 om 18:27

    op jameslist staan dr iets van 20, en als je het toch kan betalen wat haalt het uit?

    Login om te reageren
  4. Blauwesmurf94 zegt

    18 augustus 2009 om 18:28

    He die Grandsport zou toch op Bavaria zijn. waarom was die er niet? toch maar gecanceled?

    Login om te reageren
  5. DD zegt

    18 augustus 2009 om 18:28

    Dat weerhoudt mij er niet van om hem alsnog te kopen. Alleen zal het altijd een droom blijven :(

    Login om te reageren
  6. SHFT zegt

    18 augustus 2009 om 18:28

    Ach ja dat is de reden waarom er veel van die supercars gewoon op stal blijven staan!

    Login om te reageren
  7. GH zegt

    18 augustus 2009 om 18:30

    Wie geeft mij de reden voor die nieuwe velgen?? metaal vermoeidheid?? Iets anders kan ik even niet bedenken.

    Login om te reageren
  8. Vincegail zegt

    18 augustus 2009 om 18:31

    En verzekering? En wegenbelasting? En 25 liter benzine per 100 km? Dat laatste zal nu wel het minste zijn, maar toch.

    Login om te reageren
  9. smeck zegt

    18 augustus 2009 om 18:36

    En iedereen maar bitchen dat skylines en supra’s met 1000+ pk zo kansloos zijn omdat ze elke 10.000 voor 10K gerepareerd moeten worden :P

    Login om te reageren
  10. boombeam zegt

    18 augustus 2009 om 18:41

    Leuke review op Zomoto trouwens!

    Login om te reageren
  11. wilco faber zegt

    18 augustus 2009 om 18:46

    Kost gigantisch veel geld. Kun je ook een Learjet van onderhouden denk ik, dan heb ik die liever.

    Login om te reageren
  12. Prisma zegt

    18 augustus 2009 om 18:56

    Hoe is het dan gesteld met een andere sportwagen zoals een Ferrari of R8, wat zijn de onderhouds kosten daar. Zou eens interesant zijn dat autoblog zelf eens met een vergelijkende studie afkomt.

    Login om te reageren
  13. phantom zegt

    18 augustus 2009 om 18:59

    Ik denk dat ze dit gewoon doen om ruimschoots problemen te voorkomen..
    Zo’n auto mag natuurlijk geen blunders oplopen

    Login om te reageren
  14. dirk s zegt

    18 augustus 2009 om 18:59

    wat wil je hier nu mee zeggen?

    Login om te reageren
  15. Hainz zegt

    18 augustus 2009 om 19:00

    Valt toch wel mee? In een mega Yacht van +/- 60m gaat gemiddeld 100.000 liter brandstof in. Een tank beurt kost je dus al gauw €125.000,-. Vergeleken met een Bugatti valt dat dus nog wel mee ;)

    Login om te reageren
  16. Bobby "O" zegt

    18 augustus 2009 om 19:08

    @Hainz:

    Een mega jacht van 60 meter loopt niet op benzine maar op stookolie. Dit wordt niet per liter verkocht maar per ton (=1000kg). 100.000 liter is ongeveer 85 ton, de huidige stookolieprijs is ongeveer 500 Euro per ton. 85 X 500 = 42.500
    Ofwel bijna 1/3 van hetgeen jij hier komt te vertellen.

    Login om te reageren
  17. RDS zegt

    18 augustus 2009 om 19:12

    @ Hainz

    Is iets goedkoper omdat deze buiten de 12 mijl zone gaan kunnen ze btw en accijns vrij bunkeren, kost ongeveer 40 cent per liter oftewel 40.000 euro.

    Login om te reageren
  18. Realhustler zegt

    18 augustus 2009 om 19:29

    Porsche 911 onderdelen zijn niet goedkoop, maar beurt e.d. is niet veel duurder dan een middeklasser. En ook de service interval is vrij normaal, ik geloof 30.000 km

    Dus de kosten zitten vooral in verzekering en banden. Mits je geen schade rijdt.

    Login om te reageren
  19. HDM zegt

    18 augustus 2009 om 19:36

    @phantom: de auto loopt geen blunder op, et is dat hopeloze geval dat een stoel bezet houdt die ervoor zorgt dat er alsnog wat mis gaat :P

    Ik vind et trouwens toch wat belachelijk, helemaal naar Frankrijk voor je banden.

    Voor dat geld wil ik dat het afgeleverd wordt, in een speciale vrachtwagen a la Mercedes Renntransporter, en dat elke band en velg in een prachtige kist zit met bekleedde binnenkant.

    Dikke jantje-de-koekoek dat ik zelf helemaal daar naartoe ga voor 4 banden. :P

    Login om te reageren
  20. Peter - italia zegt

    18 augustus 2009 om 19:36

    @ wilco faber:
    Een Veyron kan je in een woonwijk parkeren… dat zie ik je een learjet niet doen ;-)
    Maar als de running cost van een veyron/learjet weinig ontlopen ga ik liever voor een jet dan een veyron om van italie naar nld te komen… of een andere bestemming.

    Login om te reageren
  21. Paragon zegt

    18 augustus 2009 om 19:45

    Velgen elke 12000 km vervangen!?? Elke TWAALF-duizend km!?? Niet HONDERDTWINTGIG-duizend!??

    Lijkt me de grootste bullshit die je kunt verzinnen. Als je niet ver boven de 250 komt (en dat zal toch voor de meeste veyrons gelden) worden die velgen net zo zwaar belast als de velgen van iedere andere sportauto. En die hoef je ook niet elke 12000 km te vervangen.

    Maar goed, Bugatti zal wel moeilijk gaan doen als je je niet aan hun onderhoudsregime houdt…

    Login om te reageren
  22. BAAP zegt

    18 augustus 2009 om 19:51

    Holy moses!!!

    echt niet verwacht!!
    Come on…dit is toch te bizar??

    Login om te reageren
  23. bozewolf zegt

    18 augustus 2009 om 20:19

    Bizarre kosten :D

    Trouwens nog steeds een stuk minder dan het hebben/onderhouden/gebruiken van straalvliegtuigen en gigantische jachten, hoor…

    en smeck +5 voor de treffende opmerking :)

    Login om te reageren
  24. Lustigson zegt

    18 augustus 2009 om 20:50

    Zo, de titel even verbeterd:

    “Ruining costs Bugatti Veyron”

    ;)

    Login om te reageren
  25. Benjamin zegt

    18 augustus 2009 om 21:12

    Aha niks verliesmakende Veyron. Geen enkele fabrikant gaat met opzet verlies maken, maar het beweren ervan heeft zijn voordelen.

    Login om te reageren
  26. H.J.D. zegt

    18 augustus 2009 om 21:24

    @ Benjamin.

    Daar geloof ik inderdaad ook niks van. Volkswagen AG heeft aandeelhouders en wij weten allemaal hoe aandeelhouders zijn…

    Login om te reageren
  27. Lucb zegt

    18 augustus 2009 om 21:27

    Velen denken dat een miljonair dat niet uit maakt, maar niet iedere miljonair gooit zo met zijn geld. Volgens mij zet Bugatti hun gewoon dik af.

    Login om te reageren
  28. Benno zegt

    18 augustus 2009 om 21:29

    Dat is niet weinig! Een en ander zal ook wel met veiligheid te maken hebben natuurlijk, nu maar hopen dat er geen `cheap`eigenaar tussen zit die bezuinigd op z`n onderhoud! ;)

    Login om te reageren
  29. jjas zegt

    18 augustus 2009 om 21:35

    @ paragon

    Dat zal niet vanwegen de topsnelheid zijn maar meer vanwegen het vermogen en het koppel!

    Login om te reageren
  30. jakob zegt

    18 augustus 2009 om 21:36

    interessant, maar goed dat ze die termijnen hanteren… je zult maar eens een claim voor kromme velgen op je dak krijgen aan 400 km/h :p

    Login om te reageren
  31. SimonMc zegt

    18 augustus 2009 om 21:38

    @jjas: onzin.Nog nooit zoiets gehoord over een 65 amg model van AMG, en die persen er 1000Nm uit…op 2 wielen !

    Login om te reageren
  32. jdm zegt

    18 augustus 2009 om 21:47

    Zegt genoeg over de kwaliteit!

    Zelfs een 1000pk Skyline of Supra heeft minder onderhoud nodig haha

    Login om te reageren
  33. SummerSky zegt

    18 augustus 2009 om 22:01

    Dat verhaal van die velgen is raar, alsof ze niet goed uit-geengineerd zijn, daar zit wat achter. Bandjes, sja, daar word je even lekker gepakt, van voor en van achter toe maar. Iemand in China zou zich geroepen moeten voelen hier wat soelaas te bieden.

    Login om te reageren
  34. Moyaert zegt

    18 augustus 2009 om 22:04

    bij een mc laren F1 moesten de velgen ook om de zoveel km vervangen worden…
    Ken de juiste reden nog niet

    Login om te reageren
  35. Max zegt

    18 augustus 2009 om 22:19

    Waarom, o waarom, moet er elke keer weer iemand met een supra/skyline aankomen?

    Vette bakken, maar iemand die een Veyron koopt wil een luxe,exclusieve,stijlvolle sportwagen, geen bloedsnel japans hok, met alle respect, want ik vind het een mooie auto, maar luxe,exclusief en stijlvol is het allemaal niet.

    Login om te reageren
  36. VonStroke zegt

    18 augustus 2009 om 22:26

    Je hebt dus echt geen enkele reden om een Veyron te kopen.

    – Niet mooi
    – Nutteloze topsnelheid (iets wat 300 km/h werkt evengoed)
    – Verbruikt nog meer dan een ‘mindere’ supercar
    – Nog duurder in verzekering en taxen
    – Niet eens zooo exclusief
    – Veel en duur onderhuid eveneens nodig
    – Op het circuit niet eens de snelste
    – Geluid is ook maar mager tov de meeste andere supercars

    Login om te reageren
  37. Midasracer zegt

    18 augustus 2009 om 22:33

    Dit soort gruwel verhalen ken ik ook van de McLaren F1. Die sportwagen jongens hebben de neiging alles op hard time vervanging te zetten. Bij Jay Leno wilden ze bij een beurt de ruitewisser vervangen. Ding kost 1200 dollar! Maar hij had hem vrijwel niet gebruikt! Ook de benzinetanks moeten om de zoveel tijd vervangen worden. Was allemaal ook exorbitant duur.
    Maar ja, ze nemen geen risico. De rijke eigenaren betalen het wel. En de fabrikant zit niet te wachten op slechte reclame in de vorm van verongelukte eigenaren door materiaalbreuk.

    Login om te reageren
  38. jdm zegt

    18 augustus 2009 om 22:33

    Inderdaad volledig mee eens met VonStroke, op alle punten.
    Naja, exclusief, het is een zeldzame auto dat wel, omdat haast niemand hem kan betalen ja!

    Login om te reageren
  39. Wout zegt

    18 augustus 2009 om 22:42

    Van die auto’s worden meestal niet verzekerd. Enigste verzekering die je krijgt is voor eventuele schade die je met je (dure) auto aan 3den doet. De schade aan de auto zelf, diefstal, etc…, is allemaal uit eigen zak te betalen.

    Login om te reageren
  40. Kuyl zegt

    18 augustus 2009 om 22:43

    @Midasracer Mooi stukje was dat van Leno, liet zich mooi niet die ruitenwissers aan naaien. Die heb ik niet nodig want ik rij toch alleen als het mooi weer is.
    Volgens mij is het idd een verschrikkelijk grote veiligheids marge van de fabrikanten om niet in de negatieve publiciteit te komen door een materiaalbreuk.

    Login om te reageren
  41. vla zegt

    18 augustus 2009 om 22:56

    Haha! Dus daarom heeft nagenoeg elke Veyron op Finecars.cc bijna 8000 km! :mrgreen: Those cheapskates! :D

    Login om te reageren
  42. Fout zegt

    18 augustus 2009 om 23:19

    “Per stuk kosten de bandjes 7350 euro.” kan ik nu eens echt niet geloven
    De volgende zin, pak er direct nog maar een setje velgen bij van €30.000, ok mag wel duur zijn maar waarom zou je je velgen vervangen. Ik heb bij mijn wagens in al die jaren nog nooit één velg vervangen
    Goed, dat laat niet staan dat een Bugatti onderhouden geld kost… Maar ik denk ook niet dat er veel zijn die meer dan een paar honderd km per maand afleggen

    Login om te reageren
  43. Volvo_440_turbo zegt

    18 augustus 2009 om 23:21

    @ Midasracer, bij de mc laren f1 moet de koppeling om de 10000 km, dacht ik… ni zeker

    Login om te reageren
  44. Fout zegt

    18 augustus 2009 om 23:22

    Goed, wat doe ik als ik iets niet geloof, ik zoek het even op.
    http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=2&article_id=4406
    Hier wordt vermeld dat de 4 banden laten vervangen door Bugatti $17.000 kost,
    omgerekend is dat €12.000; of €3.000 per band. Eerst effe bron checken aub !!!

    Login om te reageren
  45. hardermach zegt

    18 augustus 2009 om 23:50

    dus als je naar frankenrijk gaat en weer terug kun je bijna alweer heen omdat je banden op zijn:P haha

    Login om te reageren
  46. MrAbarth zegt

    18 augustus 2009 om 23:56

    Mooi is dat…Rijd je vanuit NL naar Frankrijk met je Bugatti, mag je direct een dubbele set reservebanden en velgen meenemen, want eer je terug in Nederland bent, ben je al weer een paar duizend kilometer verder. Heb geen idee waar die Bugatti fabriek exact ligt, maar dan zul je toch ff een Panda oid moeten nemen, mèt aanhanger.

    Anders blijf je aan t rijden met je Veyron.. En over Ferrari: meende ens op tv iets te hebben gezien over de Testarossa. Meende dat een grote beurt al gauw 80.000 Gulden kostte destijds! Hele motorblok moest er uit getakeld worden..
    Dure auto’s, duur onderhoud. Dit was trouwens wel even schrikken, want dan koop je toch geen Bugatti meer.

    Login om te reageren
  47. W1ck3D-78 zegt

    19 augustus 2009 om 00:18

    Ik heb weet van een Ferrari 360 CS eigenaar die een jaar of twee geleden maar liefst 36.000,- euro moest dokken voor een groot onderhoud. Tja, dat komt ervan als je op het circuit rijdt hé. Dat kost een hoop geld. Remmen worden flink belast etc. Ook keramische remmen kunnen slijten als ze te heet worden.

    Login om te reageren
  48. Sorcerer zegt

    19 augustus 2009 om 00:33

    @Fout: enige dat ik me kan voorstellen is dat de velgen vervormen als je vaak/veel op de max rijdt, maar zelfs dat zou nog raar zijn…

    De banden zijn trouwens zover ik weet Michelin Pilot Sport PS2 met iets andere compound en uiteraard veel en veel breder dan standaard leverbaar.

    Ik denk trouwens ook dat als je er rustig mee rijdt, je dan wel 20.000 km kunt halen. Maarja, paar sprintjes naar de honderd kosten je vast al een paar millimeter profiel, en dan gaat het ook hard ;)

    Login om te reageren
  49. MacReady zegt

    19 augustus 2009 om 00:46

    Met de gemiddelde 1000pk+ Supra of Skyline wordt doorgaans geen 400+ gereden. En daar zit hem het probleem bij de Veyron. Banden en velgen moeten smetteloos zijn wil je dat enigzins veilig kunnen doen. Er is geen enkele andere band gecertificeerd (claims..?) tot deze snelheden, dus keuze is er sowieso niet. Natuurlijk kan het ook allemaal goedkoper (zie weer de eerdergenoemde Jappen), maar niet met dezelfde veiligheidsmarges en betrouwbaarheid.

    Oh en die kippetjes die kakelen over beperkte exclusiviteit en mager geluid van de Veyron, ga er eens naast staan. Als je er in dit leven al één rijdend gaat tegenkomen.

    Login om te reageren
  50. jan1666 zegt

    19 augustus 2009 om 00:57

    de bugatti fabriek is in Molsheim

    Login om te reageren
  51. MacReady zegt

    19 augustus 2009 om 00:58

    Velgen vervormen doorgaans niet zozeer, maar er kunnen kleine haarscheurtjes ontstaan, zeker bij zulke hoge snelheden waarbij de krachten gigantisch zijn.

    Kleine (vrijwel onzichtbare) haarscheurtjes onstaan vaak op den duur ook in velgen van normale auto’s. Dan is het allemaal wat minder schokkend, omdat die niet zo snel gaat. Je wilt echter niet meemaken dat bij 400+ een velg uiteenspat door een kleine oneffenheid of een steentje op het wegdek.

    Login om te reageren
  52. Hugo zegt

    19 augustus 2009 om 01:25

    @MacReady
    Dat klopt, maar dan vind ik dat Bugatti bij de beurt de velgen door de x-ray halen en ALLEEN als er haarscheurtjes gevonden worden een velg vervangen.
    Wat ze nu doen is pure uitknijperij, niets anders.

    Login om te reageren
  53. bartholomeo zegt

    19 augustus 2009 om 01:37

    dat het zoveel moet kosten kan ik ergens wel begrijpen.
    Mijn idee is dat de fabrikant er van uitgaat dat de klant op elk gegeven moment kan beslissen om even 400 km/h te gaan rijden, gewoon omdat het kan.
    Als er dan ook maar 1 klein dingetje mis is ( een halfkaal bandje linksachter omdat je vorige week de stoep geraakt hebt en de zooi is niet meer 100% uitgelijnd… ) dan knalt meneer-multimiljonair zo de vangrail in.

    Hoeveel geld moet men niet verdienen om zo’n bedrag over te hebben….

    Login om te reageren
  54. opgedronken zegt

    19 augustus 2009 om 01:49

    Hmm een makker van mij heeft een Ferrari f355 en hij bespaard per jaar zo’n 7-8K Euro aan onderhoudskosten omdat hij het allemaal zelf doet. Als je een xclusieve auto hebt en zelf geen verstand van zaken hebt wordt je gewoon keihard geript bij de zogenaamd erkende garagebedrijven.

    Login om te reageren
  55. MacReady zegt

    19 augustus 2009 om 02:01

    Umm.. een velg “door een X-ray”. Van welk formaat? En hoe inspecteer je alles? In de vliegtuigindustrie gebeuren dit soort inspecties ook en geloof me, voor het geld van deze handmatige inspecties kun je eigenlijk net zo goed nieuwe velgen kopen.
    Dat er op onderhoud goed verdiend wordt is geen schande, als je weet dat de productie- en ontwikkelingskosten de verkoopprijs ver overstijgen.

    Login om te reageren
  56. rider zegt

    19 augustus 2009 om 08:34

    @Blauwesmurf94: zou wel te maken hebben met het feit dat Jos Verstappen deze Veyron zou moeten rijden maar hij niet kon ivm testwerk in het buitenland.

    blijft een indrukwekkend stuk techniek zo’n veyron. maar allemachtig wat is dat kostbaar om te onderhouden. verbaasd me helemaal niks dat er zoveel weer te koop staan. het enige robuuste is die enorme motor en versnellingsbak. daar zie ik niet zo 1,2,3 de kosten voor onderhoud. die zal dan ook wel sterk overgedemensioneerd gebouwd zijn. (dus ver onder zijn limieten) maar de velgen, banden en andere elementen hebben het maar zwaar te verduren. ja wat wil je ook, met bijna 2000kg gewicht en dik 1000pk/1250Nm. dat moet dan wel versneld slijten!
    maar ook na al die jaren, ik heb diep respect voor VW dat ze het voor elkaar hebben gekregen. nog steeds is er niemand die dit kan evenaren. geen merk die deze power, toegankelijkheid (je 80 jarige schoonmoeder kan er zo mee wegrijden), luxe en comfort weet te combineren in een auto.

    maar het word wel hoog tijd dat VW/Bugatti eens een sportversie gaat uitbrengen met meer vermogen en minder gewicht. vooral dat laatste! misschien als afsluiter van het project Veyron. immers in 2012 moet de opvolger komen (of toch niet….. blijf speculeren!)

    Login om te reageren
  57. rider zegt

    19 augustus 2009 om 08:44

    @opgedronken: het probleem met de veyron is, dat je niet zelf, ook al ben je handig, er aan kunt sleutelen. je kunt niet aan de onderdelen komen. dat is met die ferrari net even iets anders. ik ben het er mee eens dat je schrijft dat ze uitgeknepen worden omdat ze maar al te goed beseffen dat de klanten afhankelijk zijn van hun onderdelen en die verder niemand kan leveren. maar zo steeks bugatti nou eenmaal in elkaar. het is ook niet voor niets dat 90% van die veyrons naar het middenoosten gaan (oliestaatjes) waar geld geen rol speeld. die mannen/vrouwen liggen niet echt wakker van zulke bedragen en laten maar wat graag hun speeltje naar europa vliegen voor een beurtje.

    Login om te reageren
  58. pol zegt

    19 augustus 2009 om 10:26

    dat is toch geen geld voor iemand die zo’n auto kan aanschaffen. Die mannnen verdienen dat per dag.

    Login om te reageren
  59. Joost zegt

    19 augustus 2009 om 11:28

    Mocht dit hele verhaal waar zijn, dan vraag ik me af hoe dit zich verhoudt tot merken als Ferrari, Lamborghini etc.

    Er wordt namelijk vaak geroepen bij auto’s die sneller zijn dan de Veyron dat ze veel minder geschikt zijn voor straatgebruik dan de Bugatti, wat vervolgens resulteert in de conclusie dat de Veyron toch de snelste “echte” straatauto blijft.
    Als je dit zo leest dan betwijfel ik of je de Veyron nog wel als straatauto kunt bestempelen; als het ongeacht of de auto voor straat of circuit gebruikt wordt noodzakelijk zou zijn iedere 4000 km banden en iedere 12000 km velgen te vervangen, wat is er dan anders aan dan een circuitauto die met soortgelijke intervallen onderdelen moeten vervangen?

    Nu kun je twisten over luxe e.d., maar een straatauto zou mijns inziens bij straatgebruik toch significant zuiniger met het materiaal om moeten gaan dan een circuitauto.
    Een dure onderhoudsbeurt kan ik nog begrijpen als je het relatief t.o.v. de aanschafprijs bekijkt (denk aan complexe technieken i.c.m. gebruik van exotische materialen), echter dat daar bovenop ook nog de kwaliteit exponentieel af zou nemen gaat er bij mij slecht in.
    Vooruit, enigszins verzachtende omstandigheden: veel (oude) supercars zijn van Italiaanse makelij en je bent waarschijnlijk wel eerder geneigd je bandjes op te roken met 1000 pk dan met 100 pk (kan dat überhaupt met 100 pk? ;) )

    Conclusie: goed idee van Prisma, een vergelijkend warenonderzoek voor onderhoudskosten en -specificaties van een rijtje aansprekende supercars :)

    Login om te reageren
  60. CrazyHenkie zegt

    19 augustus 2009 om 12:10

    @ Sorcerer

    De Veyron heeft Michelin PAX-banden, deze bevatten geen lucht ;) zou niet weten wat er wel in zit, maar misschien zit er wel een minimaal beetje stikstof in, that’s it.

    Ben het wel met je eens, want hoewel het hoge gewicht en het acceleratievermogen van de Veyron voor zware belasting zorgen, moet het mogelijk zijn om rond de 20.000 mee te rijden, vooral bij snelwegkilometers.

    Login om te reageren
  61. MacReady zegt

    19 augustus 2009 om 12:27

    Als je er nooit hard mee rijdt wel. Dat is zoiets als trouwen met het mooiste meisje van het land en er nooit mee naar bed gaan. Zuiver alleen theoretische waarde en zero realiteitszin.

    Login om te reageren
  62. amg zegt

    19 augustus 2009 om 13:01

    Over de banden kan ik meepraten; kleine onbalans, lichte slijtage enz.. verminderen drastisch je top laat staan de veiligheid

    Login om te reageren
  63. mardec zegt

    19 augustus 2009 om 14:22

    €7350 Voor één BAND xD

    Login om te reageren
  64. _Eend_ zegt

    19 augustus 2009 om 15:32

    Nou, dan leg ik die miljoenen wel weer terug onder mijn matras.. €7350,- voor één band vind ik wel een beetje te gek…

    Dan koop ik wel een Gallardo Superleggera en een Gallardo Spyder :D

    Login om te reageren
  65. Relief zegt

    19 augustus 2009 om 15:40

    Als je als miljonair zorgen maakt om 8000 euro per band dan ben je de grootste gierigaard op deze planeet.

    Als je een dure auto koopt, moet je hem ook kunnen onderhouden. Je hebt van die wannabee miljonairs die jaren sparen om een dure auto te kopen, maar het niet kunnen onderhouden.

    Login om te reageren
  66. AMG Powerrr zegt

    19 augustus 2009 om 18:16

    @Sorcerer,

    de banden van een Veyron zijn Michelin Pax, en speciaal gemaakt voor de Bug.

    Ik heb liever voor een fractie van de Veyron prijs een Brabus Rocket! Ook gigasnel, veel praktischer, onderhoudsvriendelijker… ga zo maar door. En dan van het geld wat over is een 1000+ PK Supra halen!

    Login om te reageren
  67. AMG Powerrr zegt

    19 augustus 2009 om 18:20

    http://www.youtube.com/watch?v=R_83Yaekt2w

    1622RWHP ( zal zo’n 2000+ pk aan de krukas zijn )

    Login om te reageren
  68. Pier zegt

    19 augustus 2009 om 20:29

    Op internet vind je veelal deze gegevens:

    With a tread depth of just 4 mm, the tires need to be replaced every 10,000 miles and the wheels every 30,000 miles. Total cost? Around $73,000.- The seven-speed twin-clutch gearbox is made by Ricardo in the UK, shifts in less than 150m/s, and costs $172,000.

    The ultra-lightweight titanium bolts used to secure major components cost $85 each, and are thrown away if they are tightened or have to be removed for any reason.

    Ze nemen dus geen enkel risico met deze auto, ook niet zo gek als je veilig 407km/u wil rijden. Dit zijn vliegtuigstandaarden en het is natuurlijk ook gewoon niets anders dan laagvliegen :D

    Login om te reageren
  69. Bart zegt

    19 augustus 2009 om 21:03

    @fout,, @Paragon,

    Getallen zijn waarschijnlijk ontleend aan het laatste nummer van Evo.
    En: op wielen staan dacht ik krachten die evenredig zijn met de vierde macht van de snelheid, dus 2x zo snel = 16x zo zwaar belast.
    Het is geen luxe, al kan Bugatti waarschijnlijk wel zien hoe hard de auto gereden heeft. Er zit vast wel een zwarte doos in lijkt me.

    Login om te reageren
  70. Peter zegt

    19 augustus 2009 om 22:03

    Als velgjes koop je toch gewoon chinese namaak. Zou er trouwens al een Veyron meer dan 12.000 km gedaan hebben?

    Login om te reageren
  71. BananaFlip zegt

    20 augustus 2009 om 14:34

    Damn, da’s duur.

    Login om te reageren
  72. Zelf zegt

    25 augustus 2009 om 10:05

    Opvallend dat deze informatie qua bedragen en strekking van het verhaal, volledig in de EVO staat van 1,5 maanden terug…

    Beetje jammer.
    –edit: great minds think alike–

    Login om te reageren
  73. Lukas272 zegt

    11 november 2009 om 22:08

    Das dure kost :lol:

    Login om te reageren
  74. BananaFlip zegt

    27 januari 2010 om 19:05

    Wacht eens even… elke 4000 km nieuwe banden? Dat betekent dat als er 3000 km op de teller staat, je al moet vetrekken met bestemming Zuid-Frankrijk. Die 1000 kilometers erbij staat er dan 4000 km op. Dus eigenlijk kun je maar heel weinig écht rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North