Sneeuwkettingen van composietmateriaal, top of flop?

Auteur: , 34 Reacties

Over winterbanden hebben we het regelmatig, maar als de nood echt aan de man komt heb je ook sneeuwkettingen nodig. Voor sommige wintersporters wordt dit nu heel actueel, hoog tijd om eens naar dit essentiële sneeuwhulpje te kijken.

Composietketting

De traditionele metalen sneeuwkettingen zijn alom bekend, maar er zijn alternatieven. De vloeibare sneeuwketting uit een spuitbus kwam al eens aan bod, maar dat moet je wellicht meer als lapmiddel zien. Er zijn ook kettingen van composietmateriaal, een volwaardiger alternatief voor metaal.

Het voordeel van dit soort producten, zoals de afgebeelde Michelin Easy Grip (composiet met gegalvaniseerde metaalringen), die je het beste als een haarnetje voor je band kunt omschrijven, is dat het een licht en flexibel product is. Het nadeel is dat je je auto altijd moet verrijden voordat ze volledig om je wiel zitten, geen pretje als je midden in een sneeuwstorm staat, vooral wanneer je alleen bent.

Doorgaans krijgen alle vier (of zes, in sommige gevallen) de wielen een ketting, maar je kunt ook voor 2Chainz gaan, als dat afdoende lijkt of je er niet meer hebt. Denk er dan wel even aan ze op de juiste wielen te monteren.

We horen graag van jullie of jullie ervaringen hebben met dit type sneeuwketting, en hoe deze afsteekt tegenover de traditionele sneeuwketting. Ondergetekende moet morgenmiddag ook door 1,5 meter Zwitserse sneeuw ploegen, zonder composietkettingen, maar gelukkig met winterbanden en FWD. Mocht u de komende weken geen schrijfsels meer zien dan weet u dat het geen succes was.

Tot slot, ter lering ende vermaeck, doet een tatoomeisje even voor hoe je kettingen aanbrengt. Goed kijken!

Klik!



34 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dat is nog eens leuk tattoo meisje. Ze mag mijn kettingen er ook om leggen.
Wij hebben een voorwiel aangedreven auto. Met winterbanden. De afgelopen 10 jaar pas 1 of 2 keer sneeuwkettingen om hoeven doen. We zijn al een aantal keer door een goede sneeuwstorm naar boven gereden. Als wij sneeuwkettingen omdoen is het alleen om de voorste twee wielen.
Gebruik nooit kettingen. 4 wheel drive met winterbanden nog nooit gezeik mee gehad
Welkom de komende rare seksistische opmerkingen maar vast
Zit nu in Suisse. Vanmorgen de Belgische buurman zien ploeteren met z’n X5. Gleed achteruit tegen een stapel stenen. Voor en achterbumper stuk. Arme man. Had ook kettingen nodig om de bult op de komen. Waar ga je naar toe Smoke?
@E34M5Touring: Portes du soleil. Dik 3 uur volgens de routeplanner, maar we gaan maar uit van iets meer.
@sir_smokalot: Mooi stuk idd! Zit in La Tzoumaz (Verbier area). Gister echt 25cm gevallen. Goede en veilige reis en fijne vakantie natuurlijk! !
@E34M5Touring: je bent er met de camaro(toch?)?
@subarufan: Nope, die staat nog in NL. Hij komt 8jan op kenteken. Daarbij, ik denk niet dat ie bij de chalet wegkomt. Flink steile heuvel hier. Zoals gezegd, de buurman kwam niet weg met z’n X5 zonder kettingen. We hebben de SUV mee. Die komt met 4×4 en winterbanden prima weg hier.
@subarufan: Helaas niet, die gaat 8jan op kenteken. Vrees dat ie hier ook niet wegkomt nu. Het laatste stuk naar het huisje is behoorlijk steil en niet bepaald geasfalteerd. Denk dat ik te kort kom qua bodemvrijheid. We zijn met een SUV. 4×4 en winterbanden werkt prima hier. Voor jou als Scooby fan is dit wel een prachtig land. T’is echt een klein durp maar de hoeveelheid Suba’s hier is echt enorm. Gasten spelen de hele dag in de sneeuw, beetje glijen. Leuk als toeschouwer (ik ski niet namelijk). Prachtig geluid, die laatste STI in sedanversie (hebben hier 4 pijpen, of is dat standaard?).
Wat een verminkt wijf..
@sanderm3: ja hè, dat roze haar pffff….
@MARS:
Yep. Én al die tattoos uiteraard.
Het zal je dochter zijn..
@sanderm3 en @MARS ach, het zijn maar details
@patab:
Die nogal érg aanwezig zijn ja ;)
@sanderm3: gelukkig dat smaken verschillen! ;)
@patab:
Helaas bedoel je. Anders waren dit soort ‘vrouwen’ er niet.
@sanderm3: waarom vrouwen tussen aanhalingstekens? ik zie toch meer vrouw in haar dan sommige dames zonder tattoo’s hoor.
@sanderm3: ik zie t probleem niet…
@ej20g:
Dat is bijna nóg erger!…
Dus als ik het allemaal goed heb begrepen moet ik eerst een bikini aandoen voordat ik de sneeuwkettingen er omleg?
Begrijp nu waarom ik die dingen er nooit omheen krijg….
@Rick-dos:
Vergeet de tattoos niet, zonder krijg je die kettingen er nooit omheen..
Sneeuwkettingen monteren in bikini?!? Veel plezier met je kettingen in een sneeuwstorm. Wij vetrekken binnenkort naar een exotisch eiland waar het +25°C is, en waar het aangenamer is om in bikini aan een auto te knutselen.
@toroloco: Vertel ons meer!!! waar ga je precies naar toe?
@toroloco: en waar je woont en wanneer je terugkomt graag…

;)
Ik zou de auto een klein stukje omhoog krikken, volgens mij ben je dan zo klaar.
heb aardig wat ervaring met sneeuw/ijs (al zeg ik het zelf) en hier een paar ervaringen van mij:
– winterbanden! (en goede) – niet meer dan 3 a 4 seizoenen gebruiken
– de beste winterbanden aan de vooras. In sneeuw is overstuur makkelijker te compenseren dan onderstuur. De greppel in gaan is nooit fijn
– spuitbus ( Turtle SnowGrip )
als je slechte winterbanden hebt kan SnowGrip er voor zorgen dat je (tijdelijk) net zo veel grip hebt als goede winterbanden
– spuitbus ( Turtle Tyre Clean )
Als banden wat ouder worden vermindert de grip. Zeker het rijden over pekelwegen zorgt er voor dat het rubber wat stijver wordt en daardoor de lamellen te weinig grip krijgen. Rij je naar een wintersportgebied, behandel dan de banden met Tyre Clean voor je de sneeuwwegen op gaat, het is een verjongingskuur voor de banden
– snowsocks
Ga je besneeuwde wegen berijden dan zijn snowsocks een geweldige uitvinding. Makkelijk te plaatsen, geven goede grip. Maar… het werkt alleen op SNEEUW. Ok, op ijzige wegen werkt het ook wel wat, maar kom je op wegen waar de sneeuw aan het smelten is heb je er niets van (zodra sneeuw begint te lijken op slush puppy…. vergeet snowsocks)
– Kettingen
de oude vertrouwde goedkope kettingen. Drama om te monteren, je krijgt koude handen en gaat aardig wat schelden. Oefen het met je reservewiel en daarna een keer voor je vertrekt, je wilt niet in de sneeuw uitvinden he het werkt. Maar als ze er om zitten is dit de oplossing!
– kunstof kettingen / locks / etc.
Leuk, maar de grip is niet zo goed als met de oude metalen kettingen

Het voordeel van de kettingen is dat het metaal hard genoeg is om flink in de sneeuw / ijs te drukken.

4×4 : heel leuk, en je komt van je plaats. Vergeet echter niet dat je remweg echt niet korter wordt en de bocht net zo lastig is als met FWD of RWD. Maar met een 4×4 heb je niet zo snel door dat het glad is (je rijdt toch wel weg) en komt er dus te laat achter dat het glad is (als je moet remmen).

Sleepkabel : zorg er voor dat je de sleepkabel klaar hebt liggen om jezelf los te laten trekken of iemand te helpen. Kijk ook hoe je het sleepoog monteert aan de voorzijde en achterzijde (als je geen trekhaak hebt). Heb je een verwijderbare trekhaak? Monteer hem even vantevoren, is een handig sleepoog.
Da’s een mooie lijst!
@tbr: Eindelijk 1 die het weet.
Ik woon in zwitserland en blijf lekker thuis als de sneeuw te veel wordt. Geen zin in kettingen leggen? Stop dan en plan een overnachting in de buurt. De volgende dag zijn de wegen 99 van de 100 keer mooi sneeuwvrij gemaakt. Ochtend en voormiddag zijn de beste tijden om te rijden. De sneeuwval is meestal in de namiddag, avond of nacht.
Kettingen ? Zeker twintig jaar geleden voor het laatst gebruikt.
Ik woon ook in Zwitserland (@chrism), en met 4×4 en winterbanden nog nooit (op 1 keer na) problemen gehad.
Meerdere keren in Davos gezien dat mensen het dorp niet meer uitkomen (heuveltje op); werkelijk waar heeeerlijk om te zien. En dan zie je de 4×4 er vrolijk langsrijden.
Tips voor de mensen die de pass op of afgaan.
– Naar beneden is gevaarlijker dan naar boven: naar boven mis je nog wel eens grip, maar je staat zo stil. Naar benenden is het de vraag of je nog stil komt te staan.
– Kijk uit wanneer de omstandigheden lijken te veranderen. De weg veranderd niet gelijk van sneeuw naar alfalt, er zit nog wel eens ene stukje ijs tussen. Als je dan GEEN sneeuwkettingen hebt die compleet in het ijs bijten, kan je nog steeds de sjaak zijn… en dat heb ik ook meegemaakt. Met 30 km/u, naar beneden, 150m voor een haarspeld bocht (gelukkig met vangrail). Was al 1,5 door de sneeuw aan het rijden, voorzichtig, niet overmoedig en deed het nog altijd rustig aan. Bijna beneden dus en remmen voor de bocht, met 30 km/h zou t niet gaan. Goed, proberen te remmen; geen succes. Op de moter remmen, niks. Uiteindelijk toch vol in de remmen, maar te laat; ik gleed gewoon naar beneden zonder ook maar 1km/h te verliezen. Pas in de bocht een beetje grip en ik kon een beetje insturen. Voorkant in de vangrail en stuiterde eruit. Dus achterkant ook in de vangrail; allemaal in slow motion. Normal druk je op restart op je playstation, of word je wakker uit je droom, maar in dit geval stond m auto mooi 5 meter na de bocht stil; eindelijk grip, alles werkte, behalve mijn linker voorlamp; die was er klaar mee.Kijkt je toch raar op dat dat kan gebeuren: sneeuwweg werd ijsweg. 1 bocht later stonden auto’s stil om naar boven te komen: sneeuwkettingen te monteren: te veel ijs op de weg, ze kamen niet naar boven.
Gelukkig dat ik een All Risk heb; ze hebben voor 18000 CHF mn auto lopen klussen, waarvan de helft aan spuitwerk (inclusief uren). Arme verzekering; had de met alle liefde naar Duitsland gebracht; hadden ze m voor waarschijnlijk de helft gefixt. Ook leuk dat de dealer in samenwerking met de schade expert had berekend dat het een frankje of 10-12k zou gaan kosten. Sta toch mooi te kijken als je geen all risk had gehad.
@gregorius: met een 4×4 en winterbanden kom je inderdaad overal 9 van de 10 keer. Ik heb alleen FWD en woon dan ook niet in de bergen. Ik ga alleen de bergen in om te skiën en alleen met goed weer.
On topic: stalen kettingen lijken mij het beste.
Spike Spiders hebben de rijeigenschappen van traditionele sneeuwkettingen, maar zijn er zéér makkelijk op te te leggen.
Voordat je richting bestemming gaat moet je een ronde plaat monteren op de aangedreven wielen. Indien kettingen nodig zijn hoef je de Spike Spiders maar op 80% van het loopvlak te leggen en vast te klikken aan de ronde plaat.
Wanneer je wegrijdt trekt het systeem de laatste 20% zelf op het wiel.
Nadeel is de prijs, maar ik wil nooit meer anders!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).