• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Schokkend! Hands-free bellen nauwelijks veiliger

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 mei 2008 om 19:25 – 39 Reacties

Mobiel bellen

Bent u weleens gesnapt door een motorsnor in burger terwijl u uw lulijzer aan uw oor had? “Da’s dan 130 euro meneer (inmiddels 150)”. Maar als brave burger betaal je natuurlijk zonder morren, want het is voor je eigen veiligheid. Althans, zo leggen Jodocus Spee c.s. het uit. Onderzoek bewijst nu echter dat het bellen met een carkit onder normale omstandigheden voor geen meter veiliger is. Goh zeg, echt waar joh?

Het onderzoek dat deze keer wederom tot dezelfde conclusie komt komt uit Californië, de Amerikaanse staat waar per 1 juli een handsfree-wet ingaat (dat geldt ook voor jou, senator Carol Migden!).

Statistische gegevens van staten mét en zonder handsfree-wet werden naast elkaar gelegd en de conclusie was dat handsfree bellen eigenlijk alleen onder zeer slechte weersomstandigheden veiliger is.

Natuurlijk hoeven we niet te verwachten dat dit enig gevolg heeft voor de boetes in Nederland, want het levert zo lekker veel geld op, en al dat verwachte boetegeld is uiteraard allang begroot/uitgegeven.

Wie het hele onderzoeksrapport wil lezen kan dat hier (PDF) doen. (via webwereld)

Ook interessant!

  • Video: slepen en bellen met 130 km/u kan gewoon
  • Zoom-ongelukken
    Zoom-ongelukken nieuw gevaar in Nederland
  • Video: fietser is nauwelijks te zien
  • Video: nauwelijks schade aan shovel na crash

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

handsfree, politie, Verkeer

Vorig bericht: « Matgrijze SL63-porno
Volgend bericht: Arios bodykit voor Nissan GT-R »

Lees Interacties

Reacties

  1. wotevajjjj zegt

    13 mei 2008 om 19:27

    tjah iedereen probeert zyn gelijk te halen maar volgens my is het nog altyd beter dat je gwn doet wat de wet zegt

    Login om te reageren
  2. mckroket zegt

    13 mei 2008 om 19:28

    logisch :)

    als je geconcentreerd een gesprek aan het voeren bent, let je gewoon niet goed op de weg. of je dat nou met 1 hand aan het stuur doet of met 2.

    Login om te reageren
  3. fake robbie met de tips zegt

    13 mei 2008 om 19:31

    tip: 1
    als je er geld aan kunt verdienen terwijl het eigenlijk geen ene vlok
    uitmaakt of je handsfree of niet belt, blijf dan zo doorgaan.
    aan het adres van koos in spee (ofzoiets, in ieder geval die knakker die altijd bij dat programma met die kabouter komt).

    Login om te reageren
  4. Pannekoek zegt

    13 mei 2008 om 19:32

    Het probleem is dat veel mensen naar hun mobiel gaan kijken als ze handfree bellen, en dan zie je niks meer van de weg, in tegenstelling tot bellen in de auto met mobiel aan het oor.

    Login om te reageren
  5. japp zegt

    13 mei 2008 om 19:32

    dit is allemaal ZON onzin..

    er zijn ook mensen die kunnen bellen met t telefoontje aant oor en geen ongelukken kunnen maken!

    geef dan gratis cursusen “rijden tijdens het bellen”

    verbied anders roken in de auto..
    hoevaak er geen sigaret bij je heilige deeltjes valt en je tegen je voorganger knalt.. ;) DAT zou verboden mogen worden..
    (ik rook niet nee ;))

    gr. japp!

    Login om te reageren
  6. fake robbie met de tips zegt

    13 mei 2008 om 19:33

    tip 2: als je minister van verkeer en nogwat bent, ga je dan eens een potje schamen.

    Login om te reageren
  7. fake robbie met de tips zegt

    13 mei 2008 om 19:35

    tip 3: bel gewoon niet in de auto, of ga met het ov. Daar red je levens mee!
    (dat rijmde) misschien mooie slogan voor meneertje spee.

    Login om te reageren
  8. Luc zegt

    13 mei 2008 om 19:36

    ‘je voert je gesprek, dan let je niet echt op het verkeer

    Login om te reageren
  9. Markus zegt

    13 mei 2008 om 19:39

    Punt is dat je focus bij een gesprek is en niet bij het rijden – dat is het gevaar.

    Login om te reageren
  10. NLX zegt

    13 mei 2008 om 19:47

    en waar heeft dit onderzoek zich op gericht? Op het effect van maar 1 hand op het stuur? het gaat om de afleiding. Je kan met de juist vraagstelling elk gewenst antwoord krijgen;)

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    13 mei 2008 om 19:50

    ik heb ook nog een onderzoek liggen ..
    kopen ??

    maakt niet uit welk onderwerp of belang ..

    Login om te reageren
  12. lambofreak zegt

    13 mei 2008 om 19:52

    Tuurlijk, handsfree bellen of gewoon bellen maakt niet zoveel verschil, dast is gewoon logisch

    Al eens geprobeert te SMSen in de auto?, dat is echt niet te doen. (Doe ik nooit meer, want ik reed constant over pechstrook :? )

    Login om te reageren
  13. Kelthas zegt

    13 mei 2008 om 19:57

    SMSen in de wagen valt nog mee, al gaat het pakken trager wegens het telkens op en neer kijken. Bellen doe ik handsfree met een Parrot kit en dat werkt zeer efficient, zeker als ik rook in de auto. Bellen én roken is zeer moeilijk. Het is gemakkelijk handsfree te bellen omdat je dan nog je 2 handen vrij hebt. Hoe dan ook, je concentreert je nog steeds op je conversatie dus die concentratie ben je kwijt en kan je niet op de baan richten.

    Login om te reageren
  14. Floyd zegt

    13 mei 2008 om 20:06

    Dan kan men evengoed verbieden om met je passagier(s) te praten…

    Als je een automatische versnellingsbak hebt kan je goed rijden met één hand en is een handsfree-kit overbodig. Alleen denkt de politie daar anders over natuurlijk.

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    13 mei 2008 om 20:14

    las net een onderzoek van een bandespanningsmeterfabrikant ..

    daar stond toch duidelijk dat de gemiddelde automobilist te achtelijk was om zijn bandespanning te checken ..
    dus bellen lijkt me dan ook geen goed idee ..

    Login om te reageren
  16. sti-lover zegt

    13 mei 2008 om 20:27

    @ lambofreak ik sms altijd tijdens het rijden :p

    maar van dat handsfree is bulshit volgensmij was iedereen hiert al van o
    vertuigd

    Login om te reageren
  17. ZonParaplu zegt

    13 mei 2008 om 20:37

    Handsfree is tuurlijk veiliger, over welke mate daar kun je over doorpraten.
    Maar ik vind dat alles de wet het verkeer veiliger kan maken dan moeten ze dat doen.
    Wie kan me wijsmaken dat 1 hand aan het stuur even veilig is als 2?

    Login om te reageren
  18. BaRa zegt

    13 mei 2008 om 20:44

    De wet verplicht je om je ten allen tijde zo te gedragen dat je de optimale controle over het voertuig behoudt. Dat houdt onder andere in dat je niet mag eten achter het stuur (want dan heb je geen twee handen vrij). Om dezelfde reden mag je niet bellen met het toestel in je hand, en mag je ook niet roken tijdens het rijden. Dat je even hard afgeleid wordt door passagiers als door een beller klopt niet. Omdat een passagier mee in het voertuig zit, past hij of zij het gesprek onbewust aan in functie van het verkeer. De passagier babbelt als het ware “met het verkeer mee”. Niet bellen of niet kletsen is natuurlijk nog altijd het veiligst :-)

    Login om te reageren
  19. LPJ zegt

    13 mei 2008 om 20:44

    Da’s ook weer zo’n onderzoek dat ieder zoveel maand terugkomt … veel schokkend vind ik er niet meer aan tbh ;-)

    Login om te reageren
  20. Franco zegt

    13 mei 2008 om 20:59

    Al zou het waar zijn…de boetes leveren de dames en heren zakkenvullers te DH te veel op om af te schaffen!!!

    Login om te reageren
  21. sti-lover zegt

    13 mei 2008 om 21:03

    @bara
    je even hard afgeleid wordt door passagiers als door een beller klopt niet. Omdat een passagier mee in het voertuig zit, past hij of zij het gesprek onbewust aan in functie van het verkeer. De passagier babbelt als het ware “met het verkeer mee

    zelf geen jonge kinderen zeker :p?

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    13 mei 2008 om 21:13

    Tuurlijk is handsfree bellen bij zware weersomstandigheden veiliger.

    Login om te reageren
  23. Timmy zegt

    13 mei 2008 om 21:16

    Ik zeg altijd: oefening baart kunst. Wij bellen met het werk zoveel naar mekaar om dinge te laten klaar leggen, of om de klant op te bellen dat we onderweg zijn. Of dat we in de file zitten en te laat gaan zijn en ga zo maar door.
    Ik moet toegeven in het begin gaat dat allemaal niet zo denderend. Maar mits wat organiseren in mijn bus kan ik nu tegelijk in mijn papieren zoeke achter adressen, namen, en telefoonnummers, drinken en met de planster dat die alles kan regelen. Maar dan enkel op de autostrade, binnendoor is nogal lastig met verkeerslichte, oversteekplaatsen …
    @lambofreak:leer eerst je gsm goed kennen. Dat je niet constant moet zien hoeveel keer je nog moet drukken op veranderen van combinatie voor je het juiste woord hebt in je woordenboek. Op gegeven moment weet je gewoon wanneer het juiste woord er staat en kan je “blind” smse of toch quasi blind. en dan gaat dat vanzelf.
    Ik blijf het herhalen oefening baart kunst

    Login om te reageren
  24. bruistablet zegt

    13 mei 2008 om 21:35

    het is algemeen bekend dat als linkse hufters zowaar iets voormekaar hebben gekregen dat ze dan plotsklaps 180 graden omdraaien om weer een probleem te hebben….sodemieter al dat linkse tuig op groenland neer…bah,wat een naar volk die communististen .

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    13 mei 2008 om 22:56

    “de conclusie was dat handsfree bellen eigenlijk alleen onder zeer slechte weersomstandigheden veiliger is.”
    Haha. Het onderzoek komt uit Californië en vergleken met hen hebben wij hier altijd zeer slechte weersomstandigheden.

    Login om te reageren
  26. Diederik zegt

    13 mei 2008 om 23:47

    Ik snap niet dat er eigenlijk nog mensen zijn die een boete krijgen voor het niet handsfree bellen.

    Ik bedoel, voor ongeveer elke telefoon is wel een headset te krijgen en die zijn in 99 van de 100 gevallen goedkoper dan de boete. Sterker nog, die van mij zat gewoon bij de telefoon en kostte me niets, behalve 1 jaar bellen voor 6 euro per maand meer (dus €72,- voor telefoon + headset).

    Vorige week verleende ik netjes voorrang aan een dame die van rechts kwam. Ik vond dat ze moeilijk door de bocht ging en ja hoor…. dat krijg als je moet sturen, schakelen en bellen zonder handsfree setje. Bijna een een fietser eronder (die wel degelijk voorrang had) en vervolgens nog net de stoeprand aan de overkant meegepakt. Zal lekker zijn voor de bandjes.
    Maar ja, of dit nou door het niet handsfree bellen of door de dame in kweste kwam weet ik niet 100% zeker. :P

    Overigens zit ik gemiddeld genomen een uurtje per rit (1x ’s morgens en 1x ’s avonds) in de auto en hanteer ik meestal de regel: als het belangrijk is bellen ze wel terug. Die constante drang om maar overal en altijd bereikbaar te zijn hangt me echt de keel uit.

    Login om te reageren
  27. s. zegt

    14 mei 2008 om 05:53

    In amerika zijn het ook bijna allemaal automaten…
    Als je zoals bij ons ook nog eens moet schakelen, zal het mss wel wat uitmaken..

    Login om te reageren
  28. smokin zegt

    14 mei 2008 om 07:36

    @wotevajjjj:

    “tjah iedereen probeert zyn gelijk te halen maar volgens my is het nog altyd beter dat je gwn doet wat de wet zegt”

    En dat is dus verkeerd om.

    Wetten worden gemaakt door volksvertegenwoordigers. Die moeten doen wat het volk wil en in hun belang is, niet andersom. Kwestie van stemmen op mensen die deze wet willen aanpassen.

    Login om te reageren
  29. tss68nl zegt

    14 mei 2008 om 09:21

    @Diederik

    Het gaat ook niet om bereikbaar zijn wel? Ik heb geen tijd om op mijn werk alle telefoontjes te plegen die ik die dag nog af moet werken, dus doe ik dat s’ochtends en ’s avonds in de auto. Werkt perfect, scheelt me toch weer zo’n 2 uur op een dag.

    Handsfree is misschien de eerste 3-4 keer wat lastig, maar ik merk nu geen verschil meer tussen handsfree bellen en niet bellen in de auto. M’n verkeersoverzicht en alertheid worden er echt niet minder om.

    Als we nu ook hands-free een gesprek voeren gaan verbieden, dan moeten we ook maar meteen praten met je bijrijder/passagiers gaan verbieden. Dan heb je namelijk net zoveel in je handen (namelijk niets anders dan een stuur) en praat je wellicht over dezelfde soort onderwerpen, in hetzelfde tempo. Sterker nog…ik denk dat er uit dat onderzoek komt dat praten met je bijrijder gevaarlijker is? Je hebt toch de neiging de ander af en toe aan te kijken…ogen van de weg…oeps?

    Politie agent : “Jawel meneer, ik zag toch echt uw mond bewegen. U heeft gepraat met uw vrouw, en smoesjes over een stukje tussen uw tanden trappen wij doorgewinterde bromsnorren niet meer in hoor. Dat is dan 130 euro graag.”

    Login om te reageren
  30. Baztrd zegt

    14 mei 2008 om 11:36

    @ sti-lover: Jij zult ongetwijfeld goed je aandacht kunnen verdelen en erg handig zijn en nooit naar het schermpje hoeven kijken als je een sms typed.

    Helaas kan niet iedereen dat, paar jaar terug hier in den haag een griet van 22 over een klein kind heen gereden, reden: ze was een sms aan het sturen… kind dood, ouders doodongelukkig en griet de rest van haar leven getraumatiseerd… ik hoop maar dat het een belangrijk sms’je was dan…

    Probleem met dit soort zaken is dat niet iedereen hetzelfde is. Je moet ergens een grens trekken. Ja, praten met je passagiers is ook aflijdend. Maar die zitten naast je, zien wat je doet, zien ook het verkeer, dat scheelt omdat ze zich, en het gesprek, daarop (kunnen) aanpassen.

    Hands-free bellen is al iets gevaarlijker. De ander ziet niet wat jij doet, dus kan daar ook geen rekening mee houden. De verbinding is soms matig, waardoor je je meer op het gesprek moet concentreren.

    Bellen met de telefoon in de hand is weer een stap erger omdat je jezelf fysiek ook nog beperkt.

    Persoonlijk vind ik het grootste probleem dat mensen zich zo druk maken om het kunnen bellen in de auto. Alsof je niet even een half uurtje later kan terugbellen, of even kan parkeren… hoe belangrijk vinden mensen zichzelf?

    Pure onzin, nergens voor nodig, als je iemand doodrijd omdat je jezelf zo belangrijk vind mogen ze je van mij opsluiten… Maar dat geld voor alles… te hard rijden, oververmoeid rijden, met een slechte auto rijden, dronken rijden… Doe wat je wil, maar denk eerst aan de veiligheid van een ander… jezelf doodrijden prima, maar anderen hebben niks met jouw egoisme te maken :)

    Login om te reageren
  31. Baztrd zegt

    14 mei 2008 om 11:42

    @ Timmy: Oefening baart kunst… en waar dienen mensen te oefenen? Op een parkeerplaats zonder obstakels? Of laat jij je kinderen daar dan even rondrennen zodat het realistischer wordt?

    Login om te reageren
  32. tss68nl zegt

    14 mei 2008 om 11:57

    @Baztrd

    Ja, ik vind het belangrijk. Als ik mezelf iedere dag een uur kan besparen door te bellen in de auto dan doe ik dat. Zolang je maar niemand in gevaar brengt he. Ik doe dat al 5 jaar lang, nagenoeg iedere werkdag. En nog geen krasje op een kind, fietser / auto gereden.

    Dus het is vast zo erg als jij het stelt he…mensen die bellen achter het stuur rijden kinderen dood ;)

    Het liefst zou je iedereen apatisch achter hun stuurtje zien, om vervolgens tot de conclusie te komen dat er een kind wordt doodgereden omdat er een controlelampje ging branden en de bestuurder daardoor een ogenblik werd afgeleid.

    Als we niemand meer gaan vertrouwen in een auto omdat ‘niet iedereen hetzelfde is’ en er dus mensen zijn die door hun onkunde slachtoffers maken, laten we dan het probleem bij de bron aanpakken en alle auto’s op rails zetten met een electronische centraal nederlandse sturing. Adres intikken en afwachten maar.

    Login om te reageren
  33. bmw zegt

    14 mei 2008 om 13:28

    Het is veelzeggend dat deze topic op autoblog nog steeds voer voor discussie vormt. Jullie staan achter, de samenleving heeft deze regel reeds lang aanvaard.

    @Diederik: “Die constante drang om maar overal en altijd bereikbaar te zijn hangt me echt de keel uit.”

    Ben het volledig met je eens. En de persoon die hier meent dat het “voor zijn werk noodzakelijk is”, die moet zijn werksituatie in vraag stellen en anders aanpakken. Niemand is zo belangrijk dat hij geen halfuurtje kan gemist worden. Niemand. Is dat wel zo, dan ben je slecht bezig. Het kapitalisme maakt ons gek en geeft ons het idee dat we altijd “productief” moeten zijn. Welnu, ik heb een boeiende job op relatief hoger niveau en mijn gsm wordt zelden of nooit gebruikt in de auto (ook al heb ik een ingebouwde carkit). Ik kan mezelf dus relativeren. En heb ik nog een telefoontje te doen, dan doe ik dat op mijn werk of thuis, maar ik ga er anderen niet voor in gevaar brengen. Een auto dient om te rijden, niet om in te werken of wat dan ook.

    Voor de rest gaan velen hier voorbij aan het feit dat telefoongesprekken veel meer aandacht vereisen dan face-to-face interacties, door de slechtere kwaliteit van het geluid, de kunstmatige mix van het telefoongeluid en de geluiden in de auto en de afwezigheid van non-verbale communicatie. Dit kan je niet ontkennen, het is wetenschappelijk aangetoond.

    Login om te reageren
  34. tss68nl zegt

    14 mei 2008 om 14:02

    Nouja, ik denk dat de mensen die zichzelf niet capabel achten om handsfree te bellen achter het stuur het ook vooral niet moeten doen. Want als je dat al over jezelf kan zeggen dan is het waarschijnlijk ook echt dramatisch ;)

    Maar laten we ons niet gaan bemoeien met mensen die daar geen last van hebben ;)

    Login om te reageren
  35. GOD zegt

    14 mei 2008 om 18:36

    ik rij altijd te hard met het voordeel dat ik weet wat mogelijk is en ik een veel snellere reactie heb en een veel betere en snellere inzicht in het verkeer etc.
    ik kan in princiepe nog koken tijdens het rijden (beetje overdreven)

    Login om te reageren
  36. Sorcerer zegt

    14 mei 2008 om 19:32

    Ik merk ook dat ik trager ben en slechter rij als ik intussen bel (bijv. met een klant, dan moet je toch echt goed horen wat hij/zij te zeggen heeft). Daarom ga ik meestal achter een vrachtwagen kleven als ik op de snelweg rij.

    In de stad bel ik nooit als het niet hoeft, moet het wel, dan gooi ik ‘m ff langs de kant, anders heb je telkens van die stiltes terwijl ik het verkeer zit te bestuderen :P

    Login om te reageren
  37. Timmy zegt

    14 mei 2008 om 19:39

    @Baztrd
    Wat dacht je van overdag als je van de ene dak naar het andere rijdt om onderhoud uit te voeren en der is geen kat meer te bespeuren op de snelweg want iedereen is al gaan werke of zit nog thuis. Pakweg rond een uur of 10.
    Als je dan als ik steeds met een aanhanger rijdt mag je “officieel” niet harder dan 90. Dus ga gewoon achter een vrachtwagen hangen op veilig afstand, laat ons zeggen metertje of 100, en begin te oefenen e.
    Luister ook telkens aandachtig naar het verkeersoverzicht op je radio. Dan weet je of je aan een file komt ja of nee. Of een ongeval of wat dan ook.
    Dan kan je rustig oefene met combineren. Smse en rijden. Of bellen en ondertussen zoeken achter de juiste namen en adressen. Maar als je wijs bent steek je al je papieren in een ringmap. Leg je die op je stuur, kan je bladeren. Nogal handig ipv door een berg losse bladen te zoeken.

    Login om te reageren
  38. Appie zegt

    15 mei 2008 om 09:44

    als de overheid echt wat aan de “veiligheid” willen doen:

    van die € 150 boete die je normaliter aan het CJIB betaalt verplicht een parrot o.i.d. kopen

    Login om te reageren
  39. Pim Brussee zegt

    25 mei 2008 om 12:26

    Wetenschappelijke onderzoeken in o.m. Duitsland tonen aan er geen verschil is in al dan niet handsfree bellen in de auto. Grote ondernemingen verbieden hun vertegenwoordigers al te bellen in de auto. We hebben steeds meer rotzooi in en om ons dashboard, en dat leid enorm af. Gevolg, een te lange reactietijd om nog adequaat te reageren op gevaarlijke situaties in het verkeer. In een aantal landen (o.m. UK en Begie) mogen beroepschauffeurs als niet meer roken en/of eten achter het stuur. Laat staan een DVD afspelen tijdens de rit. Daarintegen mogen automobilisten dat wel. Te zot voor woorden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North