• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sneeuwkettingen van composietmateriaal, top of flop?

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 december 2013 om 15:06 – 34 Reacties

Composietketting


Over winterbanden hebben we het regelmatig, maar als de nood echt aan de man komt heb je ook sneeuwkettingen nodig. Voor sommige wintersporters wordt dit nu heel actueel, hoog tijd om eens naar dit essentiële sneeuwhulpje te kijken.

De traditionele metalen sneeuwkettingen zijn alom bekend, maar er zijn alternatieven. De vloeibare sneeuwketting uit een spuitbus kwam al eens aan bod, maar dat moet je wellicht meer als lapmiddel zien. Er zijn ook kettingen van composietmateriaal, een volwaardiger alternatief voor metaal.

Het voordeel van dit soort producten, zoals de afgebeelde Michelin Easy Grip (composiet met gegalvaniseerde metaalringen), die je het beste als een haarnetje voor je band kunt omschrijven, is dat het een licht en flexibel product is. Het nadeel is dat je je auto altijd moet verrijden voordat ze volledig om je wiel zitten, geen pretje als je midden in een sneeuwstorm staat, vooral wanneer je alleen bent.

Doorgaans krijgen alle vier (of zes, in sommige gevallen) de wielen een ketting, maar je kunt ook voor 2Chainz gaan, als dat afdoende lijkt of je er niet meer hebt. Denk er dan wel even aan ze op de juiste wielen te monteren.

We horen graag van jullie of jullie ervaringen hebben met dit type sneeuwketting, en hoe deze afsteekt tegenover de traditionele sneeuwketting. Ondergetekende moet morgenmiddag ook door 1,5 meter Zwitserse sneeuw ploegen, zonder composietkettingen, maar gelukkig met winterbanden en FWD. Mocht u de komende weken geen schrijfsels meer zien dan weet u dat het geen succes was.

Tot slot, ter lering ende vermaeck, doet een tatoomeisje even voor hoe je kettingen aanbrengt. Goed kijken!

Klik!

Ook interessant!

  • strooizout
    Strooizout heeft er geen zin in deze week
  • Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
    Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
  • Video: Nederlandse Subie trekt vrachtwagen uit de sneeuw
  • Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi
    Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

babes, banden, sneeuw, sneeuwkettingen, Video, winter

Vorig bericht: « Goudchromen Aventador is een beetje over the top
Volgend bericht: Maserati 4200 GT – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    26 december 2013 om 15:16

    Dat is nog eens leuk tattoo meisje. Ze mag mijn kettingen er ook om leggen.

    Login om te reageren
  2. leandro zegt

    26 december 2013 om 15:43

    Wij hebben een voorwiel aangedreven auto. Met winterbanden. De afgelopen 10 jaar pas 1 of 2 keer sneeuwkettingen om hoeven doen. We zijn al een aantal keer door een goede sneeuwstorm naar boven gereden. Als wij sneeuwkettingen omdoen is het alleen om de voorste twee wielen.

    Login om te reageren
  3. schellekens006 zegt

    26 december 2013 om 15:49

    Gebruik nooit kettingen. 4 wheel drive met winterbanden nog nooit gezeik mee gehad

    Login om te reageren
  4. ariif zegt

    26 december 2013 om 15:52

    Welkom de komende rare seksistische opmerkingen maar vast

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    26 december 2013 om 16:01

    Zit nu in Suisse. Vanmorgen de Belgische buurman zien ploeteren met z’n X5. Gleed achteruit tegen een stapel stenen. Voor en achterbumper stuk. Arme man. Had ook kettingen nodig om de bult op de komen. Waar ga je naar toe Smoke?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      26 december 2013 om 18:59

      @E34M5Touring: Portes du soleil. Dik 3 uur volgens de routeplanner, maar we gaan maar uit van iets meer.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        26 december 2013 om 19:49

        @sir_smokalot: Mooi stuk idd! Zit in La Tzoumaz (Verbier area). Gister echt 25cm gevallen. Goede en veilige reis en fijne vakantie natuurlijk! !

        Login om te reageren
        • subarufan zegt

          26 december 2013 om 22:48

          @E34M5Touring: je bent er met de camaro(toch?)?

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            27 december 2013 om 07:48

            @subarufan: Nope, die staat nog in NL. Hij komt 8jan op kenteken. Daarbij, ik denk niet dat ie bij de chalet wegkomt. Flink steile heuvel hier. Zoals gezegd, de buurman kwam niet weg met z’n X5 zonder kettingen. We hebben de SUV mee. Die komt met 4×4 en winterbanden prima weg hier.

            Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            27 december 2013 om 07:59

            @subarufan: Helaas niet, die gaat 8jan op kenteken. Vrees dat ie hier ook niet wegkomt nu. Het laatste stuk naar het huisje is behoorlijk steil en niet bepaald geasfalteerd. Denk dat ik te kort kom qua bodemvrijheid. We zijn met een SUV. 4×4 en winterbanden werkt prima hier. Voor jou als Scooby fan is dit wel een prachtig land. T’is echt een klein durp maar de hoeveelheid Suba’s hier is echt enorm. Gasten spelen de hele dag in de sneeuw, beetje glijen. Leuk als toeschouwer (ik ski niet namelijk). Prachtig geluid, die laatste STI in sedanversie (hebben hier 4 pijpen, of is dat standaard?).

            Login om te reageren
  6. sanderm3 zegt

    26 december 2013 om 16:13

    Wat een verminkt wijf..

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      26 december 2013 om 16:17

      @sanderm3: ja hè, dat roze haar pffff….

      Login om te reageren
      • sanderm3 zegt

        26 december 2013 om 16:24

        @MARS:
        Yep. Én al die tattoos uiteraard.
        Het zal je dochter zijn..

        Login om te reageren
        • patab zegt

          26 december 2013 om 17:41

          @sanderm3 en @MARS ach, het zijn maar details

          Login om te reageren
          • sanderm3 zegt

            26 december 2013 om 17:53

            @patab:
            Die nogal érg aanwezig zijn ja ;)

            Login om te reageren
            • patab zegt

              26 december 2013 om 19:22

              @sanderm3: gelukkig dat smaken verschillen! ;)

              Login om te reageren
              • sanderm3 zegt

                26 december 2013 om 19:59

                @patab:
                Helaas bedoel je. Anders waren dit soort ‘vrouwen’ er niet.

              • patab zegt

                26 december 2013 om 21:06

                @sanderm3: waarom vrouwen tussen aanhalingstekens? ik zie toch meer vrouw in haar dan sommige dames zonder tattoo’s hoor.

        • ej20g zegt

          26 december 2013 om 18:00

          @sanderm3: ik zie t probleem niet…

          Login om te reageren
          • sanderm3 zegt

            26 december 2013 om 19:26

            @ej20g:
            Dat is bijna nóg erger!…

            Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    26 december 2013 om 16:45

    Dus als ik het allemaal goed heb begrepen moet ik eerst een bikini aandoen voordat ik de sneeuwkettingen er omleg?
    Begrijp nu waarom ik die dingen er nooit omheen krijg….

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      26 december 2013 om 17:30

      @Rick-dos:
      Vergeet de tattoos niet, zonder krijg je die kettingen er nooit omheen..

      Login om te reageren
  8. toroloco zegt

    26 december 2013 om 17:26

    Sneeuwkettingen monteren in bikini?!? Veel plezier met je kettingen in een sneeuwstorm. Wij vetrekken binnenkort naar een exotisch eiland waar het +25°C is, en waar het aangenamer is om in bikini aan een auto te knutselen.

    Login om te reageren
    • diehard zegt

      26 december 2013 om 21:49

      @toroloco: Vertel ons meer!!! waar ga je precies naar toe?

      Login om te reageren
    • nibor zegt

      26 december 2013 om 22:15

      @toroloco: en waar je woont en wanneer je terugkomt graag…

      ;)

      Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    26 december 2013 om 21:14

    Ik zou de auto een klein stukje omhoog krikken, volgens mij ben je dan zo klaar.

    Login om te reageren
  10. tbr zegt

    26 december 2013 om 21:15

    heb aardig wat ervaring met sneeuw/ijs (al zeg ik het zelf) en hier een paar ervaringen van mij:
    – winterbanden! (en goede) – niet meer dan 3 a 4 seizoenen gebruiken
    – de beste winterbanden aan de vooras. In sneeuw is overstuur makkelijker te compenseren dan onderstuur. De greppel in gaan is nooit fijn
    – spuitbus ( Turtle SnowGrip )
    als je slechte winterbanden hebt kan SnowGrip er voor zorgen dat je (tijdelijk) net zo veel grip hebt als goede winterbanden
    – spuitbus ( Turtle Tyre Clean )
    Als banden wat ouder worden vermindert de grip. Zeker het rijden over pekelwegen zorgt er voor dat het rubber wat stijver wordt en daardoor de lamellen te weinig grip krijgen. Rij je naar een wintersportgebied, behandel dan de banden met Tyre Clean voor je de sneeuwwegen op gaat, het is een verjongingskuur voor de banden
    – snowsocks
    Ga je besneeuwde wegen berijden dan zijn snowsocks een geweldige uitvinding. Makkelijk te plaatsen, geven goede grip. Maar… het werkt alleen op SNEEUW. Ok, op ijzige wegen werkt het ook wel wat, maar kom je op wegen waar de sneeuw aan het smelten is heb je er niets van (zodra sneeuw begint te lijken op slush puppy…. vergeet snowsocks)
    – Kettingen
    de oude vertrouwde goedkope kettingen. Drama om te monteren, je krijgt koude handen en gaat aardig wat schelden. Oefen het met je reservewiel en daarna een keer voor je vertrekt, je wilt niet in de sneeuw uitvinden he het werkt. Maar als ze er om zitten is dit de oplossing!
    – kunstof kettingen / locks / etc.
    Leuk, maar de grip is niet zo goed als met de oude metalen kettingen

    Het voordeel van de kettingen is dat het metaal hard genoeg is om flink in de sneeuw / ijs te drukken.

    4×4 : heel leuk, en je komt van je plaats. Vergeet echter niet dat je remweg echt niet korter wordt en de bocht net zo lastig is als met FWD of RWD. Maar met een 4×4 heb je niet zo snel door dat het glad is (je rijdt toch wel weg) en komt er dus te laat achter dat het glad is (als je moet remmen).

    Sleepkabel : zorg er voor dat je de sleepkabel klaar hebt liggen om jezelf los te laten trekken of iemand te helpen. Kijk ook hoe je het sleepoog monteert aan de voorzijde en achterzijde (als je geen trekhaak hebt). Heb je een verwijderbare trekhaak? Monteer hem even vantevoren, is een handig sleepoog.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 december 2013 om 09:26

      Da’s een mooie lijst!

      Login om te reageren
    • rob68 zegt

      27 december 2013 om 10:43

      @tbr: Eindelijk 1 die het weet.

      Login om te reageren
  11. chrism zegt

    26 december 2013 om 23:29

    Ik woon in zwitserland en blijf lekker thuis als de sneeuw te veel wordt. Geen zin in kettingen leggen? Stop dan en plan een overnachting in de buurt. De volgende dag zijn de wegen 99 van de 100 keer mooi sneeuwvrij gemaakt. Ochtend en voormiddag zijn de beste tijden om te rijden. De sneeuwval is meestal in de namiddag, avond of nacht.

    Login om te reageren
  12. rob68 zegt

    27 december 2013 om 10:48

    Kettingen ? Zeker twintig jaar geleden voor het laatst gebruikt.

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    27 december 2013 om 11:04

    Ik woon ook in Zwitserland (@chrism), en met 4×4 en winterbanden nog nooit (op 1 keer na) problemen gehad.
    Meerdere keren in Davos gezien dat mensen het dorp niet meer uitkomen (heuveltje op); werkelijk waar heeeerlijk om te zien. En dan zie je de 4×4 er vrolijk langsrijden.
    Tips voor de mensen die de pass op of afgaan.
    – Naar beneden is gevaarlijker dan naar boven: naar boven mis je nog wel eens grip, maar je staat zo stil. Naar benenden is het de vraag of je nog stil komt te staan.
    – Kijk uit wanneer de omstandigheden lijken te veranderen. De weg veranderd niet gelijk van sneeuw naar alfalt, er zit nog wel eens ene stukje ijs tussen. Als je dan GEEN sneeuwkettingen hebt die compleet in het ijs bijten, kan je nog steeds de sjaak zijn… en dat heb ik ook meegemaakt. Met 30 km/u, naar beneden, 150m voor een haarspeld bocht (gelukkig met vangrail). Was al 1,5 door de sneeuw aan het rijden, voorzichtig, niet overmoedig en deed het nog altijd rustig aan. Bijna beneden dus en remmen voor de bocht, met 30 km/h zou t niet gaan. Goed, proberen te remmen; geen succes. Op de moter remmen, niks. Uiteindelijk toch vol in de remmen, maar te laat; ik gleed gewoon naar beneden zonder ook maar 1km/h te verliezen. Pas in de bocht een beetje grip en ik kon een beetje insturen. Voorkant in de vangrail en stuiterde eruit. Dus achterkant ook in de vangrail; allemaal in slow motion. Normal druk je op restart op je playstation, of word je wakker uit je droom, maar in dit geval stond m auto mooi 5 meter na de bocht stil; eindelijk grip, alles werkte, behalve mijn linker voorlamp; die was er klaar mee.Kijkt je toch raar op dat dat kan gebeuren: sneeuwweg werd ijsweg. 1 bocht later stonden auto’s stil om naar boven te komen: sneeuwkettingen te monteren: te veel ijs op de weg, ze kamen niet naar boven.
    Gelukkig dat ik een All Risk heb; ze hebben voor 18000 CHF mn auto lopen klussen, waarvan de helft aan spuitwerk (inclusief uren). Arme verzekering; had de met alle liefde naar Duitsland gebracht; hadden ze m voor waarschijnlijk de helft gefixt. Ook leuk dat de dealer in samenwerking met de schade expert had berekend dat het een frankje of 10-12k zou gaan kosten. Sta toch mooi te kijken als je geen all risk had gehad.

    Login om te reageren
    • chrism zegt

      27 december 2013 om 12:30

      @gregorius: met een 4×4 en winterbanden kom je inderdaad overal 9 van de 10 keer. Ik heb alleen FWD en woon dan ook niet in de bergen. Ik ga alleen de bergen in om te skiën en alleen met goed weer.
      On topic: stalen kettingen lijken mij het beste.

      Login om te reageren
  14. ws82 zegt

    27 december 2013 om 12:32

    Spike Spiders hebben de rijeigenschappen van traditionele sneeuwkettingen, maar zijn er zéér makkelijk op te te leggen.
    Voordat je richting bestemming gaat moet je een ronde plaat monteren op de aangedreven wielen. Indien kettingen nodig zijn hoef je de Spike Spiders maar op 80% van het loopvlak te leggen en vast te klikken aan de ronde plaat.
    Wanneer je wegrijdt trekt het systeem de laatste 20% zelf op het wiel.
    Nadeel is de prijs, maar ik wil nooit meer anders!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North