Dit weekend is er geen Grand Prix, dus een moment van reflectie is op z’n plaats. De vraag die velen bezig houdt is wat er met Schumacher aan de hand is.
Het begon allemaal vorig jaar na het ongeluk van Ferrari coureur Massa. Ferrari was opzoek naar een vervanger die de rest van het seizoen kon racen. Schumacher was adviseur bij Ferrari en nog zeer dicht betrokken bij het team. Uiteraard werd hij gebeld, en uiteraard zei hij ja. Toen begon voor hem de intensieve training om er vervolgens achter te komen dat hij -als gevolg van een motor ongeluk- niet fit was om te racen. Schumacher verheugde zich zo op het moment om weer te racen dat de gedachte van een comeback maar niet wilde verdwijnen. Ross Brawn peilde zijn interesse en bood hem een zitje aan in de opvolger van de kampioensauto van 2009. Schumacher doorbrak de loyaliteit richting zijn eeuwige liefde Ferrari- omdat de verleiding om terug te keren te groot was. Om te kijken waar het nu mis gaat moeten we terug het verleden in om te kijken waar het juist goed ging. Zijn succes is op te delen in verschillende factoren.
Allereerst is het een perfectionist zoals de Formule 1 nog nooit gezien heeft. Schumacher transformeerde de Formule 1 van een sport naar een echte topsport. Voor het eerst spendeerde een coureur meer tijd in de sportschool dan in de auto. Hij feestte niet tot in de late uurtjes zoals mening ander coureur die soms zelfs nog op de avond voor de race aan de alcohol of tabak zaten. Hij wilde niets aan het toeval overlaten en eiste ontzettend veel van zichzelf en anderen. Hij wist anderen daarbij ook te motiveren en een hechte band met zijn team zorgde al snel voor het gewenste resultaat. Een goed voorbeeld daarvan is de betrouwbaarheid van de Ferrari auto. Voor het Schumacher tijdperk was de Ferrari één van de meest onbetrouwbare auto’s van het veld.
Op een of andere manier wist Schumacher de engineers zo te motiveren en zover te pushen dat hij tijdens zijn periode bij Ferrari een record van 59 races op rij(!) zonder mechanische of motorproblemen doorkwam. Hij spendeerde dan ook zonder moeite nachten in de fabriek met de engineers die een zekere loyaliteit jegens hem ontwikkelden. Opmerkelijk is het dan ook niet dat na Schumachers vertrek de Ferrari auto meteen een stuk onbetrouwbaarder werd. En dat is ook een factor bij de problemen bij Mercedes GP. Voor een teambuilder is het lastig om bij een team te komen en direct te presteren, hij mist de controle over het team, de afstelling naar zijn wensen en de speciale band met het team.
Een tweede reden dat het niet gaat zoals hij het wil is te wijten aan de karakteristieken van de huidige auto’s. Schumacher racete het grootste gedeelte van zijn carriere in auto’s met een krachtige V10 en relatief veel front downforce, waarbij coureurs bij het ingaan van de bochten veel grip hadden en bij het uitgaan loepzuiver moesten zijn met het gaspedaal om niet teveel overstuur te krijgen. Dat is een auto zoals hij hem het liefst heeft. Een auto die de neiging heeft om te oversturen met veel grip op de voorwielen. De auto’s van dit seizoen zijn anders. De smallere voorwielen en die nieuwe voorvleugels waarbij veel minder downforce mogelijk is zorgt voor weinig grip bij het ingaan van de bochten en veel onderstuur, een eigenschap waar Schumacher naar eigen zeggen een hekel aan heeft. Dat soort auto’s vragen om een soepele en vloeiende rijstijl precies waar Nico Rosberg om bekend staat. Martin Brundle roept al jaren dat Rosberg een van de meest vloeiende rijstijlen van het veld heeft. Daarnaast is het onderstuur probleem bij Mercedes GP nog groter dan bij andere teams. Brawn heeft toegegeven dat zijn team de banden verkeerd heeft ingeschat en dat de balans van de huidige auto niet in orde is. In Barcelona komt Mercedes GP met een langere wielbasis en een geheel andere gewichtsverdeling om het probleem op te lossen.
Een andere factor is de media. Doet Schumacher het werkelijk zo slecht als de media ons wil doen geloven?
Laten we naar zijn races kijken. In Bahrein finishte Schumacher vlak achter teamgenoot Rosberg op de zesde positie. Een uitstekende start na drie jaar afwezigheid. Hij lijkt de snelheid van Rosberg aardig te kunnen bijbenen. In Australië kon hij volgens Mercedes sportchef Norbert Haug winnen na een superstart aangezien hij in de eerste bocht voor de uiteindelijke racewinnaar Button zat. Helaas moest hij door een spinnende Alonso over het gras rijden en zo achteraan aansluiten. In Maleisie kreeg zijn auto te maken met een technisch mankement waardoor hij al vroeg in de wedstrijd moest opgeven. De enige echte teleurstelling is die van China waar hij veel balansproblemen kende en slechte tijden reed. Al met al zitten er dus sterke races tussen maar hij heeft ook het nodige pech gehad wat in de media snel de indruk doet wekken dat het slecht gaat.
En als laatste moeten we echter niet vergeten dat Schumacher teamgenoot is van een van de stekste coureurs van het veld. Rosberg is al jaren een belofte en deed bijna onmogelijke dingen met een soms hopeloos langzame Williams en is zelden op een fout te betrappen. In zijn carriere heeft hij nog nooit van een teamgenoot verloren en in 2005 won hij met overmacht het eerste GP2 kampioenschap. Eén van Rosbergs sterke punten is de kalmte waarmee hij in de auto zit. Daar waar Hamilton en Vettel nog wel eens wild en onbezonnen kunnen reageren is Rosberg altijd kalm en maakt heel zelden een fout. Dat hoofd koel houden heeft hem geholpen om succesvol te zijn dit jaar. Een 7-voudig wereldkampioen als teamgenoot krijgen is niet niks maar hij reageerde gelaten en ging samen met z’n engineers aan de slag en deed wat hij moest doen. Hij liet zich niet van de wijs brengen en leert naar eigen zeggen veel naast Schumacher.
Maar zijn dit dan niet allemaal smoesjes om te verdoezelen dat Schumacher te langzaam is? Misschien wel maar het lijkt me niet zeer waarschijnlijk. Zijn we dan allemaal de Spaanse Grand Prix van 1994 vergeten? Na een aantal ronden heeft Schumacher versnellingsbak problemen. De rest van de race zit hij vast in de vijfde versnelling. Schumacher paste zich aan en kreeg het voor elkaar om twee pitstops te maken en in die vijfde versnelling te vertrekken, hij reed snellere rondetijden dan een groot deel van het veld en werd nog tweede. Die race werd door vriend en vijand bestempeld als briljant. Na afloop zei Patrick Head, mede-eigenaar van Williams:
“Why is the championship still going when a driver of Schumacher’s caliber is racing in a competitive car.”
Schumachers comeback is ingegeven door passie voor het racen. Hij hoeft niet voor geld te rijden, hij hoeft zich aan niemand meer te bewijzen. De enige reden dat hij dit seizoen in de auto zit is omdat hij zich daar prettig voelt en het racen mist. Het doet mij dan ook pijn als raceliefhebber om hem gefrustreerd en met een gefronsde wenkbrauw door het paddock te zien lopen. Niet omdat ik een fan ben van hem maar omdat een briljant coureur niet kan genieten van waar hij goed in is, mede door de media en een gebrek aan geduld. Laten we hopen dat hij de Mercedes machtig wordt en in één van de beste seizoenen aller tijden kan strijden om de titel zodat wij met z’n allen kunnen genieten van een mooie strijd.
R8 zegt
Ik vind het wel een raar verhaaltje dat die opeens weer in zijn auto stapt!!
Tripple zegt
@r8 ik vindt jou reactie ook raar
Monnie zegt
Beetje lang onzin verhaal. Lekker belangerijk et cetera.
Dennis zegt
Schumacher is erg goed maar mijn hart ligt nog altijd bij Ayrton Senna.
de sjonnies zegt
Simpel, zijn dagen zijn geteld als coureur, waar een ieder in de hoogtijdagen van Schumacher zijnn aam ontzag inboezemde, daarvan zegt de jongere garde ‘Schumacher, who the F*** is Schumacher? ‘ Dat zie je ook in het veld, men laat zich niet meer door de held van weleer intimideren, sterker nog, me dunkt dat het een sport is om juist hem achter je te houden.
Deze come back is dan ook geen goede keuze geweest, eerder een devaluatie van zijn roemruchte carriere.
Het had hem gesierd om een nieuwe uitdaging te zoeken, graag had ik juist Schumacher in de Le Mans series zien optreden, want hij heeft idd de kracht en de persoonlijkheid om een komplete tak van sport op de kaart te zetten.
Jammer, want zijn tweede carriere had een vernieuwing van zijn eerste kunnen zijn, de F1 eens wat concurrentie te geven.
lambo4all zegt
@de sjonnies: nou nou je praat over hem alsof ie rijdt zoals button dat deed in het 2e deel van vorig jaar, het seizoen is pas net begonnen en hij zit in een wagen die hij niet kent, boviendien is het er eentje die heel veel verschild van wat hij gewend was. moeten we verwachten dat hij meteen races wint? nee natuurlijk niet! de brawn waar hij nu mee rijdt was eind vorig jaar ook een plaats 5/6 auto, en het zit hem nou ook niet elke race mee zoals je hierboven hebt kunnen lezen.
als je nog is wat op of aan te merken heb, doe het dan wel moet goede argumenten. slap gelul hebben we al genoeg.
de sjonnies zegt
@lambo4all:
Ik denk dat jij moeite hebt met begrijpend lezen, de idee achter mijn comment is dat op tijd stoppen een kunst is.
Als Schumacher als een soort Heintje Davids (zoek het Heintje Davids effect maar eens op) come backs blijft maken, of nu niet zal slagen een top prestatie neer te zetten, is het risico groot dan zijn glorieuze carriere in de koningsklasse teniet wordt gedaan.
En dat verdient hij niet.
wapz zegt
@raphael
een goede samenvatting van de huidige stand van zaken rond de heer Schumacher. Het journalistiek niveau van ab schiet direct omhoog!
wapz zegt
@de sjonnies
Di Montezemolo was al aan het flirten met Le Mans toen de f1 afsplitsingsrel nog bezig was, ik denk ook dat Schumacher de ideale man was geweest om de comeback van Ferrari in die tak een succes te maken! Media-technisch in ieder geval. Ik zou een return van Ferrari bij Le Mans met eigen prototypes toejuichen, trouwens.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Schumacher had naar mijn mening geen comeback moeten maken. Puur en alleen om het feit dat de eigenlijk inmiddels gepensioneerde Schumacher als ware legende de geschiedenis boeken had ingegaan. Ik ben bang dat mensen dalijk eerder zullen onthouden van ”tja meest teleurstellende come back ever” i.p.v. race legende die Ferrari naar de top heeft gebracht en daarmee de meeste wereldtitels op zijn naam heeft gezet. Mensen onthouden vaak eerder de negatieve publiciteit. Misschien ben ik wat te vlug met deze uitspraken want het seizoen is nog niet voorbij en kan nog alle kanten op. Even voor de duidelijkheid ik ben geen Schumacher fan want voor mij blijft Senna de enige echte nummer 1.
Handling zegt
Amen! goed artikel. Mensen oordelen veel te snel.
Simpson zegt
@raphael: klasse!
Zou hij overigens niet gewoon lekker op zijn gemakkie aan het toeren zijn, gewoon om de sfeer nog ff te proeven en voor de hectiek?
Ik bedoel een kartbaan in dubai runnen kan altijd nog
Vincenzo zegt
ik denk dat de schrijver maar eens een boekje moet gaan lezen. Ferrari was natuurlijk helemaal niet succesvol voordat Schumi kwam….en daarna ging het gelijk naar beneden.
Kimi is geen kampioen geworden en Massa was eigenlijk de terechte kampioen na crashgate.
Niemand staat altijd bovenaan, anders zou sport wel erg saai worden he?
Fietsenmaker…hou je bij je leest.
President zegt
Klassestuk
dustie94 zegt
Schumacher is ongetwijfeld één van de beste coureurs allertijde, ik denk dat ie ook echt later in het seizoen nog wel wat gaat winnen misschien, hij moet alleen zijn draai vinden in die auto, en met een team onder leiding van Ross Brawn, denk ik dat dat allemaal wel goed komt.
Er goed om te lezen dat ik een medestander heb die denkt dat de media de boel weer lekker aan het beïnvloeden is, want Schumacher rijdt helemaal niet zo heel slecht, een hoop ongeluk, en als je hem ziet verdedigen in die trage auto van hem, afgelopen grandprix, dan zie je de echte Schumacher met ervaring weer bovenkomen!
Top stukje dit! Goede samenvatting, en ik ben het volledig met je eens!
Taalkundige zegt
@wouter Hij feestte niet tot in de late uurtjes zoals mening ander coureur die soms zelfs nog op de avond voor de race aan de alcohol of tabak zaten.
Je moet de n weglaten in menig
xilver zegt
Idd een topstuk, zeer goed geschreven. Zelfs al blijft hij zo rijden en zo veel pech hebben, het is en blijft mijn held!
Eulo zegt
@Dennis idem ditto
vandaag trouwens 16 jaar geleden …
MichaelK zegt
Zeer goed geschreven, aangenaam om te lezen.
Aan alle Schumacher-haters : jullie mogen van 1 ding zeker zijn : er komt een moment dat hij weer het hele veld naar huis rijdt! Geef hem nog wat tijd en het supertalent van weleer zal weer de bovenhand nemen. Supporters moeten hun favoriete piloot ook in mindere tijden steunen!
clijde zegt
Goed geschreven, mijn petje af. Michael heeft 3 jaar niet in een vergelijkbare auto gereden, en de reden is ook omdat de ballans totaal veranderd is in de jaren. Hij zal wel moeten wennen, en hij is ook geen 21 jaar meer. Bij anderen duurt het misschien wel nog jaren om op zijn niveau te kunnen presteren. Dus zo slecht doet hij het nu ook niet. Denk je nu werkelijk dat hij meteen weer wereldkampioen zou kunnen worden? Dan komt hij echt wel van Mars !
porsche911turbo2 zegt
@clijde: Helemaal mee eens ;) geef hem maar eens wat tijd. Hij heeft immers een contract van 3 jaar toch??
robbie zegt
@porsche911turbo2: hij heeft idd niet voor niks een contract van 3 jaar gesloten. Als Schumi dacht dat hij in het eerste seizoen meteen voor het kampioenschap zou kunnen gaan had hij wel een contract voor 1 seizoen gesloten.
Schumacher zal waarschijnlijk dit seizoen gebruiken om a) Zelf te wennen aan het racen, nieuwe ‘soort’ auto etc en b) Vanaf het begin betrokken te zijn bij de ontwikkeling van de auto voor volgend jaar en ook het team ‘naar zijn hand te zetten’. Als hij volgend jaar nog steeds slecht presteert dan geloof ik er ook niet meer in. Maar tot die tijd krijgt hij van mij het voordeel van de twijfel.
Ralph zegt
De Kaiser zal terug komen… hangt allemaal van de karakteristiek van de Brawn euh. Mercedes GP01!
Ter vergelijk Barrichello is dit jaar nergens gezien de huidige Williams ‘m ook niet ligt qua wegligging.
Hij zal het veld niet naar huis rijden… maar gewoon goed meestrijden.
Maar ja dit is F1 waar je vanaf dag 1 MOET presteren.
Zeker gezien alles met een vergrootglas word bekeken.
Pixed zegt
Netjes geschreven, hoewel ik misschien niet echt objectief kan oordelen wegens grote Shumi-fan.
Hupke zegt
Schumacher is nog steeds goed, niet dat ik een fan ben maar men moet relativeren.
Hij is niet meer de Schumacher van het veld begrijpelijk ook.
Hij moet geen risico’s meer nemen, hij is al wat ouder en zijn lichaam heeft al serieus wat geleden gehad.
Daarbij kan het goed zijn dat ze hem allerlei dingen laten uitproberen om de wagen beter te krijgen, zou me niet verwonderen met zijn ervaring.
En daarbij vergelijk hem met om het even welke rijder, zelfs in het huidige veld is hij nog niet de traagste, maar wel bij de oudsten.
k_man zegt
Jaja, leuk dat het slecht presteren in de races niet steeds z’n eigen schuld was. Ik lees echter nergens in het stukje iets over de kwalificaties. Waarom wordt ie daarin dan iedere keer verslagen door Rosberg?
P8301 zegt
Alinea 1 ben ik het niet mee eens. Senna was de eerste coureur die echt veel tijd aan zijn conditie bestede. Ook bracht hij veel tijd door met zijn mechanics, veel meer dan andere coureurs. Eigenlijk heeft Senna dus de norm voor de moderne coureurs gezet.
Tiemen zegt
Wat doet iedereen ineens negatief over Schumi nu hij de eerste 4 wedstrijden geen potten kan breken? Hij is er 3 jaar uitgeweest en als je nieuw bij een team komt kun je nooit in 1 keer winnen. (Uitzondering daar gelaten) Als je kijkt naar de wereldkampioenen van de afgelopen 16 jaar dan zie je dat die allemaal al meerdere seizoenen bij 1 team hadden gedaan.
2009: Button, reed al sinds 2003 voor hetzelfde team. De naam is wel een paar keer veranderd maar de inhoud was hetzelfde..
2008: Hamilton, Reed al sinds dat hij 13 was voor McLaren.
2007: Raikkonen, Uitzondering, eerste seizoen bij Ferrari.
2006: Alonso reed al sinds 2002 voor Renault. (Ja eerst als testrijder en later (2003) pas als coureur.
2005: Idem
2000/2004: Schumacher reed al sinds 1996 voor Ferrari en had in 2000 pas een titel. 1997, 1998 en 1999 heeft hij natuurlijk wel overwinningen en titelkansen gehad.
1999: Hakkinen, reed al sinds 1994 voor McLaren.
1998: Idem
1997: Villeneuve, Reed al vanaf 1996 voor Williams.
1996: Damon Hill: Reed al sinds 1994?? Voor Williams.
1995: Schumacher, Al sinds 1992 voor Benneton bezig.
1994: Idem.
Kortom: Niet zo zeiken en wachten tot minimaal 2011 om een mening te geven over Schumacher.
robbie zegt
Ook opvallend is dat mensen als Mika Häkkinen & David Coulthard ervan zijn overtuigd dat Schumi nog lang niet is afgeschreven en dit jaar zelfs zou kunnen winnen. Beide coureurs waren altijd grote concurrenten van hem. Vrij opvallend dus dat ze hem nu plotseling steunen…
http://www.formule1nieuws.nl/modules/news/article.php?storyid=32247
http://www.formule1nieuws.nl/modules/news/article.php?storyid=32249
Dimglor zegt
Mja inderdaad ik kan mij wel wat vinden in het verhaal…
Velen zeggen dat hij het niet meer heeft, maar het was toch al 3 jaar geleden dat ie nog mee deed… Ook mag je niet vergeten dat er een stuk getalenteerde piloten meedoen dit jaar..
GallardoGT zegt
Quote van Bijdrage:
“Schumacher transformeerde de Formule 1 van een sport naar een echte topsport”
Je kan ook zeggen dat Schumacher de sport kapot gemaakt heeft. Schumacher wist als geen ander te manipuleren, te dealen. Zodoende heeft oa MS er voor gezorgd dat de auto’s in de loop der jaren niets meer met autobeheersing te maken hadden maar meer met voorsprong op technische hulpmiddelen.
Nu de F1 auto’s eindelijk weer een beetje uitdaging zijn om te rijden krijgt MS het spaans benauwd dat zijn prestaties in een auto die een aapje hadden kunnen rijden (quote Niki Lauda) door de mand zullen vallen.
Deze reden voor z’n rentree lijkt me meer plausibel dan wat ik eerst dacht, zo van:
Zit MS thuis op de bank te hangen “hhheee, ik verveel me zo ….bhé ik heb nergens zin in bhee”. Corinne “lees een
boek!”. MS “bhé, boeken zijn stom”. “Ga dan maar weer racen, maar doe iets!”.
Dennis zegt
@ Eulo,
Klopt!
Senna was ook een perfectionist. Altijd met de moneurs bezig om de auto beter te krijgen. Ook op sportief vlak had hij een topconditie. Ik weet zeker dat Senna de trend heeft gezet en Schumacher is ermee verder gegaan.
maar Schumi had niet terug moeten komen. Hij had een andere uitdaging moeten gaan zoeken. Maar ergens denk ik dat hij vriend en vijand nog gaat verbazen.
Relief zegt
Wat een gezeik allemaal. Laat die gast nou met rust.
Mercedes heeft vanaf het begin al aangegeven dat zij niet verwachten dit jaar al wereldkampioen te worden. Ze geven het een aantal jaren de tijd.
Relief zegt
@GallardoGT
Wat ben je toch zielig. Als jij nog steeds gelooft dat MS die 7x wereldkampioenschap met gemanipuleer heeft gewonnen dan kan ik je moeilijk serieus nemen.
MS was gewoon beter dan de rest. PUnt uit! Je kan complotten bedenken, maar MS was gwn de beste.
GallardoGT zegt
@Relief: MS was ook jaren lang de beste coureur en ik vind het daarom zo teleurstellend en verbazingwekkend dat hij juist zo’n voorstander was van al die technische hulpmiddelen. En omdat hij zo’n goede coureur was en zoveel invloed had ben ik nog steeds van mening dat hij eerder de sport kapot heeft gemaakt.
Relief zegt
En MS heeft in de trainingen vaak genoeg in de top 3 gezeten. Snelheid heeft ie wel degelijk, maar nu moet het nog terugkomen tijdens de race zelf.
Relief zegt
@k_man
Leuk dat ie verslagen wordt, maar ROSberg rijdt al een hele tijd met de huidige type auto’s. Jij vergeet voor de grap dat MS tijdens trainingen maar al te vaak in de top 3 eindigt.
Wowawiwa zegt
Vorige keer zei ik dat het niveau en taalgebruik om te huilen is( andere schrijver ), dit artikel vind ik goed geschreven , met ook een andere kijk erop/naar dan de grote menigte!( als je zeurt moet je ook zeggen wanneer het goed is:P)
Svenska Aeroplan AB zegt
Goed stuk!
Blijft een intrigerend verhaal, de terugkeer van Schumi.
Ik geef hem gelijk: de hele wereld rond de F1 is geweldig, kan me voorstellen dat je dat mist. En als teammanager denkt: zat ik maar in die auto. Aan de andere kant ook frustrerend als perfectionist, en inderdaad het gevaar als ‘slechte comeback’ de boeken in te gaan, terwijjl er geen coureur meer komt die zo goed zal zijn als Schumi.
Ik blijf het ook een marketingverhaal vinden. Briljant van Mercedes natuurlijk. Je kent de reclame vast wel: ‘daarom rijdt Schumacher Mercedes’. De hele start van het seizoen is ook over hem gegaan. Dus allemaal zeer logisch maar een verhaal met veeeeel kanten. Ik denk dat het 2 kanten op kan: op hij gaat weer een keer winnen en gaat nog een jaar door, of het valt hem gewoon bar tegen en hij stopt halverwege het siezoen…
Brum zegt
Wat zijn nou vier races? Hij wint van het jaar echt nog wel een paar races!
bozewolf zegt
Ben heel benieuwd wat Schumacher allemaal nog kan de komende jaren. Zal vast nog wel iets inzitten.
Slightly off/on topic: RIP Ayrton Senna. Vandaag exact 16 jaar geleden. Dat ie voor altijd de laatste mag zijn.
Dr.R zegt
Senna was een perfectionist, voor Schumacher. Senna zat soms tot laat in de avond met zijn engineers te overleggen. En ook hij was een fervent sporter. Je schrijft Michael nu wel wat te veel credits toe.
Ik sluit mezelf overigens aan bij bozewolf t.a.v. zijn opmerking over Senna.
der otto zegt
Wow, ik ben echt onder indruk.
Dit is de eerste keer dat ik een F1 bijdrage op autoblog helemaal uitlees en bovendien nog onder indruk ben ook.
Ik lees de blogs van James Allen, Joe Saward en Kevin Eason (eikel) op dagelijkse basis en ben dus wel wat expertise gewoon.
Niet dat ik het helemaal eens ben maar deze jongen is tenminste op de hoogte als een pro!
Dikke + man! Meerwaarde voor AB!
Maksimum zegt
Schumacher heeft zeker geen fout gemaakt om terug te komen. Als nieuw team (Brawn) kun je geen betere in huis halen dan de meester hemzelf. Voor geld en roem doet hij het niet, zijn loon is te verwaarlozen. Hij doet het gewoon puur omdat hij het zelf leuk vind. Hij doet het relatief goed en hij heeft er zeker plezier aan. Als hij er geen plezier aan heeft, dan heeft hij het tenminste geprobeerd en heeft hij niet zijn hele leven spijt.
Cantago zegt
Ik heb het diepste respect dat iemand met zijn schaapjes ZOOO droog gewoon weer in een Formule 1 auto stapt en het gewoon gaat proberen, die man kan het echt, dat is 100% zeker! En ik denk dat als het hem meer mee zit (en daar zijn ze mee bezig) dat hij nog best eens hoog kan eindigen! Waarschijnlijk niet dit jaar, maar misschien wel volgend jaar?
BLANCK zegt
schumacher is de meest overschatte coureur ooit!!!
hij is altijd kampioen geworden in de beste auto
(op ’94 na -super strategie brawn en super veel druk op hill na senna’s dood-)
had hij iemand als senna of montoya naast hem gehad
was hij waarschijnlijk NOOIT kampioen geweest.
TheKeymaker zegt
Met Schumacher is weinig aan de hand, hij heeft alleen geen auto die bij z’n rijstijl past.
Mr. Dj M. zegt
Mooi blog en al volg ik de F1 niet, ik kan je verhaal helemaal volgen ;)
Integrale zegt
“Schumacher transformeerde de Formule 1 van een sport naar een echte topsport”
Misschien dat de schrijver van dit artikel even wat beter huiswerk had kunnen maken en zichzelf beter had kunnen informeren. Enkele grote ( en Betere ) namen zijn schoonmaker al voor geweest. Mensen die dhr. shoftmaker nooit zal kunnen benaderen, mensen die nog echt racen zonder alle hulpmiddelen, vertrouwde op het instinct. Mensen die weten waar racen om draait, mensen die andere mensen het licht in de ogen gunnen, mensen die niet bewust vuile streken leveren om een resultaat te behalen of zelfs wereld kampioen te worden. Waar zijn de gevechten van Prost vs Senna ( suzuka ) waar zijn de inhaal acties ala Sato ? Waar zijn de coureurs met lef om de gok te wagen om nog een rondje door te rijden en alsnog zonder benzine komen te staan ( allesi ) Deze Mensh Ohne Freund mag en kan niet worden genoemd bij de groten der aarde, misschien wel op papier maar nooit of te nimmer als coureur. Misschien beter een plekje in de DTM te maken voor deze brokkenpiloot past hem misschien ook beter daar kan ie naar hartenlust mensen van de baan proberen te duwen
Wessee zegt
@Integrale: Hoe rijm jij de namen Prost en Senna met “mensen die andere mensen het licht in de ogen gunnen”?
remco zegt
@alle deskundigen hier
Shumi is gewoon een geluksvogel die toevallig in een f1 ging zitten en een paar keertjes wereld kampioenschap op zijn naam schreef.
Iedere aap kan het beter alleen ze doen het niet.. van wege het echte coureurs gevoel. Elvis Presley kon ook beter sturen.. eigenlijk iedereen met een tuintje op hun buik. Vraag het ze maar!
Mr. V8 zegt
@ remco: hahahaha, jij bent zeker een deskundige?! Je reactie slaat echt nergens op. Halve tamme. Als je geen verstand hebt over Formule1, zeg dan ook niets.
pietje zegt
Als senna nu nog zou leven, weet ik zeker dat hij het nu zou verliezen van henk wijngaard met z’n 30 tonnen diesel.
En als Nikki Lauda en Jan Lammers samen een kind zouden krijgen, dan kan Michael ook wel inpakken.
MAAR het is niet zo dus Michael is gewoon de beste met de meeste prijzen.
Let op, die wordt volgend jaar opnieuw nr1.
Zijn skills heeft ie niet verleerd en hij weet wat er voor nodig is. Er moet een talent opstaan die zijn routine en discipline heeft.
Integrale zegt
@ Wessee,Ik snap je gedachte maar ik heb het niet over de onzinnige strijd onderling tussen die twee, maar over de twee personen tegenover de rest van het veld. Het rijden op het scherpst van de Snede is er niet meer bij. Waar der Minkukel debet aan is met zijn dwaze acties. Dat je maar een keer van je lijn af mag wijken is wel de meest bekende waar hij Debet aan is. Hij zal dan ook troosteloos ten onder gaan net zoals Hill die jankend in zijn auto riep op Silverstone dat de auto niet goed zou zijn. De markante figuren zijn verdwenen, denk aan Irvine, Sato, Villeneuve, Alesi, Coulthard, etc. Coureurs die gewoon wilden rijden en geen blad voor de mond namen. de Enigste die nog in deze categorie vallen in het huidige veld zijn Webber, Button, Barichello, als deze coureurs verdwijnen houd je alleen een stelletje omhoog geschoten jochies over die ja en amen knikken naar de team bazen en de Sponsors.
klaas zegt
@Integrale:
jammer dat die goede coureurs achter der Minkukel aan mochten rijden. Keer op keer Keer op keer Keer op keer, zeg maar een paar jaar.
Wat had ie dan moeten doen? afremmen om het voor de kijker leuker te maken.. zodat we meer acties krijgen?
Hij was gewoon de snelste. Mensen vinden hem niet aardig, dat is logisch als je zoveel concentratie kan opbrengen.. zonder je jezelf af. Dat is zijn trick.. daarom gaat ie het ook echt weer flikken.
Ik begrijp dat de omhoog geschoten jochies niets kunnen?
Wij houden het nog niet 1 ronde vol zonder over te geven of in ons broek te doen. Voor mij zijn het allemaal sportmensen, het maakt echt niet uit of je wieg van goud was op dit niveau van sport. Op zandvoort is dat anders maar F1 kom je niet in zonder super talent te zijn, al rij je achteraan.
pieter zegt
Hij komt terug. let maar op.
jaja zegt
@Tiemen zoiets is totaal irrelevant als je de leeftijd niet meeneemt in je leuke berekening. Tevens training etc.
Andre zegt
nou het jaar is bijna voorbij met nog 1 race te gaan en schumacher heeft maar 72 punten terwijl zijn teammaat rosberg al 130 punten heeft,bijna de helft meer dan hem, tja,dat belooft wat voor volgend jaar! ik zie hem al aankomen!!