• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoi, ik ben de grootste mobiele kraan ter wereld

Auteur: Alwood, gepost 29 april 2011 om 22:32 – 46 Reacties

I Will Eat You


Specificaties? Mast: 100 meter hoog, de haak komt zelfs tot 192 meter. Voor de aandrijving: 680pk diesel met 3000Nm, 325pk extra op de mast, 1200 ton hijsvermogen en nergens bang voor.

Dit is er eentje in de categorie Extreme Machines. De Liebherr LTM 11200-9.1. Af en toe moet je gewoon weer een beetje horizon verbreden. Alles in perspectief zetten. Natuurlijk is een Bugatti Veyron die 400km/u doet heel knap. Echt een briljant stukje techniek. Voor een mobiele kraan die 576 Bugatti Veyron’s maximaal naar 100 meter hoogte hijst maak ik nog een iets diepere buiging.

All shapes and sizes Liebherr LTM 11200-9.1

In de praktijk liggen de cijfers wel iets lager. Allereerst bestaan er geen 576 Veyrons. Met de hoogte neemt ook het hijsvermogen iets af. Als ik de site goed begrijp kan de kraan 1200 ton trekken bij een mast-diameter van 2,5 meter. Een prachtig voorbeeld wat de mens kan met wat gereedschap en stevig staal in handen. Kost een kleine 9 miljoen euro maar dan heb je ook wat.

Het mag geen verrassing zijn dat dit gevaarte (met 202 ton ballast) er slechts een kruissnelheid van 75km/u op nahoudt. Een deel van de kraan wordt bovendien door een extra vrachtwagen verplaatst. Dicht bij huis rijden onder andere Mammoet en Van Marwijk met deze kranen rond. (bron: darkroastedblend.com)

Opbouw van de Liebherr LTM 11200-9.1

Mammoet Liebherr LTM 11200-9.1

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld
    Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld
  • minst betrouwbare Land Cruiser
    Dit is de minst betrouwbare Land Cruiser ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

hijskraan, Techniek, trucks

Vorig bericht: « Voor in de agenda: Cars4Kika
Volgend bericht: Fototopic: Kennen jullie de Ford Mustang RTR-X nog? »

Lees Interacties

Reacties

  1. RubenPriest zegt

    29 april 2011 om 22:35

    Wow!

    Login om te reageren
  2. RickB zegt

    29 april 2011 om 22:36

    Deze kraan verhoogd ook je horizon, zonder problemen!

    Login om te reageren
  3. Den zegt

    29 april 2011 om 22:38

    Zouden ze ook stoelverwarming, navigatie, parkeersensoren en bijpassende maxicosi op de optielijst hebben staan?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 april 2011 om 13:34

      @Den: Koffiemachine, frigo, …

      Login om te reageren
  4. quattroporte zegt

    29 april 2011 om 22:39

    de LR 11350 is nog erger

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      29 april 2011 om 23:01

      @quattroporte: die heeft geen wiele ;)

      Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      29 april 2011 om 23:10

      @quattroporte:

      leuk ding, maar hij is kleiner dan dit monster, en verre van mobiel.
      Hij kan wel zwaardere dingen hijsen.

      Login om te reageren
  5. C220AMG zegt

    29 april 2011 om 22:59

    Leuk om in te zetten als bungeejumping kraan :D

    Login om te reageren
  6. 4991 zegt

    29 april 2011 om 23:01

    42m lengte!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 april 2011 om 23:05

      @4991: 28,2 meter….

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        30 april 2011 om 01:04

        @Megakix: Die bovenste is 42m. ;) Maar ik denk niet dat je daarmee mag rijden.

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          30 april 2011 om 15:43

          @Citrofiel: Dat dacht ik ook, maar chek deze artikel http://www.vastgereden.nl/mediabase/image/2018/2c341d064f/vrachtwagen-met-lading-van-42m-kantelt.html

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            2 mei 2011 om 00:40

            @4991: Als het niet anders kan, zoals in het geval van zo’n betonelement, dan willen ze nog wel een uitzondering maken. Maar van deze kraan is het voorste element los te koppelen, dus dan kan je die net zo goed met een vrachtwagen er achteraan brengen.

            Login om te reageren
            • 4991 zegt

              2 mei 2011 om 18:03

              @Citrofiel: indien die eraf kon, waarom tekenen ze de afmetingen niet op deze tekenig?

              Login om te reageren
              • Citrofiel zegt

                2 mei 2011 om 19:50

                @4991: Hm, goeie. Dat zou dan aangegeven moeten zijn. Ik zal mijn stelling moeten herzien. Zo vaak zal zo’n ding ook niet op de weg te vinden zijn, het zal lastig zijn maar wel mogen…

              • 4991 zegt

                2 mei 2011 om 20:16

                @Citrofiel: lijkt mij wel leuk om zo’n ding hier in mijn straat te zien die dood loopt

              • Citrofiel zegt

                2 mei 2011 om 21:57

                @4991: Als hij erin kon, kan hij er ook weer uit. ;) Maar grappig zou het hoe dan ook zijn.

      • 4991 zegt

        30 april 2011 om 15:41

        @Megakix: Zoals Citrofiel zegt is de bovenste +/- 42m

        Login om te reageren
        • sjazz zegt

          1 mei 2011 om 19:11

          @4991: deze gasten rijden in konvooi met zo’n 4 vrachtwagens…

          Login om te reageren
          • 4991 zegt

            2 mei 2011 om 18:02

            @sjazz: welke gasten?

            Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    29 april 2011 om 23:04

    Geeftie ook koud en warm water ? Nee ? Dan heb ik er niks an ;-)

    Login om te reageren
  8. Apache zegt

    30 april 2011 om 00:05

    ooohhh nu voelt Lifty zich nutteloos :(

    http://www.youtube.com/watch?v=VZ4GhMP8ZsI

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      30 april 2011 om 01:03

      @Apache: Wat een depressieve show zeg. En dat schotelen we tegenwoordig onze kinderen voor? :(

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 april 2011 om 08:56

      @Apache: hahahaha ! :lol:

      Login om te reageren
  9. rotarypowah zegt

    30 april 2011 om 00:30

    Pff.. Ding kan nog geen bouwstenen van piramiden van de grond krijgen. Maar wat een machine zeg.

    Login om te reageren
    • Roelio zegt

      30 april 2011 om 12:58

      @rotarypowah: Koop je er toch gewoon twee?

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        1 mei 2011 om 14:44

        @Roelio: :lol:

        Login om te reageren
  10. supasweet zegt

    30 april 2011 om 02:24

    75 km/h met 202 ton is volgens mij wel hard hoor!
    maakt daar is een accident mee, ik wil niet in de buurt zijn hoor!!

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      30 april 2011 om 10:19

      @supasweet:

      De 202 ballast wordt vervoerd via vrachtwagens, wat de kraan zelf weegt weet ik niet, maar ook de mast wordt los vervoerd bij dit ding.

      Offtopic:

      Dit is dan geen mobiele kraan, maar wel de grootste landkraan ter wereld en is in Nederland gebouwd.
      Ale Heavylift in Breda zijn momenteel een de 2e SK1 te maken.

      Capaciteit:
      5000 ton hijskracht.
      Let vooral op de 500-tons mobielekraan rechtsonderin.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        30 april 2011 om 13:36

        @jack_abarth: Leuk om die andere erbij te zien, als vergelijking. Ik zou er wel eens willen naast staan ook.

        Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        30 april 2011 om 22:57

        @jack_abarth: Wat de kraan zelf weegt is makkelijk uit te rekenenen, de kraan fabrikanten leveren ‘m af fabriek met -wettelijk toegestane- max. 12 ton per aslijn eigen gewicht. Al het meerdere hoort officieel op de extra vrachtwagen(s).

        Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        30 april 2011 om 23:04

        @jack_abarth: Deze kraan van Heavylift heeft als nadeel dat ie niet kan “rijden”…. Terex Demag levert een “verrijdbare” kraan die “slechts” 3200 ton aan kan….

        En als we het over gigantisch hebben dan blijft de Thialf van Heerema natuurlijk absolute koploper…. 14.200 Metrische tonnen hefvermogen ;)

        Login om te reageren
  11. negativan zegt

    30 april 2011 om 06:47

    Voorrijkosten?

    Login om te reageren
  12. vale46 zegt

    30 april 2011 om 08:42

    Huge :o
    En 75km/h is veel voor zo een grote mobiele kraan!
    Makkelijk voor je huis van de ene kant van de straat naar de andere kant te zetten :)

    Login om te reageren
  13. The360box zegt

    30 april 2011 om 08:56

    Schijnbaar heeft hij alleen een update gehad want de basis kraan bestond al een tijdje en heb me dr in verdiept, nu heeft is alleen een extra mast gekregen.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      30 april 2011 om 10:21

      @The360box:

      Dat is geen update, dat is een beweegbare jip. Heeft als voordeel dat je mast kan aftoppen en hierdoor de vlucht kunt verhogen zonder dat je veel kracht inlevert.

      Login om te reageren
  14. apex zegt

    30 april 2011 om 11:07

    http://www.youtube.com/watch?v=HvdZu0HDwdE

    Login om te reageren
    • steffenn zegt

      30 april 2011 om 17:45

      @apex: Deze wordt gemaakt op 50meter van me werk. Langerbrugge Belgie

      Login om te reageren
  15. Sportspotter13 zegt

    30 april 2011 om 12:38

    wat een gigantisch ding zeg:P Ik zie Mammoet heel vaak rijden. Tis een mooi gezicht om zo iets te zien.

    Login om te reageren
  16. jeremyclarkson zegt

    30 april 2011 om 14:14

    heeft onze bondscoach er ook een?

    Login om te reageren
  17. betonstaal zegt

    30 april 2011 om 14:31

    *u heeft nu 1 produkten in uw winkelmandje*

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      30 april 2011 om 14:32

      @betonstaal: – en die spelfout was bewust

      Login om te reageren
  18. barney zegt

    30 april 2011 om 18:10

    Wij hebben een vriezer van Liebherr. Kennelijk hebben die jongens hun horizon ook flink verbreedt.

    Login om te reageren
  19. ts46 zegt

    30 april 2011 om 19:57

    beetje jammer dat het maximale hijsvermogen altijd opgegeven wordt per meter vanuit het hart van de kraan, dus die 576 Veyron’s wordt niet wat..

    trouwens, voor echt grote kranen moet je eens gaan kijken in de Eemshaven in Groningen, 2.000 tons kranen zijn daar niet vreemd! :)

    Login om te reageren
  20. Bartholomeo zegt

    30 april 2011 om 21:48

    heel fijn allemaal, maar does it blend?

    Login om te reageren
  21. 406_v6 zegt

    30 april 2011 om 22:54

    Jammer, jammer…..we missen hier toch wel de Terex Demag AC 1000, de concurrent van deze Liebherr. Ook de Terex Demag is een 1200 Tons “Mobiele” kraan, met vergelijkbare spec’s als de Liebherr.
    Linkje naar het specsheet:
    http://www.terex-cranes.com/en/idc03/groups/webcontent/@web/@cra/documents/web_content/ucm03_006925.pdf

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North