• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoom-ongelukken nieuw gevaar in Nederland

Auteur: willeme, gepost 12 oktober 2021 om 12:01 – 29 Reacties

Zoom-ongelukken

De verzekeraars zijn niet echt blij met het online vergaderen. Zoom-ongelukken liggen op de loer.

Het zal je weleens zijn opgevallen de afgelopen weken c.q. maanden. Allerlei belangrijke zakenmensen, die vanuit hun belangrijke zakenauto hele belangrijke zakelijke gesprekken voeren. Nu is bellen in de auto alleen toegestaan mits handsfree. Maar, hoe zit het eigenlijk met online vergaderen in de auto? Dat is namelijk een nieuw gevaar in Nederland, aldus verzekeringsmaatschappijen.

In dit geval gaat het om verzekeraar Interpolis. Dat glasheldere bedrijf vreest namelijk een enorme toename qua ‘zoom-ongelukken’. De reden is simpel. Bedrijven moesten oplossingen bedenken om te kunnen blijven vergaderen. Met online vergaderen kon dat deels ingevuld worden.

Zoom-ongelukken

Interpolis vreest een enorme toename van Zoom-ongelukken. Volgens de verzekeraar geeft 20% van de mkb-bedrijven aan dat er weleens vanuit de auto wordt vergaderd. Dit gaat via programma’s zoals Zoom. Volgens Interpolis stijgt het aantal ongelukken harder dan dat de verkeersintensiteit toeneemt. Er zijn geen exacte cijfers bekend of vrijgegeven over het aantal zoom-ongelukken in Nederland. Daar zijn we dus wel heel erg benieuwd naar.

Volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) is het een nieuw fenomeen. Er is nog geen onderzoek specifiek gericht op vergaderen in de auto. Dus er is nog geen hard bewijs dat online vergaderen in de auto gevaarlijker is dan handsfree bellen. Wel geeft het SWOV aan dat bellen met een groep mensen veel zwaarder is, cognitief gezien. Je moet niet alleen luisteren naar wat er gezegd wordt, maar ook wie aan het woord is.

Aandacht

Uiteindelijk is het natuurlijk vrij simpel. Alle aandacht die je nodig hebt om de vergadering goed te kunnen volgen, gaat niet naar het verkeer. Nu zijn auto’s meer dan ooit in staat om gevaren om zich heen te herkennen. Denk aan adaptieve cruise control en bijvoorbeeld Auto Pilot. Maar alsnog moet de bestuurder wel blijven opletten. Met dat soort systemen kun je ook nog meer afwezig zijn. Er is immers minder noodzaak om op te blijven letten.

Het fenomeen is echter dermate nieuw, dat er geen specifieke wet voor is. Wel kan een agent overigens constateren dat je te afgeleid bent en daardoor in overtreding bent. Dat is echter veel lastiger dan een Zoom-meeting direct beboeten. Reken maar dat als de ongelukken blijven komen, een wet zal volgen.

Via: AD

Ook interessant!

  • 1800 ongelukken door lachgas in Nederland
  • VinFast, nieuw automerk voor Nederland met Italiaans design
    VinFast, nieuw automerk voor Nederland met Italiaans design
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

bellen, handsfree, veiligheid, Verkeer

Vorig bericht: « Hogere laadtarieven bij Fastned niet ondenkbaar
Volgend bericht: Bijzondere Maserati vloot raakt maar niet verkocht »

Lees Interacties

Reacties

  1. heckblende zegt

    12 oktober 2021 om 12:31

    Geld verdienen is leuk, maar om daar je eigen, en andermans gezondheid voor op het spel te zetten…

    is typisch 2021

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      12 oktober 2021 om 13:25

      Typisch 2021 om commentaar te hebben op dingen die voor corona via andere manieren ook gebeurden. Nu is het zoom, de zakenman had hiervoor webex en skype ea MS producten om in de wagen online te meeten. Allemaal ‘stront’ om je factuur te kunnen verhogen!

      Stel je voor zeg dat we straks nog een te kort gaan krijgen in verzekeringen, dat kan toch niet gebeuren hé en dan gaan ze de prijs ook nog moeten verhogen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 oktober 2021 om 13:59

      Om geld te verdienen zet ik dagelijks mijn fysieke en mentale gezondheid op het spel, dat is nou eenmaal wat werk is. Als ik bed zou blijven liggen zou ik dat ook doen. Daaruit kun je concluderen dat je gezondheid op het spel zetten bij de essentie van het leven hoort, daarom onvermijdelijk is en daarom geen argument kan zijn om iets niet te doen.

      Login om te reageren
      • volvo480gtt zegt

        12 oktober 2021 om 16:11

        @mashell: dat heb je goed gerelativeerd. Je ontvangt zeker ook gevaren geld voor je reis van en naar werk?
        Even serieus, de vergelijking die je maakt slaat nergens op. Bewust kiezen de extra afleiding die een (video)vergadering veroorzaakt tijdens het rijden is heel egoïstisch omdat je dan ook een beslissing maakt over risico’s van anderen.
        Hou die vergadering dan thuis en ga daarna naar werk, plan de vergadering later in, vertrek vroeger of vergader op een parkeerplaats.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 oktober 2021 om 17:53

          Je begrijpt het niet he? Bij deelname aan het verkeer zet je je eigen gezondheid van jou en anderen op het spel (je kunt uitwijken voor een kind en daarbij een anders persoon aanrijden). Maar ook in je werk, dat muurtje dat jij gemetseld hebt kan omvallen, of die patiënt die jij als psycholoog genezen verklaart hebt kan doordraaien. Dat is gewoon het leven. Niets daaraan zegt dat een zoom vergadering terwijl je een auto bestuurd een goed idee is maar alles daaraan zegt dat het “gezondheid op het spel” argument lege nonsens is. Er is altijd risico voor de gezondheid (en eigenlijk is helemaal niemand gezond, we zijn immers allemaal sterfelijk) het gaat er alleen maar om welke risico’s acceptabel zijn. En dat is een beslissing die de samenleving via haar wetgever neemt omdat we daar nog wel eens verschillend over kunnen denken.

          Login om te reageren
          • volvo480gtt zegt

            12 oktober 2021 om 23:34

            @mashell: ja het gemetselde muurtje kan omvallen en als je het met je ogen in je zak doet en maar wat aanmoddert met de specie, geen enkele leering hebt genoten en geen enkele norm aan houdt is de kans groter dat het gebeurt dan wanneer het gemetseld is door iemand die er met z’n aandacht en verstand bij is, iemand die gediplomeerd is en zich aan gestelde normen houdt.
            Zelfde geldt voor in het verkeer. Ik kan me geen rijles heugen waar ik met een telefoon in m’n hand moest rijden. Of een rijles tijdens een vergadering.
            Ja er zitten risico’s aan het leven en ja het hoort bij het leven. Maar dat betekent niet dat je niet onachtzaam met je veiligheid hoort om te gaan. En al helemaal niet onachtzaam met de veiligheid van een ander.
            Als je uitwijkt voor een kind en zo een ander persoon aanrijdt is dat sneu maar het hier om dat de actie uitwijken nodig is omdat je met je hoofd bij/in de vergadering zit/omdat je afgeleid bent door je telefoon. Een actie (en aanrijding) die te voorkomen was als je je aandacht bij het rijden hield.

            Maar je zult gelijk hebben. Ik zal het niet begrijpen.

            Login om te reageren
  2. bmw1cabrio zegt

    12 oktober 2021 om 12:59

    Ach, telefonisch vergaderen is echt niet moeilijker dan bellen. Tenminste, niet voor de doorgewinterde auto-beller. Ik gebruik reistijd doordeweeks 90% bellend, nooit een ongeluk of bijna ongeluk gehad.
    Als je niet vaak belt in de auto of autorijden gewoon te serieus neemt, kan zo’n vergadering wel gevaarlijk zijn. Benieuwd hoe ze dit gaan onderzoeken.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      12 oktober 2021 om 13:21

      Heb je ook z’n gevoel van onmisbaarheid dat je dit nodig hebt om 90% van de tijd al bellend door te brengen achter het stuur?

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      12 oktober 2021 om 14:03

      @bmw1cabrio
      Ah, het aloude argument “ik heb nog nooit een ongeluk gehad, dus het is niet gevaarlijk”
      Dat noemen we anekdotisch bewijs. Dat jou nog nooit iets is overkomen, betekent niet dat het niet gevaarlijk is. Jij hebt zeker ook geen opstalverzekering omdat je huis nog nooit in brand is gevlogen?

      Als je in de auto zit, moet je je aandacht gewoon 100% bij het verkeer houden, en niet bij een of andere onbelangrijk video- of telefoongesprek. Is het wel belangrijk, zet dan je auto even aan de kant. Doe het niet voor jezelf, maar voor je medeweggebruikers.

      Login om te reageren
    • roadster1976 zegt

      12 oktober 2021 om 14:26

      @bmw1cabrio: autorijden te serieus nemen? Hoe bedoel je dat?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 oktober 2021 om 15:18

        Van die mensen die altijd met twee handen aan het stuur rijden, altijd schichtig om hun heen kijken, het wisselen van een radiozender of het instellen van een navigatiedoel tijdens het rijden te gevaarlijk vinden en handsfree bellen al helemaal onverantwoord vinden. Die nemen het te serieus, zijn niet voldoende ontspannen om veilig te kunnen autorijden.

        Login om te reageren
        • bmw1cabrio zegt

          12 oktober 2021 om 16:16

          @mashell: precies dit.
          En de moraalridder uithangen dat je “100% aandacht op het verkeer” moet hebben.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            12 oktober 2021 om 17:57

            100% aandacht voor het verkeer… dus wie knippert met zijn ogen is af!

            Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 oktober 2021 om 19:02

      Nog nooit een bijn-ongeluk gehad? Is dat omdat je héél goed kunt multi-tasken, of omdat je zo gefocust bent op je telefoongesprekken dat je geen idee hebt wat er om je heen gebeurt? ;)

      Login om te reageren
  3. omarrs6 zegt

    12 oktober 2021 om 13:34

    Wat ik me serieus afvraag, is of Apple carplay/Android auto Zoom ondersteunen als app. Stel dat je op je infotainment je vergadering kan volgen, dan kan ik best begrijpen dat dit teveel gebeurt.
    Maar ik keur het absoluut niet goed. We hebben al genoeg ongelukken vanwege het telefoongebruik achter het stuur

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 oktober 2021 om 13:52

      Zou het met de telefoon in een zuignap houder aan de voorruit niet nog gevaarlijker zijn?

      Login om te reageren
      • omarrs6 zegt

        12 oktober 2021 om 16:32

        @mashell klopt 100%

        Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      12 oktober 2021 om 14:27

      Nee, die apps verschijnen niet op het display van je navi.

      Misschien in een Tesla. Ipv Netflix.

      Login om te reageren
  4. Werner zegt

    12 oktober 2021 om 14:05

    Zonder cijfers is het vooral veel geroep..

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      12 oktober 2021 om 14:47

      Eerst glashelder bewijs, dan praten inderdaad verder.

      Login om te reageren
  5. sportabgasanlage zegt

    12 oktober 2021 om 14:05

    ik zie soms ook wel eens collega’s in de auto zitten tijdens een meeting. Echt onbegrijpelijk… Of zet je auto aan de kant, of meld je af… Levensgevaarlijk.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      12 oktober 2021 om 14:50

      Met camera en al? Dat vind ik persoonlijk ook een nogal onverantwoordelijke manier van deelnemen aan een meeting. Niet alleen vanwege je verantwoordelijkheid naar het verkeer, maar ook die naar je collega’s die verwachten dat je er met je aandacht bij bent. Dat gaat niet samen dus ergens moet je steekjes laten vallen.

      Met passieve meetings / calls maak ik me minder druk en soms ook schuldig, dat is weinig anders dan het volgen van een praatprogramma.

      Login om te reageren
  6. sportabgasanlage zegt

    12 oktober 2021 om 14:08

    @willeme is het niet zo dat na een ongeluk, de politie je telefoon in beslag kan nemen zodat ze onderzoek kunnen doen of je op moment van de aanrijding je telefoon aan het gebruiken was? Volgens mij is er al aardig wat jurisprudentie over mensen die veroordeeld zijn omdat bijv. bleek dat ze aan het whatsappen waren. Lijkt me niet ingewikkeld om ook te achterhalen of iemand aan het zoomen/teams/skypen was ten tijde van een ongeluk.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      12 oktober 2021 om 14:43

      @sportabgasanlage:

      goede vraag. Dat is volgens mij een standaardprocedure.

      Ik bedoelde er vooral mij om vooraf erop te kunnen controleren. Als de politie constateert dat jij enorm aan het slingeren bent, kunnen ze je daar een boete voor geven. Maar als je online aan het videobellen bent (en keurig rijdt) overtreed je de wet niet. Dus er is nog te veel een grijs gebeid waardoor het voor agenten lastig beboeten is.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      12 oktober 2021 om 18:58

      En wat dan? Handsfree bellen is toegestaan, er staat nergens in de wet dat dat beperkt is tot een bepaalde app of een maximum aantal mensen aan de andere kant van de lijn.

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      12 oktober 2021 om 21:05

      Ook dat is een grijs gebied. Je kunt met Apple Car Play Siri gebruiken om een bericht te dicteren in WhatsApp, e-mail, Telegram, sms, zonder je handen van het stuur te halen. Het zegt dus feitelijk niet zoveel als er een bericht verstuurd is ten tijde van net voor een ongeval of i.d.

      Login om te reageren
  7. bernoulli zegt

    12 oktober 2021 om 14:14

    Allemaal de schuld van Mazda!

    https://yannigroth.files.wordpress.com/2009/10/474560803309040993-dc14fa990f-jpg.jpg

    Login om te reageren
  8. alassad zegt

    12 oktober 2021 om 23:07

    Mowah heb het zelf ook wel eens gedaan. Met name voor het Corona-tijdperk overigens. Camera aan, geen probleem. wel met name voor de meetings waarbij het niet per se nodig was om het scherm te volgen.

    Ik zal niet zeggen dat het in zijn algemeenheid de verkeersveiligheid bevordert, maar als je er bewust mee omgaat, is het m.i. niet gevaarlijker dan handsfree bellen of zelfs autorijden zonder te bellen.

    Login om te reageren
  9. raoufff zegt

    13 oktober 2021 om 00:11

    De meeste ongelukken gebeuren in Bergen op Zoom.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North