• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spa beste circuit volgens de ING Race Index

Auteur: evo, gepost 12 september 2007 om 23:38 – 33 Reacties

Spa-Francorchamps

Komend weekend zal race numero 14 (van de 17) van de Formule 1 verreden worden. En dat zal weer in het Belgische Francorchamps plaatsvinden op het circuit Spa-Francorchamps. Het circuit Spa, tevens langste circuit van dit seizoen, heeft een geschiedenis die ver terug gaat. Zo werd er in 1950 de eerste formule1-race verreden. Het gehele circus keerde jaarlijks terug, maar in 1971 vond men het welletjes geweest. Het circuit was te onveilig en er kwamen te veel coureurs om. In 1985 kwam de Formule1 pas weer terug op dit circuit. In 2003 en 2006 werd er geen race verreden omdat tabaksreclame in België verboden was.

ING heeft de zogeheten ING Race Index. Deze index evalueert en vergelijkt de belangrijkste factoren van alle 17 formule1-circuits. En wat wij en de coureurs natuurlijk al lang wisten, wordt nu ‘statistisch onderbouwd’: Spa-Francorchamps is het vetste circuit van het gehele Formule1-circus. Waarom? Klik hier voor een filmpje.

En als ik aan Spa denk, dan denk ik ook direct aan die opmerkelijke start in 1998. Herinneren jullie deze nog?

Ook interessant!

  • "Baas circuit Spa Francorchamps vermoord door echtgenoot"
  • GP van België afgelast
    Video - Spa heeft een beetje last van water
  • In beeld: de spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps
    Nieuwe spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps
  • Audi RS3 2022: POV op het circuit
    Audi RS3 2022: POV op het circuit

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, Video

Vorig bericht: « Honda Accord Tourer Concept
Volgend bericht: Prijzen Mercedes C Estate & C 63 AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick dos zegt

    12 september 2007 om 23:50

    Ik heb begrepen dat de busstop chicane veranderd is. Weet alleen niet op welke manier……

    Voor de rest……dit is nog een circuit uit de oude doos. Nu nog het F1 circus weer op dat niveau krijgen…..

    Login om te reageren
  2. NiNja! zegt

    13 september 2007 om 00:01

    De vorm van spa lijkt net een uzi! :p

    Login om te reageren
  3. StevenI zegt

    13 september 2007 om 00:27

    Dat is wel een mooie lofbetuiging dat filmpje van ING… Dat vinden wij als belgen wel leuk natuurlijk :) En je kan het natuurlijk ook niet helemaal onterecht noemen, het is echt wel een fantastisch circuit

    Login om te reageren
  4. Rogier zegt

    13 september 2007 om 00:46

    zondag ga ik daarnaartoe:D hehe

    Login om te reageren
  5. Jan zegt

    13 september 2007 om 01:21

    Terecht, Spa is de kleine nurburgring.
    Btw, het is Francochamps ipv Francorchamps

    Login om te reageren
  6. Jan zegt

    13 september 2007 om 01:22

    Ahnee, toch niet (je spreekt de R nochtans niet uit…)

    Login om te reageren
  7. Gerben zegt

    13 september 2007 om 02:18

    idd. Het mooiste circuit ter wereld.

    Het heeft werkelijk alles mee…

    -lange snelle en korte trage bochten
    -mooie niveauverschillen
    -mooi lang recht stuk voorafgegaan door de spectaculair omhoog zwiepende eau rouge….
    -goede inhaalmogelijkheden
    -het Belgische weer… dat garant staat voor spektakel….
    -gelegen in een mooie bosrijke omgeving.

    m.a.w. het perfecte circuit

    Login om te reageren
  8. Gerben zegt

    13 september 2007 om 02:19

    en natuurlijk een rijke race-historie

    Login om te reageren
  9. dikke richard zegt

    13 september 2007 om 06:58

    Mooi circuit,maar de Nordschliefe,Laguna Seca en Mont Treblant zijn,vind ik,toch echt veel gaver.Er heerst een mythe over Spa,over de Nordschleife ook natuurlijk,maar een bocht als Cork screw op Laguna Seca is spectaculairder als Aue rouge.Wie herinnerd zich nog ‘The Move’ van Zanardi in 1996?

    Login om te reageren
  10. jochem zegt

    13 september 2007 om 08:12

    nou ehh, ik niet :P

    maar ik weet zowieso dat eau rouge en raidillon de geilste bocht van allemaal is :P
    Ik ben daar pas bij de 1000km van spa geweest, en virtueel ben ik daar vaak geweest, maar die bocht moet je toch egt zien, je moet het egt beleven :P

    Maar nu is de grote vraag, weet iemand waarom eau rouge zo heet???

    Login om te reageren
  11. lovebuddy zegt

    13 september 2007 om 08:12

    Jantje jantje jantje toch

    HET IS FRANCORCHAMPS EN NIET FRANCOCHAMP!!!!!!!

    Als je iets niet 200% weet, schrijf het dan niet!!!!

    Heiligschennis!!!!!

    Nederlander ?

    Login om te reageren
  12. bramwillemse zegt

    13 september 2007 om 08:13

    ooh ooh oooh, en daar ga ik dus heen komende zondag :D Kan écht niet wachten!

    1998, bizar was dat

    Login om te reageren
  13. jochem zegt

    13 september 2007 om 08:14

    @ninja, je hebt toch wel veel fantasie hoor :P

    meer dan mij. Ik hou het toch gewoon op het beste circuit voor alle motorsporten.

    Idee, kan iemand de moto gp naar spa laten komen :P :P

    Login om te reageren
  14. lovebuddy zegt

    13 september 2007 om 08:15

    Jochem, weet je wat eau rouge betekent???

    Voor diegenen die geen frans verstaan : “Rood water”, en wat zouden ze daar mee bedoelen op een racecircuit waar doodgevaarlijke manoeuvers plaatsvinden denk je??

    Login om te reageren
  15. jochem zegt

    13 september 2007 om 08:19

    oja, miss nog een leuk dingetje voor erbij>> het is misschien het grootste circuit op de kalender maar ook eentje met de kleinste paddock

    Login om te reageren
  16. mbvt zegt

    13 september 2007 om 08:49

    @Jochem, weet je wat Eau rouge betekent???
    Da’s de naam van het riviertje dat onder het circuit doorstroomt, langs de hoofdingang :-)

    Login om te reageren
  17. Erikje zegt

    13 september 2007 om 08:51

    nou, ik ben zondag voor het eerst van mijn leven bij de F!, in Spa, dus ik ben nu wel heel benieuwd….

    Login om te reageren
  18. Mr. Marteen zegt

    13 september 2007 om 09:13

    De “nieuwe busstop” is eigenlijk niet echt meer een “busstop” , meer een apart bochtje waar de pitstraat ook begint. In die bocht zijn aanrijdingen snel gemaakt, maar dan mis je precies de ingang van de pit… tenzij je de wagen in z’n achteruit zet.
    @ dikke Richard , ja die move weet ik me nog goed te herrinneren.

    Overigens , zijn alle ring-banen vaak een stuk mooier , omdat ze niet op een km2 hoeven te passen. En Spa is dan helemaal weer geweldig omdat de weersomstandigheden vaak verschillen, voor op het circuit nat en achter op het circuit droog, visa versa.

    Login om te reageren
  19. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    13 september 2007 om 10:30

    Tijdens SpaItalia heb ik zelf nog op dit circuit gereden, wat een ervaring.

    Zaterdag en zondag zit ik zeker voor de tv om nog een dunnetjes over te genieten van dit prachtige circuit. Nou maar hopen op een spectaculaire race, niet zo’n veredelde achtervolging…

    Login om te reageren
  20. MINI-rijder zegt

    13 september 2007 om 13:24

    en in het voorprogramma van de F1 dit weekend de MINI Challenge! helemaal top dit weekend op Spa!

    Login om te reageren
  21. Dink zegt

    13 september 2007 om 14:09

    Eau Rouge: iedereen lift daar, durf ‘m maar eens flat-out te nemen. Ik heb ze zien gaan, en dan zie je pas echt hoe enorm hard het daar gaat. Ga je er daar af dan is je hokje total loss.


    La Source is ook mooi. Keihard in de ankers – van bijna top naar ongeveer 100 kmh – de ideale lijn pakken en dan keihard op de plank. Ook daar heb ik ze zien gaan: rechtdoor, blokkeren en scheef of iets te vroeg op het gas en volkomen van de baan geslingerd.


    Het leuke van Spa is ook dat je bij de auto’s en coureurs kunt komen: Red Bull F3000 hier. Fok wat een takkeherrie maken die krengen.

    Login om te reageren
  22. Ben zegt

    13 september 2007 om 14:36

    De nieuwe busstop gaat nu liks-rechts ipv rechts-links-rechts. Ik vond de vroegere chicane toffer, was nog ruimte om in te halen…
    Eau Rouge is idd de naam van het riviertje. Dit riviertje ontspringt uit de bronnen van Spa, vanwaar ze overigens het water tappen dat ze gebruiken voor het spuitwater “Spa Rood”…

    Ik bn het niet eens met wie laguna seca mooier vind dan spa. Ten eerste heeft het circuit veel minder geschiedenis, en heeft het behalve de corkscrew niets te bieden. Eau rouge scheidt de mannen van de jongens. Enkel wie echt durft gaat er plankgas. Bovendien gaat dit heel erg steil omhoog. Dit zie je niet goed op TV, maar de sensatie van plankgas door Eau rouge steil de blinde helling van de Radaillon op te stuiven is met geen pen te beschrijven.
    Het feit dat het kleine België dat niks te betekenen heeft in de autosport nog steeds F1, LMS en FIA GT aantrekt wil toch heel wat zeggen over de kwaliteit van het circuit.

    Allen daarheen zondag!

    Login om te reageren
  23. evo zegt

    13 september 2007 om 15:41

    Een kennis van mij heeft z’n 323Ti getotald in de Eau Rouge (toen het nog openbare weg was). Overstuur links, overstuur rechts, overstuur links en koprollen maar!

    Login om te reageren
  24. Pieter zegt

    13 september 2007 om 16:21

    Als totaal is Spa-Francorchamps misschien wel het mooiste circuit ter wereld, met name voor de teams c.q. de coureurs, omdat het heel lastig is een goede afstelling te vinden en er allerlei soorten bochten in voorkomen. Zeer uitdagend dus. De Nordschleife is nog een treedje hoger als circuit, maar verliest wat glans omdat de grote wedstrijden op het GP-circuit worden verreden (behalve de 24 uur dan). Waar ik mij alleen gek aan erger zijn die hekken overal langs de baan. Sommigen slaan echt nergens op en benemen alleen maar vrij zicht op de baan. De Europese banen hebben zoveel mogelijk hekken en de Amerikaanse circuits zo min mogelijk. Dan ga ik liever naar een brakke baan als Sebring, waar ik dicht op de baan sta, geen hek voor mijn snufferd heb en mij geen moment onveilig voel.

    Login om te reageren
  25. m5 zegt

    13 september 2007 om 16:39

    nou over een half uur dan gaan we er naartoe zal wel weer gezellig worden :)

    Login om te reageren
  26. Job zegt

    13 september 2007 om 16:40

    @ lovebuddy:

    De bocht Eau Rouge heet zo, omdat er een beekje onderdoor stroomt die een rood/oranje-achtige kleur heeft. Ik kan dit weten, omdat ik er een keer in ben gevallen, 10 jaar geleden:D. Een spijkerbroek met oranje vlekken was het gevolg!

    Login om te reageren
  27. Job zegt

    13 september 2007 om 16:42

    En nog wat, buiten Eau Rouge, heeft Spa ook de bochten Pouhon, Stavelot en Blanchimont die er niet om liegen. Er doet een verhaal de ronde dat er vroeger een coureur was die met z’n ogen dicht door Pouhon ging, omdat hij anders te bang was voor de bocht!

    Login om te reageren
  28. CCX zegt

    13 september 2007 om 19:57

    takakreclame ? Zou het niet taBakreclame zijn ?

    EDIT: zou het? Thnx!

    Login om te reageren
  29. jochem zegt

    13 september 2007 om 21:29

    @mbvt

    kijk jij weet het :P

    Login om te reageren
  30. Logitech G25 Racer zegt

    13 september 2007 om 21:51

    Terecht, lijkt me echt een uitdaging om daar te mogen rijden, helaas ben ik gister nog maar 16 geworden en dus moet ik nog even wachten :D, samen met Monza en de Nordschleife is dit een van mijn favoriete circuits….

    Login om te reageren
  31. Dink zegt

    13 september 2007 om 21:57

    Spa is ouderwets genieten, vieze schoenen en vette patat!

    Login om te reageren
  32. m5 zegt

    17 september 2007 om 17:15

    @ dink een patatje voor 5 eurie en de mayonaise is niet te vreten

    Login om te reageren
  33. Dink zegt

    17 september 2007 om 22:43

    Ik laat het je weten :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North