
Specificaties? Mast: 100 meter hoog, de haak komt zelfs tot 192 meter. Voor de aandrijving: 680pk diesel met 3000Nm, 325pk extra op de mast, 1200 ton hijsvermogen en nergens bang voor.
Dit is er eentje in de categorie Extreme Machines. De Liebherr LTM 11200-9.1. Af en toe moet je gewoon weer een beetje horizon verbreden. Alles in perspectief zetten. Natuurlijk is een Bugatti Veyron die 400km/u doet heel knap. Echt een briljant stukje techniek. Voor een mobiele kraan die 576 Bugatti Veyron’s maximaal naar 100 meter hoogte hijst maak ik nog een iets diepere buiging.
In de praktijk liggen de cijfers wel iets lager. Allereerst bestaan er geen 576 Veyrons. Met de hoogte neemt ook het hijsvermogen iets af. Als ik de site goed begrijp kan de kraan 1200 ton trekken bij een mast-diameter van 2,5 meter. Een prachtig voorbeeld wat de mens kan met wat gereedschap en stevig staal in handen. Kost een kleine 9 miljoen euro maar dan heb je ook wat.
Het mag geen verrassing zijn dat dit gevaarte (met 202 ton ballast) er slechts een kruissnelheid van 75km/u op nahoudt. Een deel van de kraan wordt bovendien door een extra vrachtwagen verplaatst. Dicht bij huis rijden onder andere Mammoet en Van Marwijk met deze kranen rond. (bron: darkroastedblend.com)








Wow!
Deze kraan verhoogd ook je horizon, zonder problemen!
Zouden ze ook stoelverwarming, navigatie, parkeersensoren en bijpassende maxicosi op de optielijst hebben staan?
@Den: Koffiemachine, frigo, …
de LR 11350 is nog erger
@quattroporte: die heeft geen wiele ;)
@quattroporte:
leuk ding, maar hij is kleiner dan dit monster, en verre van mobiel.
Hij kan wel zwaardere dingen hijsen.
Leuk om in te zetten als bungeejumping kraan :D
42m lengte!
@4991: 28,2 meter….
@Megakix: Die bovenste is 42m. ;) Maar ik denk niet dat je daarmee mag rijden.
@Citrofiel: Dat dacht ik ook, maar chek deze artikel http://www.vastgereden.nl/mediabase/image/2018/2c341d064f/vrachtwagen-met-lading-van-42m-kantelt.html
@4991: Als het niet anders kan, zoals in het geval van zo’n betonelement, dan willen ze nog wel een uitzondering maken. Maar van deze kraan is het voorste element los te koppelen, dus dan kan je die net zo goed met een vrachtwagen er achteraan brengen.
@Citrofiel: indien die eraf kon, waarom tekenen ze de afmetingen niet op deze tekenig?
@4991: Hm, goeie. Dat zou dan aangegeven moeten zijn. Ik zal mijn stelling moeten herzien. Zo vaak zal zo’n ding ook niet op de weg te vinden zijn, het zal lastig zijn maar wel mogen…
@Citrofiel: lijkt mij wel leuk om zo’n ding hier in mijn straat te zien die dood loopt
@4991: Als hij erin kon, kan hij er ook weer uit. ;) Maar grappig zou het hoe dan ook zijn.
@Megakix: Zoals Citrofiel zegt is de bovenste +/- 42m
@4991: deze gasten rijden in konvooi met zo’n 4 vrachtwagens…
@sjazz: welke gasten?
Geeftie ook koud en warm water ? Nee ? Dan heb ik er niks an ;-)
ooohhh nu voelt Lifty zich nutteloos :(
http://www.youtube.com/watch?v=VZ4GhMP8ZsI
@Apache: Wat een depressieve show zeg. En dat schotelen we tegenwoordig onze kinderen voor? :(
@Apache: hahahaha ! :lol:
Pff.. Ding kan nog geen bouwstenen van piramiden van de grond krijgen. Maar wat een machine zeg.
@rotarypowah: Koop je er toch gewoon twee?
@Roelio: :lol:
75 km/h met 202 ton is volgens mij wel hard hoor!
maakt daar is een accident mee, ik wil niet in de buurt zijn hoor!!
@supasweet:
De 202 ballast wordt vervoerd via vrachtwagens, wat de kraan zelf weegt weet ik niet, maar ook de mast wordt los vervoerd bij dit ding.
Offtopic:
Dit is dan geen mobiele kraan, maar wel de grootste landkraan ter wereld en is in Nederland gebouwd.
Ale Heavylift in Breda zijn momenteel een de 2e SK1 te maken.
Capaciteit:
5000 ton hijskracht.
Let vooral op de 500-tons mobielekraan rechtsonderin.
@jack_abarth: Leuk om die andere erbij te zien, als vergelijking. Ik zou er wel eens willen naast staan ook.
@jack_abarth: Wat de kraan zelf weegt is makkelijk uit te rekenenen, de kraan fabrikanten leveren ‘m af fabriek met -wettelijk toegestane- max. 12 ton per aslijn eigen gewicht. Al het meerdere hoort officieel op de extra vrachtwagen(s).
@jack_abarth: Deze kraan van Heavylift heeft als nadeel dat ie niet kan “rijden”…. Terex Demag levert een “verrijdbare” kraan die “slechts” 3200 ton aan kan….
En als we het over gigantisch hebben dan blijft de Thialf van Heerema natuurlijk absolute koploper…. 14.200 Metrische tonnen hefvermogen ;)
Voorrijkosten?
Huge :o
En 75km/h is veel voor zo een grote mobiele kraan!
Makkelijk voor je huis van de ene kant van de straat naar de andere kant te zetten :)
Schijnbaar heeft hij alleen een update gehad want de basis kraan bestond al een tijdje en heb me dr in verdiept, nu heeft is alleen een extra mast gekregen.
@The360box:
Dat is geen update, dat is een beweegbare jip. Heeft als voordeel dat je mast kan aftoppen en hierdoor de vlucht kunt verhogen zonder dat je veel kracht inlevert.
http://www.youtube.com/watch?v=HvdZu0HDwdE
@apex: Deze wordt gemaakt op 50meter van me werk. Langerbrugge Belgie
wat een gigantisch ding zeg:P Ik zie Mammoet heel vaak rijden. Tis een mooi gezicht om zo iets te zien.
heeft onze bondscoach er ook een?
*u heeft nu 1 produkten in uw winkelmandje*
@betonstaal: – en die spelfout was bewust
Wij hebben een vriezer van Liebherr. Kennelijk hebben die jongens hun horizon ook flink verbreedt.
beetje jammer dat het maximale hijsvermogen altijd opgegeven wordt per meter vanuit het hart van de kraan, dus die 576 Veyron’s wordt niet wat..
trouwens, voor echt grote kranen moet je eens gaan kijken in de Eemshaven in Groningen, 2.000 tons kranen zijn daar niet vreemd! :)
heel fijn allemaal, maar does it blend?
Jammer, jammer…..we missen hier toch wel de Terex Demag AC 1000, de concurrent van deze Liebherr. Ook de Terex Demag is een 1200 Tons “Mobiele” kraan, met vergelijkbare spec’s als de Liebherr.
Linkje naar het specsheet:
http://www.terex-cranes.com/en/idc03/groups/webcontent/@web/@cra/documents/web_content/ucm03_006925.pdf